از تشکهای هیبریدی بیشتر بدانیم

از تشکهای هیبریدی بیشتر بدانیم

نیاز به خواب و استراحت علاوه بر جنبه معمول و متداول آن دارای زوایای علمی دیگری نیز هست. امروزه لزوم داشتن خواب کافی برای تأمین انرژی‌ و ترمیم بافت‌های آسیب دیده ثابت شده و فواید خوابی عمیق و راحت بر هیچکس پوشیده نیست.
زندگی مدرن و ماشینی در بسیاری موارد آرامش و فرصت لازم برای رسیدگی به این نیاز طبیعی را از ما می‌گیرد. اما صنایع مدرن کالای خواب با نوآوری در زمینه تکنولوژی‌ تشک‌های پیشرفته برای رسیدن به این نیاز دیرینه و ثابت انسان یعنی خواب تدارکات مفیدی مهیا کرده‌اند.

تشک‌های مدرن: آمیزه‌ای از راحتی و دوام!!

بسیاری از ما هنوز خاطره بستر کودکی‌مان را فراموش نکرده‌ایم. خانه مادربزرگ‌ها با تشک‌های پنبه و پشم بالش‌های پَر، شیطنت‌ها و جست و خیز‌های کودکانه قبل از خواب… بالش‌هایی که پاره شده و اتاقی مملوّ از پرهای سفید و…

یادآوری این خاطرات شیرین است اما آن دوران گذشته و ما دیگر در چنان بسترهایی راحت نیستیم. رعایت اصول بهداشتی، افزایش انواع آلرژی و دیگر مقتضیات زندگی شهری و افزایش روزافزون جمعیت نیز امکان استفاده از آن نوع مواد اولیه را برای تهیه کالای خواب منتفی کرده است. در عوض امروزه با پیشرفت صنعت کالای خواب انواع تشک و بالش‌های مدرن با مواد اولیه بهداشتی و استاندارد ساخته می‌شود. که آسایش و راحتی بیشتری به ما داده و از نظر استانداردهای سلامت و بهداشت هم در سطح بالاتری قرار دارند.

از بهترین روش‌های موجود برای انتخاب صحیح، شناخت انواع محصولات موجود و مقایسه انواع آنها با یکدیگر است. مطلب فوق در همین راستا و با هدف معرفی تشک‌های هیبریدی از نظرتان می‌گذرد.

تشک هیبریدی چیست؟ و از چه ترکیباتی ساخته می‌شود؟

به زبان ساده تشک هیبریدی محصولی با حداقل دو مزیت تکنولوژیک است که با گردآوری خواص مفید موجود در فن‌آوری‌های موجود در بازار تهیه می‌شود. در چنین محصولاتی فنر و اسفنج همزمان بکار رفته و مزایای هر دو نوع تکنولوژی را بصورت یکجا در خود دارند. ملزومات بکار رفته در آنها می‌تواند از ترکیبات متنوعی تهیه شود. برای آنکه موضوع روشن‌تر شود فنرها و اسفنج‌های بکار رفته در انواع تشک‌های هیبریدی را با هم بررسی می‌کنیم.

تشک هیبریدی چیست؟ و از چه ترکیباتی ساخته می‌شود؟

فنرهای منفصل و متصل:

در بزرگترین دسته‌بندی، فنرها از نظر فن آوری‌های ساخت به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شوند.

فنرهای متصل: همان فنرهای مارپیچ و کلاسیک هستند. عموماً از مفتول‌های کربن و آلیاژهای فولاد آبدیده،  درصدهای خلوص حساب شده و با ساختاری یکپارچه تهیه می‌شوند. نام متصل هم به همین خاطر به آنها اطلاق می‌شود. در این نوع مارپیچ‌های سازنده فنرها با مفتول‌های نسبتاً ظریف‌تری (بسته به قطر مفتول سازنده فنر) به روش خاصی به یکدیگر متصل و بافته می‌شوند. مواد اولیه و نوع بافت میزان استحکام فنرها را رقم می‌زند. ایراد بزرگی که به فنرهای قدیمی مارپیچ وارد بود انتقال موج حرکت و صدای ناشی از تماس بین آنها بود. که آرامش حین خواب را از بین می‌برد و با سایش و اصطکاک موجود از طول عمر نسبتاً کمتری برخوردار بود. این مشکل در انواع جدید با استفاده از لایه‌های اسفنج متراکم و تزریق فوم از میان رفته است.

فنرهای منفصل یا پاکتی: انواعی از فنرهای استیل یا فولادی با خواص ممتاز هستند. که به شکل ساعت شنی طراحی شده و بطور جداگانه در پاکت‌های استوانه‌ای از جنس فوم فشرده پلی‌یورتان قرار می‌گیرند. طراحی و شکل خاص فنرها تحمل وزن را در آنها تا حداکثر ممکن بالا برده است. وجود پاکت‌های فشرده هم آنها را در برابر ضربه، رطوبت و دیگر عوامل مخرب مقاوم می‌کند . این مجموعه به تولید تشک‌هایی با دوام و طول عمر مفید بالا انجامیده است.

اما جذاب‌ترین مورد در این نوع فنرها نقش آنها در ساخت تشک‌های بدون لرزش و صداست. به این ترتیب که وجود پاکت‌های جداکننده از انتشار موج حرکت و صدا در تشک جلوگیری می‌کند. و این عوامل مختل کننده‌ی خواب را در کیسه‌های پلی‌یورتان محافظ فنرهای پاکتی محبوس می‌کند. این خاصیت خصوصاً از طرف زوج‌ها با  استقبال خوبی روبرو شده است. زیرا وجود لرزش ناشی از حرکت یکی از طرفین براحتی می‌تواند موجب آزار یا بی‌خوابی نفر دوم شود.

تفاوت میان اسفنج و فوم سرد چیست؟

اسفنج یا ابر در واقع ماده پلی‌یورتان با تخلخل و میزان مشخصی از خاصیت ارتجاعی است. که در تشک با نقش انعطاف‌پذیری بکار رفته و نرمی و راحتی تشک را تأمین می‌کند. این ماده در برابر سختی فنرها و سایر بخش‌های فلزی و محکم محصول قرار داشته و مانند لایه‌ای حائل عمل می‌کند. تا تشک از نرمی لازم برای خواب و استراحت برخوردار باشد.

فوم سرد نیز از ترکیبات اسفنجی است. با این تفاوت که در مدت زمان طولانی و با فرایندی تدریجی در حضور دمای کم و غیرمستقیم تهیه می‌شود. این مراحل دوام و انعطاف‌پذیری آن را بالاتر برده و فوم سرد را برای استفاده در صنایع تشک و مبلمان به ماده‌ای مناسب بلکه ایده‌آل تبدیل می‌کند.

از معروف‌ترین فوم‌های مصرفی در صنایع مدرن تشک‌سازی مموری‌فوم (Memory Foam) یا همان اسفنج حافظه‌دار است. این ماده ابتدا در ساخت صندلی‌های فضایی و لباس‌های ضدفشار برای فضانوردان بکار رفت. با موفقیت این ترکیب جدید به صنایع دیگر از جمله کالای خواب مدرن نیز راه یافت. این ماده امروزه در ساخت تشک‌های بسیار راحت و مدیکال بکار می‌رود.

تشک طبی حاوی مموری‌فوم قابلیت بالایی در تطبیق با فُرم و شرایط بدن داشته و سریعاً خود را به حالت و قالب بدن درمی‌آورد. با این کار ضمن ایجاد راحتی از اعمال فشار ناشی از وزن بر عضلات و مفاصل جلوگیری و در عوض خود این فشار را متحمل می‌شود. جالب اینکه با برداشته شدن فشار فوراً به حالت اصلی بازمی‌گردد و از نظر زیبایی برای بستر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این نوع فوم هم‌چنین تعامل خوبی با حرارت داشته و دمای بستر را برای تطبیق با بدن فرد کاربر کنترل می‌کند. و از ایجاد تعریق و رطوبت آزاردهنده در بستر جلوگیری می‌کند. که از هر دو نظر بهداشت و راحتی مهم و از ایجاد بوی نامطبوع ناشی از رشد قارچ‌های میکروسکوپی در بستر پیشگیری می‌کند.

تفاوت میان اسفنج و فوم سرد چیست؟

تشک هیبریدی؛ مزایا و معایب:

کاربرد هر دو فن‌آوری فنرهای منفصل پاکتی و مموری‌فوم در تشک‌های هیبریدی باعث شده تا چند مزیت بطور همزمان در یکجا گردآوری شود. گرچه مواردی نیز وجود دارد که می‌توان به عنوان نکات منفی از آنها نام برد. اگر مایلید از تشک‌های هیبریدی بیشتر بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

قیمت مناسب: مسلماً فاکتور قیمت برای اکثر مردم مهم است. قیمت‌گذاری منطقی معمولاً بر اساس میزان مزایا و بهره‌وری از کالا صورت می‌گیرد. در تشک‌های هیبریدی قیمت بر اساس کاربردهای مختلف و مزیت‌های بهداشتی و مدیکال موجود سرشکن و نسبت به انواع تشک‌ها منطقی و عادلانه است.

چند مزیت در یک محصول: از محاسن این تشک‌ها وجود چندین خاصیت مفید در یک محصول است. در تشک‌های هیبریدی مزیت‌های ضدحساسیت و آنتی‌باکتریال بودن بخاطر کاربرد مموری‌فوم با راحتی و خواص مدیکال فنرهای پاکتی در هم آمیخته است.

دوام بالا به دلیل ترکیب مناسب: از نقاط قوت تشک‌های هیبریدی دوام زیاد و طول عمر بالاست. وجود ترکیبات حساب شده و بکارگیری تکنولوژی پیشرفته در ساخت این تشک‌های مدرن از آنها محصولاتی با کیفیت بالا و ارزش اقتصادی مناسب ساخته است. که مشتریان را در مجموع راضی آنها را از انتخاب‌شان خوشنود می‌کند.

قابلیت تطبیق با اکثر انواع تخت و بستر: این نوع تشک بخاطر قابلیت انعطافی که دارد با انواع تخت، باکس و بستر قابل هماهنگی است. و همین مورد در هنگام خرید قدرت انتخاب مشتری را بیشتر می‌کند.

مصونیت در برابر صدا و لرزش: وجود پاکت‌های محافظ فنرها از یک سو و مموری‌فوم و انواع اسفنج‌های پلی‌یورتان و باندهای محافظ در تشک‌های هیبریدی در مجموع از این محصولات تشک‌هایی مدرن، ضدصدا و بدون لرزش ساخته است.

معایب:

از آنجا که هیچ چیز کامل نیست، هنگام انتخاب و خرید تشک‌های هیبریدی هم باید نکاتی را در نظر داشت:

اگر قصدتان خرید تشک سبک و با قابلیت حمل آسان است تشک‌های هیبریدی را به شما توصیه نمی‌کنیم. زیرا بخاطر کاربرد توأمان فنر و اسفنج مموری از انواعی با حجم مشابه نسبتاً سنگین‌تر هستند.

بخاطر مواد شیمیایی و چسب‌های مخصوصی که در تهیه تشک‌های هیبریدی بکار می‌رود تا مدتی پس از تهیه آنها از این تشک‌ها بوی این مواد به مشام می‌رسد. هم‌چنین سفتی اولیه بخاطر نو بودن محصولات اسفنج و فنر نیز در این محصولات وجود دارد. هر دو این مواد پس از مدتی رفع می‌شوند. ولی بهتر است پیش از تهیه این نوع تشک از این موارد مطلع باشید.

اکنون که خواص این تشک‌ها را بیشتر شناختید بد نیست با نمونه‌هایی از آنها هم آشنا شوید:

تشک طبی رابون داتیس از محصولات مدرن هیبریدی کالای خواب است که هر دو مزیت فنرهای منفصل پاکتی و مموری‌فوم هوشمند را داراست. و می‌تواند به لحاظ مدیکال پیشنهاد مناسبی باشد. این تشک با پارچه کشمیر آغشته به عصاره روغن زیتون و ترکیب شده با ویسکوز روکش شده است. این رویه ضمن محافظت از پوست و مو در هنگام خواب مانع از هدر رفتن رطوبت و ایجاد شکنندگی در آنها می‌شود. که در مجموع ضامن سلامتی پوست و به تأخیر افتادن روند پیری در آن می‌گردد. استقبال کم‌نظیر زوج‌ها و رضایت از این تشک دونفره بی‌صدا و بدون لرزش را هم بر مزایای آن می‌افزاییم تا در معرفی آن به شما کم‌کاری نکرده باشیم.

تشک طبی مارگاریتا داتیس نمونه دیگری از محصولات هیبریدی شرکت داتیس است. سیستم کنترل دما به سطح تشک خنکی فوق‌العاده‌ای بخشیده و آن را به محصولی برای تمام فصول تبدیل نموده است. کپسول‌های تهویه هوا با اکسیژن‌رسانی امکان رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های مضر را از بین برده و این تشک را از نظر بهداشتی دارای امتیاز فوق‌العاده‌ای نموده است. این تهویه بوی نامطبوع را دور کرده و محیطی بهداشتی و عاری از میکروب و باکتری فراهم و خوابی آرام و عمیق را میسر می‌نماید. این تشک هم دارای رویه کشمیر پلاس با خواص عالی و زیبایی و درخشندگی فوق‌العاده است. که در مقایسه با انواع مشابه از دوام بالاتر و راحتی فوق‌تصور بهره‌مند است.

هر دو این محصولات با ارسال رایگان و خدمات قوی پشتیبانی در سراسر کشور عرضه می‌شوند. ضمناً بخاطر وجود گارانتی شرکتی در مورد صحت و سلامت کالا بابت رسیدن سالم مرسوله به دست مشتری جای نگرانی وجود ندارد.

منبع : ویرلن

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *