ایا پریود نامنظم خطرناک است؟!/ فواید پریود شدن

پریود نامنظم خطرناک است و عوارض بسیار زیادی اعم از ناباروری، مشکلات قلبی، پوکی استخوان و چاقی و مشکلات روحی روانی در پی دارد…

ایا پریود نامنظم خطرناک است؟

عادت ماهیانه، ریزش بافت داخلی رحم است که به‌صورت خونریزی در هر ماه برای یک زن بالغ و سالم بروز می‌کند.

در واقع منظم بودن عادت ماهیانه یک زن نشانه سلامت جسمی و حتی روانی او است؛ تعداد روزهای خونریزی، میزان خون دفع شده، رنگ خون دفع شده و قوام آن از جمله عوامل مهمی هستند که هرگونه تغییر در آنها نشانه اختلال در سیستم بدن یک زن است.

بسیاری از زنان نیز انواع قاعدگی های نامنظم را تجربه میکنند. غدد هیپوتالاموس و مغز، هیپوفیز، تخمدان، آدرنال و تیروئید همه به تنظیم قاعدگی و تعادل طبیعی هورمون ها کمک میکنند. در نتیجـه مهم است که به عـادات متداول در زنـدگی که میتوانند تــاثیر منـفی بر میــزان هورمــون ها داشــته باشند توجه کنـیم.

در منابع طب ایرانی نیز بخش‌های زیادی به بیماری‌های زنان به‌خصوص اختلالات عادت ماهیانه پرداخته شده است برای نمونه در کتاب ذخیره خوارزمشاهی آمده است "حیضی (قاعدگی) که در مدت, در کیفیت و کمیت معتدل باشد, موجب تندرستی, صلاح و پارسایی زنان است و حیض معتدل آن است که در هر ماه یک بار زن قاعده شود".

بنابراین هرنوع لکه‌بینی قبل یا بعد از شروع عادت ماهیانه، تغییر رنگ خون دفع شده چه به‌صورت سیاه, قهوه‌ای رنگ یا به‌صورت آبکی و کم رنگ شدن، دفع لخته و کم شدن یا زیاد شدن تعداد روزهای خونریزی همه نشانه بروز اختلال در رحم یا اعضای مشارک آن است که نیاز به مراجعه به طبیب دارد؛ سلامت جسمی و روانی زنان یک جامعه ضامن سلامت کل جامعه است.

تاثیر پریود منظم بر باردار شدن

در پریودهای نامنظم تشخیص زمان تخمک‌گذاری، به وسیلۀ تقویم، امکان‌پذیر نیست و باید با روش‌هایی مثل کیت تخمک‌گذاری یا بررسی دما و ترشحات بدن صورت گیرد. تخمک بعد از آزاد شدن از تخمدان تنها چند ساعت زنده است و اگر در اين زمان با اسپرماتوزوئیدها روبرو نشود و لقاحی صورت نگيرد، بارداری اتفاق نمی ‌افتد.

در بانوانی که سیکل‌های عادت ماهانه منظم دارند، تشخیص روز تخمک گذاری كمي سخت است و این موضوع احتمال باردار شدن را كاهش مي‌ دهد. در مواردي كه عادت ماهانه نامنظم است و خانم قصد بارداری دارد، معمولا توصيه مي‌شود که ۳-۲ روز در هفته بدون جلوگيري نزديكي صورت گیرد تا نيازي به بررسي روز تخمک گذاری وجود نداشته باشد. اما اگر زوج نمی ‌توانند کنار هم باشند، مثلا به دلیل شغل همسر در ماه تنها یک یا دو مرتبه همدیگر را ملاقات می‌ کنند. لازم است تاریخ دقیق تخمک ‌گذاری مشخص شود تا بتوانند بچه ‌دار شوند. از سوی دیگر اگر عادت ماهانه خيلي نامنظم باشد، ممكن است اصلا تخمک گذاری صورت نگیرد يا به ندرت اتفاق بيفتد. به همين دليل بررسي‌های هورمونی و انجام سونوگرافی برای تشخیص زمان تخمک گذاری ضروری است.

پریود نامنظم و پوکی استخوان

داشتن قاعدگی هاي منظم براي جلوگيري از پوکي استخوان مهم است. برخی از گزارش های نگــران کننده نشان میدهند که بســیاری از زنان حاضر نیستند برای قاعدگی های نامنظم و یا عدم قاعدگی یا آمنوره با دکتر صحبت کنند . در نتیجه در معرض افزایش خطرات بزرگی مانند: پوکی استخوان، بیماری های قلبی، ناباروری و دیگر عوارض هورمونی قرار می گیرند.به گفته محققان بخش غدد از کلینیک مایو ، آمنوره ممکن است از ویژگی های آشکار اختلالات وسیع آناتومیک وغدد درون ریزباشد. اختلال در باروری از نتایج آمنوره محسوب می شود.

سطح استروژن پایین باعث آمنوره و تغیــیرات در مواد معدنی، گلــوکز و سوخت و ساز چــربی در بدن می شود. این تغییـرات سوخت و ساز بدن را تــحت تاثــیر قرار داده ، سلامت قلب و عروق، استخوان ها را به خطر انداخــته و باعث بیماری عروق کرونر قلب و افــزایش خطر پوکی استخوان در زندگی آینده میگردد.

عوامل و شرایط طبی که با افزایش خطر پوکی استخوان همراه هستند عبارتند از: عدم تخمک گذاری در خلال سال های بارداری، پرکاری تیروئید، پرکاری غده اراتیروئید، بیماری های مزمن کلیه و بالاخره بیماری هایی که با مصرف کورتیکو استروئیدها همراه هستند.

تاثیر پریود نامنظم و یائسگی بر قلب و عروق

سطح هورمون ها در بدن خانم ها، اثرات زیادی بر بسیاری از اندام های بدن از جمله قلب دارد. سلامتی خانم ها مدیون تنظیم دقیق و تعادل هورمون ها است. افت هورمون استروژن در زمان یائسگی، باعث تغییرات مهمی در بدن می شود. این تغییرات گاهی به صورت مستقیم و گاهی نیز غیر مستقیم، قلب خانم ها را هدف قرار می دهند. خانم ها باید از تأثیرات یائسگی بر سلامتی قلب، آگاهی داشته باشند و فاکتورهای خطر را در خود کاهش دهند.

فشار خون بالا 
با افت هورمون استروژن، دیواره عروق خونی بدن و همچنین قلب سخت تر می شوند و خاصیت ارتجاعی آن ها کاهش پیدا می کند. در اثر این تغییرات، فشار خون بالا می رود. فشار خون بالا حجم فعالیت قلب و دریچه های قلب را افزایش می دهد و فشار بیشتری به آن ها وارد می کند.

کلسترول بالا
کاهش استروژن روی سطح کلسترول و مولکول های چربی خون نیز اثر منفی دارد. کلسترول خوب بدن (HDL) کاهش پیدا می کند و سطح کلسترول بد (LDL) بالا می رود. این تغییرات خطر حملات قلبی و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهند. تری گلیسیرید، یکی دیگر از انواع مولکول های چربی خون است که در اثر افت استروژن، افزایش پیدا می کند.

دیابت
پریود نامنظم و یائسگی باعث مقاومت بدن خانم ها به هورمون انسولین می شود. انسولین نقش کلیدی در سوختن قند و نشاسته در سلول ها و تولید انرژی دارد. در سن یائسگی احتمال ابتلا به پیش دیابت و دیابت در خانم ها بیشتر است. دیابت، خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی
فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است. در سن یائسگی، تغییرات هورمونی می تواند باعث اختلالاتی در ریتم قلب شود. این اختلالات ممکن است به کند شدن ضربان قلب (خطر بلوکه شدن قلب) یا تند شدن ضربان قلب منجر شوند. فشار خون بالا بعد از یائسگی، خطر فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد.

افزایش وزن
هورمون استروژن در ذخیره سازی چربی در بدن و همچنین سوختن آن تأثیرگذار است. یائسگی سوخت و ساز بدن را کند می کند و باعث افزایش وزن می شود. افزایش وزن به قلب فشار وارد می کند و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

چاقی باعث پریود نامنظم می شود

حدود ۵۸ درصد افراد چاق (افزایش وزن بیش از ۷۵ درصد وزن ایده ال بدن) دچار اختلال قاعدگی می شوند. (در مقابل ۶/۲ درصد افراد با وزن ایده آل) که بیشتر به صورت خونریزی نامنظم رحمی و عدم تخمک گذاری است تا آمنوره .

 افزایش آروماتیزاسیون خارج غده ای (بافت چربی) آندروژنها به استروژن، کاهش گلوبولین متصل شونده به هورمون های جنسی و نیز افزایش آندروژن آزاد عامل اصلی تغییرات قاعدگی در افراد چاق هستند.

تاثیر پریود بر زیبایی پوست و مو

در دوران قاعدگی، میزان هورمون های استروژن و پروژسترون تغییر می کند. خلق وخو و حالات فیزیکی فرد دچار تغییراتی می شود، پوست و مو هم تحت تاثیر هورمون ها قرار می گیرد و گاه طراوت خود را از دست می دهد. در این دوران پروژسترون افزایش می یابد و بر پوست و مو تاثیر می گذارد. زنان مبتلا به جوش های آکنه بر این باورند که با نزدیک شدن به دوران قاعدگی، دچار جوش های بدتری می شوند.
یک متخصص پوست ومو معتقد است:سن در پدیدار شدن جوش های دوران قاعدگی تاثیر گذار است. معمولا زنانی که در دهه سی ام زندگی خود هستند، بیشتر از افراد دیگر در دوران قاعدگی جوش می زنند؛ به طوری که گاه تصور می کنند، دچار مشکلات هورمونی شده اند.
در دوران قاعدگی به واسطه بالا رفتن هورمون پروژسترون پوست چرب تر می شود و بهتر است در این دوران، استفاده از مواد آرایشی چرب حذف شود . از طرفی، کک و مک که به دلایل مختلف مانند استرس و بی خوابی یا دراثر مصرف برخی داروها پررنگ تر می شود، در دوران عادت ماهانه رنگ بیشتری به خود می گیرد. چشم ها نیز در این دوران درگیر می شود و در برخی خانم ها حلقه های تیره دور چشم پر رنگ تر می شود.
تاثیرات قاعدگی بر پوست اجتناب ناپذیر است، اما می توان در صورت لزوم از درمان های رایج برای بهبود شرایط استفاده کرد. باید دانست، تغییر رنگ موقت است و بهتر است خانم ها هرچه بیشتر از شرایط بدنی خود آگاه باشند تا بیهوده درباره کک و مک و حلقه های دور چشم نگران نشوند.
درباره داروهای زیبایی پوست و مو، به طور معمول منعی برای استفاده در دوران قاعدگی وجود ندارد و خانم ها می توانند در این دوران نیز دوره درمانی زیبایی را طی کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *