آیا ترشحات سینه خطرناک است؟/ نشانه های سرطان سینه!

ترشح از نوك پستان با وجود آنكه نسبتاً شايع و در اغلب موارد خوش خيم است، باعث ايجاد اضطراب و ترس از سرطان در بين خانم ها مي شود. در بيش از نيمي از زنان، با فشار به نوك پستان ترشحاتي از مجاري خارج مي شود. با وجود اينكه بسياري از خانم هاي مبتلا به ترشح پستان دچار سرطان نيستند، ولي احتمال همراهي سرطان پستان با اين ترشحات، ارزيابي دقيق اين بيماران را ضروري مي سازد. خوشبختانه در حدود ۹۵% موارد، ترشحات نوك پستان به علت وجود يك بيماري خوش خيم است.

انواع ترشحات نوك پستان
در برخورد با ترشح نوك پستان توجه به نكات زير ضروري است:
۱- رنگ و نوع ترشح (ترشحات شيري، چركي، زرد و شفاف، آبكي، خوني و خونابه اي، سبز، آبي، قهوه اي و خاكستري)
۲- درگيري يك يا هر دو پستان، خروج ترشحات از يك منفذ نوك پستان يا بيشتر
۳- خروج خودبخودي مايع يا خروج آن با فشار بين انگشتان
۴- وجود يا عدم لمس توده همراه
۵- سن بيمار
۶- وضعيت هورموني بيمار (مصرف داروي هورموني، بارداري، شيردهي، يائسگي و …)

ترشحات شيري
ترشحات شيري به طور معمول در خانم هايي كه در سنين باروري هستند، به صورت ترشحات خودبخودي دو طرفه ديده مي شود. ترشح شير ناشي از افزايش هورموني به نام پرولاكتين است. اين هورمون در اواخر دوران حاملگي و طي شيردهي در بدن افزايش مي يابد و منجر به توليد شير مي شود كه موجبات تغذيه نوزاد را فراهم مي كند. از علل ديگر افزايش پرولاكتين، توده هاي خوش خيم قسمتي در مغز بنام هيپوفيز، تحريكات نوك پستان مثل مكيدن نوزاد، ضربات قفسه سينه و برخي داروها مثل داروهاي ضد فشار خون، قرصهاي ضدبارداري و برخي آرام بخش ها هستند. كم كاري تيروئيد نيز مي تواند باعث افزايش پرولاكتين و بروز ترشحات شيري شود. گاهي اوقات نيز ممكن است ترشحات شيري بدون افزايش پرولاكتين ديده شوند.

لازم به ذكر است وجود ترشحات شيري تا ۲-۱ سال پس از قطع شيردهي نيز ممكن است وجود داشته باشند كه اين حالت بيماري تلقي نمي شود.

تومورهاي خوش خيم هيپوفيز مي توانند باعث اختلال قاعدگي، سردرد و اختلالات بينايي نيز شوند، اما گاهي ترشحات شيري تنها علامت آن است.

ترشحات شيري با درمان علت ايجاد كننده آنها، درمان مي شوند.

ترشحات خوني
از مهمترين انواع ترشحات پستان كه از نظر ارزيابي سرطان اهميت دارند، ترشحات خوني نوك پستان هستند. البته ترشحات خوني در اغلب موارد به علت بيماريهاي خوش خيم پستان ايجاد مي شوند، اما بيشتر از ساير انواع ترشحات با سرطان همراه هستند، به همين دليل نياز به بررسي دقيق دارند.
درصورتي كه شما ترشحات قرمز رنگ يا صورتي رنگي را در خروجي مجاري پستاني مشاهده كرديد، ابتدا بايد مشخص شود كه آيا ترشحات واقعاً خوني هستند يا خير. سپس شرح حال و معاينه كامل بايستي انجام شود.

ترشحات خوني كه خودبخود خارج شوند، همراه با توده باشند، در سنين بالاتر از ۴۰ سال باشند، از يك پستان و يك مجرا خارج شوند، ارزيابي هاي دقيق تري را لازم دارند.

ترشحات خوني يا خونابه اي در اواخر دوران بارداري و دوران شيردهي نيز ممكن است ديده شوند. علت چنين وضعيتي را افزايش عروق در بافت پستان در شرايط بارداري و اوايل شيردهي ذكر مي كنند كه معمولاً مدت كوتاهي پس از زايمان برطرف مي شود. در اين موارد اگر توده اي در پستان لمس نشود، احتياج به هيچگونه اقدام تشخيصي و درماني ديگري وجود ندارد.

ترشحات آبكي
ترشحات آبكي كاملاً شفاف و رقيق هستند و بعد از ترشحات خوني، مهمترين نوع ترشحات هستند كه بايستي از نظر ارزيابي سرطان مورد توجه قرار بگيرند.

ترشحات خوني، آبكي يا صورتي احتياج به بررسي دقيق دارند و در نهايت ممكن است احتياج به مداخله جراحي پيدا كنند.

ترشحات چركي
اين ترشحات معمولاً ناشي از عفونتها هستند. ترشحات چركي در اغلب موارد يك طرفه و همراه با علائم التهاب مانند قرمزي، درد و سفتي پستان هستند. در معاينه معمولاً ترشحات از چند مجرا خارج مي شوند. عفونت مجاري پستان اغلب در خانم هايي كه در حال شيردهي هستند اتفاق مي افتد، بنابراين بيشتر در سنين باروري ديده مي شوند، ولي در سنين يائسگي هم ممكن است ايجاد شود. در عفونت پستان بايد درمان آنتي بيوتيكي انجام شود و در صورتي كه پستان دچار آبسه شده باشد، بايستي تخليه شود. اگر عفونت و التهاب با درمانهاي انجام شده برطرف نشد ، بايد به وجود سرطانهاي التهابي شك كرد و با تخليه آبسه، از ديواره آن نمونه برداري انجام داد.

ترشحات رنگي
ممكن است شما دچار ترشحات رنگي غليظ كه از چند مجراي پستان خارج مي شوند شده باشيد. اين ترشحات كه مشخصه اتساع مجاري پستان هستند، اغلب دو طرفه اند و رنگ آنها مي تواند سفيد، زرد، قهوه اي، سبز، آبي يا خاكستري باشد. گاهي ممكن است از يك پستان، ترشحاتي به رنگهاي مختلف از چند مجرا خارج شود. همچنين ممكن است اين ترشحات با خارش و سوزش نوك پستان همراه باشند.
اتساع مجاري پستان در واقع گشاد شدن مجاري اصلي پستان با افزايش سن است. اين حالت، رابطه اي با بروز سرطان پستان ندارد و كاملاً خوش خيم است.

ترشحات فيزيولوژيك و طبيعي
در ۶۰% زنان غيرشيرده اگر نوك پستان به آرامي بين دو انگشت فشار داد شود، مقدار كمي مايع خارج مي شود. اين ترشح فيزيولوژيك و طبيعي است و رنگ آن از سفيد تا زرد، سبز، قهوه اي و آبي يا سياه متغير است. اين ترشحات بطور معمول پس از حمام آب گرم يا دستكاري نوك پستان خارج مي شوند، خروج آنها با فشار و غير خودبخودي و از چند مجرا است، معمولاً خوني نيستند و در خانم هايي كه قرصهاي ضدبارداري يا آرام بخش استفاده مي كنند شايعترند.
هم چنين در دوران قبل از يائسگي، اين ترشحات بطور شايعي ديده مي شوند كه علت آن، تخريب و ريزش سلولهاي سطحي مجاري پستان به علت تغييرات هورموني است.
ترشحات فيزيولوژيك پستان، احتياج به درمان ندارند.
ترشحات پستان كه خودبخود خارج مي شوند، آبكي يا خوني هستند و از يك پستان و يك مجرا خارج مي شوند، اغلب همراه با يك ضايعه در پستان هستند و احتياج به بررسي دارند.

اقدامات تشخيصي در ترشحات نوك پستان
بررسيهاي تشخيصي در مورد ترشحات پستاني شامل موارد زير است:
معاينه باليني پستان، آزمايش ترشحات از نظر وجود خون و سلولهاي بدخيم (كه البته ارزش تشخيصي زيادي ندارد)، ماموگرافي و داكتوگرافي.

داكتوگرافي چيست؟
داكتوگرافي يك روش تشخيصي است كه در آن با استفاده از ماده حاجب مسير مجراي خاصي كه از آن ترشحات خارج مي شود، مشخص شده و عكس برداري بوسيله اشعه انجام مي شود.
اين روش مي تواند توده هاي كوچك در مجاري اصلي پستان را كه عامل ترشحات خوني هستند، مشخص كند. اين روش همراه با بررسي ترشحات از نظر وجود سلولهاي سرطاني، مي تواند به تشخيص كمك كند ولي منفي بودن آنها، وجود سرطان پستان را رد نمي كند. بنابراين در استفاده متداول از اين روشها اختلاف نظر وجود دارد و تصميم گيري براي انجام يا عدم انجام آنها، به عهده پزشك است.
بنابراين، معاينه دقيق باليني و انجام ماموگرافي، بهترين روشهاي ارزيابي بيمار هستند و درصورت لمس توده در پستان، انجام نمونه برداري از توده ضرورت دارد. در صورت عدم لمس توده و وجود ترشحات مشكوك از يك مجراي پستان، مي توان مسير مجرا را مشخص كرد و آن قسمت را حين جراحي برداشت.

نکات مهم
ترشحات نوك پستان در اغلب موارد خوش خيم هستند، اما ارزيابي آنها به عهده پزشك است.
مهمترين ترشحات پستان از نظر نياز به بررسي دقيق، ترشحات خودبخودي از يك پستان، از يك مجرا، ترشحات خوني، خونابه اي، شفاف و آبكي، ترشحات همراه با تودة پستاني و ترشحات در سنين بالاتر هستند.
ارزيابي ترشحات با معاينه باليني، بررسي آزمايشگاهي و ميكروسكوپي ترشحات، ماموگرافي، داكتوگرافي يا جراحي است.
درمان بر اساس نوع ترشح و تشخيص پزشك، از اطمينان دادن به بيمار تا جراحي متفاوت است. 

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. وقتی برای آزمایش ترشحات نوک سینه به پزشک مراجعه می کنید، باید بتوانید توضیح دقیقی از وضعیت خود شرح دهید:
    این ترشحات چه رنگی دارند؟
    مقدار این ترشحات چه میزان بوده است؟
    آیا در هر دو سینه یا فقط از یکی از انها خارج می شود؟
    آیا این ترشحات از یکی از منافذ نوک سینه خارج می شوند یا از چند منفذ؟
    آیا خارج شدن این ترشحات خود به خود صورت می گیرد یا هنگامی که بر سینه ها فشار وارد می شود؟
    آیا علائم و نشانه های دیگری در خود مشاهده می کنید، مثل تب، قرمزی، درد در سینه ها، سردرد یا تغییرات بینایی؟

    آیا اخیراً آسیب و جراحتی متوجه سینه هایتان بوده است؟
    از چه داروهایی استفاده می کنید؟
    علاوه بر این اطلاعات و معاینه فیزیکی، ممکن است به آزمایشات دیگری نیز برای کشف علت این مشکل نیاز باشد. این آزمایشات شامل، آزمایش خون، ماموگرافی، اولتراسون (فراصوت) سینه، داکتوگرام (نوع خاصی از رادیولوژی) و MRI می شوند. پزشک شما ممکن است نمونه ای از ترشح را به آزمایشگاه فرستاده تا مورد تجزیه و آزمایش قرار گیرد. اما حتی پس از تحلیل آزمایشگاه، ممکن است نیاز به ارزیابی های دیگری نیز باشد.
    علل ممکن
    ترشحات سینه ممکن است حالتی کاملاً طبیعی از عملکرد سینه ها باشد. اگر علت این باشد، این ترشحات باید خود به خود برطرف شوند. در چنین موقعیتی حتی الامکان از تجریک سینه هاâمثلاً برای چک کردن ترشحات خودداری کنید چون در واقع تحریک باعث تداوم ترشح می شود.
    علل غیر طبیعی ترشحات نوک سینه شامل موارد زیر است:
    گشاد شدن مجاری سینه: این یکی از متداول ترین علل ترشحات غیرعادی سینه می تواند باشد. در این وضعیت، یک یا دو مجرای زیر نوک سینه ملتهب شده و با مایعی غلیظ، چسبناک، سبز یا سیاه رنگ بسته می شود. این مشکل بیشتر در خانم های بالا ی ۵۰ اتفاق می افتد. برای کاهش این علائم می توانید از کمپرس آب گرم بر روی سینه های خود استفاده کنید. مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استیروئیدی مثل ایبو پروفن هم می تواند این علائم را کمتر کند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هم برای از بین بردن هرگونه عفونت برایتان تجویز کند. در برخی موارد برای برداشتن مجراها نیاز به عمل جراحی است.
    برآمدگی های داخل مجراهای سینه: این برآمدگی ها معمولاً غده هایی غیرسرطانی (خوش خیم) هستند که داخل مجراهای شیری سینه شروع به رشد میکنند. این مشکل معمولاً در خانم های بین سن ۳۵ تا ۵۵ سال اتفاق می افتد. هنوز علت مشخصی برای ایجاد این برآمدگی ها کشف نشده است.
    ترشح در این حالت خونی و چسبناک خواهد بود و معمولاً به طور خود به خود از یکی از مجراها بیرون می آید. ممکن است لکه هایی از آن را روی لباس خود ببینید. همچنین با بررسی سینه ها می توانید غده ی کوچکی را دقیقاً در نزدیکی نوک سینه احساس کنید.
    پزشک ممکن است در آن محدوده برای پیدا کردن برآمدگی، آزمایش اولتراسون (فراصوت) انجام دهد. درمان این وضعیت شامل عمل جراحی برای برداشتن برآمدگی و آزمایش بافت برای جلوگیری از خطر احتمال سرطان می شود.

  2. سلام . من قبلا ازمایش پرولاکتین دادم ک دکتر گفت ک خیلی کم بالا هس پرولاکتینم ک با دوتا دونه قرص ک در یک جلد بودن ، گفتن ک خوب میشی . من دیگه ازمایش ندادم . اما الان وقتی خیلی سینمو فشار میدم ازش یک قطره کوچیک ترشح شیری مانند خارج میشه . فقط با فشار زیاد خارج میشه . علت چیه ؟؟ یعنی بازم پرولاکتین ازمایش بدم ؟؟ ممنون میشم ج بدین . مرسی

    1. سلام علت آن دست کاری کردن و فشار دادن نوک سینه است اگر نوک سینه خود را دست کاری نکنید این ترشحات قطع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.