آیا “خروج لخته خون از واژن در دوران قاعدگی” خطرناک است؟!

نحوه تشکیل لخته خون در پریود
در اواسط چرخه پریودی، دیواره های رحم کم کم ضخیم می شود و آماده بارداری می شود. اگر این اتفاق نیفتد، لایه تشکیل شده پوشش رحم جدا شده و باعث خونریزی در طول پریودی می شود. گاهی اوقات لخته خون ها باعث خونریزی ماهانه می شوند. این لخته خون ها از ۰٫۵ میلیمتر تا ۴-۳ سانتی متر می باشد. در واقع اگر مخمرها مانع از لخته شدن خون شوند، خون در واژن لخته می شود و در نوار بهداشتی لخته های خون می بینید. این مسئله می تواند باعث از دست دادن خون زیادی شود.
توجه! اگر مقدار خون در پریودی بیشتر از ۸۰ گرم در روز باشد، خونریزی شما خطرناک است. چگونه می توان مقدار خون از دست رفته در روز را اندازه گیری کرد؟ ابتدا نوار بهداشتی تمیز را وزن کنید سپس نوار بهداشتی استفاده شده را وزن کنید. تفاضل آن ها را اندازه گیری کنید و بنویسید. سپس ۲۴ ساعت بعد نیز مقدار خونریزی را اندازه گیری کنید. اگر مقدار خونریزی شما زیاد است با پزشک تماس بگیرید.

لخته های خون زمانی که تصمیم به بارداری دارید
لخته های خون در پریودی ممکن است نشانه سقط جنین در سه ماهه اول بارداری باشد.

دلایل لخته شدن خون در پریودی
دلایل زیادی به غلظت جریان خون در پریودی تاثیر می گذارد. برخی از آن ها قابل چشم پوشی است اما برخی دیگر نیاز به درمان دارد. در ادامه دلایل لخته شدن خون در پریودی ذکر شده است.

کم خونی ناشی از کمبود آهن
مطالعات نشان می دهد کمبود آهن موجب لخته شدن خون می شود. اگر کم خونی هنوز تشخیص داده نشده است نباید بلافاصله مصرف مکمل های آهن را شروع کنید. ابتدا آزمایش خون برای تعیین مقدار هموگلوبین انجام دهید. اگر مقدار آن پایین باشد پزشک مکمل تجویز می کند.

کمبود مواد معدنی و مواد فعال بیولوژیکی
کمبود مواد معدنی و مواد بیولوژیکی که فرایند تشکیل لخته خون را تنظیم می کنند باعث لخته شدن خون می شوند. همچنین کمبود ویتامین هایی مانند ث، پتاسیم و کا نیز باعث لخته شدن خون می شود. اگر مقدار آمینو اسید زیاد باشد لخته خون تشکیل می شود حتی اگر فاکتور لخته شدن خون کم باشد.

مشکلات درون رحمی
بعد از سقط جنین، مشکلات درد زایمان و برخی درمان ها لخته خون به صورت عوارض جانبی بروز می کند.

آندرومتریوز
این بیماری در خانم های بالای ۵۰-۴۰ سال دیده می شود. این بیماری با زخم شدن پوشش رحم به دلیل مشکلات درون رحمی ایجاد می شود. در نتیجه زخم های غشاء داخلی رحم زیاد می شود و باعث تحریک پریاختگی ماهیچه ای و رشد رحم می شود. آندرومتریوز با افزایش درد در هنگام پریودی و لخته شدن خون و درد شکم در فاصله بین پریودی ها همراه است.

غده ماهیچه ای
غده ماهیچه ای متعلق به گروه تومورهای خوش خیم مستقل از هورمون است. این غده ها باعث بزرگ شدن سایز رحم می شود. علائم اصلی غده ماهیچه ای شامل ناهنجاری های پریودی، پریودی دردناک با حجم زیاد خون و درد در قسمت پایین شکم در طول ادرار می باشد.

بیماری هایی که بر غشاء داخلی رحم تاثیر می گذارند
این بیماری ها شامل پریاختگی غشاء داخل رحم و بواسیر رحمی می باشند. پریاختگی همراه با رشد شدید غشاء داخلی رحم می باشد. بواسیر رحمی تشکیل بواسیر در غشاء داخل رحم می باشد. هر دو بیماری قابل درمان می باشد. از آن جایی که این بیماری ها باعث رشد غشاء داخلی رحم می شود، باعث پریودی دردناک همراه با لخته خون نیز می شود.

متعادل نبودن رشد رحم
این مشکل به دلیل متعادل نبودن کروموزوم های ارثی مانند دیواره رحم ایجاد می شود. برخی از این بیماری ها به دلیل سیگار کشیدن مادر، مصرف الکل یا مصرف برخی داروهای غیر مجاز در بارداری در جنین ایجاد می شوند. متعادل نبودن رحم از خروج ترشحات پریودی جلوگیری کرده و باعث تجمع آن ها در رحم می شود.

حجم لخته خون در پریودی
اگر پریودی شما منظم است اما گاها در ترشحات پریودی لخته خون مشاهده می کنید جای نگرانی نیست. اما برای اطمینان از بیماری هایی مانند آندرومتریوز یا فیبروئید رحمی بهتر است آزمایش خون بعد از پریودی انجام دهید.
همان طور که گفته شد هفت دلیل برای وجود لخته خون در پریودی وجود دارد. بعلاوه به هم خوردن تعادل هورمونی نیز باعث ایجاد لخته خون در پریودی می شود. عملکرد درست بدن در خانم ها براساس وجود تعادل بین دو هورمون استروژن و پروژسترون می باشد. این هورمون ها تولید و جداسازی غشاء داخلی رحم را تنظیم می کنند. هنگامی که این تعادل به هم بخورد پوشش داخلی رحم ضخیم می شود و باعث ایجاد لخته خون در پریودی می شود. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *