تغییر زندگی زناشویی بعد از بچه دار شدن

با ورود کودک به زندگی تان چه تغییراتی ایجاد می شود؟

زندگی زوجین با تولد فرزند اول با تغییرات زیادی مواجه می شود. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که زوجین با ورود کودک به زندگی شان چه تغییراتی را تجربه خواهند کرد؟ خب باید بگوییم که تغییرات ایجاد شده غافلگیر کننده هستند و همیشه این تغییرات خوشایند نیست! تحقیقات نشان می دهد که روابط حدود دو سوم از زوجین با تولد فرزند اول افت پیدا کرده و میزان اختلافات افزایش پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تغییرات ایجاد شده پس از تولد فرزند اول صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در ابتدا باید گفت که حفظ ازدواج پس از داشتن فرزند نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد. این در حالی است که از زمان تولد فرزندتان می توانید وقت بسیار کمی را به خود اختصاص دهید. با این وجود، کار کردن بر روی رابطه تان این مشکل را حل می کند. در این قسمت مهم ترین تغییرات ایجاد شده پس از تولد فرزندتان را توضیح خواهیم داد:

مطلب پیشنهادی: قبل از بچه دار شدن به این نکات فکر کنید!

تغییر زندگی بعد از بچه دار شدن

۱٫ تغییر رفتار بعد از بچه دار شدن

قبل از تولد کودکتان هم لباس ها را می شستید و ظرف شستن و سایر کارهای خانگی باید انجام می شد. اما هیچ وقت نیاز به انجام کارهای زیاد در یک بازه زمانی کوتاه نبود. شما نمی توانید وقتی که یک نوزاد دارید، کارهای او را به تعویق بیاندازید و اکنون شما و همسرتان احساس می کنید که هر کدام از شما به عنوان پدر یا مادر وظیفه اش را در برابر کودک انجام نمی دهد. به عنوان مثال لباس ها باید شسته شده یا نیاز است به کودک غذا بدهید یا پوشک بچه را عوض کنید، در غیر این صورت به طور مداوم گریه می کند. بنابراین زوجین برای تقسیم کار در بین خود ممکن است دچار مشکل شده و این مساله باعث بحث و مشاجره شود. توصیه می شود برای رفع این مشکل هر روز فهرستی از کارهای روزانه را بر روی یخچال بنویسید و هر هفته وظایف را عوض کنید. در این صورت هم زن و هم شوهر وظایف خود را می دانند و کسی بحث و مشاجره نخواهد کرد.

۲٫ اختلاف در سبک پرورش کودک

سبک فرزند پروی شما می تواند با هم متفاوت باشد و عدم تفاهم در این زمینه می تواند به بحث و دعوا تبدیل شود. به عنوان مثال مردان ممکن است به محلی که کودک در آن بازی می کند، چندان اهمیت ندهند و کودک بر روی کف پذیرایی یا آشپزخانه نشسته و بازی می کند و همه وسایل پذیرایی یا کابینت آشپزخانه را به هم می ریزد. و یا در وسط اسباب بازی هایش در کف اتاق نشیمن در هنگام شام می خوابد. این مساله می تواند زنان را ناراحت کرده و باعث بحث و دعوا بین آنها شود. در این شرایط توصیه می کنیم که اجازه دهید هر کس با پیامدهای کاری که انجام می دهد، مواجه شود. مثلا اگر پدر کودک را در ساعت ۵ بعد از ظهر می خواباند و باعث می شود تا کودک در شب به خواب نرود، او ساعت ها در طول شب در کنار کودک بیدار بماند. با انجام این کار به این نتیجه می رسد که جلوگیری از چرت زدن زودهنگام کودک در هنگام بعد از ظهر ممکن است ایده بدی نباشد. یا اگر تمیز کردن کابینت های آشپزخانه پس از اینکه کودک آنها را به هم می ریزد به عهده پدر باشد، به این نتیجه می رسد که اجازه بازی کردن به کودک را در آشپزخانه ندهد.

بچه دار شدن و تغییر زندگی

۳٫ رابطه زناشویی بعد از بچه دار شدن

بچه داری می تواند تمام وقت تان را بگیرد. دائما غذا دادن به کودک، عوض کردن پوشک، خواباندن کودک و شستن لباس های او و … می تواند تمام وقت تان را بگیرد. کاملا طبیعی است که روحیه و انرژی وقت صرف کردن با همدیگر و رابطه جنسی را نداشته باشید. قدم اول این است که روحیه آن را پیدا کنید. و بهترین راه این است که برای رابطه جنسی برنامه ریزی کنید. ممکن است افراد تعیین زمان برای رابطه جنسی را مسخره می کنند، اما به خاطر داشته باشید که وقتی قرار ملاقات عاشقانه می گذاشتید، برای داشتن رابطه جنسی برنامه ریزی می کردید. برای یک شب بیرون رفتن آماده می شدید و از قبل به آن فکر می کردید.

۴٫ زمان زن و شوهر اکنون تبدیل به زمان خانواده شده است

با وجود اینکه همیشه کنار هم هستید، اما با هم تنها نیستید و وقتی برای یکدیگر ندارید. وقت شما برای فرزندتان است. در اوایل ازدواج احتمالا تا حدودی زندگی مستقل هم داشتید. مثلا همسرتان با دوستانش به بیرون می رفت و شما نیز با دوستان خود وقت می گذراندید و به رستوران و پارک و باشگاه می رفتید. اکنون اما تمام زمان شما به فرزندتان اختصاص یافته است و زمانی برای با هم بودن ندارید. توصیه می شود تا برای با هم بودن برنامه ریزی کنید و وقت هایی را در کنار هم بگذرانید. به زمان دور بودن از خانواده به شکل یک چیز بد نگاه نکنید، بلکه به آن به چشم هدیه نگاه کنید، زیرا شاداب و خوشحال می شوید.

زندگی بعد از تولد بچه

۵٫ هیچ وقت استراحتی برای خود ندارید

مراقبت از نوزاد چنان کار پرمخاطره ای محسوب می شود که باید خوشحال باشید که بتواند در وقت آزادتان به سوپرمارکت بروید! انجام كاری صرفاً برای خودتان می تواند همراه با حس عذاب وجدان باشد. اما وقتی زمان مرخصی برای خودتان و شریک زندگی تان را انکار می کنید، به احتمال زیاد از یکدیگر ناراحت می شوید. بنابراین یک فعالیت مهم را برای سلامت روانی یا هویت خود انتخاب کرده و آن را عملی کنید. کاری که لازم است را انجام دهید. از خودتان دفاع کرده و بگویید، این چیزی است که من نیاز دارم. برنامه ای را به صورت کتبی تعیین کنید و مطمئن شوید که این برنامه منصفانه است تا شریک زندگی تان نیز فرصت های برابری داشته باشد. انتظارات خود را پایین بیاورید. انتظار سه ساعت دوچرخه سواری نداشته باشید، اما می توانید برای نیم ساعت به دوچرخه سواری یا پیاده روی بروید.

۶٫ مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها می خواهند زمان زیادی را با کودک بگذارنند

با ورود یک کودک به زندگی تان، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز بیشتر به خانه شما رفت و آمد خواهند کرد و تمایل دارند تا زمان بیشتری را با نوه خود سپری کنند. این مساله کاملا قابل درک است، اما اگر آنها دائما در خانه شما باشند می تواند برای شما خسته کننده باشد. برای آنها یک مرز و محدوده تعیین کنید. یک استراتژی برای حفظ سلامت روان تان این است که ساعات خاصی را در هفته انتخاب کنید که مادربزرگ و پدربزرگ به خانه تان بیایند. اگر والدینتان احساس کنند که شما برای آنها زمان ایجاد می کنید، کمتر شما را تحت فشار قرار خواهند داد و می توانید روش دعوت کردن خود را بدون احساس گناه با گفتن «من باید تقویم خود را بررسی کنم» تغییر دهید.

رابطه فرزند با پدربزرگ و مادربزرگ

۷٫ پول از چیزی که فکر می کنید، اهمیت بیشتری دارد

بدون شک، پول برای کسانی که تازه پدر و مادر شده اند، استرس زا است. مردم عقیده دارند که پول کافی برای پرورش خانواده خود را ندارند و فقط می ترسند. ممکن است شما قبل از بچه دار شدن قصد سرمایه گذاری برای خرید یک خانه را داشته اید، اما اکنون بعد از تولد فرزندتان از هر گونه سرمایه گذاری و ریسکی می ترسید. شما نمی خواهید تا نگرانی تان در مورد پول، کودک را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین شریک زندگی تان را با عصبانیت مورد انتقاد قرار می دهید. این شرایط می تواند باعث اختلاف بین زوجین شود. یک حساب جداگانه برای پس انداز پول ایجاد کنید. البته باید واقعیت مشکلات مالی خود را در نظر بگیرید و ممکن است تا مجبور شوید چیزهایی را انتخاب کنید: یک خانه بزرگ یا یک مدرسه عالی؟ یک کالسکه پیاده روی فانتزی یا یک آخر هفته به مسافرت رفتن؟ هر چیزی را که انتخاب می کنید با هم تصمیم گیری نمایید. و به خاطر داشته باشید که احتمالا در برخی از زمینه ها پول کمتری در مقایسه با گذشته خرج می کنید.

مطلب پیشنهادی: بچه دار شدن طول عمر را زیاد می کند!

۸٫ شوک پدر مادر شدن را تجربه خواهید کرد

با بچه دار شدن که طور ناگهانی ممکن است شوک والدین شدن را تجربه کنید. ممکن است تصور کنید که هنوز خودتان هم سن کمی دارید و به طور ناگهانی باید خیلی مسئولیت پذیرتر و بهتر باشید. باید بدانید که اشخاص وقتی بچه دار می شوند، تبدیل به والدین می شوند، اما آنها انسان های متفاوتی نمی شوند. تمام چیزهایی که در مورد همدیگر دوست دارید و عیب و نقص هایتان، هنوز هم وجود دارند و اکنون یک کودک نیز هست. این یک خانواده نامیده می شود. ممکن است احساس کنید که هنوز آمادگی پدر یا مادر شدن را ندارید یا برای این کار بی تجربه هستید، اما این تصورات شما است و مطمئنا به بهترین شکل عمل خواهید کرد.

مشکلات بعد از بچه‌دار شدن

۹٫ شما وقت کمتری را با دوستان و آشنایان می گذرانید

اگر از کسانی هستید که عادت داشتید در مهمانی ها شرکت کند و یا عادت به گردش و تفریح و مسافرت رفتن با دوستان خود داشتید، باید بگویم که پس از تولد فرزندتان باید همه آنها را فراموش کنید. تقریبا تمام وقت شما صرف نگهداری از کودک می شود و اگر مدت کوتاهی باقی بماند، فقط می خواهید استراحت کرده و بخوابید. کودک زندگی اجتماعی تان را حداقل در دوران نوزادش اش کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد. وقت شما صرف او شده و دلتنگ زندگی قبل از تولد کودک خواهید شد.

۱۰٫  اگر یک مادر شاغل هستید، برای مدتی مرخصی از کار و حقوق نگرفتن را در نظر داشته باشید

اگر زوجین هر دو شاغل هستند، پس از تولد نوزاد یکی از زن یا شوهر نمی تواند سر کار برود. باید بتوانید با حقوق یک نفرتان به زندگی ادامه دهید. بنابراین اغلب توصیه می شود که قبل از بچه دار شدن حتما پول پس انداز کنید. اگر مادر یا پدر از کار مرخصی گرفته اند، ممکن است دلتنگ برگشتن به سر کار شوند، اما مراقبت از کودک حداقل در زمان نوزادی اش مانع از به سر کار رفتن خواهد شد.

سخن آخر

زندگی زوجین پس از تولد فرزند اول دچار تغییرات زیادی خواهد شد. زوجین باید با بسیاری از مشکلات در زندگی شان دست و پنج نرم کنند و خود را برای قبول مسئولیت های فرزند آماده کنند. در این مقاله سعی کردیم تا مهم ترین تغییرات ایجاد شده پس از تولد فرزند را توضیح دهیم. اگرچه در ابتدا این مسائل ممکن است ترسناک و خسته کننده به نظر برسند، اما به خاطر داشته باشید که وجود کودک در زندگی شادی و نشاط زیادی به خانواده تان می آورد و در آغوش گرفتن فرزندتان ارزش تلاش کردن بیشتر را دارد. با کمی سعی و تلاش بیشتر می توانید تمام موانع را از سر راه برداشته و به والدین فوق العاده ای تبدیل شوید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *