تداخل دارویی یدوفولیک/ یدوفولیک برای چه کسانی ممنوع است؟

یدوفولیک برای افرادی که پرکاری تیرویید دارند، ممنوع است و برای سایر بیماری های تیروییدی و کسانی که لووتیروکسین مصرف می کنند، مشکلی ایجاد نمی کند…

قرص یدوفولیک (Iodofolic) ترکیب منحصر به فردی از ید و اسید فولیک می‌باشد که این ترکیبات در دوران پیش از بارداری و شیردهی و نیز حین بارداری از مهمترین موارد مغذی لازم و ضروری برای رشد مغز و سیستم عصبی بینایی و شنوایی جنین و نوزاد می‌باشد. نیاز روزانه افراد معمولی با مصرف ۶ گرم نمک ید دار که حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید است تامین می‌شود اما این مقدار نمک یددار برای زنان باردار کافی نیست و حدود ۲ برابر این میزان در بارداری لازم است. بنابراین لازم است برای کمبود ید در مادران باردار از مکمل‌ها استفاده نمود.

هر قرص یدوفولیک حاوی ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک و ۱۵۰ میکروگرم ید می‌باشد.

غده تیروئید در دوران بارداری باید میزان بیشتری هورمون برای نیازهای متابولیک مادر تولید کند و جنین نیز در دوازده ماهه اول بارداری از طریق جفت وابسته به هورمون مادر است چون در دوازده هفته اول هنوز غده تیروئید جنین تشکیل نشده است. هورمون‌ها به‌طور آزاد از جفت عبور کرده و به جنین می‌رسد و تکامل بعدی جنین به لحاظ ساختمانی و رشد سلول‌های مغزی بسیار اساسی و ضروری است.

اگر قبل از بارداری میزان نیاز به ید در رژیم غذایی حدود ۱۵۰ میکروگرم باشد، در دوران بارداری این نیاز به دو برابر افزایش پیدا می‌کند. این نیاز در دوران شیردهی هم همچنان وجود داشته و افزایش پیدا می‌کند. یک زن باردار باید پیش از بارداری شروع به استفاده از مکمل ید کرده و پس از تولد نوزاد هم به استفاده از آن ادامه دهد. مطالعات نشان داده است که یددار کردن نمک توانسته است کمک بسیاری به تغذیه صحیح مادران و دریافت ید به میزان لازم داشته باشد. بااین‌حال مطالعات نشان داده است حدود ۴۰ درصد زنان در مناطقی که کاملاً از نمک یددار استفاده می‌کنند، به‌اندازه کافی ید دریافت نمی‌کنند.

مطالعات متعدد نشان داده است که کمبود هورمون تیروئید یعنی Hypothyroidism در دوران بارداری عوارض جدی برای مادر و نوزاد ایجاد می‌کند. این عوارض می‌تواند سقط‌های مکرر، نازایی، مرگ داخل رحمی جنین، افزایش فشارخون مادر، مبتلا شدن مادر به دیابت بارداری، عدم وزن‌گیری جنین به‌اندازه مناسب و کافی باشد

موارد منع مصرف یدوفولیک:

یدوفولیک برای افرادی که پرکاری تیرویید دارند، ممنوع است و برای سایر بیماری های تیروییدی و کسانی که لووتیروکسین مصرف می کنند، معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند و بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی یدوفولیک:

آمپول متوترکسات

آمپول متوترکسات چیست؟
متوترکسات (Methotrexate) در درمان آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و همچنین در درمان کارسینوم پستان، سر و گردن، ریه، تومور تروفولاستیک، لوسمی لنفوستیک حاد، لوسمی مننژیال، لنفوم‌های غیر هوچکینب، میکوزفونگوئید و استئوسارکوما به کار می‌رود. همچنین این دارو در درمان کارسینوم گردن رحم، تخمدان، مثانه، کلیه، پروستات و بیضه، لوسمی میلوسیتیک حاد، میلوم مولتیپل، آرتریت ناشی از پسوریازیس و درماتومیوزیت نیز مصرف شده است.

این دارو ، یک داروی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی است و جزو داروهایی است که به عنوان داروهای ضدروماتیسمی تغییردهنده سیر بیماری شناخته می‌شوند. به این معنی که این دارو فقط علایم بیماری را از بین نمی‌برند بلکه بر روی سیر بیماری نیز تاثیر دارند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید
از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای مصرف، خودداری نمایید.
این دارو همراه غذا و با آب کافی باید میل شود.
توصیه می‌شود کسانی که مبتلا به بیماری‌های تیرویید می‌باشند این دارو را با نظر پزشک مصرف کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *