درمان عدم کنترل ادرار بعد از زایمان طبیعی!

بهترین درمان عدم کنترل ادرار بعد از زایمان طبیعی، انجام ورزشهای کگل و تخیلیه مثانه در فواصل زمانی مشخص است…

هنگامی که باردار بودید، به راحتی و بدون هیچ مشکلی ادرار می کردید. حالا بعد از زایمان، شاید متوجه بشوید ادرار بلافاصله بعد از زایمان کاری مشکل شده، یا شاید هنگام ادرار احساس ناراحتی داشته باشید.

این ناراحتی در نتیجه ی فشردگی مثانه و مجرای ادرار در زمانی است که سر و بدن بچه از طریق مهبل خارج شده است. بافت های اطراف مدخل مجرای ادرار، اغلب بعد از زایمان متورم شده، و این تورم می تواند میزان ناراحتی را افزایش دهد.

درمان عدم کنترل ادرار بعد از زایمان

برخی از خانم ها بعد از زایمان برای خالی کردن مثانه به سوند (یک لوله ی پلاستیکی نازک که از طریق مجرای ادرار داخل مثانه گذاشته می شود) نیاز پیدا می کنند. گاهی مشکل در خانم هایی که اپیدورال انجام داده اند تشدید می شود، زیرا بی حسی می تواند تا چند ساعت در بدن شما باقی بماند و به طور موقت تخلیه ی مثانه را با مشکل روبه رو کند، ولی مثانه ی شما چند ساعت بعد از زایمان، انعطاف طبیعی خود را به دست می آورد، بنابراین ناراحتی ناشی از ادرار کردن معمولا یک مشکل کوتاه مدت است.

در صورتی که هنگام ادرار احساس سوزش داشته باشید، به دکتر یا پرستار خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است دلیلی بر بروز عفونت در مجرای ادراری باشد. برخی از خانم ها با مشکلی مغایر مواجه می شوند: متوجه میشوند کنترل مناسبی بر عملکرد مثانه ی خود ندارند؛ به طوری که وقتی می ایستند یا می خندند، چند قطره ادرار می کنند، یا اینکه باید به سرعت خود را به دستشویی برسانند. در صورت بروز این بی اختیاری، زیاد نگران نشوید، زیرا زمان معمولا مشکل را حل می کند.

در بعضی موارد، چند هفته طول می کشد اوضاع تحت کنترل قرار گیرد. نرمش های کگل در صورت تداوم مشکل می تواند موثر باشد. راهکار مناسب دیگر، رفتن به دستشویی در فواصل منظم برای تخلیه ی مثانه قبل از آن است که به صورت اضطراری در آید!

ده نکته مهم در خصوص تمرین کگل
قبل از شروع، مطمئن شوید که مثانه خالی است.
بر روی یک صندلی بنشینید یا روی زمین دراز بکشید.
عضلات کف لگن را به مدت پنج ثانیه فشار دهید. این حالت مشابه وقتی است که میخواهید از ادرار جلوگیری کنید.
عضلات خود را برای ده ثانیه آزاد کنید.
تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.
در یک زمان برای ده ثانیه عضلات کف لگن را فشار دهید.

اگر کگل را به طور منظم انجام دهید چند ماه طول می کشد به نتیجه برسید، برای برخی از زنان، نتایج چشمگیر است؛ برای دیگران، کگل از مشکلات سیستم ادراری بیشتر جلوگیری می کند. بعضی از زنان نا امید می شوند چون کگل را چند هفته انجام داده اند ولی هیچ تفاوتی مشاهده نکرده اند. سعی کنید این تمرین را به قدر کافی انجام دهید تا تغییرات را در بدن خود احساس کنید. طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) ممکن است نتایج را بعد از ۴-۶ هفته مشاهده کنید. 

علایم ضعیف بودن عضلات کف لگن:

۱-بی اختیاری ادرار به هنگام سرفه، عطسه، خنده، بلند کردن اشیاء سنگین، تغییر ناگهانی وضعیت بدن و فعالیت های شدید جسمی.

۲-نیاز مبرم و اضطراری برای تخلیه مثانه و یا مدفوع.

۳-کنترل ضعیف گاز روده هنگام خم شدن و یا بلند کردن اجسام سنگین.

۴-دشواری در باقی ماندن تامپون در مهبل.

۵-پرولاپس (افتادگی) مثانه، راست روده، رحم، پیشابراه و مهبل.

۶-کاهش حس مهبل.

۷-ایجاد صدا از مهبل حین مراقبت.

۸-انزال زودرس.

۹-ارگاسم ضعیف.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *