حسادت در کودکان، علل، نشانه ها، عواقب و چگونگی مقابله با آن

حسادت در کودکان، علل، نشانه ها، عواقب و چگونگی مقابله با آن

کودکان معمولاً وقتی صحبت از اظهار خودشان می شود، بسیار رک هستند. آنها ممکن است از ابراز عشق، نفرت، غم، حسادت یا دیگر احساسات دیگر تردید نکنند. در مورد حسادت در کودکان، این احساس ممکن است فرزند شما را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، وقتی فهمیدید که فرزندتان رفتار حسادت آمیزی دارد، باید چه کاری انجام دهید؟ شاید نگران باشید، “آیا این مسئله تاثیر منفی بر اخلاق فرزند من خواهد گذاشت؟” اگر چنین سوالاتی در ذهن خود دارید، پس ادامه این مقاله را بخوانید، زیرا ممکن است در شناخت حسادت در کودکان و روش مقابله با آن به شما کمک کند.

دلایل حسادت کودکان چیست؟

اگر برایتان سوال است که چه چیزی می تواند باعث حسادت فرزند شما شود، نکات زیر می تواند در پیدا کردن آن به شما کمک کند:

دلایل حسادت کودکان چیست

۱٫ لوس کردن بیش از حد

همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندان خود را لوس کنند و به آنها توجه زیادی داشته باشند. با این حال، اگر فرزند خود را بیش از حد لوس کنید، ممکن است باعث شوید که این احساس را در او بوجود آید که نسبت به دیگران برتری دارد. در نتیجه، وقتی کودک شما به شخصی بهتر از خودش برخورد کرد یا با کسی مواجه شد که چیزی بهتر از آنچه که فرزند شما دارد را داشت، ممکن است احساس حسادت پیدا کند.

۲٫ مقایسه

این کاملاً طبیعی است که والدین فرزندان خود را با هم یا با سایر بچه ها مقایسه کنند. با این حال، این تا زمانیکه اجازه ندهید فرزند شما از این موضوع با خبر بشود، ایرادی ندارد. اما اگر در مورد احساس مقایسه خود به وضوح صحبت کنید و کودک خود را با فرزندان اقوام و دوستان خود مقایسه کنید، این کار نه تنها احساس رقابت و از دست رفتن اعتماد به نفس را ایجاد می کند، بلکه ممکن است باعث ایجاد حسادت نیز بشود.

۳٫ والدین مضطرب و بیش از حد مراقب

والدین درباره سلامتی فرزندان خود مراقب و مضطرب هستند. با این حال، گاهی اوقات پدر و مادر ممکن است در این مورد افراط کنند و زمانی که اجازه کمی استقلال به کودک می دهند، فرزند آنها ممکن است حس عقب ماندن از سایر کودکانی را داشته باشد که دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند و این باعث ایجاد حسادت به آنها می شود.

۴٫ رقابت ناسالم

رقابت سالم برای هر کودک مهم است، اما ایجاد رقابت در جایی که لازم نباشد می تواند تاثیر منفی روی شخصیت کودک داشته باشد و منجر به حسادت شود. این حالت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما مقایسه ای انجام می دهد و انتظار دارید که کودک کاری را انجام بدهد که قادر به انجام آن نیست، برای مثال وقتی کودکی خیلی خوب می رقصد و شما از فرزند خود انتظار دارید مانند او باشد، اما کودک شما نمی خواهد یا نمی تواند آنطور برقصد.

۵٫ والدین مستبد و کنترل کننده

وقتی والدین بیش از سخت گیر یا کنترل کننده باشد و انتظار داشته باشند که فرزندان قوانین و مقررات آنها را دنبال کنند بدون اینکه حتی توضیحی درباره دلیل آن قوانین بدهند، این احتمال هست که احساسات خشم و حسادت را در فرزندان خود پرورش بدهند. فرزندان آنها ممکن است احساس کم تر بودن نسبت به دوستان و همسالان خود داشته باشند.

۶٫ حسادت مهارتی یا تحصیلی

همه بچه ها مثل هم نیستند، ممکن است کسی در ورزش عالی باشد و دیگری در علوم. و این بین بچه ها بسیار متداول است که احساس حسادت به کودکانی داشته باشند که در زمینه علمی یا فعالیت هایی آموزشی از آنها بهتر هستند.

۷٫ حسادت خواهر و برادر

اغلب دیده می شود که فرزند بزرگتر به خواهر و بردار کوچک خود حسادت می کند. این زمانی اتفاق می افتد که پدر و مادر بیشتر توجه خود را روی فرزند کوچکتر معطوف می کنند. فرزند بزرگتر ممکن است به سختی با این موقعیت کنار بیاید و احتمال دارد احساس حسادت نسبت به فرزند کوچک در او ایجاد شود.

نشانه های کودک حسود چیست

ما در مطالب گفته شده فهمیدیم که چه چیزهایی می تواند باعث ایجاد حسادت در کودک شود، اما این به عنوان والدین برای شما مهم است که نشانه های حسادت را درک کنید. در اینجا برخی از نشانه های رفتار کودک حسود گفته شده است:

نشانه های کودک حسود چیست

۱٫ کودک شما ممکن است بیش از حد انحصار طلب باشد

اگر کودک شما حسود باشد، ممکن است درباره هر چیزی انحصار طلب باشد. این رفتار ممکن است تنها به چیزهای مادی محدود نشود، بلکه کودک درباره والدین خود، خواهر و برادر و دوستان خود احساس انحصار طلبی داشته باشد. او ممکن است نخواهد چیزهایی که دارد را با دیگران سهیم شود و این نگرش می تواند باعث افسردگی نیز شود.

۲٫ کودک شما ممکن است خود را با دیگران مقایسه کند

یک کودک حسود ممکن است مهارت ها، وسایل و سایر چیزهای خود را با دیگران مقایسه کند. در مواردی که کودک آنچه بقیه دارند را ندارد، ممکن است نارضایتی و پرخاش خود را نسبت به سایرین نشان دهد.

۳٫ ممکن است فرزندتان باعث عصبانیت شما شود

اگر فرزند شما نسبت به خواهر و برادر خود حسادت داشت، ممکن است هر کاری برای جلب توجه شما انجام دهد. این تلاش برای جلب توجه می تواند با سوء رفتار باشد. فرزند شما ممکن است کارهایی انجام دهد تا شما را عصبانی کند و همه این کارها تنها برای این است که شما به او هم توجه کنید.

۴٫ فرزند شما ممکن است رفتار پرخاشگرانه نشان دهد

یک کودک حسود ممکن است رفتارهای تند و پرخاشگرانه از خود نشان دهد. او ممکن است نه تنها با خواهر و برادر یا دوستان خود بدرفتاری کند، بلکه ممکن است آنها را مورد زورگویی و آزار نیز قرار دهد. در بعضی موارد، ممکن است متوجه شوید که کودک قصد صدمه زدن به خواهر و برادر یا دوست خود را دارد.

۵٫ فرزند شما ممکن است احساس ناامنی کند

ممکن است کودک به دلیل حسادت، احساس ناامنی کند. این رفتار می تواند با ورود نوزاد یا خواهر و بردار تازه به زندگی آمده، شدت پیدا کند. شاید کودک شما نیاز به توجه و مهربانی دارد و در تمام مدت به دنبال عشق و محبت شما باشد.

عواقب حسادت هایی که ممکن است کودک با آن روبرو باشد

عواقب حسادت هایی که ممکن است کودک با آن روبرو باشد

حسادت یک احساس منفی است و در نتیجه ممکن است تاثیر منفی بر شخصیت فرزند شما بگذارد. در اینجا عواقبی که کودک شما به خاطر حسادت می تواند با آن روبرو شود را می گوییم:

  • ممکن است کودک به فردی پرخاشگر تبدیل شود
  • ممکن است شخصیت سلطه گر پیدا کند
  • ممکن است کودک خود را از بقیه جدا کند و تنها بماند
  • ممکن است کودک رفتاری درمانده از خود نشان دهد
  • ممکن است عزت نفس پایین پیدا کند

چگونه می توان با حسادت در کودکان مقابله کرد

باید به روشی مناسب با حسادت کودکان برخورد کنید تا روی فرزند شما تاثیر منفی نگذارد. در اینجا چند روش ارائه می دهیم که ممکن است به شما در مقابله با حسادت کودک کمک کند:

چگونه می توان با حسادت در کودکان مقابله کرد

۱٫ به کودک خود گوش کنید

حسادت مسئله ای سطحی نیست، بلکه ریشه دار است. با فرزند خود صحبت کنید. به نگرانی ها و دلایلی که ممکن است باعث این رفتار در فرزند شما شود گوش کنید. گوش دادن به ترس ها، نگرانی ها و اضطراب های کودک می تواند به او کمک کند تا بر حسادت خود غلبه کند.

۲٫ احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل کنید

دادن یک مسیر مثبت به افکار منفی فرزندتان می تواند به او در مقابله با حسادت کمک کند. اگر خواهر و بردار یا دوستانش در درس ها بهتر از او هستند، باید کودک خود را تشویق به مطالعه بیشتر و رسیدن به نتایج بهتر کنید، به جای اینکه احساسات بد را نسبت به سایرین بروز دهد.

۳٫ نسبت به فرزند خود پر احساس باشید

شاید فرزند شما رفتارهای منفی و بی ادبانه از خود نشان بدهد، اما شما باید نسبت به او پر احساس و مشتاق باشید. کودک خود را مورد سرزنش یا تنبیه قرار ندهید. مهم است که درک کنید فرزند شما در موقعیت احساسی دشوار قرار دارد و نیاز به محبت شما دارد تا با آن مواجه شود.

۴٫ اهمیت سهیم شدن وسایلش با دیگران را توضیح دهید

این برای کودکان بسیار مهم است که اهمیت مراقبت و سهیم شدن با دیگران را یاد بگیرد. هنگامیکه یک کودک یاد می گیرد وسایل خود را در اختیار سایر کودکان قرار دهد، نه تنها دوستان تازه پیدا می کند، بلکه احساس حسادت را نیز از بین می برد.

۵٫ از مقایسه خودداری کنید

مقایسه باعث ایجاد احساسات منفی می شود و ارزش فرد را پایین می آورد. بنابراین، کودک خود را با سایر فرزندانتان یا دوستانش مقایسه نکنید. همه کودکان منحصر به فرد هستند و استعدادهای مختلفی دارند. ببینید که فرزندتان در چه زمینه هایی خوب است و به جای مقایسه کردن، به او در پرورش آن استعدادها کمک کنید.

۶٫ کودک خود را بیش از حد تحسین نکنید

به عنوان والدین، شما به فرزند خود عشق می ورزید و او را ستایش می کند، و ممکن است او را به خاطر تلاش ها و فعالیت هایش غرق در تحسین کنید. با این حال، بهتر است از تحسین بیش از حد کودک پرهیز کنید. ممکن است شما در شرایطی اقدام به تحسین فرزند خود کنید که کودکان دیگر از او برتر بودند و شاید کلمات شما به عنوان یک نقطه اطمینان برای کودک باشد. از انجام این کار خودداری کنید.

۷٫ از مقایسه عملکرد علمی کودکان پرهیز کنید

توصیه می شود که از مقایسه عملکرد فرزندان با هم یا با دوستانشان در مدرسه، اجتناب کنید. انجام آن ممکن است احساس خصومت و حسادت بین کودکان ایجاد کند. این کار ممکن است نتیجه خوبی در کودک شما نداشته باشد، شاید بهتر باشد به جای مقایسه او را به مطالعه بیشتر و بدست آوردن نمرات بالاتر تشویق کنید.

۸٫ رفتارهای مثبت را تدریجی ایجاد کنید

همه تلاش خود را بکنید تا از چیزهایی که باعث ایجاد حس حسادت در کودک شما می شود دور بمانید. توصیه می شود که احساس دوست داشتن، سهیم شدن با دیگر و مراقبت را از سنین خیلی پایین به کودکان یاد بدهید. همچنین، آموزش کودکان درباره حسادت می تواند به آنها کمک کند که به شکل بهتری با این احساسات کنار بیایند.

مواجه با حسادت فرزندتان

حسادت در کودکان بسیار شایع است. اما اگر به روشی مثبت با آن برخورد شود، فرزندتان می تواند به این حس منفی غلبه کند. در صورتیکه در مواجه با حسادت فرزندتان با مشکل مواجه شدید، از مشاور یا افراد حرفه ای کمک بگیرید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.