استفاده از شیرخشک در کنار شیر مادر اشکالی داره؟!

سلام آیا میتونم در کنار شیر مادر از شیر خشک کمکی هم برای دختر ۲ ماهه ام استفاده کنم؟ شیر من کمه. البته فکر می کنم تولید شیر من به لحاظ ژنتیکی اینطوریه چون مادرم هم شیر کمی داشته.. اگر شیر مادر کم باشد، استفاده از شیرخشک در کنار شیر مادر اشکالی دارد و تداخلی ایجاد نمی کند؟؟

برخی از خانمها، على رغم جدیت زیاد، به تولید شیر کافی برای تأمین نیازهای نوزاد خود قادر نیستند و باید همراه با شیر مادر، از شیر خشک نیز به عنوان مکمل استفاده شود.

اساساً فرمول شیر خشک باید شبیه به شیر مادر باشد. در مواردی که شیر مادر برای نوزاد کافی نیست، تغذیه با شیر خشک نیز انجام می‌شود. در صورتی که یک کودک قبل از ۱۲ ماهگی از شیر گرفته شود، باید با مواد غذایی غنی شده با آهن، نیاز نوزاد را برطرف نمود. توصیه می‌شود که از شیر گاو یا پاستوریزه استفاده نکنید.

استفاده از شیرخشک در کنار شیر مادر

رژیم غذایی شما در دوران شیردهی، مانند دوران بارداری به طور کلی فقط به عقل سلیم نیاز دارد. کیفیت شیر سینه های شما تا زمانی که عادات غذاییتان ناکافی باشد، در حد قابل توجهی از رژیم غذایی شما متأثر نمی شود. با وجود این، اگر به مقدار کافی کالری دریافت نکنید، بدن شما برای تولید شیر کافی دچار مشکل می شود.

همچنین شاید متوجه شوید نوزاد شما نسبت به برخی غذاهای خاص، واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد. برای مثال، ممکن است در صورت خوردن غذاهای خاصی دچار نفخ زیاد شود. اگر نسبت به واکنش نوزاد خود به غذاهای گوناگون توجه کنید، می توانید تشخیص دهید از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کنید. زنان شیرده باید روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری بیشتر از مقداری که به طور عادی می خورند، دریافت کنند.

مقدار دقیق آن بر حسب مقدار وزن و چربی ای که در دوران بارداری اضافه کرده اید، متفاوت است. از آنجا که شیردهی باعث سوخت چربیها میشود، شیر دادن در فرار از چربی های اضافه ای که ممکن است ذخیره شده باشد، به شما کمک می کند، ولی از کم کردن سریع وزن خودداری کنید، چرا که به تولید شیر آسیب می رساند.

همچنین، از اضافه کردن وزن نیز در دوران شیردهی اجتناب کنید. اگر متوجه اضافه شدن وزن خود شدید، به احتمال زیاد مقدار بسیار زیادی کالری دریافت می کنید، به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیز نیاز دارید. مخصوصا ویتامین د، کلسیم و آهن. به مصرف ویتامین های دوران بارداری خود با سایر مکمل های متعادل دیگر تا زمانی که شیر می دهید، ادامه بدهید.

همچنین روزانه مقدار بیشتری کلسیم، چه به صورت قرص مکمل چه وعده های بیشتری از شیر، ماست و سایر محصولات لبنی مصرف کنید. اساسا شیر سینه آب است (۸۷ درصد). برای تولید مقدار زیادی شیر، باید حداقل روزانه ۷۲ اونس مایعات بیشتری مصرف کنید، که در حدود نه لیوان شیر، آب میوه یا آب بیشتر است.

با وجود این، زیاده روی نکنید، زیرا در صورت نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، در واقع تولید شیر شما کاهش می یابد. یک روش مناسب برای بیان اینکه به مقدار کافی مایعات می نوشید یا نه، توجه به میزان ادرارتان است. اگر به طور نامتناوب ادرار می کنید یا در صورتی که رنگ آن زرد پر رنگ باشد، احتمالا مقدار مایعات مصرفی شما کافی نیست. اگر به طور مداوم باید به سمت دستشویی بدوید، ممکن است بیش از حد مایعات نوشیده باشید.

اگر متوجه شدید نوزادتان ناآرام است و به سختی می خوابد، ممکن است بیش از حد کافئین دریافت کرده باشید. سعی کنید تا زمانی که سطح تحمل نوزاد را پیدا نکرده اید، مصرف قهوه یا کوکاکولا را کاهش دهید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. بهتره اول با شیر خودت سیرش کنی و بعدش شیر خشک بدی خانومی

  2. تعدادی از مادران هنگام بازگشت به مشاغل خود، تغذیه کودک خود را با شیر خشک تکمیل می‌‌کنند. اگرچه چنین مادرانی ممکن است در دادن شیر خود به کودکان به طور مکرر با مشکل روبه‌رو شوند، اما آن‌ها نمی‌خواهند کاملاً تغذیه با شیر خود را برای کودک قطع کنند.
    بسیاری از مادران دیگر هم، زمانی از شیر خشک استفاده می‌کنند که شیر مادر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کودک باشد. مادرانی هم هستند که زمانی که در کنار کودکشان نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *