تغییرات سینه در بارداری/ از درد سینه تا علت بزرگ شدن آن!

چرا سایز سینه ها در بارداری بزرگ می شود؟

در دوران بارداری اندازه ی سینه یا پستان ها بنا به تأثیر هورمون پروژسترون به طور چشمگیری افزایش می یابد. نوک سینه ها و نواحی پیرامون آنها بزرگتر شده و دارای رنگ دانه های بیشتری می شوند. این مکانیزم، چربی پستان ها را جایگزین کرده و آنها را برای تولید شیر در مرحله ی نهایی حامله گی آماده می سازد.

دقیقا پس از زایمان، شیر در سینه ها ساخته میشود. بعد از اتمام دوره ی شیردهی، پستان ها به حالت دوران شروع حامله گی بر می گردند.

در دوره ی پس از یائسگی نیز گرچه ممکن است شکل سینه ها زیاد تغییر نکند، اما قسمت عمده ی ساختار مخصوص تولید شیر با چربی جایگزین می شود. در هر صورت باید گفت که سینه های زن تنها در دوره ی حامله گی او شکل قطعی و نهایی خود را می گیرند.

با توجه به این که هدف اصلی از وجود پستانها نقش مهم آنها در ساختن شیر برای شیردهی می باشد، اما این دوران تنها دوره ی مختصری از زندگی زن را تشکیل میدهد و با نقش زیبایی شناختی آنها در کیفیت زندگی اش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

از آنجا که سینه های زن نشان اصلی مؤنث بودن اوست، رضایت او از شکل ظاهری در هویت و ابراز وجود او از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. مراقبت و توجه لازم به سینه ها بخشی از سلامتی و زیبایی یک زن است که در بهبود روحیه اش مؤثر می باشد.

تغييرات نوك سينه در اوایل بارداری

 

علاوه بر سیاه شدن نوک سینه، با پیشرفت حاملگی ممکن است برآمدگی های مونتگمری، که برجستگی کوچک در نوک سینه است را مشاهده کنید. این برجستگی ها نگران کننده نیست. این برجستگی ها با تورم غدد چربی به نام "غدد مونتگومری،" اتفاق می افتد. این برجستگی ها برای ترشح یک نوع روغن برای محافظت پوست حساس اطراف نوک سینه در هنگام شیردهی می باشد (فشار ثابت، سایش، و خشک کردن پوست در دوران شیردهی رخ می دهد در صورتی که این روغن وجود نداشته باشد ممکن است شیردهی دردناک باشد). بعضی از دانشمندان معتقدند که روغن ترشح شده توسط غدد مونتگومری نیز ممکن است بویی داشته باشد که باعث تحریک اشتهای نوزاد تازه متولد شده شود.
تعداد غدد مونتگمری اطراف نوک پستان در خانم های مختلف متفاوت است. بعضی از خانمها ۴ غده و برخی دیگر بیش از بیست غده دارند. این غدد با چشم غیرمسلح دیده نمی شود به همین دلیل برخی خانم ها با دیدن این غدد در اطراف سینه نگران می شوند. در برخی خانم ها نیز این غدد در طول تحریک جنسی دیده می شود.

درد سينه در اوايل بارداری 

درد سینه در اوایل بارداری بیشتر به علت تولید بیش از حد هورمون های استروژن و پروژسترون است. افزایش ترشح این هورمون ها موجب افزایش جریان خون و تغییرات نسج پستان می شوند و در نتیجه ممکن است شما در پستان هایتان احساس تورم، درد، سوزش و گز گز، و حساسیت غیرعادی در لمس داشته باشید. بعضی از خانم ها معتقدند که این ناراحتـی مانند حالت تشـدید شده درد پستان ها درست قبل از شروع قاعدگی است. حساسیت پستان در لمس یکی از علائم اولیه بارداری است و معمولاً حدود هفته ۴ تا ۶ بارداری شروع شده و در تمام طول سه ماهه اول باقی می ماند.

از بين رفتن درد سينه در بارداري

تجربه ناراحتی پستان طی سه ماهه اول بارداری بسیار معمول و شایع است. چنین پنداشته می‌شود که افزایش سریع میزان هورمون استروژن و پروژسترون باعث حساسیت و درد پستان ها در بارداری می‌شود. بله طبق معمول باید این ناراحتی را نیز از چشم تغییرات هورمونی بارداری دید. همان‌طوری‌که به سه ماهه دوم بارداری وارد می‌شوید، این ناراحتی تا حدودی مدیریت‌پذیرتر شده و بهبود یافته یا بطور کلی ناپدید می‌شود.

درمان درد سينه در بارداري

نکاتی برای کاهش درد سینه ها در دوران بارداری
سوتین مخصوص بارداری استفاده کنید.
سوتین بارداری را با سایز کمی بزرگتر انتخاب کنید.
از پوشیدن سوتین فنر دار اجتناب کنید.
در هنگام خواب از سوتین نخی و راحت استفاده کنید.
برای پیشگیری از برخورد با پستان ها و بروز ناراحتی دقت بیشتری داشته باشید.
از همسرتان بخواهید تا این شرایط را درک کند.
هنگامی که برهنه هستید، از شانه کردن موهای بلند خودداری کنید، شاید به شکلی تصادفی بُرس به نوک پستان‌ها برخورد کند.
پستان ها باید طی دوران بارداری بطور مرتب معاینه شوند تا از وجود توده‌های پستانی آگاه شوید. البته این کار فوت و فن‌ خاص خود را دارد، شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید، زیرا پستان‌ها در دوران بارداری در حال تغییر و رشد هستند، بنابراین در این مقطع شناسایی آنها دشوارتر است. پیشنهاد می‌شود که تا پایان بارداری هر ماه پستان‌های خود را توسط پزشک یا ماما تحت معاینه قرار دهید تا در صورت بروز توده مشکوک به سرعت درمان را آغاز کنید. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *