برنج آبکش آرسنیک کمتری دارد!/ از بین بردن آرسنیک برنج

از بین بردن آرسنیک برنج، آیا برنج ایرانی آرسنیک دارد،  ارسنیک چیست،  اسامی برنج های سالم ، ارسنیک برنج چیست ، میزان آرسنیک در برنج ایرانی،  سم آرسنیک در برنج

مصرف برنج با وجود تمام مزایایی که دارد خطراتی هم میتواند به دنبال داشته باشد که آنها را بر روی کیسه محتوی آن ننوشته اند. این خطر در مورد مسمومیت فوری نیست بلکه مسمومیتی است که بسیار کند عمل کرده و در دراز مدت میتواند خطر سرطان های ریه و مثانه و پوست و بیماری های قلبی و دیابت در شما را افزایش دهد.

این خطر مسمومیت با آرسنیک است.

ارسنیک عنصری است که بطور طبیعی در خاک وجود داشته و به درون آب راه پیدا میکند ولی میتواند از طریق سموم دفع آفات نباتی و کود ها هم به خاک منتقل شود و از آنجا میتواند خود را به گیاه برساند.

برنج بیش از دیگر گیاهان تمایل به جذب آرسنیک دارد.

برنج قهوه ای آرسنیک بیشتری دارد چون این عنصر بیشتر در پوسته بیرونی دانه برنج جمع میشود.

ارسنیک بخصوص برای کودکان مضر است و باید در دادن غذاها و پودرهای غذایی حاوی برنج به بچه ها احتیاط کرد.

گرچه به سختی میتوان برنج را از رژیم غذایی حذف کرد ولی میتوان با رعایت اصول زیر ورود ارسنیک به بدن را به حداقل رساند.

مهمترین دلیلی که باعث می‌شود برنج‌ها آرسنیک داشته باشند، رشد آنها در آب است. آرسنیک معمولا در آب زیاد است و برنج که در این مایه حیات رشد می‌کند، آرسنیک بیشتری جذب می‌کند.

ضمن اینکه بسیاری از کودها هم حاوی این سم هستند. البته اگر میزان آرسنیک در برنج در حد معمول باشد، خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

اما در بین تمام مصرف کنندگان برنج، کودکان و زنان باردار، بیشتر در معرض خطر هستند. بالا بودن میزان آرسنیک در مواد غذایی سرطان زاست. به خصوص برای کودکان چون احتمال مسمومیت آنها بالاتر است. در زنان هم میزان بالای آرسنیک می‌تواند باعث نازایی و سقط جنین شود.

البته بقیه هم از شر خطرات آلودگی‌های برنج در امان نیستند؛ مسمومیت با آرسنیک می‌تواند باعث بروز بیماری‌های کلیوی، کبدی، خونی و ناتوانی‌های جنسی شود و اگر این مواد مشکلات خونی در فرد ایجاد کند، گلبول‌های قرمز تغییر شکل می‌دهد و پروتئین آن‌ها از حالت طبیعی خارج می‌شود و سرطان ایجاد می‌کند. 

برنج‌های وارداتی هندی به خصوص برای زنان باردار بسیار مضر هستند و به جنین آسیب جدی وارد می‌کنند.

برای غذای کودکان هم نباید از این برنج‌ها استفاده کنید چون در رشد آنها اختلال ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه آلوده بودن بسیاری از برنج‌های وارداتی تایید شده است، بد نیست بدانید که برنج‌هایی که زیاد قد می‌کشند و البته بر این ویژگی آنها بسیار تبلیغ می‌شود، مواد سرطان زایی دارند و علاوه اینکه باعث چاقی شما، ژن‌تان را هم دستکاری می‌کنند. چون موادی که به این برنج‌ها اضافه می‌کنند، روی ژن‌ها تاثیر گذاشته و باعث می‌شود نسل‌های بعدی در اندامشان نقص داشته باشند.

به گفته پزشکان شاید مصرف برنج‌های آلوده در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند و مصرف کننده تغییری در بدنش احساس نکند اما این برنج‌ها در بلندمدت مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند تا جایی که فرد را تا مرز سرطان‌های مختلف پیش می‌برد.

خاک کشتزارهای از لحاظ میزان آرسنیک با هم متفاوت است. از برنج مناطقی استفاده کنید که میدانید خاک آنها ارسنیک کمتری دارد.

بجز برنج از غلات و حبوبات دیگر هم استفاده کنید.

برنج را یک شب در آب بخیسانید. میزان زیادی از ارسنیک به درون آب میرود.

برنج آبکش شده ارسنیک کمتری دارد. پس برنج را با پنج برابر اندازه خود آب بر روی حرارت قرار دهید و بعد از نرم شدن، آب اضافه را دور ریخته و برنج را زیر آب جاری قرار دهید.

این کار گرچه ممکن است مقداری از ویتامین های برنج را از آن جدا کند ولی ارسنیک موجود در آن را تا حدود زیادی کم میکند. میزان محتوای آرسنیک برنج آبکش حدود یک پنجم برنج دمکش است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *