خواص و مزایای مصرف سیاه دانه برای کاهش وزن و هشدار در مصرف آن

خواص و مزایای مصرف سیاه دانه برای کاهش وزن و روش مصرف آن

سیاه دانه به خاطر داشتن مزایای آنتی اکسیدان آن، می تواند در تقویت سلامت شما موثر باشد. با این حال به دلیل ایجاد تداخل با برخی داروها و مکمل ها باید قبل از امتحان این گیاه با یک متخصص یا پزشک مشورت کنید. این گیاه می تواند دارای خواص کاهنده قند خون باشد و بر عملکرد کبد و کلیه ها تاثیر بگذارد.

پیشینه مصرف سیاه دانه

بیش از ۳۰۰۰ سال است که از سیاه دانه برای اهداف دارویی مختلف استفاده می شود. از روغن این دانه برای بازگرداندن تعادل و هماهنگی بدن استفاده می شود. این دارو در طب سنتی برای بهبود متابولیسم، کاهش التهاب و التیام سیستم های گوارشی، تنفسی و گردش خون به کار می رود. از جمله بیماری هایی که از سیاه دانه برای آن استفاده می شود، تب یونجه، آسم، برونشیت، آلرژی، قارچ روده، فشار خون بالا، نفخ، سردردهای قبل از قاعدگی و تب است. طبق گفته Bharat B. Aggarwal و Ajaikumar B. Kunnumakkara که نویسندگان کتاب استفاده درمانی از گیاهان هستند، یکی از ترکیبات اصلی روغن سیاه دانه، تیموکینون است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. در کل، سیاه دانه دارای هشت اسید چرب از جمله اسیدهای لینولئیک، اولئیک و پالمیتیک و همچنین ۳۲ ترکیب شناسایی شده دیگر است. در مطالعات روی حیوانات، روغن سیاه دانه، سطح قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می دهد.

اهمیت مصرف سیاه دانه

طبق مطالعات منتشر شده در مجله Ethnopharmacology، عصاره سیاه دانه دارای اثر بی اشتهایی خفیف است؛ به این معنی که ممکن است اشتهای شما را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات روی موش ها صورت گرفته است نه انسان؛ بنابراین مطالعه بیشتری لازم است تا ببینیم این عصاره تاثیر یکسانی به روی انسان ها دارد یا خیر.

اهمیت مصرف سیاه دانه و چگونگی عملکرد آن در بدن

عملکرد سیاه دانه در بدن

مزایای در نظر گرفته شده برای کاهش وزن سیاه دانه، می تواند بخاطر تاثیر بالقوه آن در کاهش قند خون باشد. تئوری پشت متعادل نگه داشتن قند خون شما این است که سیاه دانه می تواند به شما در کاهش وزن و بهبود سلامت کمک کند. شاون تالبوت، نویسنده “ارتباط کورتیزول با رژیم غذایی” می گوید: موادی که به شما در تثبیت سطح قند خون کمک می کنند، می تواند در کنترل اشتها نیز کمک کنند زیرا میل شما برای مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهند. با کنترل میل به خوردن این غذاها، می توانید بدون تغییرات آگاهانه در رژیم غذایی، ماهانه یک تا دو کیلوگرم وزن کم کنید.

انواع مصرف سیاه دانه

شما می توانید سیاه دانه را به شکل عصاره، قرص یا چای پیدا کنید تا به منظور کاهش وزن از آن استفاده کنید. با این حال، برخی افراد با تجربه معتقدند که موثرترین نوع آن به شکل عصاره روغن است. دوز معمولی عصاره ۱ تا ۳ قاشق غذا خوری به صورت روزانه است.

هشدار در مصرف سیاه دانه

اگر می خواهید برای کاهش وزن سیاه دانه مصرف کنید، مراقب تداخل آن با سایر داروها مانند انسولین یا سایر گیاهان دارویی مانند جینسنگ یا پنجه شیطان که سطح قند خون را کاهش می دهد باشید، زیرا ممکن است خطر ابتلا به هیپوگلیسمی یا یا کاهش سطح قند خون را افزایش دهد. در موارد نادر، هیپوگلیسمی منجر به تشنج و از بین رفتن هوشیاری می شود، اما علائم بیشتر شامل گیجی، تپش قلب، تعریق و اختلال در بینایی است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *