جلوگیری از پوسیدگی دندانهای شیری کودکان/ درمان سیاهی دندان به علت قطره آهن

پوسیدگی های زودرس و وسیع که سریع به محض رویش یا اندکی پس از رویش دندانها آغاز میشود و اغلب تمامی دندان ها را درگیر می کند که علت آن خوردن مکرر شیر بویژه شب تا صبح در رختخواب چه از سینه مادر و چه از شیشه شیر و تمیز نشدن دندانها ؛ باقی ماندن لاکتوز شیر به مدت طولانی در کنار دندان می باشد…

دندان های شیری از سن ۶ ماهگی شروع به رشد کرده و تا ۲ سالگی کامل می‎ شوند. عمر این دندان ها تا اواخر سن ۱۰ سالگی ادامه دارد. البته ممکن است بیشتر از این مدت هم در دهان بمانند. اما زودتر از موعد مقرر خراب می شوند. برای مثال کودکی که تنها ۴ سال سن دارد و دندان های او خراب شده اند، به پوسیدگی زودرس مبتلا شده است.

دندان های شیری ظرافت خاصی دارند و نسبت به دندان های دائمی استحکام کمتری هم دارند. به همین دلیل بیشتر نوزادان و کودکان خردسال را درگیر خود می‎ کند. در تعریفی از پوسیدگی زودرس گفته می‎ شود، وجود بیش از یک دندان پوسیده (ضایعه حفره دار یا بدون حفره)، ترمیم شده یا از دست رفته (در اثر پوسیدگی) در هر کدام از دندان‏ های شیری در یک کودک زیر ۶ سال، پوسیدگی‌ های زودرس دندان شیری نامیده می ‎شود.

مهم ترین عاملی که باعث از دست رفتن زودهنگام دندان شیری می شود، استفاده شبانه از شیشه شیر است. هرگاه به آرامشی که با فرستادن کودک به تختخواب با شیشه شیر فکر می کنید به خطرات مرتبط با پوسیده شدن دندان ها و عواقب بعدی آن هم نیم نگاهی داشته باشید. در این موارد، استفاده از بطری حاوی آب خطرات مرتبط با صدمه دیدن دندان ها را کاهش می دهد.

از آن جایی که کودکان از دندان های جلویی خود بیشترین استفاده را دارند، به خاطر همین معمولا ۴ دندان جلویی شیری فک بالا، آسیاهای اول شیری هر دو فک و دندان ها نیش شیری فک پایین به پوسیدگی مبتلا می شوند.

در واقع از دسته دندان های شیری می باشند که دچار پوسیدگی می شوند. این دندان های درگیر، معمولا به صورت قرینه در دو سمت دهان کودک واقع شده اند. دندان های پیشین شیری فک پایین، استقامت بالاتری دارند و به عنوان محافظت کننده ای برای زبان می باشند تا در حین مکیدن شیر و نیز شستشوی طبیعی، توسط جریان بزاق سابمندیبولار و سال لینگوال، محافظت می شوند. دندان های آسیای دوم شیری هم که در سنین بالاتر رشد می کنند، کمتر دچار مشکلات پوسیدگی دندان می شوند.

در صورت مشاهده هرگونه علائمی، حتما در اسرع وقت کودکتان را به یک مرکز دندانپزشکی کودکان ببرید.

توصیه دندانپزشک کودکان به پیشگیری از پوسیدگی دندان :

علت پوسیدگی زودرس در دندان های شیری
بسیاری از والدین فکر می‎ کنند که قطره آهن و مکمل‏ ها‎ی مولتی ویتامین باعث پوسیدگی دندان های شیری کودکان در سنین پایین می شوند. در حالی که این داروها تنها رنگ دندان ها را تغییر می دهند و تاثیری روی پوسیدگی دندان های شیری کودکان ندارند. دلایلی که موجب ایجاد این عارضه می‎ شود عبارتند از :

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان کودک از زمان رویش اولین دندان‌ های شیری
الگوی تغذیه‌ ای نا‌مناسب خردسالان و زیاده روی در استفاده از نوشیدنی‌ های شیرین
استفاده از پستانک به جهت آرام کردن نوزاد و یا استفاده مکرر از شیشه شیر در شب
کاهش بزاق خردسال در حین خواب
پوسیدگی های درمان نشده متعدد در دهان پدر و مادر کودک
بی توجهی به سلامت دهان و دندان کودک و نداشتن اطلاعات صحیح در رابطه با اقدامات پیشگیرانه از پوسیدگی دندان کودکان
مصرف میان وعده های ناسالم و تنقلات غیر ضروری
مصرف بسیاری از داروهایی که بروی دندان کودک تاثیر می گذارند و باعث خراب شدن دندان کودک می شوند
این موارد موجب پوسیدگی ‏ها‎ی جزئی در دندان کودک می ‎شود، و با بی توجهی والدین یا عدم مراجعه منظم نزد دندانپزشک کودکان، منجر به پیدایش پوسیدگی زودرس می شود.

آیا قطره آهن میتواند باعث پوسیدگی دندانهای کودک من شود؟

برای سیاهی های آن چه کنم؟
خیر ؛ قطره آهن فقط ایجاد تغییر رنگ و سیاهی می کند که با پولیش و جرم گیری مخصوص دندان از بین می رود و برای اینکه از تغییر رنگ دوباره آنها جلوگیری کنید ، قطره را در عقب دهان ریخته و پس از آن به کودک آب بدهید بنوشد .

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *