تشخیص تخمک گذاری با دمای بدن چگونه است؟

چگونه می توانم با اندازه گیری درجه حرارت بدن زمان تخمک گذاری را تشخیص دهم؟

یک روش ساده برای تشخیص تخمک گذاری اندازه گیری درجه حرارت بدن است؛ چون در موقع تخمک گذاری درجه  حرارت بدن به میزان مختصری بالا می رود لذا با توجه به این موضوع می توان زمان صحیح تخمک گذاری را معلوم کرد. برای این کار بیشتر خانم ها با استفاده از یک روش ساده و بدون نیاز به پزشک می توانند خودشان زمان تخمک گذاری را به طور صحیح تعیین کنند.

تشخیص تخمک گذاری با دمای بدن

به این شکل که بعد از خاتمه ی علائم قاعدگی، هر روز صبح قبل از بلند شدن از رختخواب و قبل از نوشیدن مایعات، درجه حرارت بدن خود را با استفاده از یک گرماسنج به مدت ۳ دقیقه اندازه گیری کرده و عدد آن را با تاریخ همان روز یادداشت کنند. روزهای بعد نیز هر روز تا شروع قاعدگی دوره ی بعدی همین کار را تکرار کنند.

نتیجه این که با بررسی مقایسه ی حرارت بدن در روزهای مربوط به فاصله ی بین دو دوره قاعدگی، تاریخ تخمک گذاری معلوم می شود. به این معنی که در موقع تخمک گذاری حرارت بدن نسبت به روزهای دیگر در حدود نیم درجه ی سانتی گراد بیشتر نشان داده می شود.

با استفاده از بعضی روش های آزمایشگاهی نیز می توان تاریخ صحیح تخمک گذاری را تعیین کرد و این روش در بیشتر موارد برای خانم هایی که دچار نازایی هستند و یا این که قاعدگیهای نامرتب دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
معمولا خانم هایی که عادت ماهیانه آنها مرتب است حدودا در بین روزهای ۱۲ تا ۱۶، بعد از روز اول قاعدگی تخمک گذاری در آنها انجام می شود.

گاهی اوقات بعضی از خانم ها در موقع تخمک گذاری احساس درد مختصری در ناحیه ی پایین شکم کرده و یا دچار خونریزی اندکی به صورت لک دیدن می شوند.

البته این علامت به هیچ وجه حتمی و ثابت نیست که به اتکاء آن بتوان از وقوع تخمک گذاری مطمئن بود.

لازم به ذکر است که بیشتر دختران جوان و تازه بالغ، ظاهرا دارای نشانه های عادت ماهیانه و قاعدگی هستند ولی تا مدت چند سال تخمک گذاری صورت نمی گیرد. به این جهت این گونه دختران در صورت ازدواج تا چند سال حامله نمی شوند. ولی با بالا رفتن نسبی سن و پس از شروع تخمک گذاری، مستعد برای باردار شدن می شوند. همچنین بسیاری از زنان که در مرحله ی نزدیک به یائسگی هستند با وجود این که هنوز قاعدگی یا عادت ماهیانه ی آنها برقرار است ولی تخمک گذاری انجام نمی شود.

به همین جهت احتمال و شانس حامله شدن در این مرحله از زندگی بسیار کم است. بنابراین و با توجه به مطالب بالا نتیجه گرفته می شود که مهمترین شرط برای حامله شدن تخمک گذاری است و بدون تخمک گذاری به هیچ وجه، هیچ خانمی باردار نمی شود.

عمل تخمک گذاری تقریبا هر ماه یک بار و در حدود روز چهاردهم (معمولا ۱۲ تا ۱۶) از اولین روز قاعدگی توسط یکی از دو تخمدان انجام می شود. اما اگر به دلیلی یکی از تخمدان ها را به وسیله ی عمل جراحی از بدن خارج کنند، در این صورت تولید تخمک و تخمک گذاری فقط به وسیله ی یک تخمدان انجام خواهد شد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *