خونریزی مقعدی پس از زایمان: علل ، نکات و پیشگیری

علل و درمان شکاف مقعدی و تسکین خونریزی مقعدی پس از زایمان

خونریزی مقعدی به خونریزی از مقعد، روده بزرگ یا سوراخ مقعد اشاره دارد. معمولاً به صورت خون قرمز روشن یا خوننیره مایل به قهوه ای در مدفوع ، توالت فرنگی یا دستمال توالت نشان داده می شود. برخی از زنان ممکن است خونریزی مقعدی پس از زایمان را ، همراه با درد و ناراحتی، پس از سزارین یا زایمان واژینال تجربه کنند. این پست از MomJunction دلایل وجود خون پس از زایمان در مدفوع، اقدامات تسکین دهنده ای که می توانید انجام دهید و راه های جلوگیری از آن را به شما ارائه میدهد.

مطالب پیشنهادی: خونریزی شدید بعد از زایمان، از علایم جفت ماندگی است؟!

دلایل خونریزی مقعدی پس از زایمان

دلایل احتمالی خونریزی مقعدی پس از زایمان عبارتند از:

۱٫ بواسیر (تورم رگهای مقعد) علت خونریزی مقعدی پس از زایمان

بواسیر در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم بارداری و چند هفته اول پس از زایمان شایع است. در هنگام مدفوع کردن به همراه فشار در اثر یبوست پس از زایمان یا هنگام پاک کردن ناحیه مقعد با استفاده از دستمال، این رگهای متورم دچار پارگی و خونریزی می شوند.

بواسیر (تورم رگهای مقعد) علت خونریزی مقعدی پس از زایمان

۲٫ شکاف/چاک های مقعدی علت خونریزی مقعدی پس از زایمان

مدفوع کردن به همراه فشار همچنین می تواند باعث ایجاد ترک در پوست اطراف مقعد  که به شکاف های مقعدی معروف استشود. این موارد می توانند دردناک باشند و باعث خونریزی شوند. بنابراین ،اگر سابقه خونریزی مقعدی قبل از بارداری به دلیل بواسیر یا شکاف های مقعدی را دارید، این موضوع را به متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهید تا وی بتواند آن را مدیریت پزشکی کند و پیشنهاداتی را به شما بدهد ، زیرا شرایط پس از زایمان وخیم تر می شود.

چگونه با خونریزی مقعدی پس از زایمان مقابله کنیم/سر کنیم؟

در اینجا برخی از راه های کنترل بواسیر و شکاف مقعدی و تسکین خونریزی مقعدی پس از زایمان آورده شده است .

۱٫ حمام آب گرم را امتحان کنید

ممکن است از وان سیتز (مث تشت کوچک) که یک وان آب کوچک است و روی صندلی توالت قرار دارد استفاده کنید. نشستن در وان سیتز حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از هر بار دستشویی کردن یا دو تا سه بار در روز می تواند سوزش و ناراحتی را تسکین دهد. نمک Epsom را به آب اضافه کنید تا به کاهش تورم و درد کمک کند. همچنین می توانید خود را در وان قرار دهید. هنگام بودن در وان ، عضلات مقعد را شل کنید. این به حداکثر رساندن جریان خون و تسریع در بهبود کمک می کند. همچنین می تواند درد همراه با حرکات روده را کاهش دهد. کمپرس یخ را (مقداری یخ را به پارچه تمیز بپیچید) حدود ده دقیقهروی بواسیر بگذارید. این به کاهش تورم و ناراحتی کمک می کند. بین روش های سرد و گرم جایگزین کنید – با کمپرس یخ شروع کنید و آن را با یک وان گرم سیتز دنبال کنید (سپس در وان بنشینید).

تسکین خونریزی مقعدی پس از زایمان

۲٫ ناحیه مقعدی را با استفاده از یک دستمال نرم و بدون رایحه تمیز کنید

همچنین برای تسریع روند بهبودی میتوانید از دستمال مرطوب دارویی یا مرطوب کردن دستمال با عنبر سائل استفاده کنید. تمرینات کگل (kegel )را تمرین کنید زیرا می تواند به بهبود گردش خون در منطقه بافتی مقعد و پرینه (نوعی ناحیه تشریحی در لگن است. در بین رانها قرار دارد و پایین ترین قسمت دهانه لگن را نشان می دهد. ناحیه پرینه با کف لگن از حفره لگن جدا می شود) کمک کند. آنها همچنین به تقویت عضلات واژن و کف لگن کمک می کنند. روی یک کوسن نرم یا بالش بنشینید تا از فشار بر روی مقعد خلاصشوید. نشستن روی تختخواب یا صندلی گهواره ای راحت تر از نشستن روی صندلی پشت صاف است. بالش های دونات/گرد شکل در این شرایط بسیار مفید و کار آمد هستند.

۳٫ فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار مقعدی می شوند را محدود کنید

بواسیر به طور کلی به دلیل فشار وارد شده بر ناحیه مقعد رخ می دهد. عوامل خطر احتمالاً چاقی ، برداشتن وسایل سنگین ، یبوست ، فشار برای داشتن مدفوع یا نشستن روی صندلی توالت برای مدت طولانی است. تمایل به دفع مدفوع را کنترل نکنید زیرا می تواند درد و ناراحتی ناشی از بواسیر را تشدید کرده و مدفوع را خشک کند. زمان صرف شده در توالت را محدود کنید زیرا نشستن طولانی مدت به ورید/رگهای مقعدیکه می تواند باعث افزایش خونریزی شود فشار وارد می کند. پس از مشورت با پزشک از کرم های بواسیر ، شیاف ، پماد یا اسپری تجویز شده استفاده کنید. آنها می توانند خارش و ناراحتی در ناحیه مقعد را تسکین دهند. با گنجاندن غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی و نوشیدن آب کافی، یبوست را برطرف کنید. این موارد می توانند یبوست  و ناراحتی ناشی از بواسیر و خونریزی مقعدی را کاهش دهند. اگر این اقدامات درمانی در منزل باعث تسکین خونریزی مقعدی پس از زایمان نشود ، پزشک ممکن است داروهایی مانند نرم کننده مدفوع ، مواد افیونی و مسکن ها را برای شما تجویز کند.

فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار مقعدی می شوند را محدود کنید

چه موقع برای خونریزی مقعدی پس از زایمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم زیر از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود کمک بگیرید:

  • خونریزی قابل توجه مقعد که مداوم یا شدید است
  • افزایش غیر عادی در منطقه مقعد
  • خون تازه در مدفوع
  • تغییر در رنگ مدفوع
  • درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار کردن
  • عدم کنترل محل عبور مدفوع
  • سرگیجه یا تنگی نفس

ممکن است پزشک برای تعیین علت وجود خون در مدفوع آزمایشات آزمایشگاهی یا آزمایشات تصویربرداری را تعیین کند.

چگونه از خونریزی مقعدی پس از زایمان جلوگیری کنیم؟

تدابیری را برای جلوگیری از یبوست اتخاذ كنید، كه  بتواند احتمال بواسیر پس از زایمان و شکاف مقعدی را که از، دلایل اصلی خونریزی مقعدی پس از زایمان هستند را كاهش دهد. اقدامات زیر می تواند به شما در جلوگیری از خونریزی مقعدی پس از زایمان کمک کند.

  • به اندازه کافی آب و مایعات سالم بنوشید.
  • از رژیم غذایی فیبر دار که شامل محصولات غلات سبوس دار کامل، لوبیا ، غلات ، میوه های تازه و سبزیجات در رژیم غذایی روزمره شما هستند استفاده کنید.
  • مصرف غذای فرآوری شده ، گوشت و فرآورده های گوشتی را محدود کنید.
  • وقتی احساس  کردید به دستشویی نیاز دارید سریعا بروید.
  • وزن یک بدن سالم را حفظ کنید. پس از مشورت با پزشک خود از مکمل پروبیوتیک یا فیبر استفاده کنید.
  • تمرینات منظمی مانند پیاده روی و شنا و یوگا را نیز تمرین کنید.

آیا بعد از بچه دار شدن ، در هنگام مدفوع کردن، خونریزی طبیعی است؟

یافتن قطره یا رگه های خون در مدفوع پس از زایمان ، کاسه توالت یا دستمال در طی چند روز اول پس از زایمان امری عادی است. همچنین ممکن است بعد از رفتن به دستشویی ، آن را در شورت خود مشاهده کنید. خونریزی مقعدی پس از بارداری معمولاً یک مشکل جدی نیست زیرا عوامل ایجاد کننده آن (بواسیر یا شکاف مقعدی) به خودی خود برطرف می شوند. در برخی موارد ، هنگامی که آنها به خودی خود برطرف نشوند، ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است با بررسی علائم و نشانه های شما ، شدت بیماری را تشخیص دهد. در موارد شدید ، ممکن است یک جراحی جزئی به شما توصیه شود.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *