اندازه هاله سینه

آیا بزرگی هاله سینه ها طبیعی است؟

هاله سینه ناحیه تیره‌ تر پوستی است که دور نوک سینه را گرفته است. مانند سینه ها و سایر قسمت‌های بدن، هاله سینه هم در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی ظاهر می‌شود. تغییر اندازه و رنگ هاله سینه با گذشت زمان اتفاق طبیعی است. هاله سینه حاوی برآمدگی‌های مونتگومری است، مونتگومری غده های کوچکی هستند که که مایعی با چندین عملکرد مهم را ترشح می‌کنند. مایع روان کننده است و از پوست محافظت می‌کند، و بویی دارد که نوزادان شیرخوار را جذب می‌ کند. این مایع همچنین ممکن است به جذب یا برانگیختگی جنسی شریک جنسی نیز کمک کند.

تحریک نوک و هاله سینه در هنگام شیردهی محرک ترشح هورمون های اکسی توسین و پرولاکتین است، که باعث افزایش تولید شیر در سینه ها می شوند. ما در این مقاله در مورد اندازه هاله سینه و اینکه آیا به مرور زمان اندازه آن می تواند تغییر کند یا خیر صحبت می کنیم.

اندازه هاله سینه:

بدن و سینه ‌های هرفردی بی مانند است و هیچ اندازه “مشخصی” برای هاله سینه وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ بر روی ۳۰۰ زن بزرگسال در ژاپن مشخص کرد که قطر متوسط برای هاله سینه در حدود ۴ سانتی‌متر می باشد. یک مطالعه قدیمی‌تر در اسرائیل  قسمت‌های سینه، هاله سینه و نوک سینه در ۳۷ زن سنین ۲۰ تا ۴۶ سال را مورد ارزیابی قرار داد. محققان متوجه شدند که هاله سینه به طور متوسط در حدود ۳ برابر اندازه نوک سینه بود.

با این حال،هاله سینه هایی که بزرگ‌تر از این میزان هستند هنوز هم کاملاً طبیعی محسوب می شوند. همچنین در صورتی که فردی هاله سینه هایی داشته باشد که در طول زندگی اش از لحاظ اندازه و رنگ تغییر کنند، این اتفاق بازهم طبیعی است. تغییرات پستان اغلب اوقات ناشی از تغییر سطح هورمونی در بدن است، مانند مواردی که در طول بلوغ، قاعدگی، بارداری و شیردهی اتفاق می افتد.

مطلب پیشنهادی: جوش روي هاله قهوه اي سينه نشانه چیست؟

تغییر اندازه هاله سینه در دوران شیر دهی

در طول بارداری هاله سینه بسیاری از خانوم ها تا زمان تولد نوزاد بزرگتر و تیره تر می شود. این تغییرات ممکن است پس از تولد نوزاد و در دوره شیردهی فرد هم ادامه پیدا کند. برخی از افراد بر این باورند که بزرگ‌تر و تیره‌تر بودن پوست هاله سینه ممکن است در طول این دوره به جذب نوزاد تازه متولد شده به سمت پستان برای تغذیه کمک کند. با این حال، تمامی خانوم ها در طول بارداری این تغییرات را تجربه نمی کنند و این موضوع بطور معمول بر توانایی شیردهی آنها تاثیری نمی گذارد.

در هنگام شیر خوردن، نوزاد کل نوک سینه و بخش بزرگی از هاله سینه را داخل دهان خود قرار می‌دهد. آنها این کار را برای تحریک غدد تولید شیر در سینه انجام می‌دهند. گاهی اوقات، نوزادان کوچک ممکن است برای شیر خوردن از سینه های دارای هاله بزرگ با مشکل مواجه شوند. هر مادری که برای شیردهی دچار مشکل شده یا در این مورد نگرانی‌هایی دارد باید برای رفع مشکل با مشاور شیردهی صحبت کند. زمانی که فرد شیردهی را متوقف می‌کند، معمولا پستان‌ها و نوک آنها به اندازه و رنگ قبلی خود برمی‌گردند.

تغییر اندازه هاله سینه در دوران قاعدگی:

سینه های یک خانوم به طور معمول در طول هر چرخه عادت ماهیانه دچار تغییراتی می شود. تخمدان ها در اوایل هر چرخه استروژن ترشح می کنند یعنی زمانی که فولیکول تخمک بالغ شده و برای تخم گذاری اماده می شود. استروژن مجرای شیری در سینه ها را برای رشد و تولید شیر تحریک می کند.

بعد از تخمک‌گذاری، وقتی یک تخمدان تخمک رها می‌کند تولید استروژن کند می‌شود، و سطح هورمون دیگری به نام پروژسترون افزایش می‌یابد. در طول این نیمه دوم چرخه قاعدگی، سینه ها ممکن است متورم و حساس شوند. با این وجود، نوک و هاله سینه ها در طول یک چرخه قاعدگی منظم گرایشی به تغییر یا بزرگ شدن از خود بروز نمی دهند. بدن این تغییرات را در جهت آماده کردن خود برای بارور شدن احتمالی یک تخمک تحریک می‌کند. در صورتی که بارداری رخ ندهد، به محض اینکه  که فرد پریود شد، سینه‌ها به اندازه و شکل طبیعی خود برمی‌گردند.

کاهش اندازه هاله سینه

داشتن هاله سینه بزرگ کاملا طبیعی است، اما بعضی از خانوم ها ممکن است بنا به دلایل زیبایی بخواهند اندازه ان را کاهش دهند.خانوم هایی که می خواهند اندازه هاله سینه خود را کاهش دهند باید با پزشک صحبت کنند. مؤثرترین گزینه برای کاهش هاله سینه عمل جراحی است که البته می تواند پر هزینه باشد.

در طی روند جراحی کاهش هاله سینه، جراح برشی ایجاد می کند و یک تکه دایره‌ای شکل بافت قسمت خارجی هاله سینه را برمی‌دارد. بعد از این کار انها پوست اطراف هاله سینه را تا مرز هاله جدید می دوزند. جراح اغلب می تواند این روش را بااستفاده از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه سینه انجام دهد. به هر حال، در برخی موارد جراح مجبور است تا برای انجام این عمل فرد را تحت بیهوشی عمومی قرار دهد.

فرد می ‌تواند عمل جراحی کاهش اندازه هاله سینه را به عنوان یک عمل مستقل یا به عنوان بخشی از عمل دیگری مثل کاهش اندازه سینه یا ایمپلنت انجام دهند. کاهش اندازه هاله سینه  می‌تواند میزان حساسیت در نوک سینه را کاهش داده و ممکن است بر توانایی شیردهی فرد تأثیر بگذارد.

از آنجا که بافت سینه عمدتاً از سلول‌های چربی تشکیل شده است، ممکن است بعضی از خانوم ها متوجه ‌شوند که کاهش وزن به کاهش اندازه سینه و طبیعتاً به کاهش اندازه هاله سینه کمک می‌‌کند. برای خانوم هایی که مایلند اندازه هاله سینه خود را کاهش دهند اما نمی خواهند جراحی انجام دهند، کاهش وزن می تواند یک گزینه دیگری باشد.

خلاصه:

هاله سینه ها دارای اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند. سینه هر خانومی متفاوت از سینه فرد دیگری است و داشتن هاله سینه بزرگ کاملا طبیعی محسوب می‌شود.
همچنین تغییر اندازه و شکل هاله سینه به مرور زمان اتفاقی طبیعی است. این تغییرات می تواند به عنوان بخش طبیعی از فرآیند افزایش سن و همچنین در طول بارداری و شیردهی اتفاق بیفتد.هر خانومی که در مورد اندازه هاله سینه خود دچار نگرانی است باید به پزشک مراجعه نماید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *