عوارض علف لیمو در دوران بارداری

عوارض علف لیمو در دوران بارداری | طرز تهیه دمنوش علف لیمو بهمراه خواص آن

هنگامی که اعلام کردید که باردار هستید، دوستان و خانواده، همه در مورد چگونگی کنترل مشکلات بارداری نظر دارند. در چنین زمان حساس و گیج کننده ای، اگر می خواهید علف لیموترش را در رژیم غذایی خود بگنجانید و یا به آن فکر می کنید، پست ما را در زیر بخوانید. در اینجا، برخی از اطلاعات اساسی در مورد مصرف علف لیمو در دوران بارداری و بی خطر بودن آن برای مادران پا به ماه اطلاعاتی را جمع آوری کرده است.

علف لیمو چیست؟

علف لیمو گیاهی چند ساله است که به آن علف تب نیز می گویند. دارای برگهای بلند و نازک است و در سراسر آسیا یافت می شود. علف بویی لیمویی دارد اما طعم شیرین و ملایم تری نسبت به لیمو دارد. این ماده معمولاً به عنوان یک ماده گیاهی در غذاهای مختلف آسیایی و همچنین به عنوان یک ماده طعم دهنده استفاده می شود. علف لیمو منبع خوبی از اسیدفولیک، روی، منیزیم، مس، آهن، کلسیم، منگنز، ویتامین A، فسفر و ویتامین C است. علف لیمو یک داروی آرام بخش، ضد درد، ضد التهاب، جمع کننده، تسکین دهنده، تب بر، ضد عفونی کننده، ادرار آور، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد سرطان است. گیاه شناسان غالباً از برگ و ساقه علف لیمو برای تهیه داروهای مختلف گیاهی استفاده می کنند.

آیا خوردن علف لیمو در دوران بارداری بی خطر است؟

وقتی که باردار هستید، ناگفته نماند که باید در مورد آنچه که می خورید بسیار محتاط باشید. اگرچه علف لیمو فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مشاوران پزشکی ممکن است توصیه کنند که از خوردن علف لیمو در دوران بارداری خودداری کنید. دوزهای زیاد علف لیمو می تواند جریان قاعدگی را تحریک کند، که این امر ممکن است منجر به سقط جنین شود. هنگام پرستاری (منظور همان زمان شیردهی و ….) از کودک خود نیز باید از مصرف و خوردن علف لیمو خودداری کنید، زیرا باعث واکنش هایی برای کودک کوچک شما می شود.

خواص علف لیمو

برخی از مزایای رایج علف لیمو عبارتند از:

۱٫ هضم را تقویت می کند (به تقویت هضم کمک میکند)

علف لیمو عملکرد گوارشی شما را در دوران بارداری بهبود می بخشد و ترکیبات ضد عفونی کننده گیاه، باکتری های مضر دستگاه گوارش را از بین می برد. از بین بردن انگل ها و باکتری های مضر به شما کمک می کند تا مشکلات گوارشی مانند یبوست، سو ء هاضمه، اسپاسم معده، گرفتگی عضلات، نفخ شکم و اسهال را پشت سر بگذارید .چای علف لیمو دارای خواص ضد میکروبیست که به درمان ورم معده و روده کمک می کند. برای سلامتی گوارشی/هضم مطلوب، می توانید یک لیوان چای علف لیمو را در شرایط سالم بنوشید. با این حال، در دوران بارداری ، باید از مصرف و خوردن چای گیاهی خودداری کنید.

۲٫ سطح کلسترول را کنترل می کند

خاصیت ضد تصلب شرایین و ضد کلسترول علف لیمو به جذب کلسترول اضافی از روده کمک می کند. علاوه بر این، به اکسیداسیون کلسترول LDL موجود در خون  که به شما کمک می کند تا از تجمع پلاک های آترواسکلروتیک غلبه کنید کمک می کند. از آنجا که علف لیمو منبع غنی ای از پتاسیم است، سطح فشار خون شما را کاهش و تنظیم می کند. هنگامی که در دوران بارداری از فشار خون بالا رنج می برید، می توانید یک فنجان چای گرم و دم کرده علف لیمو را بنوشید، که این امر به سرعت سطح فشار خون شما را به حد طبیعی می رساند. اما فقط در صورتی که با متخصص مشورت کردید میتوانید آنرا بنوشید.

۳٫ تصفیه – پاکسازی و سم زدایی

مصرف چای علف لیمو  به پاکسازی و سم زدایی بدن کمک می کند. خاصیت ادرار آور آن اسید اوریک ناخواسته، سموم و کلسترول بد بدن را دفع می کند. خاصیت پاک کنندگی علف لیمو لوزالمعده، مثانه، کبد و کلیه های شما را تصفیه می کند و جریان سالم خون به اندام های حیاتی را تنظیم می کند.

۴٫ سرماخوردگی و آنفولانزا را بهبود می بخشد

خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی علف لیمو، سرماخوردگی، سرفه و علائم آنفولانزا را درمان می کند. مقدار بالای ویتامین C، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند تا بدن بتواند در برابر عفونت مقاومت کند. برای تسکین سریع دردهای شدید، می توانید روغن علف لیمو را نیز به مفاصل خود بمالید. علف لیمو نیز باعث شل شدن عظلات و تجمع مخاط در دستگاه تنفسی شما می شود.ا فرادی که از برونشیت یا آسم رنج می برند برای غلبه بر مشکلات تنفسی باید از چای علف لیمو استفاده کنند.

۵٫ با سرطان مبارزه می کند

ترکیب سیترال موجود در علف لیمو می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کرده و رشد اولیه سلول های سرطانی را محدود کند.

۶٫ استرس را کاهش می دهد

روغن اساسی علف لیمو دارای بویی آرام و ملایم است. به کاهش افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی کمک می کند. خاصیت آرام بخشی روغن علف لیمو خوابی آرام و خوب را تقویت می کند.

۷٫ خاصیت ضد باکتری

وجود لیمونن و سیترال در علف لیمو از رشد ناخواسته باکتری ها و قارچ ها را در بدن، چه در خارج و چه در داخل جلوگیری می کند. این ماده ضد باکتری با میکروب های مضر مبارزه می کند و عفونت های پوستی مانند پا و کرم حلقوی را درمان می کند.

توجه داشته باشید:

یک پزشک، بیشتر اوقات، به شما توصیه می کند که از مصرف چای علف لیمو در دوران بارداری خودداری کنید.

مطلب پیشنهادی: دمنوشهای مفید برای معده درد | چه غذاهایی برای معده ضرر دارد؟

طرز تهیه دمنوش علف لیمو

عوارض جانبی علف لیمو در دوران بارداری

در اینجا برخی از عوارض جانبی علف لیمو و اینکه چرا باید از خوردن چای لیمو در دوران برداری خودداری کرد آورده شده است:

۱٫ آلرژی

علف لیمو می تواند حساسیت ایجاد کند (حساسیت زا باشد). واکنش های معمول ممکن است علائمی مانند خارش پوست، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی و تورم گلو را نشان دهند.

۲٫ جریان قاعدگی را تحریک می کند

زنان با داشتن چرخه قاعدگی دردناک یا نامنظم می توانند چای علف لیمو را بنوشند زیرا این گیاه جریان قاعدگی را آغاز می کند. با این حال، هنگامی که باردار هستید، ترکیبات فعال موجود در چای علف لیمو  می تواند منجر به پارگی ناگهانی غشای جنین و سقط جنین شود.

۳٫ افت شدید قند خون

مصرف منظم و زیاد علف لیمو در دوران بارداری می تواند سطح گلوکز خون را به طور ناگهانی کاهش دهد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی نباید از مکمل ها یا علف لیمو استفاده کنند، زیرا به طور نامطلوب و منفی سطح قند خون را کاهش می دهد. درصورتی که سطح گلوکز سرم شما ناگهان پایین آمد، سریعاً از متخصص زنان خود کمک بگیرید، زیرا وی می تواند داروهای لازم را برای بالا بردن مجدد سطح قند خون برای شما تجویز کند.

چگونه می توانید از روغن علف لیمو در دوران بارداری استفاده کنید؟

مارک ها و برندهای آرایشی و بهداشتی به دلیل داشتن رایحه قوی علف لیمو او را اغلب در محصولات مختلف مانند صابون، شامپو، لوسیون، دئودورانت تزریق می کنند. همچنین او به عنوان خوشبو کننده هوا نیز کاربرد دارد. شما فقط می توانید آن را با روغنهای اساسی مانند ترنج یا شمعدانی مخلوط کرده و در دیفیوزر یا بخار دهنده قرار دهید. روغن علف لیمو به دلیل عملکرد خاصیت ضد میکروبیش به عنوان یک ماده دفع کننده حشرات و از بین برنده مورچه ها و نیز از بین برنده پشه ها به دلیل محتوای ژرانیول و سیترالش در میان مردم مشهور و زبان زد است. رایحه تسکین دهنده و شاداب کننده روغن درمانی همچنین به تسکین سردرد، اضطراب، تحریک پذیری، خواب آلودگی، استرس و بی خوابی کمک می کند. روغن معطر به شما در شل شدن عضلات و تسکین گرفتکی عضلات، معده درد، میگرن، سردرد، دندان درد، گرفتگی قاعدگی و روماتیسم کمک می کند.

در اینجا چند روش برای استفاده از روغن اساسی علف لیمو در دوران بارداری آورده شده است: می توانید با افزودن چند قطره روغن علف لیمو به یک تشت آب ولرم ، پاهای خود را در ان فرو کنید.پاها را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در آب بگذارید.برای درد شدید پا ، می توانید یک قاشق غذاخوری نمک اپسوم به آب اضافه کنید. سعی کنید با رقیق کردن روغن علف لیمو با روغن بادام یا جوجوبا یک روغن ماساژ معطر درست کنید. مخلوط را به ناحیه های تحت تاثیر درد مانند مفاصل یا سر بمالید. می توانید علف لیمو را با روغن اساسی دیگر رقیق کرده و در اطراف خانه خود اسپری کنید، زیرا به خاطر خاصیتش حشرات را از بین میبرد. همچنین می توانید چند قطره روغن علف لیمو به آب حمام خود اضافه کنید.

آیا استفاده از روغن علف لیمو در دوران بارداری بی خطر است؟

اگرچه استفاده از مقادیر کمی از علف لیمو در دوران بارداری هیچ آسیبی نمی رساند، اما باید از استفاده روغن غلیظ روی پوست خود جلوگیری کنید. روغن علف لیمو رقیق نشده به دلیل مقادیر بالای سیترال می تواند پوست شما را بسوزاند یا تحریک کند. توصیه می شود روغن معطر را با یک روغن حامل رقیق کنید. برخی از بهترین روغن های حامل که می توانید برای رقیق سازی روغن علف لیمو استفاده کنید:

  • ریحان
  • رازیانه
  • گل سرخ
  • اسطوخودوس
  • چوب صندل
  • چوب درخت سرو
  • رازیانه
  • شمعدانی هستند.

عوارض جانبی روغن علف لیمو در دوران بارداری

اگر به علف لیمو حساسیت دارید، ممکن است پس از استفاده از روغن روی پوست ، هر یک از ناراحتی های زیر را داشته باشید:

  • سوزش پوست
  • احساس سوزش
  • راش(جوش) یا کهیر
  • تورم ناخواسته

طرز تهیه دمنوش علف لیمو

می توانید نوشیدنی گیاهی را با تزریق علف لیمو خشک شده به فنجان آب داغ و دم کرده آماده کنید. در اینجا یک راهنمای کامل برای تهیه چای خانگی علف لیمو آورده شده است.

شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • آب – ۱ فنجان
  • دسته /خوشه هایی از علف لیمو
  • شکر یا عسل برای طعم دادن
  • شیر،( اختیاری)
  • صافی
چگونگی تهیه آن:

سطح خارجی برگ های علف لیمو را پوست بگیرید، زیرا می تواند چای شما را تلخ و بدون طعم کند. به یک کتری یک فنجان آب اضافه کنید و آن را بر روی گاز با حرارت متوسط ​​قرار دهید. اکنون، خوشه های برگهای پوست کنده را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برگها در آب خیس بخورند و سپس شعله را کم کنید و حدود ۲۰ دقیقه با دربی کتری را بپوشانید. این کار اجازه می دهد تا عطر و طعم معطر برگها در چای آزاد شود. عسل یا شکر اضافه کنید تا چای شما طعم دار شود. اگر دوست دارید چای شیر علف لیمو بنوشید می توانید شیر اضافه کنید.مخلوط را صاف کرده (از صافی رد کنید) و چای را در یک فنجان بریزید. همچنین می توانید با افزودن چند قطعه یخ به چای خود، چای علف سرد را امتحان کنید. دستور العمل به همان صورت باقی مانده است فقط تنها کاری که باید انجام دهید این است که بگذارید چای شما خنک شود و این که از افزودن شیر به چای علف لیموترش سرد خودداری کنید.

توجه داشته باشید

فقط بعد از اینکه فرزندان خودتان را از شیر گرفتید، باید از نوشیدن چای علف لیمو لذت ببرید. برای تسکین درد و سردرد می توانید از مقدار کمی روغن رقیق شده لیموترش استفاده کنید. با این حال، شما باید یک تست پچ انجام دهید. غلظت بالای سیترال روغن علف لیمو می تواند پوست شما را بسوزاند یا به آن آسیب برساند. افراد دیابتی باید از نوشیدن چای یا مکمل های علف لیمو پرهیز کنند زیرا سطح گلوکز خون را به طور ناگهانی کاهش می دهد. بیمار مبتلا به اختلالات کبدی یا کلیوی باید قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کند. آیا در دوران بارداری چای علف لیمو را نوشیدید؟ آیا عوارض جانبی ای را تجربه کرده و داشته اید؟داستان کامل خود را در زیر به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *