حقایق صریح درباره شنوایی کودک نوپا؛ از "گوش" نوزاد تازه متولد شده چه میدانید؟

حقایق صریح درباره شنوایی کودک نوپا؛ از “گوش” نوزاد تازه متولد شده چه میدانید؟

اگرچه نوزادان گوش های کوچکی دارند، اما همین گوش های کوچک نقش بسزایی در شناخت جهان اطراف آنها دارد. در ادامه بطور اجمالی به موضوع شنوایی کودک نوپا می پردازیم. آیا می دانستید که حس شنوایی کودکان نوپا بهتر از بزرگسالان است؟ احتمالا تعجب می کنید چون کودک برای دفعات متعددی به درخواست های شما توجه ای نمی کند، اما احتمالا او می تواند صدای شما را به خوبی بشنود (البته اگر نگران هستید که ممکن است کودک مشکل شنوایی داشته باشد با متخصص اطفال خود موضوع را بررسی کنید). در کنار مهارت های حرکتی، زبان کودک نو پا هم در حال رشد است و حس شنوایی برای اینکه کودک بتواند صحبت کند مسئله مهمی است.

راهنمای شنوایی کودک نوپا

راهنمای شنوایی کودک نوپا

  • کودک نوپا زمانی که متولد می شود اولین آزمایش شنوایی سنجی خود را انجام می دهد. شاید متوجه این موضوع نشده باشید و مطمئنا کودک شما هم این کار انجام نداده اما اکثر کودکان نوپا اولین معاینه شنوایی خود را به عنوان یک کودک تازه متولد شده در بیمارستان انجام می دهند. اگر نتیجه آزمایش شنوایی A-OK بود، به احتمال زیاد شنوایی فرزند دلبندتان به خوبی همان روزی که متولد شد، می باشد. (اما اگر نتیجه A-OK نبود، متخصص اطفال آن را عنوان خواهد کرد)
  • شنوایی کودک نوپا از بزرگسالان بهتر است. شنوایی در کودکان نوپا اغلب کاملا دقیق است. از آنجایی که آنها به تازگی متولد شده اند، قادر به شنیدن فرکانس های بسیار بالا هستند؛ صداهایی که گوش های بزرگترها آنها را نادیده می گیرند یا به دلیل افزایش سن و الودگی صوتی دیگر نمی توانند آنها را بشنوند. بنابراین با اینکه چیزی که به کودک می گوید به یک گوش او می رسد و از گوش دیگر خارج می شود، اما معنی اش این نیست که کودک به خوبی نمی شنوند؛ بلکه به احتمال زیاد او صداهای شما و هر چیز اطراف را بلند و واضح می شنود.

شنوایی کودک نوپا از بزرگسالان بهتر است

  • گوش های کودک نوپا نسبت به گوش های بزرگسالان متفاوت هستند. اگرچه ممکن است از لحاظ ظاهری ورژن کوچکتر گوش های بزرگسالان باشد، اما ساختار داخلی آن کاملا متفاوت است. کانال های گوش های کودک نوپا نسبت به بزرگسالان باریک تر، منحنی تر و نرم تر (غضروف های بیشتری دارد) است. برای همین است که باید فوق العاده موقع تمیز کردن گوش کودک مراقب باشید. گوش یک سیستم تمیز کننده خودکار است، بنابراین بیشتر موم های داخل گوش خودشان از آنجا خارج می شوند. اگر نگران جمع شدن بیش از حد موم در گوش کودک خود هستید، به جای اینکه خودتان این کار را با گوش پاک کن انجام بدهید، برای دریافت راهنمایی به متخصص اطفال مراجعه کنید.
  • گوش های کودک نوپا نسبت به صداهای بلند حساس تر هستند. اگر کودک شما موقع سرو صدای کامیون حمل زباله یا پارس کردن سگ بزرگ گریه می کند و گوش خود را می پوشاند، اصلا نگران نشوید. از آنجایی که شنوایی کودک نوپا بسیار دقیق است، حتی این صداهای بلندی که قبلا شنیده هم برای او گوش خراش هستند. اما اگر کودک همیشه گوش های خود را می پوشاند یا بعد از شنیدن صداهایی که نرمال هستند هم گریه می کند، در این باره با متخصص اطفال خود صحبت کنید. این عکس العمل ها می تواند نشانه های اختلالات رشد باشند.

هدفون ها برای گوش های کودک نوپا مناسب نیستند

  • هدفون ها برای گوش های کودک نوپا مناسب نیستند. چون این گوش های کوچک بشدت حساس هستند. بنابراین آنها نباید به صداهای بلند و برای مدت طولانی گوش بدهند؛ یعنی همان صداهای بسیار بلندی که با هدفون ها گوش می دهند. این نوع صداها کودکان نوپا را در معرض خطر کم شنوایی طولانی مدت قرار می دهد. یکی دیگر از دلایل استفاده نکردن از هندزفری: در صورتی که  مدت طولانی همراه با او آهنگ گوش می دهید و کودک را هم درگیر می کنید، او آهنگ هایی بیشتر از صدای شما خواهد شنید و اگر او هدفون استفاده کند، شما نمی توانید صدای خود را به گوش او برسانید. اما گاهی اوقات استفاده از هدفون برای آنها خوب است (مثلا اگر قصد مسافرت طولانی با هواپیما را دارید). فقط مراقب باشید که میزان صدا روی کمترین حالت تنظیم شده باشد. این کار به کودک شما اجازه می دهد که صداها را به خوبی بشنود.

مطلب مرتبط: جرم گوش نوزادان: علل، علائم، روش تمیز کردن، تشخیص و درمان آن

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.