عوارض قرص ال دی برای دختر مجرد

عوارض قرص ال دی برای دختر مجرد

قرص ال دی (LD) به منظور جلوگیری از بارداری استفاده میشود. اما گاهی بنا به دلایلی که در ادامه این مطلب عنوان میشود، دختران مجرد نیز از قرص ال دی استفاده می کنند. استفاده از قرص ال دی برای دختران مجرد  این نگرانی برای آنها ایجاد می کنند که آیا قرص ال دی برای دختر مجرد عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت؟، آیا ممکن است در آینده مصرف قرص های ال دی به باروری دختران جوان و مجرد آسیب بزند؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

عوارض قرص ال دی برای مجردها

مصرف قرص بارداری در دختران مجرد به منظور رفع کیست تخمدان، آکنه و تنظیم پریود می تواند با تجویز پزشک استفاده شود و در آینده مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند و باعث نازایی نمی شود. اگر علت کیست تخمدان فقط ناشی از به هم خوردن تنظیم هورمون ها در دختران مجرد باشد امید می رود که قرص ال دی بتواند کیست تخمدان را درمان کند. اما واقعیت آن است که گاهی اوقات دلایل دیگر از جمله سردی تخمدان یا عفونت تخمدان هم جزء دلایل ایجاد کیست تخمدان هستند.

مطلب پیشنهادی: مصرف قرص ال دی برای کیست تخمدان باعث نازایی میشه؟!

قرص ال دی چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید قرص های ال دی در خود یک سری هورمون دارند که باعث آزاد نشدن تخمک ها از تخمدان, در تخمک گذاری می شوند و به این ترتیب از بارداری جلوگیری می کند. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف این قرص ها در بانوان یک سری عوارض دارد که بعد از گذشت چند ماه کم می شود و به تدریج از بین می رود. یک متخصص زنان می گوید استفاده از قرص های ال دی نه تنها نازایی نمی آورد بلکه با محافظت از تخمدان به باروری راحت تر نیز کمک می کند. بیشترین عارضه ای که از این قرص گزارش شده است در چند ماه اول شروع مصرف که هنوز بدن خود را با آن تطبیق نداده است، پریودی های منقطع و لکه بینی است که به مرور زمان برطرف می شود. اما گاها عوارض قرص ال دی به قدری بر روی شخص زیاد می شود که فرد به قطع مصرف آن می پردازد.

عوارض قرص ال دی برای زنان

  • احساس تهوع
  • احساس سر درد
  • به وجود آمدن درد در سینه ها
  • کم شدن میل جنسی
  • پیدایش جوش های پوستی
  • افسردگی
  • تغییر در خلق و خو
  • پیدایش اضافه وزن

عوارض نام برده شده از قرص ال دی, به دلیل وجود استروژن در این قرص ها می باشد که به تدریج بعد از گذشت چند ماه از شروع مصرف از بین می رود, اما اگر این علایم به جای کاهش افزایش پیدا کرد، لازم است که از نوع دیگری از قرص های ضد بارداری استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: قرص ال دی برای عقب انداختن پریود در ماه رمضان

عوارض قرص ال دی برای مجردها

آیا قرص ال دی برای دختر ضرر دارد؟

اما خوب است بدانید که عوارض قرص ال دی تنها به این چند مورد خلاصه نمی شود و گاهی در استفاده طولانی مدت از این قرصها, منجر به عارضه های بدتری همانند موارد زیر می شود:

  • افزایش فشار خون
  • خون لختگی
  • افزایش حملات قلبی و مغزی
  • پیدایش سنگ های صفراوی و تومورهای کبدی

عوارض قرص ال دی زمانی بدتر می شود که خانم مصرف کننده دارای شرایط زیر باشد:

  • اضافه وزن داشته باشد.
  • سنش بیشتر از سی و دو سال باشد.
  • دیابت, فشار خون و جربی خون داشته باشد.
  • سیگار بکشد.

لازم است بدانید که مصرف این قرص بعد از سن سی و پنج سالگی باید با نظر پزشک صورت بگیرد و استفاده از این قرص در شخص که دیابت و فشار خون دارد سبب تشدید علایم این بیماری ها می شود. در ضمن استفاده از قرص ال دی در شش ماه اول شیردهی به دلیل کاهش شیر مادر ممنوع است.

به علاوه بر اساس مطالعات جدید میزان ابتلا به عفونت های روده ای در زنانی که از این قرص مصرف می کنند, نسبت به دیگر بانوان یک و نیم برابر بیشتر است. در خصوص استفاده از این قرص در ابتلا و عدم ابتلا به سرطان سینه توافق نظر وجود ندارد و یک عده معتقدند که مسبب سرطان سینه این قرص ها هستند و عده ای دیگر همین فرضیه را رد کرده اند. اما در مورد سرطان تخمدان اتفاق نظر وجود دارد که استفاده از این قرصها با اثر محافظتی که دارند, از ابتلا به سرطان تخمدان کم می کند.

به هر حال اگر از عوارض قرص ال دی بر روی بدن خانمهایی که مشکل دارند بگذریم, فواید استفاده از این قرص در دیگر بانوان با شرایط طبیعی بر معایب آن می چربد. زنانی که از این قرص مصرف می کنند در رابطه با پریودی خود اعلام داشته اند که سیکل این اتفاق کوتاه تر, با درد کمتر و آسان تری را پشت سر گذاشته اند.

خوب است بدانید که مصرف قرص ال دی, سیکل های پریودی را منظم می کند, کم خونی های ناشی از فقر آهن را کم می کند و خطر ابتلا به تومور و کیست تخمدان را کمتر می کند. همچنین بانوانی که به دنبال راهکار افزایش حجم و سایز سینه های خود هستند, بدانند که مصرف این قرص سینه ها را بزرگ می کند. استفاده از این قرص از پیشامد حاملگی خارج از رحم نیز پیشگیری می کند.

تداخلات دارویی قرص ال دی

این قرص را با داروهای انعقاد خون مصرف نکنید چون تداخل دارویی دارد و موجب می شود که داروی انعقاد خون با سرعت بیشتری از بدن دفع شود و نتواند تاثیرات خود را به طور کامل بر جای بگذارد. به هر حال هیچ دارویی بی عارضه نیست و استفاده از هیچ دارویی بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود و این دارو را باید طبق برنامه مصرفی استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری
9 نظر
  1. سلام من یک دختر ۱۶ ساله دارم الان ۱ماه پشت سرهم پریود هست ازمایش وسو نو سالم است ولی قرص ال دی اضافه وزن برای اوپیش امده چکار کند راحلی داری

    1. سلام مصرف یک تا سه دوره قرص ال دی مشکلی ایجاد نمی کند .

      1. سلام طرز مصرف این قرص برای تنظیم پریود چگونه هست ایا از۲۱تایی مصرف کنیم

  2. من یک شب جلوترباشوهرم رابطه جنسی داشتم وهردوب اوج رسیدیم وشب بعدش دوتاغرص جلوگیری خوردم وبداوشب هرشب یک دانه غرص میخورم آیاباردارمیشم

    1. باید از شب پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص جلوگیری می کردید یا به روش اورژانسی از قرص جلوگیری استفاده کنید .

  3. سلام خسته نباشین من ۲۴سالمه مجردم پریود نا منظمی داشتمچند روز پیش رفتم سونوگرافی گفتن کیست باجدار چروکیده باسایز۱۱*۲۲تخمدان چپ دیده مبشه ب دکترهم نشون دادیم گفتن قرص ال دی مصرف کنین میخاستم بدونم ایا باید مصر این قرص پریودم منظم میشه و نازایی نمیارع تو اینده؟

  4. سلام من دخترمجرد ۱۹ ساله هستم
    همیشه پریودیم نامنظم بود
    و الان ۴ ماهه پریود نشدم
    دکتر حضوری نرفتم
    ولی چندتا دکتر مجازی گفتن
    که کیست تخمدان دارم
    آیا باخوردن قرص ال دی ال خوب میشه کیست تخمدان؟

  5. سلام سلطانی هستم پریودنامنطم دارم برای مصرف الدی چگونه مصرف کنم وازچندتایی اث خوبی دارد ممنون

  6. سلام من یک دختر۱۸ ساله ام که دچار اضافه وزنم و دو دوره دارم برای تنظیم پریود از ال دی استفاده میکنم لازمه که قطعش کنم؟برای من خطرناکه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *