استفاده از وازلین در بارداری

وازلین برای ترک پوست در دوران بارداری | بهترین مرطوب کننده ها در دوران بارداری

ترک های پوستی ناشی از بارداری یکی از عوامل نگران کننده و شاید هم ناراحت کننده برای خانم های باردار باشد. اضافه وزن ناشی از رشد جنین در داخل رحم عامل اصلی ایجاد این ترک هاست. برای از بین بردن این ترک ها راه های درمانی مختلفی وجود دارد. درمان های شیمیایی و جراحی از جمله راه های از بین بردن ترک های دوران بارداریست که با توجه به هزینه های بالا و همچنین عوارض زیاد بکارگیری آنها می بایستی با توصیه پزشک متخصص انجام گیرد. با این حال روش های خانگی و ارزانتری برای کنترل و یا از بین بردن ترک های ناشی از دوران بارداری وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

استفاده از وازلین در بارداری

وازلین با نگه داشتن رطوبت به در پوست موجب درمان و بهبود ترک های پوستی می شود. روش استفاده از وازلین در بارداری به این صورت است که پس از قرار دادن مقدار مناسب بر روی پوست آن را ظرف بازه زمانی ۵ – ۱۵ دقیقه ماساز دهید.  برای پیشگیری از گسترش این ترک ها بهتر است اینکار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

آیا استفاده از وازلین در بارداری ضرر دارد؟

خیر . استفاده از وازلین در بارداری ضرری برای مادر و جنین ندارد. در ادامه این مطلب به پماد هایی که استفاده از آنها در دوران بارداری مضر هستند اشاره خواهیم کرد.

آیا وازلین برای ترک شکم در بارداری خوب است؟

مطلب پیشنهادی: وازلین برای خشکی واژن | وازلین برای ناحیه تناسلی ضرر دارد؟

 

نوشیدن آب و تاثیر آن در کنترل ترک های بدن در بارداری

نوشیدن آب کافی و فراوان در دوران بارداری باعث انتقال رطوبت از سطوح زیرین پوست به لایه های بیرونی آن می شود و این امر می تواند به حفظ همیشگی رطوبت پوست صورت و بدن و پیشگیری از خشکی پوست کمک کند. متاسفانه برخی خانم های باردار برای مرطوب نگه داشتن پوست خود، به استفاده از کرم های مرطوب کننده بسنده می کنند در حالی که این کار فقط باعث مرطوب شدن خارجی ترین لایه پوست می شود و به همین دلیل اثر آنها بعد از مدت کوتاهی از بین می رود.

 

بهتر است در طول دوران بارداری از مصرف پمادهای ضدخارش برای التیام خارش پوست قسمت هایی از بدن که دچار خشکی و خارش شده اند، خودداری کرد. بیشتر این پمادها حاوی ماده شیمیایی کورتیزون و هیدروکورتیزون هستند و تماس با این مواد برای خانم ها می تواند مشکل ساز شود. در این دوران برای چرب کردن پوست خشک و ملتهب می توان از روغن زیتون یا روغن نارگیل بدون بو و وازلین استفاده کرد.

تنها کرم هایی که می توانید بدون دغدغه در دوران بارداری استفاده کنید، کرم ضدآفتاب با SPF 15 یا حتی بیشتر و کرم مرطوب کننده است. ترک بدن به خصوص در پوست شکم، ران و باسن در ماه های ششم و هفتم بارداری دربیش از ۹۰ درصد خانم ها ایجاد می شود. با رشد جنین، کشیده شدن پوست و افزایش وزن، ترک خوردن پوست هم آغاز می شود.

ترک پوست در خانم هایی که وزنشان بیش از اندازه در دوران بارداری بالا می رود یا چندقلوزایی دارند، بیشتر و مشخص تر از سایرین است. ورزش منظم و مناسب، استفاده از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های حاوی اسیدآلفاهیدروکسی می تواند به پیشگیری یا کاهش میزان ترک های پوستی در دوران بارداری کمک کند. بهتر است برای اثربخشی بیشتر، استفاده از کرم و لوسیون را از ماه سوم بارداری شروع کنید.

اکثر داروهای درمان آکنه حاوی ترکیب هایی هستند که می توانند به سلامت جنین آسیب برسانند. به همین دلیل استفاده از چنین داروهایی برای خانم های باردار یا حتی آنهایی که قصد باردار شدن دارند، ممنوع است. تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری می تواند باعث تحریک رشد موهای زائد در صورت، سینه و پشت بدن خانم ها شود. البته در این مورد جای نگرانی وجود ندارد زیرا معمولا موهای زائدی که در دوران بارداری به وجود می آیند و رشد می کنند، حداکثر تا ۶ ماه پس از تولد نوزاد از بین می روند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *