در سونوگرافی nt چه چیزهایی مشخص میشود؟!

سونوگرافی nt همانند دیگر سونوگرافی های شکمی انجام می گردد، در طی این سونوگرافی قسمت های خاصی از سر و بدن جنین با بزرگنمایی زیادی مورد بررسی قرار میگیرد تا در آن برخی از نقایص جنین همچون سندروم داون به طور دقیق مورد بررسی قراربگیرد.

غربالگری جنین چند مرحله است؟
تست غربالگري جنین دارای دو مرحله بوده که شامل سونوگرافی و آزمایشات خونی می باشد. برای بررسی دقیق نقایص جنینی لازم است تا نتایج به دست آمده از طریق سونوگرافی همراه با آزمایشات خونی با یکدیگر تطابق داده شود. این تست شامل غربالگري سه ماهه اول و دوم بارداری می باشد که تست غربالگری سه ماهه اول با نام سونوگرافي nt و تست غربالگری سه ماهه دوم با نام سونوگرافی آنومالی انجام می پذیرد.

سونوگرافی nt چگونه انجام میشود؟
سونوگرافی nt همانند دیگر سونوگرافی های شکمی انجام می گردد، در طی این سونوگرافی قسمت های خاصی از سر و بدن جنین با بزرگنمایی زیادی مورد بررسی قرار میگیرد تا در آن برخی از نقایص جنین همچون سندروم داون به طور دقیق مورد بررسی قراربگیرد. در واقع این تست فضای شفاف پشت گردن جنین و آب جمع شده در این قسمت را بررسی می کند. در این سونوگرافی تیغه بینی nb و ضخامت پشت گردن جنین اندازه گیری شده و عدد آن ثبت می گردد. در جنین هایی که مبتلا به سندروم داون هستند عدد ضخامت پشت گردن نسبت به حالت نرمال افزایش چشمگیری دارد.

غربالگری جنین در هفته چندم انجام می شود؟ این تست باید در هفته های ۱۱ تا ۱۴ (از ۱۱ هفته تا ۱۳ هفته و۶ روز) انجام گردد. در صورتیکه عدد بدست آمده در سونوگرافی در محدوده نرمال نباشد مادر برای انجام آزمایشات تکمیلی همچون نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی (پرزهای جفتی جنین) یا آمنیوسنتز باید به آزمایشگاه مراجعه کند. لازم است بدانید همواره درصد خطا در غربالگری جنین و تمامی آزمایشات انجام شده وجود داشته و نتایج تست های بدست آمده تنها با احتمال می تواند سلامت جنین را مورد بررسی قرار دهد. (انجام سونوگرافی ان تی در بارداری ضروری است؟)

سونوگرافی nt و تعیین جنسیت
در این سونوگرافی امکان تشخیص جنسیت جنین وجود ندارد و اغلب در حد حدس باقی خواهد ماند. چراکه دستگاه تناسلی جنین در هفته ۱۶ به بعد تکامل یافته و قبل از این زمان تشخیص جنسیت جنین امکان پذیر نخواهد بود.

آمادگی قبل از سونوگرافی nt
قبل از سونو ان تی کمی باید مثانه شما پر باشد تا جنین به دلیل کم بودن مایع آمنیوتیک بهتر رویت شود. البته در برخی از مراکز به دلیل به روز بودن دستگاه های سونوگرافی نیاز به پر بودن مثانه نیست. برای بهتر دیده شدن جنین داخل شکم از خوردن لبنیات، آب میوه، حبوبات و غذاهای سنگین و نفاخ در روز قبل از سونوگرافی بپرهیزید. (برای سونوگرافی nt باید مثانه پر باشد؟)

برای آزمایش غربالگری باید ناشتا بود؟
برای انجام آزمایشات غربالگری نیازی به ناشتا بودن وجود ندارد.

اعداد نرمال آزمایش غربالگری
ضخامت پشت گردن جنین باید چقدر باشد؟ در این آزمایش عدد کمتر از ۳٫۵ میلیمتر در محدوده نرمال قرار گرفته و اعداد بالای ۳٫۵ میلیمتر در محدوده غیر طبیعی قرار دارد و برای بررسی های بیشتر نیاز است تا آزمایشات دیگری انجام گردد.

آزمایشات غربالگري مرحله دوم
تست غربالگری دوم شامل آزمایش خون کواد مارکر (چهارگانه) و سونوگرافی آنومالی اسکن خواهد بود. در این آزمایش فاکتورهای مهمی همچون موارد زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

AFP: آلفا فیتو پروتئین، پروتئین تولیدی توسط جنین تولید
HCG: گونادوتروپین جفتی انسان، هورمون تولیدی در جفت
Inhibin-A: نوعی پروتئین در جفت و تخمدان

این تست باید در هفته های ۱۷ تا ۲۲ بارداری انجام گردد که بهترین زمان آن هفته ۱۸ بارداری خواهد بود. در این زمان جنسیت جنین به طور کامل مشخص بوده و بیشتر نقایص جنینی قابل بررسی خواهد بود، همچنین در صورت وجود نقایص حاد تا پایان این هفته می توان مجوز سقط جنین را دریافت کرد. در آزمایش های چهارگانه اختلالات ژنتیکی (سندرم داون، اختلالات کروموزومی)، مشکلات مغزی و نخاعی و مشکلات نخاع و لوله عصبی (اسپینا بیفیدا (مهره شکاف ‌دار) و آنانسفالی (عدم وجود بخشی از مغز)) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این آزمایشات میزان بالا یا پایین بودن سطح هورمون ها در کنار فاکتورهایی همچون سن بارداری، نژاد مادر می تواند گویای بسیاری از مشکلات جنینی باشد. گفتنی است بالا بودن سطح AFP، نشانگر این است که جنین احتمالا به اختلال اسپینابیفیدا (مهره شکاف‌دار) یا آنانسفالی (کوچکی مغز) مبتلا است؛ در برخی از موارد به دلیل اشتباه در محاسبه سن بارداری میزان AFP غیر طبیعی نشان داده خواهد شد. در مواردی پایین بودن سطح AFP در کنار غیرطبیعی بودن hCG و استریول نیز می تواند نشانگر آن باشد که که جنین به اختلالات کروموزومی مبتلاست.

سونوگرافی سه ماهه دوم (آنومالی اسکن)
در این سونوگرافی تعیین جنسیت به طور قطعی انجام خواهد شد، چراکه اندام جنسی جنین به طور کامل تشکیل شده است. جالب است بدانید مشکلاتی همچون لب شکری، شکاف کام لب و مشکلات صورت جنین به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری ستون فقرات جنین را بطور کال مورد بررسی قرار داده و اطمینان حاصل می کند که تمامی استخوان های ستون فقرات در یک راستا قرار گرفته است.

سونوگرافی آنومالی در هفته ۱۷ تا ۲۲ انجام می شود.
در این آزمایش غربالگری جنین جفت، مایع آمنیوتیک و وضعیت بند ناف به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین وضعیت دست و پا، مغز و مابقی اعضای داخلی جنین به طور کامل بررسی می شود. این آزمایشات برای مادران بارداری که دارای سن بالای ۳۵ سال هستند، و یا در خانواده نوزادی با نقص مادرزادی وجود داشته و یا مادر دیابت دارد و انسولین مصرف می کند ضروری می باشد.

لازم است بدانید که در این سونوگرافی موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:

HC اندازه‌گیری محیط اطراف سر
AC اندازه‌گیری محیط شکم
FL اندازه‌گیری استخوان ران

هزینه آزمایش غربالگری در سال ۹۸ به چه صورت است؟
هزینه غربالگری جنین در مراکز سونوگرافی مختلف می باشد. این آزمایشات به صورت کاملا آزاد انجام شده و تحت پوشش بیمه ها قرار نخواهد گرفت. گفتنی است مادران بارداری که دارای بیمه های تکمیلی هستند بخشی از مخارج غربالگری خود را می توانند از بیمه های طرف قرارداد دریافت نمایند. در حال حاضر هزینه سونوگرافی ان تی از ۱۶۰ هزار تومان به بالا متغیر بوده و هزینه آنومالی اسکن از ۲۰۰ هزار تومان به بالا خواهد بود. آزمایش غربالگری سه ماهه اول تحت پوشش بیمه ها بوده و آزمایش چهارگانه تحت پوشش هیچ بیمه ای نخواهد بود.

منبع خبر : برگرفته از aristeh

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام. من این هفته نوبت غربالگری اولم می باشد. مجموع هزینه سونوگرافی و آزمایش خون ۵۰۰ تومن می شود که البته سونوگرافی رو هیچ بیمه ای قبول نمیکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *