درمان خانگی خروسک در کودکان/ آیا خروسک واگیر دارد؟!

شایع‌ترین علت خروسک یا سندروم کروپ یک عفونت ویروسی در مجرای تنفسی است که به راحتی میان کودکان سرایت پیدا می‌کند و واگیردار است…

چه كساني خروسک مي گيرند؟

خروسک یا کروپ ( Croup )در كودكان رايج بوده و اغلب در سنين بين شش ماه تا سه سال اتفاق مي افتد. وقتي بچه ها بزرگتر مي شوند، مجراي تنفسي آنها وسيع تر و مقاوم تر ميشود. بنابراين، بعد از ۶ سالگي خروسک نامتداول است. برخي از كودكان در دوران كودكي دو يا چند بار خروسک مي گيرند ولی در هر سنی می‌تواند رخ دهد.

شایع‌ترین علت سندروم کروپ یک عفونت ویروسی در مجرای تنفسی است که به راحتی میان کودکان سرایت پیدا می‌کند.

معمولا ویروس‌هایی که باعث این عارضه می‌گردند شامل ویروس پاراآنفولانزا (علت اکثر عفونت‌ها شناخته شده)، آنفولانزا، آدنوویروس، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، و ویروس سرماخوردگی می‌شوند. 

تخمین زده شده این بیماری ویروسی شایع هرساله %۵ از کودکان ۶ ماهه تا ۳ ساله را مبتلا می‌سازد و محتمل­‌ترین علت سو‌‌ت‌تنفسی (صدای خس‌‌خس در مجرای تنفسی) در این گروه سنی شناخته شده است. برخی کودکان در معرض ابتلا به سندروم کروپ قرار دارند و ممکن است بدنشان عفونی شود.

پسران بیش‌از دختران به این بیماری گرفتار می‌شوند و اواخر فصل پاییز و زمستان اوج ابتلا به این بیماری است. بحث این بیماری باید از سایر عارضه‌های وخیم‌تر مانند اپی‌گلوتیت حاد، التهاب نای براثر باکتری، واکنش‌های آلرژیزا شدید، یا استنشاق یک جسم خارجی جدا باشد.

علائم خروسک معمولا در اثر باریک و تنگ شدن مجاری هوایی، بروز می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به تدریج مجاری هوایی فوقانی ملتهب و متورم شده و کودک دچار سرفه های خشن، خشک و پارس مانندی می شود.
در بیماری خروسک در ابتدا ممکن است که کودک علایم سرماخوردگی مانند گرفتگی یا آبریزش از بینی طی چند روز را نشان دهد یا تب کند.
اگر مجاری هوایی فوقانی به قدری متورم و ملتهب شوند که به طور نسبی مسدود شوند، تنفس برای کودک بسیار مشکل خواهد شد، که به این حالت کروپ شدید می گویند.
در بیماری خروسک تنفس با صدای بلند خرخر مانندی همراه خواهد بود.
کودک تند تند نفس کشیده و پوست در ناحیه شکم و نواحی بین دنده ها، به شدت داخل می روند.
• کودک برای به دست آوردن هوا، به شدت تقلا می کند.

اطراف دهان کودک به دلیل کمبود اکسیژن رنگ پریده و کبود به نظر می رسد.
نشانه های کروپ اغلب در شب و هنگام گریه و بی قراری های کودک تشدید می شود. علاوه بر تاثیر روی مجاری هوایی فوقانی، علل به وجود آورنده خروسک می توانند سبب التهاب مجاری تنفسی تحتانی و بافت ریه شوند.

درمان خروسک کودکان در منزل

با آن‌که موثر بودن هوای مرطوب یا مه‌آلود و قرار گرفتن در معرض هوای خنک جهت درمان علائم سندروم کروپ به اثبات نرسیده است، اما پزشکان همچنان این روش را در برنامه روزانه بیماران قرار می‌دهند برای‌اینکه کلا غیرتهاجمی هستند و طبق نظر این و آن به رفع علائم خفیف کودکان بیمار کمک می‌کند.
به جایگزینی آب و آبمیوه به‌جای فرآوردهای لبنی توجه داشته باشید. نوشیدن جرعه‌جرعه مایعات می¬تواند خلط‌آور باشد و از روند آب‌زدایی بدن که اغلب با بیماری سندروم کروپ رخ می‌دهد، جلوگیری کند.
گریه کردن می‌تواند سبب سرفه اسپاسمی شود. به منظور جلوگیری از اضطراب و ناراحتی کودک سعی کنید به او آرامش بدهید.
ممکن است داروی استامینوفن (یا تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل، مورتین) برای تسکین تب یا گلودرد تجویز شود. هرگز نباید داروهای حاوی آسپرین را به کودکان تجویز کرد مگراینکه توسط پزشک و بدلیل خطر بروز یک بیماری حاد کبدی به‌نام سندروم ری تجویز شده باشد.
معمولا مصرف داروهای بدون‌نسخه سرفه توصیه نمی‌شوند. از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا مجرای تنفسی مانند دود سیگار پرهیز کنید.

درمان دارویی خروسک در کودکان

به طور کلی تشخیص میزان شدت بیماری، هدف نخستین درمان محسوب می‌شود. این‌کار درمان بالینی را در مسیر صحیح هدایت خواهد کرد. با آن که درگذشته روش‌های درمانی قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب یا خنک در برنامه روزانه بیمار توصیه می‌شد، اما موثر بودن این روش‌های درمانی به اثبات نرسیده است.
ثابت شده درمان با داروهای استروئیدی به نفع تمامی کودکان مبتلا به سندورم کروپ است. ممکن است این داروها از راه دهان، تزریق به بدن یا درون‌ رگ به بیمار داده شوند. گمان می‌رود استنشاق داروهای استروئیدی تاثیر کمتری داشته باشند. ازآنجاکه بیشتر خروسک‌ها در اثر عفونت ویروسی بروز می‌کنند، مفید بودن مصرف داروهای انتی‌بیوتیک در درمان کروپ مورد تایید قرار نگرفته است.
احتمال دارد استعمال داروی اپی‌نفرین استنشاقی یا خوشه‌ای جهت تسکین علائم خفیف یا حاد کودکان تجویز شود. درحال‌حاضر هیچ‌گونه مدارکی دال بر استفاده داروی اپی‌نفرین خوشه‌ای به‌جای اپی‌نفرین استنشاقی وجود ندارد.
درصورتی‌که کودک واکنش خوبی به درمان بدهد، احتمالا پزشک بیمار را به مدت چند ساعت تحت نظر داشته باشد تا از بروز مجدد علائم به دنبال از بین رفتن اثر داروها اطمینان حاصل کند. اگر بعد از درمان علائم بیماری دوباره ظاهر شد، آنوقت بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

مراقبت‌های بعدی

تاحدامکان به بیمار استراحت بدهید.
نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی فراموش نشود.
تا می‌توانید کودک را آرام نگه دارید، برای‌اینکه احتمال بدتر شدن علائم تنفسی با گریه یا اضطراب وجود دارد.
توجه داشته باشید بیمار داروهای تجویزی را طی مدت زمان تعیین شده مصرف نماید حتی‌اگر بهبودی بیمار زودتر از موعد حاصل شود.
درصورت بازگشت یا وخیم‌تر شدن علائم بیماری، پزشک را از این موضوع مطلع ساخته یا به بخش اورژانس رجوع کنید.

پیشگیری

سندروم کروپ یک بیماری واگیردار است. درصورت‌امکان، از تماس با بیمارانی که دچار سرماخوردگی شده‌اند یا سرفه می‌کنند، خودداری نمایید.

به منظور پیشگیری از شیوع عفونت شستن هرچندوقت یکبار دست‌ها فراموش نشود.
علائم عفونت مجرای تنفسی را در مراحل ابتدایی درمان کنید.
بیماران باید مقدار نوشیدن مایعات را افزایش دهند.
از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا مانند دود سیگار پرهیز کنید.

پیش‌بینی

علی‌رغم‌اینکه اکثر کودکان مبتلا به سندروم کروپ پس از ۴۸ ساعت بهبود می‌یابند، در برخی موارد پروسه درمانی طولانی‌تر خواهد شد. در تعدادی کمی از موارد ممکن است به بستری شدن در بیمارستان جهت انجام مراقبت‌های ویژه نیاز باشد. از بین بیمارانی که بستری می‌شوند تنها ۱ تا ۲ درصد احتمال می‌رود عارضه آنقدر حاد شود که به تنفس مصنوعی یا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه اطفال نیاز باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *