قرص یدوفولیک بهتر است یا اسید فولیک

قرص یدوفولیک بهتر است یا اسید فولیک

سلام من به تازگی باردار شده ام و می خوام بدونم که قرص یدوفولیک بهتره یا اسید فولیک؟ . البته باید اشاره کنم که کم کاری تیروئید هم دارم. چون فرزند اولم مشکل داره خیلی میترسم. با توجه به این مشکل اسید فولیک بخورم یا یدوفولیک؟ ، اصلا فرق یدوفولیک و اسید فولیک چیه؟

اسید فولیک بهتره یا یدوفولیک

کمبود ید در زنان باردار موجب مشکلات در رشد مغزی جنین میشود لذا مصرف آن بسیار مهم است. به همین علت لزوم مصرف مکملهای حاوی ید در دوره ی بارداری توسط کارشناسان تغذیه به اثبات رسیده است. به دلیل کمبود ید در دوران بارداری، ساخت هورمون تیرویید برای رشد و تکامل جنین کم میشود و این امر میتواند باعث کم کاری مادرزادی تیروئید، اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی جنین شود. همچنین به دنیا آمدن کودکان عقب افتاده ذهنی از عوارض کمبود ید است. اسیدفولیک هم یکی دیگر از ویتامینهای مورد نیاز در دوره ی بارداری است که کمبود آن موجب کم خونی مادر و جنین و حتی نقص های عصبی در جنین میشود . مهم ترین اختلالی که در اثر کمبود اسید فولیک ایجاد می شود، اسپینا بیفیدا (spina bifida) نام دارد که در این اختلال ستون فقرات (ستون مهره ها) به طور کامل بسته نمی شود و نخاع از بین مهره ها بیرون می آید.حتی یک مطالعه جدید نشان داد مادرانی که در دوران بارداری خود از اسیدفولیک کمتری ( چه از طریق غذاها و چه به شکل قرص) استفاده می کنند، احتمال اینکه فرزندی با اختلال اوتیسم به دنیا آورند، بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: یدوفولیک برای کسانی که “پرکاری تیروئید” دارند ممنوع است!

اسید فولیک بخورم یا یدوفولیک

قرص یدوفولیک ترکیبی از ید و اسیدفولیک است که هر دو برای سلامت مادر و جنین در دوران بارداری ضروری است. قرص یدوفولیک ترکیبی منحصر به فرد از ید و اسیدفولیک است که پیش از بارداری، حین بارداری و حتی شیردهی میتواند موادمغذی لازم و ضروری برای رشد عصبی، بینایی و شنوایی جنین را فراهم آورد .هرقرص یدوفولیک حاوی ۵۰۰ میکروگرم اسیدفولیک و ۱۵۰ میکروگرم ید میباشد و اگر در دسته ی گروه مصرف آن هستید روزی یک عدد از آن میتوانید میل کنید.

فرق یدوفولیک و اسید فولیک

برای بیان تفاوت بین یدوفولیک و اسید فولیک به معرفی هریک از این دو قرص می پردازیم و تصمیم گیری در این رابطه منوط به مشورت شما به پزشک معالجتان می دانیم.

مطلب پیشنهادی: اسید فولیک (فولات)؛ خواص، میزان مورد نیاز، مواد غذایی ویتامین B9

اسید فولیک بخورم یا یدوفولیک

قرص یدوفولیک چیست؟

قرص یدوفولیک که خوردن آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می شود، ترکیبی از ید و اسیدفولیک است. قرص یدوفولیک مهمترین مواد مغذی که برای رشد مغز و سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین مورد نیاز است را داراست. یک مادر باردار می بایستی برای رشد جنینش دو برابر آنچه که یک فرد عادی بصورت روزانه ید نیاز دارد، از ید مصرف کند، (هر فرد روزانه به ۶ گرم نمک یددار که دارای ۱۵۰میکروگرم ید است نیاز دارد). هر عدد قرص یدوفولیک دارای ۱۵۰ میکروگرم ید و ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک است.

مصرف قرص یدوفولیک

البته بهتر است میزان مصرف این مکمل دارویی توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول مقدار مصرف مجاز آن روزانه یک قرص می‌باشد. نکته مهم در حین در رابطه با مصرف قرص یدوفولیک این است از مصرف همزمان آن با سایر فرآورده هایی که دارای فولیک اسید هستند باید اجتناب شود. و همچنین :

  • از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای مصرف، خودداری نمایید.
  • این دارو همراه غذا و با آب کافی باید میل شود.
  • توصیه می‌شود کسانی که مبتلا به بیماری‌های تیرویید می‌باشند این دارو را با نظر پزشک مصرف کنند.

عوارض یدوفولیک در بارداری

در صورت مصرف صحیح عوارض خاصی ندارد.

قرص اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک تحت عنوان های فولات و یا B9 هم شناخت میشود. مصرف فولیک اسید برای حفظ سلامتی عصبی و خون و یاخته ها ضروری است. مصرف قرص فولیک اسید می تواند از بروز بیماری های قلبی، نقص های مادرزادی و پوکی استخوان و سرطان جلوگیری کند. اکثر مادرانی که باردار بودن را تجربه کرده اند، با قرص اسید فولیک آشنا هستند و از اهمیت مصرف آن در دوران بارداری مطلع هست.  نکته مهم در این رابطه این است که از آنجایی که اسید فولیک در مواد غذایی جوشانده شد و حرارت دیده از بین می رود می تواند دلیلی برای اهمیت مصرف قرص فولیک اسید را بیشتر از پیش کند.

اگر فولیک اسید در بدن کم باشد

  1. کمبود فولیک اسید می تواند سبب کم خونی و نقایص مادرزادی شود.
  2. کمبود فولیک اسید موجب افزایش خطر سکته قلبی دوم می شود.
  3. احتمال افزایش خطر سکته مغزی در اثر کمبود فولیک اسید
  4. افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همچون سرطان معده بر اثر کمبود اسید فولیک
  5. کاهش قابل ملاحظه تعداد اسپرم در مردان شده و ممکن است بتواند باعث ناباروری مردان شود
  6. افزایش خطر ابتلا به افسردگی به دلیل نبود ویتامین اسید فولیک
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *