آیا پستانک باعث نفخ نوزاد میشود؟!

وقتی نوزاد پستانک می‌مکد همراه آن هوای زیادی وارد معده اش می‌شود. این هوای اضافی باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی از جمله نفخ و دل درد می‌شود.

آیا پستانک باعث نفخ نوزاد میشود، آیا پستانک باعث لاغری میشود،  آیا به نوزاد پستانک بدهیم

مزایای پستانک چیست؟
برای برخی نوزادان استفاده از پستانک، راهی مناسب در فاصله بین شیردهی است. مزایای استفاده از پستانک عبارتند از:

۱- پستانک، نوزادان بی قرار را آرام خواهد کرد. برخی از نوزادان با مکیدن یک شی آرام خواهند شد.

۲- پستانک راهی برای به وجود آوردن حواس پرتی موقتی میباشد. وقتی که کودک گرسنه هست تا آماده شدن برای شیر دادن و یا درست کردن شیشه شیر برای او میتوان پستانک را مورد استفاده قرار داد. همچنین در زمان تزریق واکسن و سایر موارد نیز میتواند کودک را تا حدودی آرام نماید.

۳- پستانک به خوابیدن کودک کمک خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که از پستانک بعنوان نخستین وسیله برای آرام کردن کودک استفاده نکنید.
۴- پستانک خطر بروز (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کم می کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از پستانک در زمان خواب باعث کاهش بروز این سندروم می شود.

۵- پستانک یک وسیله دور انداختنی میباشد. در صورتی که زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک نماید، شما میتوانید به آسانی پستانک را دور بیاندازید، ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار سختتر است.

معایب پستانک چیست؟
۱- استفاده زود هنگام از پستانک سبب ایجاد اختلال در شیردهی میشود. مکیدن پستانک متفاوت از مکیدن پستان یا شیشه شیر میباشد. نوزادی که از همان نخست به مکیدن پستانک عادت دارد، در مکیدن درست پستان مادر دچار مشکل می گردد.

۲- کودک وابسته به پستانک میشود. در صورتی که کودک از پستانک در زمان خواب استفاده نماید، چنانچه نیمه شب از دهان وی بیفتد با گریه از خواب بیدار خواهد شد.

۳- پستانک خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را بیشتر خواهد کرد. می توان گفت که سرعت ابتلا به عفونت گوش میانی از زمان تولد تا ۶ ماهگی بسیار کم میباشد و این درست زمانی است که خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد زیاد میباشد.

۴- استفاده ی طولانی مدت از پستانک سبب بروز مشکلات دندانی میشود. استفاده معمولی از این وسیله در نخستین سال های تولد، مشکل جدی برای دندان ها به وجود نخواهد آورد. ولی اگر کودک به طور دائمی از پستانک استفاده نماید، به مرور زمان دندان های جلو و بالا به سمت بیرون کج شده و فک بالا و پایین ناهمتراز خواهند شد.

برای پستانک دادن به نوزاد این نکات را عایت کنید
با اینکه بیشتر متخصصان اطفال توصیه می کنند تا جایی که ممکن است از دادن پستانک به نوزادتان پرهیز کنید، اما اگر می‌خواهید به نوزادتان پستانک بدهید این نکات را حتما رعایت کنید:
بهتر است تا زمانی که نوزاد شیر خوردن را به خوبی یاد نگرفته از پستانک استفاده نکنید. البته قبل از استفاده پستانک بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.
قبل از دادن پستانک به نوزاد شرایط او را بررسی کنید. اگر نوزاد گرسنه است به او شیر بدهید. اگر خسته و کسل است سعی کنید او را بخوابانید.
سعی کنید همیشه پستانک را استریل کنید. پستانک را ۵ دقیقه بگذارید و بعد از خنک شدن به نوزاد بدهید. میکروبهای زیادی با پستانک می تواند وارد بدن نوزاد شود.
همیشه قبل از دادن پستانک به نوزاد سوراخها و پارگی روی پستانک را بررسی کنید.اگر پستانک پاره یا سوراخ شده از آن استفاده نکنید.
پستانک را هر دو ماه یکبار عوض کنید.

هرگز روی پستانک را با شکر یا عسل نپوشانید. شکر به لثه نوزاد آسیب می زند. عسل هم می تواند منجر به بوتولیسم شود که نوعی مسمومیت غذایی است.
هرگز پستانک را به گردن نوزاد وصل نکنید. این کار می تواند باعث خفه شدن و مرگ او شود. درعوض ، می‌توانید از گیره هایی با روبان های کوتاه که به آنها وصل شده استفاده کنید.
فقط از پستانک در زمان بهانه گیری و بی قراری کودک استفاده کنید، استفاده از آن در تمام طول روز میتواند بر توانایی فرزند شما در یادگیری صحبت کردن تأثیر بگذارد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در لثه و دندان و فک او شود.
هرگز به کودک اجازه ندهید که پستانک را بجود. تکه های ریز پستانک ممکن است باعث خفگی شود. 

چه زمانی نباید به نوزاد پستانک بدهید
وقتی نوزاد هنوز شیر خوردن از سینه مادر را درست یاد نگرفته است. یا نوزاد هر مشکلی در شیر خوردن از سینه مادر دارد.
اگر نوزاد عفونت گوش دارد یا قبلاً چند مورد عفونت گوش داشته، بهتر است پستانک را فراموش کنید.
به نوزادی که در افزایش وزن یا وزن‌گیری مشکل دارد پستانک ندهید.
اگر سطح تولید شیر شما کافی نیست هرگز به نوزادتان پستانک ندهید.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از ninisite

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *