بهترین سن برای تزریق واکسن زگیل تناسلی؟!/ این واکسن برای چه کسانی ممنوع است؟

در نوجوانان قبل از شروع فعالیت جنسی بهترین زمان واکسیناسیون می باشد…

Hpv یا ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس خیلی شایع است که اکثر کسانی که به آن مبتلا می شوند علایم بالینی یا مشکلی از نظر سلامتی پیدا نمی کنند. زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. در ۱۰ درصد مواقع این بیماری ناشی از ویروسی های پر خطر است که شانس سرطان را هم در مردان و هم در زنان افزایش می دهد.

شکل ظاهری زگیل تناسلی چگونه است ؟
زگیل تناسلی معمولا به شکل بر آمدگی های تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. گاهی به شکل جوش های زیر پوستی یا موهای زیر پوستی در ناحیه تناسلی است. معمولا فاقد درد یا خارش می باشند. این ضایعات در رنگ ها و اندازه ها و اشکال مختلف می باشند و معمولا در اثر تیغ زدن موهای زاید بیشتر میشه .

ویروس زگیل تناسلی مردان چگونه منتقل میشود ؟
بیشترین طریق انتقال زگیل تناسلی تماس جنسی با فردی است که آلوده با ویروس است. همچنین تماس با ترشحات تناسلی و تیغ آلوده ، شنا در استخر یا جکوزی آلوده ، استفاده از توالت های فرنگی آلوده نیز شانس انتقال بیماری را بالا می برد .

بیشترین میزان انتقال آن زمانی است که بصورت فعال دیده شود ولی اگر بصورت آشکار هم زگیل دیده نشود احتمال انتقال آن بمیزان کمتر وجود دارد که حدود ۱۰ درصد است .احتمال انتقال در هر تماس جنسی وقتی زگیل وجود دارد در حدود ۸۰ درصد است .

چند نوع ویروس HPV وجود دارد ؟
بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از ویروس hpv وجود دارد که نوع ۱،۲،۳ کم خطرترین نوع آن میباشند و در دست و پا ایجاد زگیل میکند و نوع ۶ و۱۱ در اندامهای جنسی زن و مرد زگیل تناسلی ایجاد میکند و انواع ۱۶ و ۱۸ که انواع پرخطر بوده و باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و مقعد میشود .

در ۹۰% موارد عفونت HPV ظرف ۲ سال توسط ایمنی بدن محدود می شود .گاهی عفونت طولانی تر شده و عامل سرطان دهانه رحم در خانم ها و ناحیه مقعد در آقایان و زگیل ناحیه تناسلی در هر دو جنس میشوند.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده میشود ؟
پزشک متخصص اورولوژی میتواند با معاینه زگیل تناسلی را تشخیص دهد . جهت بررسی نوع سروتایپ ویروس HPV لازم است از نمونه برداری و انجام HPV DNA PCR استفاده نمود.

چطور جلوی ابتلا به زگیل تناسلی را بگیریم ؟
ابتلا به زگیل تناسلی به نسبت گذشته افزایش یافته در حالی‌که این زگیل قابل پیشگیری است و با رعایت برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد. برای پیشگیری از آن، پیش از هر چیز باید ارزش‌های اخلاقی را رعایت کرد و از داشتن شریک جنسی سالم نیز مطمئن شد. علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به آن پیشگیری کند، زدن واکسن است. واکسنی به نام گارداسیل وجود دارد که در پیشگیری از این زگیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

واکسن گارداسیل، در بسیاری از کشورهای پیشرفته پیش از شروع رفتارهای جنسی در هر سنی که احتمال بروز این رفتار وجود دارد، تزریق می‌شود. واکسن جدید گارداسیل، به نسبت نوع قدیمی آن، مزیت بیشتری دارد چون می‌تواند از ابتلا به ۹ نوع زگیل پر خطر که یکی از آنها اچ پی وی است، جلوگیری کند. واکسن‌هایی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارند، تنها می‌توانند از ابتلا به چهار نوع ویروس پر خطر پیشگیری کنند. این واکسن تا زمانی که در سه نوبت تزریق نشود، نمی‌تواند بدن را در برابر زگیل مصون کند.

دو ماه بعد از تزریق اول، باید تزریق دوم انجام شود و بعد از آن تزریق سوم، شش ماه بعد از اولین تزریق، صورت می‌گیرد.

این واکسن، تنها مختص افرادی که به زگیل تناسلی دچار نشده‌اند، نیست بلکه آن دسته از افرادی هم که به زگیل اچ پی وی مبتلا شدند، می‌توانند آن را بزنند تا از ابتلا به دیگر زگیل‌های پر خطر در امان باشند.

واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) :
واکسن گارداسیل باعث جلوگیری از عفونت HPV 6;11;16;18 می شود کهHPV6;11 عامل ۹۰% ژنیتال وارت می باشد.

در نتیجه تزریق آن مانع بروز ژنیتال وارت و جلوگیری از ضایعات سرطانی و پیش سرطانی در دهانه رحم و ولو و واژن و مقعد و آلت تناسلی مردان و حلق می شود.

زگیل تناسلی و درمان جدید

واکسن گارداسیل ۹:
علاوه بر تایپ های گارداسیل معمولی حفاظت در برابر تایپ های HPV 31;32;45;58;52 را نیز ایجاد می کند که تمام این ها عامل ۹۰ % کانسر های دهانه رحم می باشد.

واکسن HPV در برابر تایپ هایی که پوشش می دهد کاملا محافظت ایجاد می کند .

واکسن باعث درمان ویروس در کسانی که مبتلا به ویروس هستند نمی شود .

زدن ویروس باعث کاهش ریسک کانسرهای ناشی از پاپیلومای انسانی می شود و همچنین باعث کاهش ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی و انتشار آن به شریک جنسی می شود .

بهترین زمان واکسیناسیون گارداسیل ( زگیل تناسلی ) چه زمانی است ؟
در نوجوانان قبل از شروع فعالیت جنسی بهترین زمان واکسیناسیون می باشد .

گارداسیل و گارداسیل ۹ هر دو برای زنان و مردان بین ۹ تا ۲۶ سال تایید شده ۳ دوز واکسن توصیه می شود.

در زنان یا مردان بالغی که سابقه واکسیناسیون ناقص دارند واکسیناسیون مجدد توصیه می شود .

توصیه اکید می شود که مردان هموسکسوال و یا کسانی که دچار نقص ایمنی مانند بیماری HIV تا سن ۲۶ سال می باشند واکسن تزریق کنند .

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) بزنند ؟
سابقه آلرژی در واکسیناسیون قبلی
سابقه آلرژی به محتویات پروتئینی واکسن
زنان باردار (در زنان شیرده مشکلی ندارد )
وجود بیماری شدید همزمان

محتویات واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) چیست ؟
واکسن HPV فاقد ویروس است و ماده موثر آن پروتئین مشابه ویروس HPV است . پروتئین آن از باکتری که از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته است گرفته شده .

عوارض واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) چیست ؟
به طور کلی بسیار ایمن است .عوارض شایع شامل:

تب خفیف تا متوسط
خارش در محل تزریق
عوارض نادرتر تهوع و سردرد و درد در محل تزریق
زگیل تناسلی و درمان جدید

داروی AHCC و زگیل تناسلی :
Active hexose correlated compound)AHCC): این ماده که در بالا بردن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری های ویروسی بسیار مناسب است از قارچ ژاپنی شیتاکه ( shiitake ) تهیه میشود.مطالعات نشان داد هاست که AHCC میتواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد تا بدن با بیماری های ویروسی بجنگد. بدن هر فرد هم جواب خاصی به AHCC میدهد .مقدار ۱ گرم از این دارو در روز جهت تقویت سیستم ایمنی علیه زگیل تناسلی مناسب است .

بهترین و سریعترین درمان زگیل تناسلی چیست ؟
بهترین و سریعترین و کم هزینه ترین روش درمان آن استفاده از کرایو و فریز زگیلهای تناسلی است که بدون درد و بصورت سرپایی و بدون داشتن عوارض نامطلوب از جمله پخش ویروس در حنجره که در نوع لیزر دیده میشه یا در کوتر دیده میشه انجام میشود .در مطب اینجانب با استفاده از دستگاه کرایو جت که جدیدترین متد فریز میباشد ، فریز و کرایو زگیل تناسلی با بیشترین دقت و کارایی در حال انجام است.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. تمام دنیا، همه افراد را از دوران دبیرستان تا قبل از ۲۶ سالگی برای بیماری HPV واکسینه می‌کنند، این طرح در ایران هم مطرح شده، اما چون گران است، هنوز در ایران انجام نشده است، این واکسیناسیون، در پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم در زنان تاثیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *