بارداری با وجود فیبروم ۵ سانتی ممکنه؟/ قبل بارداری فیبروم را بردارم؟

با وجود فیبروم باردار شدن ممکن است اما عوارضی در طول بارداری مثل: سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش احتمال سزارین دارد…

باردار شدن با فیبروم بزرگ ممکنه؟

سلام خانم دکتر آیا با وجود فیبروم ۵ سانتی میشه باردار شد؟ اگر بله بهترین زمان برداشتن فیبروم کیه؟ قبل یا پس از بارداری؟ با سپاس

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام بله می توانید برای بارداری اقدام کنید در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی معمولا فیبرومها کوچک می شوند تا بزرگ. اما در صورت بارداری ممکن است عوارضی مانند افزایش احتمال سقط جنین، زایمان زودرس، خونریزی و در صورت تشخیص پزشک نیاز به سزارین داشته باشید. نکته مهم برای مشکل ساز بودن یا نبودن فیبروم محل قرار گیری فیبروم است.

کیا با فیبروم باردار شدن، بارداری با فیبروم بزرگ،  فیبروم اینترامورال و بارداری

***فیبروم‌ها توده‌های عضلانی غیر سرطانی و معمولاً خوش خیم هستند که منشاء آنها بافت عضلانی رحم است.

با وجود فیبروم بارداری اتفاق می‌افتد ولی فیبروم‌هایی که در محل لانه‌گزینی جفت قرار دارند، ممکن است مانع بارداری یا باعث سقط جنین، زایمان زودرس و خونریزی در طول بارداری شوند.

معمولا فیبروم‌ها در بارداری به‌دلیل افزایش هورمون‌های زنانه ممکن است بزرگ‌تر یا کوچکتر شوند و باید در هر سونوگرافی شکل و اندازه فیبروم بررسی شود. اگر خانمی فیبروم دارد و جفت به آن چسبیده یا کنار آن است، تشخیص آن مهم است. هرچه فاصله جفت از فیبروم بیشتر باشد، خطرهای احتمالی کمتر خواهد شد.

فیبرومها اکثر خانم‌هایی که دچار نازایی هستند در ابتدا از همه‌ی زوایا مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند، اگر همه‌ی موارد طبیعی بوده و تنها فیبرومی با اندازه‌ی قابل ملاحظه‌ وجود داشته باشد، که باعث انسداد دهانه رحم شده باشد، در نتیجه این فیبروم از ورود اسپرم‌ها جلوگیری کرده و تنگی لوله‌ی رحم را به همراه دارد که باعث نازایی می‌شود. همچنین فیبروم‌های بزرگی که در داخل حفره‌ی رحم وجود دارند، ممکن است با بزرگ شدن جنین در دوران بارداری بر روی آن تأثیر گذاشته و موجب سقط جنین شوند که در این صورت با روش هیستروسکوپی، این فیبروم‌ها تراشیده شده و خارج می‌شوند تا در بارداری‌های بعدی خطری جنین را تهدید نکند.

بیشتر خانمهایی که فیبروم رحم دارند، بارداری طبیعی را پشت سر می گذارند اما شایع ترین مشکلاتی که در این دسته از خانمها دیده شده است:

-سزارین: شانس سزارین هنگام تولد نوزاد را تا ۶ برابر افزایش می دهد
-برای زایمان طبیعی، وضعیت چرخش نوزاد مناسب نیست
-زایمان به خوبی صورت نمی گیرد
-پاره شدن ناگهانی جفت: قبل از زایمان، جفت از دیواره رحم جدا می شود. در این هنگام اکسیژن کافی به نوزاد نمی رسد
-زایمان زودرس
چنانچه دارای فیبروم رحم هستید قبل از بارداری با پزشک متخصص خود در این خصوص مشورت کنید.

پیشگیری از فیبروم رحم
وقتی صحبت از پیشگیری فیبروم رحم می‌شود، تمام نگاه‌ها به سوی هیستروکتمی یا حذف کامل رحم است. درواقع پزشکان به دلیل اینکه فیبروئید دوباره رشد می‌کند این کار را انجام داده و رحم را برمی‌دارند. برخی از کارهایی که باید از حالا انجام دهید تا به این بیماری دچار نشوید در زیر آمده است:

۱- ورزش منظم انجام دهید:
طی مطالعات انجام شده، زنانی که به طور منظم و اصولی ورزش می‌کنند خطر کمتری را نسبت به زنان بی‌تحرک در ابتلا به فیبروم تحمل می‌کنند. سعی کنید ورزش‌های منظم و هوازی انجام دهید. در طول روز تحرک داشته و نفس عمیق بکشید.

۲- وزن خود را مدیریت کنید:
زنان چاق بخش بزرگی از مبتلایان به فیبروم رحم را تشکیل می‌دهند. با مدیریت وزن، می‌توانید از این خطر بگریزید و پیشگیری از فیبروم رحم را محقق کنید. دلیل اینکه افراد چاق به فیبروئید رحم دچار می‌شوند سطح بالای استروژن در آنها می‌تواند باشد.

۳- چای سبز بنوشید:
چای سبز می‌تواند رشد فیبروئید رحم را متوقف سازد و شمارا از این بیماری در امان نگه دارد. علاوه بر این، چای سبز حاوی خواص فوق‌العاده ای برای بدن است که می‌تواند سلامتی شمارا تضمین کند.

۴- رژیم غذایی خود را تغییر دهید:
مصرف فست فود و گوشت قرمز از جمله موارد ابتلا به فیبروم رحمی هستند. سعی کنید رژیم غذایی خوبی را برای زندگی خود برگزینید. برای مثال رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از بهترین رژیم‌های غذایی است که می‌تواند سلامت شمارا تضمین کند.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. نکته : همه فیبروم ها اساسا به درمان؛ چه جراحی، چه دارویی، نیاز ندارند. فیبرومی که هیچ مشکلی برای یک خانم ایجاد نکند، فقط لازم است هر ۶ ما یک بار با سونوگرافی، آن هم در یک جا و توسط یک متخصص سونوگرافی و نه چند مرکز متفاوت کنترل شود؛ زیرا احتمال اینکه سونوگرافیست های مختلف اندازه های متفاوتی گزارش کنند، وجود دارد و این مساله ممکن است بر نگرانی بیمار بیفزاید که مثلا فیبرومش طی ۶ ماه ۲ سانتی متر بزرگ تر شده…

  2. عزیزان؛برای بررسی دقیق اینکه فیبروم شما نیاز به درمان دارویی دارد و یا جراحی احتمالا تحت نظر فوق تخصص نازایی و آی وی اف قرار می گیرید…
    اونجا نتایج قبلی خود و همسرتون بررسی میشه!

  3. پس ؛ اینکه فیبروم باعث خونریزی زیاد یا درد یا سقط و نازایی می شود، دلایل پیچیده ای دارد که گاهی ربطی به اندازه فیبروم ندارد.
    پس؛ یک فیبروم بسیار بزرگ در قسمت خارجی رحم ممکنه هیچ مشکلی برای باروری یک خانم ایجاد نکند، اما یک فیبروم کوچک حدود ۲ تا ۳ سانتی متر داخل حفره رحم، باعث نازایی یا سقط شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *