خواص شکلات صبحانه برای کودکان چیست؟

به کودکان شکلات صبحانه بدهیم یا نه؟

آیا می تونم به بچه یک ساله شکلات صبحانه بدم؟ خواص شکلات صبحانه برای کودکان چیست؟

شکلات صبحانه به تنهایی گزینه مناسبی برای صبحانه کودکان نمی باشد. مواد تشکیل دهنده شکلات صبحانه مقدار زیادی شکر و روغن مایع، پودر شیر خشک و پودر کاکائو و اسانس فندق و بادام زمینی می باشد که به دلیل پرکالری بودن و ارزش غذایی پایین و چربی و قند بالا به عنوان وعده اصلی غذایی در صبحانه کودکان توصیه نمی شود همچنین پودر کاکائو موجود در آن مضرات خاص خودش را برای کودکان دارد.

خواص شکلات صبحانه برای کودکان

خوردن کاکائو در کودکان مانع جذب کلسیم و در نتیجه مانع رشد آنها می‌شود و حتی آنها را مستعد دیابت می‌کند، همچنین باعث بیش‌فعالی، بی‌اشتهایی و سوداوی شدن آنها می‌شود. 

شکلات صبحانه را می توان بعد از صرف صبحانه به عنوان غذای تشویقی به مقدار کمی در اختیار کودکان قرار داد.

بهترین گزینه برای صبحانه کودکان مواد پروتئینی مثل شیر و تخم مرغ، کره، مربای خانگی، عسل، نان و پنیر و گردو و سبزی و ارده و شیره انگور است.

شکلات صبحانه را می توان خارج از یخچال و به دور از نور، در دمای محیط و ترجیحاً خارج از آشپزخانه نگهداری کرد.

از علایم فساد شکلات صبحانه اکسید شدن چربی آن است که بوی تندی هنگام باز کردن آن به مشام می رسد.

در پایان اگر قصد دارید شکلات صبحانه را در سبد غذایی خود داشته باشید بهتر است آن را بطور خانگی و با مواد اولیه سالمتر تهیه نمایید؛ بطور مثال در شکلات صبحانه های صنعتی از روغن مایع به جای کره و از اسانس فندق به جای تکه های فندق استفاده می شود.

 طرز تهیه شکلات صبحانه در منزل

مواد لازم شکلات صبحانه

پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری
خامه ۳ قاشق غذاخوری
کره ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
خاک قند ½ فنجان
شکلات تخته ای ۵۰ گرم
فندق خرد شده ۵۰ گرم

طرز تهیه شکلات صبحانه
ابتدا کره را در دمای محیط قرار می دهیم تا نرم شود سپس آنرا در یک کاسه مناسب می ریزیم و پودر کاکائو و پودر قند را به آن اضافه می کنیم. مواد را با مخلوط کن یا میکسر خوب مخلوط می کنیم تا کاملا مخلوط و سفت شوند.

در مرحله بعد شکلات تخته ای را به روش بن ماری در یک کاسه می گذاریم و روی حرارت بخار آب قرار می دهیم تا شکلات ذوب شود. در همین حین زرده های تخم مرغ را به صورت جداگانه در یک کاسه کوچک می ریزیم و با همزن خوب مخلوط می کنیم.

زرده های تخم مرغ را باید به صورتی بزنیم که رنگشان کرمی شود و حالت کش داری پیدا کنند. حالا در یک ظرف مناسب مخلوط ( کره ، پودر کاکائو و پودر قند ) را به همراه خامه و فندق خرد شده می ریزیم ، سپس زرده های تخم مرغ را اضافه می کنیم.

در پایان شکلات تخته ای نرم شده را به مواد اضافه می کنیم. در این مرحله شکلات صبحانه را خوب میکس می کنیم تا موادش کاملا یکدست شوند سپس به مدت حداقل ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد و آماده سرو شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *