تغییرات واژن پس از زایمان: 10 مورد از اتفاقاتی که می توان انتظار داشت

تغییرات واژن پس از زایمان: ۱۰ مورد از اتفاقاتی که می توان انتظار داشت

بچه دار شدن شوخی نیست، معمولا شامل ساعت ها زمان برای زایمان است و سپس به طور ناگهانی مسئولیت نگهداری یک انسان کوچک را به عهده می گیرید. و سپس این حقیقت وجود دارد که در بسیاری از موارد، این کودک در واقع از واژن بیرون می آید. در واقعیت: بلافاصله پس از زایمان به همان شکل قبلی خود باز نمی گردد. بنابراین، پس از زایمان چه اتفاقی برای واژن می افتد؟ آیا خونریزی می کند؟ آیا درد می کند؟ آیا می توانید رابطه جنسی داشته باشید؟ در این قسمت، ۱۰ نکته ای که می توانید پس از تولد از واژن انتظار داشته باشید، ذکر شده است.

۱۰ اتفاقی که پس از تولد بچه برای واژن تان می افتد

10 اتفاقی که پس از تولد بچه برای واژن تان می افتد

۱٫ خونریزی پس از زایمان را تجربه خواهید کرد

پس از زایمان کودک، انتظار داشته باشید که تا ۶ هفته خونریزی را تجربه کنید. در طول ۱۰ روز اول، انتظار خونریزی شدید و خون با رنگ قرمز روشن را داشته باشید. همچنین می توانید انتظار لخته خون های کوچک را در سه روز اول داشته باشید. این مساله طبیعی است، زیرا بدنتان بافت و خون اضافی را از رحم دفع می کند (این ترشحات، «زچگی سفید» نامیده می شود). پس از سپری شدن ۱۰ روز اول، شدت خونریزی کم تر می شود. با این وجود، شما همچنان میزان کم خونریزی یا لکه بینی تا ۶ ماه پس از زایمان واژنی یا سزارین خواهید داشت.

۲٫ انقباضات رحمی خواهید داشت (با نام گرفتگی عضلات شناخته می شود)

با کوچک شدن رحم تا زمانی که به اندازه قبل از وجود کودک باز گردد، شما گرفتگی عضلات را تجربه می کنید. این فرآیند، با نام «جمع شدن رحم پس از بارداری» شناخته می شود. برای بسیاری از کسانی که برای اولین بار مادر می شوند، این درد ناچیز است. پس از زایمان های بعدی، این درد می تواند شدیدتر باشد، زیرا عضلات رحم به خطر افتاده است. در هر صورت، این یک علامت خوب است که بدنتان همان کاری را انجام می دهد که باید انجام دهد و با یک کمپرس گرم یا با مصرف ایبوپروفن قابل حل است. این مساله در مدت ۳ روز فروکش می کند.

۳٫ واژن درد می کند

سوال این نیست که آیا درد را تجربه می کنید یا خیر، بلکه سوال این است که چقدر درد خواهید داشت. طبق گفته کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان، بیش از ۵۳ درصد از زایمان ها باعث پارگی در اطراف واژن می شود. بسته به شدت پارگی، واژن و میان دوراه می تواند تا ۱۲ هفته دچار درد شود. پارگی قابل توجه را می توان پس از زایمان بخیه کرد یا در برخی موارد، از جراحی برای ترمیم استفاده می شود. حتی بدون وجود پارگی، میان دوراه دچار کبودی خواهد شد.

درد واژن بعد از زایمان

۴٫ دوران قاعدگی تان به لطف زایمان، متفاوت به نظر می رسد

هنگامی که بدنتان مجدا شروع به تخمک گذاری می کند، دوره قاعدگی تان می تواند با دوران قبل از بارداری متفاوت باشد. به لطف تمام تغییرات هورمونی، دوره قاعدگی تان می تواند شدیدتر یا خفیف تر باشد.

۵٫ یک واژن کمی عریض تر خواهید داشت

بافت های این ناحیه پس از زایمان کمی شل می شوند، اما تمایل دارند تا به تدریج به حالت اولیه خود بازگردند. با این وجود، اگر یک کودک بزرگ دارید (یا تعداد زیادی کودک دارید)، ممکن است به همان شکل قبل از بارداری خود بازنگردد. مشخص کننده این مساله، نوار بهداشتی دوران قاعدگی است: اگر از یک نوار بهداشتی معمولی استفاده می کنید و با گذشت زمان، خون ناحیه خارج از پنبه قاعدگی را کثیف کند، می تواند نشان دهنده این مساله باشد که واژن تان با گذشت زمان پهن تر شده است. خوشبختانه، تمرینات کیگل (تمرین دیافراگم لگنی) می تواند به سرعت همه چیز را دوباره محکم کند. تمرین کردن ورزش کیگل به مدت ۵ دقیقه و سه مرتبه در روز می تواند به طرز شگفت انگیزی عمل کند. پزشکان توصیه می کنند که از این رژیم در طول بارداری نیز پیروی کنید، تا عضلات کف لگن را قبل از زایمان بهبود ببخشد.

۶٫ ممکن است کمی به صورت بی اختیار ادرار کنید

زایمان می تواند عضلات کف لگن را ضعیف کند و عضلات کف لگن به شما در کنترل مثانه کمک می کند. به این معنا که بی اختیاری ادرار پس از زایمان غیرمعمول نیست، به خصوص وقتی فعالیت هایی مانند پریدن، دویدن، یا حتی عطسه کردن و خندیدن را انجام می دهید. باز هم، این تمرینات کیگل است که به حل مشکل کمک می کند.

تمرینات کیگل برای واژن بعد از زایمان

۷٫ برای برقراری رابطه جنسی، باید حدود ۶ هفته صبر کنید

پزشکان معمولا توصیه می کنند که خانم ها برای برقراری رابطه جنسی صبر کنند. “پری قدسی” که پزشک متخصص زنان و زایمان با برد تخصصی است، می گوید: «پس از اینکه زن بچه دار شد، ۶ هفته طول می کشد تا واژن زن پس از زایمان ترمیم پیدا کند». در طول این مدت، نباید رابطه جنسی برقرار کنید. مهم است که به خودتان و واژن پس از زایمان استراحت بدهید. دکتر قدسی می گوید: «برای زن مهم است تا درک کند که مسائل نیاز به زمان دارند. در ابتدا همین احساس را ندارید، اما با گذشت زمان به حالت طبیعی خود باز می گردند».

۸٫ ارگاسم تان ضعیف تر می شود

وقتی پس از زایمان مجددا رابطه جنسی برقرار می کنید، ممکن است احساس کنید که ارگاسم تان پس از زایمان احساس قدرت کمتری دارد. این تصورات شما نیست. همان عضلات ضعیف کف گلن که باعث بی اختیاری ادرار می شوند، می توانند باعث ارگاسم ضعیف تر نیز شوند که یک انگیزه دیگر برای انجام تمرینات کیگل است. با گذشت زمان، ارگاسم باید به همان شکل قبلی قبل از بارداری باز گردد.

۹٫ در صورت شیردهی، احساس خشکی واژن می کنید

کریستین گروز که دارای برد تخصصی و متخصص زنان و زایمان در بیمارستان وینی پالمر زنان و نوزادان است، توضیح می دهد که «شیردهی می تواند باعث کمبود استروژن شود، که به نوبه خود باعث خشکی واژن می شود. این به هیچ وجه یک مشکل دائمی نیست؛ این خشکی تنها تا زمانی ادامه پیدا می کند که به کودک خود شیر می دهید، اما در عین حال، استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب در حین رابطه جنسی می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. همچنین می توانید از کرم های استروژن موضعی تجویزی استفاده کنید که به مبارزه با خشکی واژن کمک می کند.

بعد از زایمان، در صورت شیردهی احساس خشکی واژن می کنید

۱۰٫ لابیا (لبه) می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد

شکل ظاهری واژن و قسمت بیرونی آن قبل و بعد از زایمان می تواند بسیار تغییر کند. بارداری باعث افزایش استروژن و پروژسترون می شود که به نوبه خود باعث افزایش جریان خون می شود. این افزایش در جریان خون می تواند باعث تیره تر شدن لابیا (labia) و حتی تغییر جزئی در شکل آن شود. این تغییر در شکل همچنین ناشی از افزایش خون است. ممکن است لابیای بزرگ (لبه بزرگ) جمع شود و جمع شدن آن باعث شود تا لبه کوچک، بزرگ تر به نظر برسد یا حتی برای اولین بار قابل رویت باشد. در هر صورت، معمولا وقتی سطح هورمون ها و جریان خون به حالت قبلی خود باز می گردد، رنگ و شکل آن به حالت اولیه خود باز می گردد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.