قرص ال دی برای عقب انداختن پریود در ماه رمضان/ عوارض مهم!

یکی ازخطرناک ترین عوارض مصرف قرص‌ ال دی در ماه رمضان برای عقب انداختن پریود، احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و ورود به ریه و انسداد رگ‌های ریه است!

قرص ال دی برای عقب انداختن پریود در ماه رمضان و خطر لخته شدن خون!

ماه رمضان از ماه‌های پربرکت سال است که خیلی افراد برای روزه گرفتن در این ماه شور و شوق داشته و علاقه‌مند هستند به هر نحوی شده در این میهمانی خدا شرکت کنند. خانم‌هایی که مصمم هستند تمام روزه‌های خود را بگیرند معمولا با مسئله عادت ماهانه مواجه می‌شوند و به ناچار چند روزی را از روزه‌داری منع می‌شوند. در این شرایط ممکن است برخی از خانم‌ها برای جلوگیری از عادت ماهانه به سراغ مصرف داروهای مرتبط در این زمینه بروند. معمولا استفاده از قرص ضد بارداری اولین گزینه پیش رو است.

این داروها اسامی مختلفی دارند که مشهورترین آن‌ها قرص ال دی (LD) است. ممکن است تصور کنید مصرف این داروها برای به تعویق انداختن پریود مشکل خاصی به دنبال ندارد اما این گونه نیست و استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری مثل قرص ال دی هم حتما باید تحت نظر پزشک صوت گیرد تا عوارض احتمالی مصرف آن به حداقل برسد. در ادامه با چگونگی استفاده از این داروها و عوارض مصرف خودسرانه آن‌ها آشنا می‌شوید.

چگونگی مصرف قرص ال دی
اگر بخواهیم نحوه مصرف این دارو را در حالت عادی یعنی زمانی به جز ماه مبارک رمضان بیان کنیم به این صورت است که قرص LD را از روز ۵ تا ۷ دوره خود شروع می‌کنید. در حالت عادی بعد از مصرف ۲۱ قرص، مصرف قطع شده و به دنبال آن خونریزی شروع می‌شود و تا زمانی که می‌خواهید خونریزی به تعویق بیافتد ادامه می‌دهید. در صورتی که لکه‌ بینی داشتید، باید تا برطرف شدن آن بجای یک قرص روزانه دو قرص استفاده کنید و سپس به حالت عادی بازگردید. (روزانه یک قرص)

اگرچه خیلی افراد بخاطر شرایط خاص مثل مسافرت، مسابقات ورزشی، مراسمات و جشن‌ها و… از این داروها استفاده می‌کنند، اما توصیه می‌شود بطور خودسرانه در هر زمانی اقدام به مصرف آن‌ها نکنید. ممکن است استفاده از این دارو برای شما خطرات جدی به دنبال داشته باشد و شما از آن کاملا بی‌اطلاع باشید. به طور کلی می‌توان گفت مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی در زنان مبتلا به پرفشاری خون، دارای سابقه سکته مغزی، سابقه بیماری‌های کبدی، سابقه خانوادگی لخته شدن خون و یا سرطان پستان یا رحم ممنوعیت دارد.

عوارض قرص ضد بارداری در ماه رمضان

یکی ازخطرناک ترین و مرگبارترین عوارض مصرف این قرص‌ها در ماه رمضان احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و ورود به ریه و انسداد رگ‌های ریه است. در واقع به دلیل اینکه ماه رمضان در یکی از فصول گرم سال قرار دارد و از این رو فرد روزه‌دار با توجه به گرمای هوا نمی‌تواند آب یا مایعات دیگر بنوشد، خطر انعقاد خون و ایجاد لخته در رگ‌های تخلیه خون از مغز افزایش می‌یابد. سردردهای شدید، دوبینی، تشنج و فلج اندام‌ها از علائم بروز لختگی خون در مغز است. حتی در صورت عدم درمان به موقع این عارضه می‌تواند خطر سکته مغزی شدیدی را به دنبال داشته باشد. بر همین اساس به خانم‌ها توصیه می‌‌شود که به هیچ وجه برای جلوگیری از عادت ماهانه، از قرص‌های ضد بارداری استفاده نکنند. بروز خونریزی‌های بین دوره‌ای و گاها شدید هم در اکثر موارد به دلیل مصرف این قرص‌ها می‌باشد.

افزایش فشارخون، آسیب کبدی، سردرد، تهوع و استفراغ، لکه بینی، افسردگی و تغییرات خلق و خو و ایجاد لکه‌های پوستی از دیگر عوارض مصرف این داروهاست. افرادی که در سنین بالاتر از ۳۵ سال قرار دارند و یا به طور دائمی از سیگار استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این عوارض هستند.

توصیه می‌شود در صورتیکه مجبور به استفاده از این داروها هستید، از مصرف زیاد نمک و چربی‌ها پرهیز کرده و در معرض طولانی یا شدید نور آفتاب قرار نگیرید. استفاده از سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین B و C هم می‌تواند عوارض مصرف این داروها را کاهش دهد.

اگر به دنبال مصرف داروهای خوراکی ضد بارداری دچار علائمی مثل درد شدید شکم، درد سینه، خلط خونی،تنگی نفس و سردرد شدید و ناگهانی، کاهش بینایی یا تاری دید و درد پا شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع خبر : zendegionline

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.