برای درمان نازایی چه بخوریم؟/ خوراکی های مقوی برای باردار شدن

برای درمان نازایی چه بخوریم؟ آیا تغذیه نقشی در درمان ناباروری دارد؟ خوراکی های مقوی برای باردار شدن کدامند؟

دکتر محمد کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوالات می ‌گوید: " بله، بعضی از مواد غذایی تاثیرشان در تقویت باروری و درمان نازایی ثابت شده است. برای مثال، ویتامین E كه در افزایش میل جنسی تاثیر زیادی دارد. این ویتامین بیشتر در منابع گیاهی مانند روغن آفتاب ‌گردان و زیتون، ذرت و بادام، آجیل تازه(فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی یافت می ‌شود. در میوه‏ هایی مانند هلو و مارچوبه هم این ویتامین وجود دارد. به‌ جز منابع طبیعی، ویتامین E به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز تولید می ‌شود ولی بهتر است از منابع طبیعی نیاز روزانه تأمین شود، نیازی كه معادل ۷ تا ۹ میلی ‌گرم در روز است.

برای درمان نازایی چه بخوریم، خوراکی های مقوی برای باردار شدن

ماده مغذی دیگری که تاثیرش اثبات شده ویتامین A است به طوری كه كمبودش می ‌تواند موجب کاهش قدرت باروری شود. این ویتامین در آقایان باعث ساختن اسپرماتوزوئید می ‌شود و در خانم‌ ها هم روی تولید هورمون‌ های جنسی که به باروری کمک می ‌کنند، موثر است. جگر، شیر، پنیر، خامه و کره منابع غنی این ویتامین هستند. این ماده مغذی در سبزی ‌ها و میوه‌ های زرد رنگی مانند هویج، کدو، سیب‌زمینی، هلو، زردآلو و طالبی، در سبزی‌ ها و میوه های قرمز رنگ مانند گوجه ‌فرنگی و همین‌ طور در سبزی ‌هایی با برگ سبز تیره به مقدار زیاد وجود دارد؛ البته پیش ‌سازش كه در بدن به این ویتامین قابل تبدیل است."

اسید آمینه‌ ای مفید به نام ال آرژنین

یکی دیگر از مواد موثر در قدرت باروری، اسید آمینه‌ ای است به نام ال آرژنین. دکتر کشاورز نقش این اسید آمینه را در تقویت باروری و قوای جنسی، انکارناپذیر می ‌داند: " ما برای افرادی که دچار ضعف میل جنسی هستند، مصرف ال آرژنین را ۲ تا ۶ ساعت قبل از نزدیکی توصیه می‌ کنیم. برای خانم ‌ها و آقایان هم فرقی نمی ‌کند، چون این اسید باعث تقویت میل جنسی در هر دو جنس می ‌شود. البته در آقایانی که دچار مشکل انزال زودرس هستند، مصرف ۲ تا ۵ گرم از این اسید آمینه تاثیر فوق‌ العاده ‌ای دارد."

مواد غذایی سرشار از زینک را دریابید

زینک یا همان روی تأثیر مثبتی روی کیفیت اسپرم و تولید تخمک دارد. برای بهره‌مند شدن از زینک، تخم مرغ، آرد گندم سیاه و تخمه‌ی آفتابگردان میل کنید. از این گذشته مصرف انجیر و شکلات سیاه را نیز در کنار این مواد غذایی فراموش نکنید.

سیر قدرت باروری را افزایش می دهد

سیر حاوی سلنیوم است که خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد و قدرت باروری مردها را بالا می‌برد. سیر همچنین سرشار از ویتامین B6 است که نقش موثری در تنظیم هورمون‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. پس شک نکنید و این ماده‌ی غذایی را نیز وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. برای رفع بوی بد آن نیز می‌توانید از جعفری استفاده کنید. جویدن جعفری بوی سیر را کاهش می‌دهد.

پرتقال، فلفل دلمه‌ای و بروکلی و تاثیر آن بر درمان نازایی

نتایج پژوهشی که روی نزدیک به ۱۵۰ زن نابارور انجام شده است نشان می‌دهد مصرف زیاد ویتامین C به افزایش قدرت باروری آن‌ها کمک می‌کند. در این پژوهش زنان شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول شامل زنانی بودند که ویتامینC زیادی مصرف می‌کردند و گروه دوم از این ویتامین محروم بودند. در پایان شش ماه نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان باروری در بین زنانی که ویتامین C زیادی مصرف کرده بودند ۲۵ درصد و در گروه دوم این میزان فقط ۱۱ درصد بود. همچنین میزان ترشح هورمون پروژسترون در گروه اول به طور قابل ملاحظه‌ای بالا بود.

میزان مصرف: برای افزایش قدرت باروری جذب روزانه ۷۵۰ میلی‌گرم ویتامین C لازم است. احتمالاً لازم می‌شود که یک مکمل غذایی نیز مصرف کنید، زیرا مصرف یک فنجان بروکلی فقط ۱۰۰ میلی‌گرم و مصرف یک فنجان پرتقال ۱۲۴ میلی‌گرم از نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

حبوبات و اسفناج و تقویت قدرت باروری

این دو ماده‌ی غذایی مفید سرشار از فولات یا همان اسیدفولیک است. معمولاً به زنان توصیه می‌شود زمانی که قصد باردار شدن دارند مکمل اسیدفولیک نیز مصرف کنند زیرا اسیدفولیک قادر است از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی پیشگیری کند.

نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از این است که در طول آخرین لحظات پیش از بارورسازی، میزان کلسیم در اسپرم افزایش می‌یابد و همین امر انرژی و قدرت لازم اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک را فراهم می‌سازد
این ماده‌ی مغذی باعث می‌شود که در مردان نیز میزان و غلظت اسپرم افزایش یابد. زمانی که مواد غذایی سرشار از فولات مثل حبوبات و اسفناج و … مصرف می‌کنید که همان اسیدفولیک طبیعی محسوب می‌شوند به نیازهای بدنتان پاسخ داده و قدرت باروری خودتان را بالا می‌برید.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان عدس پخته و یک فنجان اسفناج پخته توصیه می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ خونرسانی می کنند

بدن از اسیدهای چرب استفاده کرده و هورمون‌هایی تولید می‌کند که خون بیشتری به رحم می‌رسانند. در این صورت شانس باردار شدن بسیار بالا می‌رود و رشد جنین نیز بیشتر و راحت‌تر می‌شود. این اسیدهای چرب که به میزان فراوانی در ماهی، میگو، گردو و تخم کتان وجود دارد احتمال زایمان پیش از موعد و نیز تولد نوزادان کم وزن را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف: متخصصان توصیه می‌کنند روزانه مصرف یک وعده ماهی آزاد، یک چهارم فنجان گردو و همچنین یک قاشق سوپ‌خوری تخم کتان برای افزایش باروری لازم است.

گوشت قرمز کم چرب، روی دارد

زمانی که میزان «روی» بدن کم باشد میزان اسپرم و اسپرماتوزوئیدها و نیز تحرک اسپرماتوزوئیدها کاهش یافته و میزان ناباروری بالا می‌رود.

البته باید بگوییم که کمبود «روی» در زنان نیز روی باروری آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. در واقع کمبود «روی» باعث می‌شود که مدت عادت ماهیانه‌ی آن‌ها بیشتر شود و این مسئله به تخمک گذاری کمتر منجر می‌شود.

منابع عالی روی شامل گوشت‌ها، جگر و لوبیا می‌باشد.

میزان مصرف: زن‌ها روزانه به ۸ میلی‌گرم روی نیاز دارند و این میزان برای مردان روزانه ۱۱ میلی‌گرم است. باید بدانید که یک وعده‌ی غذایی حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم گوشت گاو، ۸٫۶ میلی‌گرم روی، برای بدن تأمین می‌کند.

شیر، پنیر و ماست را فراموش نکنید

مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت بدن همه‌ی ما لازم و ضروری است.

نتایج پژوهشی که محققان دانشگاه Wisconsin روی موش‌های نر انجام دادند نشان می‌دهد که یک دوره‌ی درمانی با کلسیم و ویتامین D می‌تواند قدرت باروری را احیا کند.

نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از این است که در طول آخرین لحظات پیش از بارورسازی، میزان کلسیم در اسپرم افزایش می‌یابد و همین امر انرژی و قدرت لازم اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک را فراهم می‌سازد.

محققان دانشگاه کلمبیا نیز مطالعاتی روی زن‌ها انجام داده و دریافته‌اند ویتامین D و کلسیم در آن دسته از زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی ( PCOS) رنج می‌برند، باعث تنظیم و ایجاد عادت ماهیانه‌ی نرمال می‌شوند.

میزان مصرف: دو یا سه وعده در روز. 

سایر عوامل دخیل در نازایی

* سیگار و سایر دخانیات: سبب تولید تخمک و اسپرم غیر طبیعی می‌شود. نیکوتین سیگار سبب کاهش استروژن سرم می‌شود.

* مشروبات الکلی: مطالعات حاکی از آن است که مصرف الکل سبب کاهش سطح تستوسترون و اسپرم می‌شود.

* قهوه: نتایج مطالعات در خصوص اثر قهوه بر ناباروری با هم متفاوت است. برخی از مطالعات حاکی از بی اثر بودن و حتی درمان ناباروری توسط نوشیدن قهوه بوده است و برخی از مطالعات قهوه را دخیل در ناباروری می‌دانند، بنابراین توصیه می‌شود مردان و زنان مصرف قهوه را به یک تا دو فنجان در روز محدود کنند.

* مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور موقت سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در مردان می‌شوند. بعضی از این آنتی‌بیوتیک‌ها شامل اریترومایسین، نیتروفورازون یا نیتروفورانتوئین هستند.

* تماس با سموم در محیط: تماس با حشره‌کش‌ها، سموم آفت کش، حلال‌های آلی، سرب، تشعشعات یونیزه، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سمی سبب کاهش قدرت باروری در مردان می‌شود. مردانی که در محیط شغلی خود با این مواد سر و کار دارند (چاپخانه‌ها، سرب، سموم کشاورزی، دستگاه‌های رادیولوژی و…) باید از پوشش‌ها و ماسک‌های محافظ استفاده نمایند.

منبع خبر : tebyan

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. درسته؛ علاوه بر ویتامین و تغذیه ، ورزش…
    یک تجربه مهم دارم میشه بذارید :
    یکی از آشناها که ده سال بود باردار نمیشد با پای پیاده به کربلا رفت و بلافاصله بچه دار شد همه این معجزه رو دیدند اما دوستان حقیقت موضوع به سبب رفتن به کربلا یا مشهد الرضا نیست.
    من حقیقت را در راز دیگری کشف کردم و آن چیزی نیست جز تحررررک!!!!
    یکی از دوستان دیگر هم، چهار سال همین مشکل نازایی رو داشت به او پیشنهاد دادم شغلش را بازاریابی انتخاب کند و با یک تیر… باور کنین شش ماه نکشید، باردار شد.

    عزیزانی که ارزش پیاده روی و تحرک رو میدونن الان فهمیدند چی میگم شمام به این دست تجربه ها توجه کنید یعنی این روش رو در لیست کارهای مهم “برای انجام” قرار بدید، ! یادتوون باشه غیر قابل ترین مشکل با تحرک حل شده…

    با تشکر از کارشناسان خوب مجلهء نی نی نما

  2. ما به خانم هایی که مشکل بی نظمی در قاعدگی و حتی نازایی دارند، توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی تحرک خود را افزایش بدهند و هر روز و روزی بیش از ۳۰ دقیقه، دویدن بر روی تردمیل یا …را امتحان کنند. مشکل ۸۰ درصد از بانوان با ورزش حل خواهد شد.

  3. بدن خانم ها دو هورمون زنانه استروژن و پروژسترون ترشح میشه که عملکرد تخمدان ها تحت تاثیر این دو هورمون قرار داره. ترشح یکی از این دو هورمون ترشح دیگری را متوقف میکنه. به این ترتیب دستگاه تناسلی و جنسی تنظیم می شه. این هورمون ها تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می گیره تغذیه، پیاده روی… همه جوره باید مراقب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *