اقدامات بعد از زایمان طبیعی/ درمان بواسیر بعد از زایمان

مراقبت بعد از زایمان طبیعی

استراحت و خواب مناسب

مراقبت از نوزاد کار دشواری است و معمولا باعث می‌شود تا مادران نتوانند چندان به خواب و استراحت خود اهمیت دهند. بهتر است بدانید که بهبود یافتن بعد از زایمان زمان‌بر است و داشتن استراحت کافی به این فرآیند کمک می‌کند. خواب مناسب می‌تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت جسمی و روحی شما داشته و کمک کند تا راحت‌تر به مسئولیت‌های مادرانه‌ی خود رسیدگی کنید.
فراموش نکنید بروز اضطراب و افسردگی در زوج‌هایی که فرزند دارند و به اندازه‌ی کافی استراحت نمی‌کنند بالاتر است. سعی کنید هر وقت که می‌توانید در طول روز چرت بزنید و استراحت کنید.

استحمام نشیمن

پس از زایمان، رحم شما کوچک شده و به حالت قبلی خود بازمی‌گردد که این روند با دردهای مزمن و آزاردهنده‌ای همراه است. همچنین اگر زایمان‌تان طبیعی باشد احتمال ایجاد پارگی‌های گسترده نیز بیشتر بوده که خود همراه با درد است و زمان بیشتری را برای بهبود یافتن می‌طلبد.
اگر دارای بخیه هستید، تمیز نگه داشتن آنها بسیار اهمیت دارد تا از تورم و حساسیت پیشگیری گردد. برای تمیز نگه داشتن بخیه‌ها حمام نشیمن پیشنهاد می‌شود که به پاک نگه داشتن ناحیه‌ی تناسلی کمک کرده و درد را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
روزی ۳ مرتبه از حمام نشمین با آب گرم استفاده کنید. همچنین بعد از ادرار، ناحیه‌ی تناسلی را با آب گرم بشویید تا درد در این ناحیه کاهش پیدا کند.

بسته‌ی یخ استفاده کنید

یکی از روش‌های شایع برای کاهش تورم و درد پس از زایمان در ناحیه‌ی تناسلی، استفاده از بسته‌های یخ می‌باشد. سردی یخ باعث می‌شود تا عصب‌های این ناحیه بی حس شوند که منجر به بهبود درد و تورم می‌گردد.
تعدادی تکه‌ی یخ را درون یک حوله پیچیده و ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی ناحیه‌ی دردناک قرار دهید. اینکار را روزی چند مرتبه تکرار کنید.

تمرینات کیگل

برای یک ریکاوری سریع بعد از زایمان طبیعی باید به تمرینات کششی عضلات لگن اهمیت دهید. این حرکات به بهبود ناحیه‌ی بین مقعد و مهبل کمک می‌کنند.

یک تا دو هفته بعد از زایمان، تمرینات کیگل را شروع کنید. همچنین در کنار این تمرینات می‌توانید از ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی و حرکات کششی استفاده کنید.

نوار بهداشتی

خونریزی پس از زایمان امری طبیعی است که می‌تواند ۲ تا ۶ هفته به طول انجامد. استفاده از تامپون در دوران پس از زایمان پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است باعث پیدایش باکتری در داخل رحم گردد. بهتر است هر مرتبه از ۲ عدد نوار بهداشتی استفاده کنید که به خوبی ناحیه‌ی تناسلی پوشش داده شود.

حواستان به بواسیر باشد

پس از زایمان، چه طبیعی و چه سزارین، برخی از بانوان به بواسیر مبتلا می‌شوند که با علائمی مانند تورم رگ‌ها در ناحیه‌ی مقعد همراه است. متورم شدن این رگ‌ها می‌تواند به مشکلاتی نظیر اجابت مزاج بسیار دردناک منجر شود. حتی در بسیاری از موارد درد آنقدر زیاد است که افراد از اجابت مزاج خودداری می‌کنند.

برای پیشگیری از بواسیر این نکات را رعایت کنید :
*مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید
*از غلات کامل و غذاهای پُرفیبر استفاده کنید
*آب زیاد بنوشید و از نوشیدنی‌های گازدار و قهوه دوری کنید
*در صورت نیاز به پزشک مراجعه کرده و از داروهای نرم کننده مدفوع استفاده کنید
*می‌توانید از کرم‌ها و پماد‌های مخصوص بواسیر نیز بهره ببرید

مترجم: حسین حیدری

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. یکی از نگرانی‌های شایع جدایی عضلات شکم بعد از زایمان است. این عبارت «جداشدن عضلات» به نظر ترسناک و نگران‌کننده می‌رسد، اما در واقع این یک فرآیند طبیعی است که در حاملگی اتفاق می‌افتد و عضلات شکم شما واقعا از هم جدا نمی‌شوند.

    عضلات شکم شما در حالتی که باردار نیستید هم از هم جدا هستند. عضلات راست شکمی در جلو که معمولا بین مردم به شش تکه یا سیکس پک معروفند، دو نوار موازی عضلانی جدا از هم هستند که به وسیله یک غلاف بسیار محکم از جنس بافت هم بند در کنار هم قرار می‌گیرند.

    در طول بارداری این غلاف همزمان با رشد جنین کشیده می‌شود و به همین علت عضلات راست شکمی از هم دور می‌شود. مقدار فاصله بین این عضلات در بانوان متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

    وقتی این فاصله بیش از حد طبیعی باشد، غلاف فیبروز نگه دارنده آنها بیش از حد کشیده و نازک می‌شود و بعد از تولد نوزاد متعاقب این کشیدگی بیش از حد، بافت نمی‌تواند به حالت اولیه خود برگردد. این کشیدگی بیش از حد باعث از بین رفتن ثبات در کل سیستم عضلات مرکزی می‌شود و دردهای کمر و لگن را در پی خواهد داشت.

    بیرون‌زدگی غیر ارادی شکم هم از دیگر عوارض این کشیدگی غلاف بین عضلات است. متأسفانه انجام تمرینات معمول عضلات شکم به تنهایی، نه تنها کمکی به درمان این مشکل نمی‌کند، بلکه به علت اعمال کشش بیشتر به این بافت باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار هم می‌شود بنابراین
    دراز و نشست در این مشکل ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *