خستگی در بارداری نشانه چیست و چه درمان هایی دارد؟

خستگی در بارداری نشانه چیست و چه درمان هایی دارد؟

شما تنها نیستید! باردار بودن، فشاری بر تمام بدن وارد می كند، كه می تواند شما را بسیار خسته كند. آنچه بسیاری از زنان بیشتر در مورد مراحل اولیه بارداری به یاد می‌آورند, احساس خستگی مداوم است. حتی شب‌ها جغدها تلاش می کنند که به اندازه کافی بیدار بمانند تا بتوانند ساعات مورد علاقه اولیه شب را تماشا کنند.

در طول دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه اول، بدن شما بسیار سخت کار می کند. شما در حال ساخت جفت، سیستم پشتیبانی از زندگی کودک هستید، فرآیندی که تا پایان سه ماهه اول کامل نخواهد بود. و سطح هورمون و متابولیسم شما به سرعت در حال تغییر هستند، در حالی که قند خون و فشار خون شما پایین می آید و همگی در احساس خستگی شما تاثیرگذار هستند. این احساس چقدر طول خواهد کشید؟

آن برای هرکس متفاوت است، اما زنان باردار معمولاً در سه ماهه اول و سوم خستگی را تجربه می کنند.

خستگی در اوایل بارداری

خستگی در اوایل بارداری

برای بسیاری از زنان در سه ماهه اول، خستگی تنها یکی از علائم بیماری صبحگاهی همراه با حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها است. اگر علائم خواب شما را مختل می کند، جای تعجب نیست، شما احساس خستگی و ناراحتی بیشتری خواهید کرد.

ممکن است در هر زمان مثل همیشه به نظر برسد، اما این علائم اغلب بدون نیاز به درمان می گذرد. در بیشتر زنان (حدود شش نفر از ۱۰ نفر) علائم بیماری صبحگاهی تا هفته ۱۲ بارداری کاهش می یابد. سایرین گاهی اوقات در طول سه‌ماهه دوم احساس بهتری دارند. کمتر از یک در ۱۰ نفر آنقدر بدشانس هستند که بعد از ۱۶ هفته بارداری هنوز احساس ناخوشی می‌کنند.

امیدوارم که شما یکی از افراد خوش‌شانس باشید و احتمالاً یک فوران انرژی در سه‌ماهه دوم را احساس خواهید کرد که شما را به سه‌ماهه سوم می‌برد – تا زمانی که حدوداً در حدود ماه هفتم دوباره انرژی خود را از دست دهید.

برای مقابله با خستگی در اوایل بارداری چه کاری می توانم انجام دهم؟

به علائم بدن خود توجه کنید و سعی کنید چرت کوتاه بزنید یا زود بخوابید. در محل کار، حتی یک چرت ۱۵ دقیقه ای می تواند تفاوت ایجاد کند، بنابراین اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که یک دفتر کار دارید، در آن را ببندید، سر خود را روی میز کار بگذارید و استراحت کنید. یا خلاق شوید و در ساعت نهار خود یک چرت بزنید – حتی اگر جای دیگری برای خواب نباشد می توانید در اتومبیل چرت بزنید.

در صورت امکان ترتیب دهید تا آخر هفته کار را به خانه برسانید تا بتوانید هر چند وقت یکبار به خانه بروید. یا اگر در حال حاضر مادر هستید، حالا به خودتان استراحت دهید و فرزندان خود را به شخص دیگری بسپارید تا بتوانید از خواب خود لذت ببرید.

برای مقابله با خستگی در اوایل بارداری چه کاری می توانم انجام دهم؟

اطمینان حاصل کنید که به خوبی غذا می خورید. لازم نیست که اندازه “دو نفر غذا بخورید”. شما فقط در سه ماهه دوم خود به ۳۴۰ کالری اضافی و در سه ماهه سوم به ۴۵۲ کالری اضافی نیاز دارید – و ما در مورد چیپس و شکلات صحبت نمی کنیم. یک رژیم غذایی سالم که از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، شیر بدون چربی و گوشت های بدون چربی تشکیل شده است می تواند انرژی بخش باشد; در عوض، تنقلات، در واقع سطوح انرژی شما را تضعیف می کنند. خوردن و نوشیدن کم اغلب ممکن است به حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

به زودی با استقامت در سه ماهه دوم خود خواهید بود و خوشبختانه حالت تهوع دوباره می رود. حتی ممکن است یک شب برای فیلم ها بیدار بمانید یا برای یک آخر هفته طولانی از خانه دور شوید، اگرچه ممکن است  نخواهید به آن عادت کنید. به زودی این دوره از شب های آرام را با چیزی شبیه به دلتنگی به سر می برید. بنابراین تا جایی که می توانید صدای خروپف خود را متوقف کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *