انگل خطرناکی که از جفت به جنین می رسد!/ انگل توکسوپلاسما از چه راههایی منتقل می شود؟!

يکي از خطرناک‌ترين انگل‌ها که مادران باردار را تهديد مي‌کند، انگلي به نام توکسوپلاسما است. توکسوپلاسموز مادرزادي، نوعي عفونت نوزادي است که بر اثر عبور انگل از جفت به جنين ايجاد مي‌شود. اين نوزادان ممکن است به طيف وسيعي از بيماري‌ها دچار شوند. اين انگل، از حيوانات، به‌خصوص گربه‌ها به انسان منتقل مي‌شود. گربه‌ آلوده به انگل روزانه تا ۱۰ ميليون انگل دفع مي‌کند. اين عوامل انگلي به شدت عفونت‌زا و مقاوم هستند.
افراد ممکن است در اثر خوردن کيست‌هاي حاوي انگل‌ها دچار عفونت شوند. انتقال به طور معمول از طريق دهان صورت مي‌گيرد و حتي با خوردن يک کيست هم، عفونت ايجاد مي‌شود. کم ‌پخته‌شدن گوشت آلوده و يا يخ‌زدن ناکافي آن يکي از مهم‌ترين عوامل ايجاد عفونت است.گربه از مهم‌ترين منابع انتقال اين انگل به انسان است. به خصوص که گربه‌ها عادت دارند درون خاک مدفوع کنند و تماس انسان با آن خاک آلوده باعث انتقال انگل مي‌شود و اگر سبزي نيز در آن خاک برويد، آلوده به تخم انگل است. حدود يک سوم تمام زناني که طي حاملگي به اين انگل مبتلا مي‌شوند، آن را به جنين خود منتقل مي‌کنند. در ميان عواملي که جنين را تحت تاثير قرار مي‌دهد، سن حاملگي از مهم‌ترين عوامل است.

اگر مادر بيش از شش ماه قبل از بارداري دچار عفونت انگلي شده باشد، به‌طور معمول خطري جنين را تهديد نمي‌کند. در زنان باردار، کمترين احتمال انتقال عفونت به جنين در سه ماهه اول بارداري است و در عين حال شديدترين شکل بيماري‌ نيز در همين سه ماهه اول است که جنين را تهديد مي‌کند.

ميزان بروز انتقال انگل از راه جفت به جنين در سه ماه سوم بارداري به بيشترين ميزان خود (حدود ۶۵ درصد) مي‌رسد اما اين نوزادان اغلب در زمان تولد بي‌نشانه‌اند. در اين نوزادان که درزمان تولدشان طبيعي به نظر مي‌رسند، ممکن است اختلالات يادگيري و عوارض مزمن در سيستم عصبي آنها بيش از کودکان غيرعفوني باشد.

به همين دليل خانم‌هاي باردار نبايد در دوران بارداري با حيوانات، به‌خصوص گربه‌ها در تماس باشند و اگر در باغ يا باغچه‌ به استراحت و تفريح مي‌پردازند، از دست‌زدن به خاک خودداري کنند. خانم‌هاي باردار بايد محصولات غذايي به خصوص ميوه‌ها و سبزي‌ها را به صورت کامل و دقيق ضدعفوني نمايند.خانم‌هاي باردار بايد حدود سه ماه قبل از اقدام به بارداري، تحت نظر پزشک خود، واکسن‌هاي لازم را تزريق کنند تا در برابر بيماري‌هايي مانند سرخجه، سرخک، اريون و… مقاوم شوند.

همچنين در تمام مدت اقدام به بارداري، دوران بارداري و پس از تولد نوزاد خود، تمام موارد مشکوک به بيماري را از محيط زندگي خود دور کنند. اين موارد مشکوک مي‌تواند حيوان خانگي يا حتي انسان باشد که احتمال آلودگي او به بيماري وجود دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *