خواص کلم بروکلی خام/ کلم بروکلی خام یا پخته؟!

پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم های ضد سرطانی این سبزی مفید می شود… بروکلی خام همه ریزمغذی های ضروری را دارد. از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مشکلات آزاردهنده نمی شوید، بهتر است بروکلی را خام مصرف کنید…

خواص کلم بروکلی خام، مضرات کلم بروکلی،  خواص کلم بروکلی چیست،  کلم بروکلی خام یا پخته،  خواص کلم بروکلی برای پوست،  طریقه مصرف کلم بروکلی،  کلم بروکلی و لاغری،  کلم بروکلی طرز پخت،  طبیعت کلم بروکلی

اگر سر سفره غذا کلم بروکلی بود حتما همه آن را بخورید!

کلم بروکلی غذایی فوق‌العاده برای سلامتی است. این سبزیِ معروف سرشار از مواد مغذی بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. پیشگیری از انواع سرطان، کمک به عملکرد دستگاه گوارش، کاهش کلسترول، سم زدایی بدن و افزایش جذب انواع ویتامین ها و مواد معدنی از خواص کلم بروکلی هستند. همچنین پیشگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک، تقویت دستگاه ایمنی، محافظت از پوست، جلوگیری از نقص تولد در نوزادان، کاهش فشار خون، مبارزه با التهابات و کمک به سلامت چشم و تقویت بینایی از سایر خواص این سبزی هستند.

خواص کلم بروکلی از ترکیب خاص مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

کلم بروکلی یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فیبر، فولات، پتاسیم، سلنیم، ویتامین A، منگنز، تریپتوفان، ویتامین B۶ و فسفر است.

ترکیبات ارگانیک فوق‌العاده‌ای مانند فیتونوترینت گلوکوزینولات، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در کلم بروکلی به روش‌های مختلف موجب سلامتی فرد می‌شوند.

از آنجایی‌که کلم بروکلی سرشار از مواد ضروری برای بارداری مانند پروتئین ها، کلسیم، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن، فسفر و… بوده، می‌تواند غذایی ایده‌آل برای حضور در هر رژیم غذایی‌ای باشد.

کلم بروکلی با دارابودن مقدار زیادی فیبر می‌تواند از یبوست در بارداری جلوگیری کند. محتوای فولات موجود در کلم بروکلی می‌تواند از نقایص تولد در نوزادان مانند نقص لوله‌ی عصبی پیشگیری کند. این پدیده در زنان بارداری که کمبود اسید فولیک دارند بسیار رایج است.

مطالعات قبلی نشان داده که این ماده غذایی ارزشمند میتواند در مقابل سرطان های پستان، پروستات و روده بزرگ اثر حفاظتی داشته باشد و حالا یک مطالعه جدید نشان داده که باید سرطان کبد را هم به این لیست اضافه کرد.

محققان میگویند مصرف چربی های اشباع شده و مواد قندی که امروزه در بسیاری از جوامع رایج شده میتواند موجب بروز چاقی و در نهایت کبد چرب شود. کبد چرب هم میتواند به سیروز و در نهایت سرطان کبد منجر گردد. مشخص شده که احتمال بروز سرطان کبد در مردان چاق پنج برابر افراد با وزن طبیعی است.

مطالعات قبلی نشان داده که ماده سولفورافان sulforaphane موجود در کلم بروکلی خاصیت ضد سرطان دارد و همچنین مواد دیگر موجود در آن میتواند مانع تجمع چربی در کبد شود.

حالا در یک مطالعه جدید بر روی موش هایی که غذای پر چرب و شیرین مصرف میکردند محققان نشان دادند که اضافه کردن بروکلی به رژیم غذایی آنها گرچه کاهش وزنی در آنها ایجاد نمیکند ولی میتواند احتمال بروز سرطان کبد را کم کند.

نحوه‌ی پختن کلم بروکلی چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای پختن کلم بروکلی وجود دارد. پس از خردکردن کلم بروکلی به گلچه‌های ریزتر می‌توانید آن را بخارپز کنید. می‌توانید آن را با زنجبیل، سیر یا سایر سبزیجات در روغن سرخ کنید. کلم بروکلی با لیمو ترش، ریحان و پودر کاری طعم خوبی پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید کلم بروکلی را به‌طور خام مصرف کنید، البته به شرطی که ابتدا آن را به‌خوبی بشویید. 

کلم بروکلی خام یا پخته؟ کدام بهتر است؟

روشی که برای آماده کردن کلم بروکلی انتخاب می کنید در جذب ریزمغذی های کلم بروکلی نقش دارد. افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی نپزند و به صورت خام یا نیم پز مصرف کنند.

پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم های ضد سرطانی این سبزی مفید می شود و بخارپز کردن آن به مدت ۲۰ دقیقه، سه دقیقه قرار دادن بروکلی در مایکروویو و تفت دادن آن به مدت ۵ دقیقه، تاثیر قابل توجهی بر خاصیت های آن بر جای نمی گذارد و خواص مفیدش را نابود نمی کند.

بروکلی خام همه ریزمغذی های ضروری را دارد. از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مشکلات آزاردهنده نمی شوید، بهتر است بروکلی را خام مصرف کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *