ترنجبین برای زردی نوزاد

آیا ترنجبین برای زردی نوزاد خوب است؟ | نحوه درست كردن ترنجبين براي نوزاد

درجه زردی دختر ۳ روزه من ۱۶ هست. برای پایین آوردن درجه زردی می تونم بهش ترنجبین بدم؟ آیا ترنجبین برای زردی نوزاد خوبه؟ طرز تهیه ترنجبین برای نوزاد چطوری هستش؟

ترنجبین برای زردی نوزاد

ترنجبین با ایجاد اسهال ملایم باعث پاکسازی روده نوزاد می شود و برای از بین رفتن زردی نوزاد مفید است. اما آلودگی ترنجبین به حشرات، فضولات و و انواع قارچها به دلیل شیره ای بودن آن، از عوارض قابل توجه آن است. ترنجبین هم برای بزرگسالان استفاده می‌شود و هم برای نوزادان. در طب سنتی عمده مصرف آن به خواص ترنجبین برای نوزاد بازمی‌گردد.

مطالب پیشنهادی: زردی نوزاد چند روز طول میکشد؟

طرز تهیه ترنجبین برای نوزاد

درباره روش مصرف ترنجبین باید گفت که برای کودکان بر حسب سن، باید یک قاشق مرباخوری تا غذا خوری از ترنجبین را در یک استکان آب جوش بریزید. برای نوزاد زیر ۶ ماه حتما با پزشک مشورت کنید.

خواص ترنجبین برای نوزادان

طرز تهیه ترنجبین

۱- درمان زردی در نوزادان با ترنجبین

به زرد شدن رنگ پوست نوزادان پس از تولد و معمولا تا ۲۸ روز اول زندگی زردی گفته می‌شود. اکثر نوزادان و مخصوصا نوزادان نارس در بدو تولد دچار این عارضه هستند. استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزادان بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه‌‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند.

۲- تب بر و مسهل آور

این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏‌های بازمانده از دوران جنینی، استفاده می‌شود. در حقیقت زمانی که روده‌های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک‌سازی شود، بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‏‌های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‏‌شود. از دیگر خواص ترنجبین برای نوزاد می‌توان به تب بر بودن آن اشاره کرد.

۳- ترنجبین برای رفع مشکلات هاضمه

ترنجبین باعث می‌شود متابولیسم بدن به صورت نرمال درآید. یعنی هاضمه و دافعه در بدن کودک به خوبی انجام شود و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏‌ها در حد خودش مقاوم ‌‏شود. در نتیجه باعث می‌شود نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال داشته باشند و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش رود.

۴- ترنجبین اشتها آور است

با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود، شبها بهتر بخوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف ‌شود. همین امر باعث تاثیر در خلق و خوی آینده نوزاد نیز می‌شود.

 طرز تهیه ترنجبین برای نوزاد

حدود یک قاشق مرباخوری ترنجبین را در یک چهارم استکان آب جوش حل کرده و پس از صاف کردن به نوزاد بدهید.
میزان مصرف ترنجبین باید آنقدر باشد که با ایجاد اسهال ملایم جرم‌های رسوبی و چسبیده به جدار روده‌های نوزادان پاک شود.
یک قاشق چایخوری تخم گشنیز را در یک استکان آب بجوشانید، سپس صاف کرده و آب آن را به نوزاد بدهید.
هر روز یک قاشق چایخوری در حالت ناشتا به نوزاد بدهید.
اگر شکم نوزاد کار نکرد دوباره دو ساعت بعد این میزان را تکرار کنید.
این روش را ۳ تا ۷ بار ادامه دهید تا شکم نوزاد به کار بیفتد.

نکات مهم در مصرف ترنجبین برای نوزادان

ترنجبین برای نوزادان هیچ مشکلی ندارد اما بیشتر غیر بهداشتی بودن فرایند جمع آوری و نگهداری این صمغ‌های گیاهی مورد انتقاد قرار گرفته است. بنا‌ به مزه‌ ‌شیرین و خاصیت مغذی‌اش، انواع حشرات، قارچ‌ها و شته‌ها را به ‌سوی خود جذب می‌کند. وقتی انواعی از این موجودات ریز و درشت روی آن ‌چسبیدند، دیگر قادر به فرار نبوده و پیکر آلوده‌ آنان در درون این ترشحات صمغی ‌شکل مدفون می‌شود.

کشاورزان اصولا آنها را در مکان‌های غیربهداشتی و آلوده به انواع فضولات گاو و گوسفند، سوسک و مگس انبار می‌کنند. در نهایت در صورت نیاز به استفاده از خواص ترنجبین برای نوزاد، از نحوه تهیه، بهداشت و سلامت آن مطمئن شوید.

درمان‌های خانگی زردی نوزاد

ترنجبین برای زردی

نور خورشید

هنگام بروز زردی کم در نوزادان، با مشورت پزشک می‌توانید از نور خورشید کمک بگیرید. نگه داشتن کودک در نورخورشید، بسیار تأثیرگذار است فقط مراقب باشید طولانی مدت در معرض نورخورشید قرار نگیرد زیرا ممکن است باعث آفتاب سوختگی وی شود.

آب جوانه گندم

آب جوانه گندم کمک می‌کند تا سموم بدن کودک دفع شود. اگر کودک توسط شیر مادر تغذیه می‌شود، مادر باید آب جوانه گندم مصرف کند زیرا از طریق شیر مادر به کودک می‌رسد.

شیردهی مداوم

کودک باید به طور منظم تغذیه شود. تغذیه منظم کمک می‌کند تا بیلی روبین شسته شود، همچنین به کارکرد کبد کمک می‌کند و بدن نوزاد آب کافی خواهد داشت.

شیرخشت و ترنجبین

ترکیب گزانگبین، شیرخشت و ترنجبین مشهورترین درمان خانگی و یکی از مؤثرترین روش‌های درمان زردی نوزاد است.(با مشورت پزشک)

مواد مکمل همراه با شیر خشک

اگر کودک شما شیرخشک می‌خورد، پزشک می‌تواند مکملی تجویز کند که به درمان زردی کمک کند.

حمام نوزاد با گل بنفشه و گل خطمی

یکی از درمان‌هایی که برخی متخصصان طب سنتی آن را پیشنهاد می‌دهند، حمام کردن نوزاد با عصاره یا جوشانده گیاه گل بنفشه و گل خطمی است. برای انجام این روش ساده، کافی است با اضافه کردن گیاه گل بنفشه و خطمی به آب گرم داخل وان نوزاد، او را حمام کنید.

درمان با لامپ‌های مخصوص

لامپ‌های خورشیدی مخصوص، یک درمان جایگزین فتوتراپی در بیمارستان هاست.

نکات مهم تغذیه مادر هنگام وجود زردی در نوزاد

توجه داشته باشید زمانی که نوزاد زردی دارد، مادر باید از خوردن غذاهای دارای طبع گرم خودداری کند. مادران شیرده، عرق کاسنی و شاهتره را به نسبت مساوی مخلوط و روزی سه استکان مصرف کنند. مادران شیرده بهتر است مصرف شیرینی‌ها، غذاهای پرچرب، سرخ کرده، پرادویه، انواع بستنی، فالوده و مواد نشاسته‌ای را در ماه‌های آخر بارداری کم و حتی اگر می‌توانند قطع کنند.توجه داشته باشید در شرایط خاص جسمی نوزاد و بالا بودن میزان زردی، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های پیشنهادی برای درمان زردی نوزاد در خانه بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *