رابطه بعد از تست پاپ اسمیر

بهترین زمان برای تست پاپ اسمیر | رابطه قبل از تست پاپ

تست پاپ اسمیر دهانه رحم را برای تغییرات غیرطبیعی سلول بررسی می کند. دهانه رحم قسمت پایین تر رحم است که به واژن متصل می شود. تغییرات سلولی که بر روی دهانه رحم ایجاد می شود اگر یافت نشد و درمان نشود، می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

چرا نیاز به تست پاپ اسمیر است؟

تست پاپ اسمیر می تواند زندگی شما را نجات دهد. این تست می تواند نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم را پیدا کند. آزمایشات پاپ اسمیر همچنین می توانند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از تبدیل شدن به سلول های سرطانی پیدا کنند. درمان این سلول های غیرطبیعی می تواند به جلوگیری از بیشتر موارد سرطان دهانه رحم کمک کند. انجام تست پاپ اسمیر یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید.

بهترین زمان برای تست پاپ اسمیر

پزشکان توصیه می کنند زمانی که پریود هستید تست پاپ اسمیر انجام ندهید. بهترین زمان برای آزمایش ۱۰ تا ۲۰ روز ( بهترین روز، روز ۱۵ سیکل) پس از اولین روز از پریودی است.

رابطه قبل از تست پاپ اسمیر

طبق توصیه پزشکان می بایستی دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر رابطه نداشته باشید.

مراحل انجام پاپ اسمیر

پزشک شما می تواند یک آزمون پاپ را در یک آزمون لگن انجام دهد. این آزمون ساده و سریع است. شما بر روی تخت دراز می کشید و پزشک یک وسیله به نام اسپکولوم را به مهبل (واژن) وارد می کند و آن را برای دیدن رحم استفاده می کند. سپس وی از یک چوب یا برس مخصوص استفاده خواهد کرد تا چندین سلول را از سطح و داخل دهانه رحم بردارد. سلول ها بر روی یک اسلاید شیشه قرار می گیرند و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شوند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

یک آزمایش پاپ ممکن است کمی ناراحت کننده باشد اما نباید دردناک باشد.

چگونه می توانم برای آزمون پاپ اسمیر آماده شوم؟

بعضی چیزها می توانند نتایج نادرست تست پاپ اسمیر را ایجاد کنند.

برای دو روز قبل از آزمون امور زیر را انجام ندهید:

  1. استفاده از تامپون ها
  2. کرم ها، شامپوها یا داروهای واژینال
  3. استفاده از اسپری دئودورانت واژینال یا پودر
  4. داشتن رابطه جنسی
  5. دوش

مطلب پیشنهادی: خونریزی شدید بعد از پاپ اسمیر، تا چه حد طبیعی است؟!

بهترین زمان برای آزمایش پاپ اسمیر

مطلب پیشنهادی: تفسیر پاپ اسمیر غیر طبیعی | تشخیص سرطان دهانه رحم

جواب آزمایش پاپ اسمیر

معمولا جواب آزمایش پاپ اسمیر یک تا سه هفته بعد به شما تحویل داده می شود. اکثر زمان ها، نتایج آزمون طبیعی است. اگر آزمون نشان می دهد که چیزی ممکن است اشتباه باشد، پزشک با شما تماس خواهد گرفت تا تست های بیشتری را برنامه ریزی کنید. دلایل زیادی برای نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ وجود دارد. نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ اسمیر همیشه به این معنی نیست که سرطان دارید.

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چگونه تفسیر می شود؟

جواب تست پاپ اسمیر ممکن است طبیعی و نرمال باشد و یا غیر طبیعی که این سوالات ممکنه پیش بیاد:

تست پاپ اسمیر من “غیر طبیعی” بود. چه اتفاقی افتاده است؟

نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ معمولا به این معنی نیست که شما سرطان دارید. اغلب مشکلات کوچک با دهانه رحم وجود دارد. اگر نتایج آزمایش پاپ نامعلوم باشد یا نشان دهنده تغییر کوچکی در سلول های دهانه رحم باشد، پزشک ممکن است تست پاپ را بلافاصله، ۶ ماه یا یک سال تکرار کند، یا ممکن است آزمایش های بیشتری انجام دهد.

  • برخی از سلولهای غیر طبیعی به سرطان تبدیل می شوند. درمان سلول های غیرطبیعی که به تنهایی از بین نمی رود، می تواند تقریبا تمام موارد سرطان دهانه رحم را از بین ببرد.
  • اگر آزمون تغییرات جدیتری در سلولهای دهانه رحم پیدا کند، پزشک آزمایش های بیشتری را پیشنهاد می کند. نتایج این آزمایش ها به پزشک شما کمک خواهد کرد که بهترین درمان را انتخاب کند.

نتیجه آزمون پاپ اسمیر من “مثبت کاذب” بود. این یعنی چی؟

آزمایشات پاپ همیشه کامل نیستند. نتایج منفی کاذب ومثبت کاذب می تواند رخ دهد.

نتیجه مثبت کاذب در آزمایش پاپ اسمیر

یک آزمایش پاپ مثبت کاذب زمانی اتفاق می افتد که به شما گفته شده باشد سلول های دهانه رحم غیر طبیعی است، اما سلول ها در واقع غیر طبیعی یا سرطانی نیستند. اگر دکتر شما می گوید نتایج پاپ شما مثبت کاذب است، هیچ مشکلی وجود ندارد.

منفی کاذب در آزمایش پاپ اسمیر

یک آزمایش منفی کاذب زمانی است که به شما گفته می شود سلول های او طبیعی هستند، اما سلول های رحم مشکل دارند. منفی های غلط کشف و درمان سلول های ناسالم از دهانه رحم را به تاخیر می اندازند. اما با داشتن تست های پاپ معمولی شانس شما برای پیدا کردن هر گونه مشکل افزایش می یابد. سرطان دهانه رحم معمولا سالها طول می کشد تا رشد کند.

تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر

اما بطور خلاصه جواب آزمایش تست پاپ اسمیر شامل یکی از ۶ گزینه زیر است:

۱- طبیعی یا بدون تغییر

۲- سلول‌های فلس دار غیر معمولی بی اهمیت: (ASCUS)سلول‌های غیر طبیعی وجود دارند ولی سرطانی نیستند. بسیاری از اوقات سلول‌های ASCUS به دلیل وجود عفونت HPV هستند.

۳- ضایعه بافت پوششی داخلی فلس دار این تغییرات غیرطبیعی می‌توانند نشانه مراحل اولیه سرطان باشندکه دو درجه بالا و پایین دارد . نوع ضایعات درجه بالا یا HSILs سلول‌هایی که به احتمال زیاد باعث سرطانی شدن گردن رحم می‌شوند.

۴- سلول‌های فلس دار غیرطبیعی که احتمال HSIL بودن را رد نمی‌کند. تغییراتی در سلول‌ها مشاهده شده‌اند که ممکن است SIL ها درجه بالا باشند یا نباشند.

۵- سلول های متورم شده (غده ای) غیر طبیعی: این‌ها سلول‌های غده ای غیرطبیعی هستند – نه سلول‌های فلس دار- که نشانه سرطان در قسمت فوقانی دهانه رحم می‌باشد.

۶- سرطان: نتیجه آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های سرطانی را تشخیص داده است.

جواب پاپ اسمیر چند روزه میاد

آیا همه زنان نیاز به تست پاپ اسمیر دارند؟

اکثر زنان بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سال باید آزمایشات پاپ را انجام دهند. حتی اگر شما در حال حاضر از نظر جنسی فعال نیستید، باید یک تست پاپ انجام دهید. زنانی که از یائسگی رنج می برند (هنگامی که پریود زنان متوقف می شوند) و جوانتر از ۶۵ سال هستند، هنوز به آزمون منظم پاپ اسمیر نیاز دارند.
زنانی که دچار دهانه رحم نیستند (معمولا به علت هیسترکتومی) و همچنین سابقه سرطان دهانه رحم یا نتایج پاپ غیرطبیعی ندارند، نیازی به آزمایش پاپ ندارند. زنان ۶۵ سال و بالاتر که سه آزمایش طبیعی پاپ اسمیر پشت سر هم انجام داده اند و هیچ آزمایش غیر طبیعی در ۱۰ سال گذشته نداشته اند، نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارند.

چه کسی به آزمایش منظم پاپ اسمیر نیاز ندارد؟

زنانی که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر نیاز ندارند عبارتند از:

زنان ۶۵ سال و بالاتر که سه بار آزمایش طبیعی پاپ پشت سر هم قرار داده اند و هیچ آزمایش غیرطبیعی در ۱۰ سال گذشته انجام نشده است، نیازی به آزمایش دیگر ندارند.
زنانی که دهانه رحم ندارند (معمولا به علت هیسترکتومی) و سابقه سرطان دهانه رحم یا نتایج پاپ غیرطبیعی ندارند.
قبل از متوقف کردن آزمایش های پاپ منظم، باید با پزشک صحبت کنید.

من هیسترکتومی داشتم آیا هنوز به تست پاپ اسمیر نیاز دارم؟

این مسئله بستگی به نوع هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) و سلامتی عمومی شما دارد. زنان مبتلا به هیسترکتومی بایستی با پزشک خود درمورد اینکه آیا آنها نیاز به آزمایش معمول پاپ اسمیر دارند صحبت کنند.

اگر دهانه رحم ندارید زیرا به علت سرطان هیسترکتومی داشتید، لازم نیست تست پاپ اسمیر انجام دهید.
اگر هیسترکتومی به علت سلول های غیر طبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم دارید، باید یک آزمایش پاپ اسمیر سالانه انجام دهید تا سه آزمون طبیعی داشته باشید.
اگر رحمتان را برداشته اید، اما هنوز دهانه رحم دارید (این نوع هیسترکتومی رایج نیست)، باید به طور منظم تا ۶۵ سالگی پاپ اسمیر انجام دهید و سه آزمایش طبیعی پاپ را پشت سر هم انجام دهید.

شرایط انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست به سن و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. با پزشک خود در مورد آنچه که برای شما مناسب است صحبت کنید. اکثر زنان می توانند این دستورالعمل را دنبال کنند:

اگر بین ۲۱ تا ۲۹ سال هستید، هر ۳ سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید.
اگر بین سنین ۳۰ تا ۶۴ سالگی هستید، باید هر ۵ سال یک بار آزمایش تست پاپیلومای انسانی (HPV) و هر ۳ سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.
اگر شما ۶۵ سال یا بیشتر دارید، می توانید برای توقف تست پاپ اسمیر با پزشک خود صحبت کنید.

بعضی از زنان ممکن است نیاز بیشتری به آزمایشات پاپ داشته باشند. شما باید با پزشک خود در مورد گرفتن تست پاپ بیشتر صحبت کنید اگر:
به علت پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده از استروئید، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده است.
در هنگام بارداری مادر شما در معرض رژیم غذایی دیستیلستیل بسترول (DES) قرار گرفته است.
در گذشته از درمان برای نتایج پاپ غیر طبیعی یا سرطان دهانه رحم استفاده کرده اید.
اچ آی وی مثبت دارید. زنان مبتلا به اچ آی وی، ویروسی که باعث ایدز می شود، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های گردنی هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده توصیه می کند که تمام زنان مبتلا به HIV مثبت یک تست پاپ اولیه انجام دهند و ۶ ماه بعد مجددا آزمایش شوند. اگر هر دو آزمایش پاپ طبیعی باشند، زنان باید دوباره تست انجام دهند.

چگونه می توانم با انجام پاپ اسمیر احتمال سرطان دهانه رحم را کاهش دهم؟

می توانید به روش های زیر احتمال سرطان دهانه رحم را کاهش دهید:

آزمایشات پاپ منظم

آزمایش های پاپ منظم به پزشک کمک می کند تا سلول های غیرطبیعی را قبل از سرطان تشخیص دهد. واکسن HPV (اگر ۲۶ ساله یا جوانتر هستید). اکثرموارد سرطان دهانه رحم ناشی از یک نوع HPV است که از طریق دستگاه تنفسی به فرد انتقال می یابد. اکثر زنان هرگز نمی دانند که HPV دارند. معمولا پنهان باقی می ماند در حالی که گاهی اوقات به خودی خود از بین می رود و می تواند تغییرات در سلول های دهانه رحم ایجاد کند.
داشتن رابطه جنسی تنها با یک شریک میتواند خطر این سرطان را کاهش دهد.

استفاده از کاندوم

بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی به بیماری های جنسی (STI)، از جمله HPV، علت اکثر موارد سرطان دهانه رحم، این است که رابطه جنسی واژن، دهان و یا مقعد نداشته باشید. اگر رابطه جنسی دارید، از کاندوم استفاده کنید. کاندوم خطر ابتلا به HPV و دیگر STI ها را کاهش می دهد.

سوالات رایج شما درباره تست پاپ اسمیر

۱٫تست پاپ اسمیر در دوران بارداری مجاز است؟

انجام تست پاپ اسمیر در ۳ماهه اول حاملگی بلامانع است.در حاملگی دو هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی (روز ۱۸-۱۶ سیکل)بهترین زمان برای گرفتن پاپ اسمیر است. انجام تست پاپ اسمیر باید حداقل ۸هفته بعد از زایمان باشد

۲٫ آیا تست پاپ اسمیر در دختران باکره هم انجام میشه؟

خیر، با ورود اسپکلوم به پرده بکارت آسیب می رسید بنابراین در دختران باکره این تست انجام نمیشود.

۳٫ لکه بینی و خونریزی بعد از تست پاپ اسمیر طبیعی است؟

بله. لکه بینی و خونریزی تا یکی دو روز بعد از تست پاپ اسمیر طبیعی است و دلیل تحریک مخاط دهانه رحم است و یا ممکنه ناشی از عفونت باشد که اگر ادامه دار بود، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۴٫ عبارت unsatisfactory در تست پاپ اسمیر به چه معناست؟

اگر در جواب پاپ اسمیر unsatisfactory نوشته شده بود. توصیه میشود که ارزیابی مجدد ۶ ماه دیگر انجام شود.

۵٫ فاصله بین دو نمونه گیری پاپ اسمیر چقدر است؟

فاصله بین نمونه گیری جدید پاپ اسمیر باید بیشتر از ۸ هفته با نمونه گیری قبل باشد.

۶٫ آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟

خیر. پاپ اسمیر دردناک نیست، تنها برخی با ورود اسپکلوم ممکنه احساس ناخوشایندی و سوزش داشته باشند که در زمان کوتاهی برطرف میشود.

۷٫ cells Absence of Endocervical در جواب پاپ اسمیر به چه معناست؟

اگر جواب پاپ اسمیر فاقد سلول اندوسرویکال (cells Absence of Endocervical ) باشد، شما باید تیت را با رعایت فاصله زمانی مناسب تکرار کنید و اگر در خانم های یائسه این جواب دیده شد، نیاز به تکرار پاپ اسمیر نیست و تنها با پزشک معالج مشورت کنید.

۸٫ inflammation در تست پاپ اسمیر به چه معناست؟

inflammation به معنی التهاب است که التهاب دهانه رحم را نشان میدهد که اغلب بدلیل یک عفونت باکتریایی است و توصیه میشود درمان دارویی عفونت را شروع کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *