آیا اخلاق ارثی است؟!/ تاثیر ژنتیک بر اخلاق

تحقیقات نشان داده است که بر خلاف تصور گذشته که اخلاق و خلق و خو به صورت اکتسابی ایجاد می شود، ارث و ژنتیک نیز در تعیین رفتارهای شخص در موقعیت های مختلف نقش دارد…

اخلاق هم می تواند ارثی باشد و از مادر به فرزندان منتقل می شود. خلق و خو، عصبانیت یا خونسردی، برخورد منطقی با مشکلات چیزی نیست که تنها اکتسابی باشد و در حین رشد بچه یاد بگیرد، بلکه بخشی از آن ارثی بوده و از مادر به بچه منتقل می شود.

یا اخلاق ارثی است

تحقیقات نشان داده است که بر خلاف تصور گذشته که خلق و خو به صورت اکتسابی ایجاد می شود، ژنتیک در تعیین رفتارهای شخص در موقعیت های مختلف نقش دارد.

هرچند نباید مادر را بابت رفتارهای بچه ها سرزنش کرد، ولی خلق و خوی هر کس بخشی ژنتیک بوده و از مادر به ارث می رسد. به هر حال خلق و خوی هرکس حاصل وراثت از مادر، طبیعت، چیدمان DNA، محیط و تجارب شخصی او است.

آیا ما می توانیم ژنتیک را تغییر دهیم؟

"فن آوری در این زمینه به پیش میرود، با وجود اینکه این امر چه از لحاظ تکنیکی و چه از لحاظ اخلاقی موضوع ساده ای نیست. شکی نیست که علم و تکنولوژی در آینده خواهند توانست ژن ها را برای رسیدن به سلامتی تغییر دهند و به این ترتیب انسان می تواند حتی رنگ چشمان فرزند خود را انتخاب کند".

عامل موی صاف یا فر نیز از چند ژن حاصل می شود.

در اینجا چند مورد را جمع آوری کرده ایم که به صورت ارثی بر ظاهر ما اثر می گذارند:

چپ دست یا راست دست؟ تقریبا ۹۰ درصد افراد راست دست می باشند. قبلا فکر می کردند که این امر تنها بر اثر یک ژن حاصل می شود ولی تحقیقات ثابت کرده اند که ده ها ژن عامل آن می باشند. هر ژن در رشد مغز سهمی دارد در نتیجه یک طرف از بدن توانایی بیشتری نسبت به طرف دیگر دارد و این امر راست دست بودن یا چپ دست بودن را رقم می زند. همچنین محیط نیز بر این امر اثر می گذارد به عنوان مثال در اتحاد جماهیر شوروی سابق اعتقاد داشته اند که باید تنها با دست راست نوشت حتی افراد چپ دست.

فرق وسط یا طرفین؟ بعضی از افراد دارای فرق در طرفین می باشند این امر حاصل ژن مغلوب است به عبارتی ژنی که باعث فرق وسط می شود ژن غالب می باشد.

موی صاف یا فر؟ تفاوت اساسی بین موهای صاف و فر ارتباط شمیایی بین پروتئین های تشکیل دهنده مو می باشد. پیش از این فکر می کردند که این امر تنها حاصل از یک ژن می باشد. طوریکه ژن موی فر ژن غالب و موی صاف ژن مغلوب می باشد. هم اکنون تحقیقات ثابت کرده اند که پیچیدگی این امر وابسته به چندین ژن می باشد.

چال صورت – شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وجود چال صورت تنها وابسته به یک ژن است. یک ژن واحد که حضور آن باعث وجود چال در یک یا دو طرف صورت می شود.

کوررنگی – قرمز یا سبز؟ کوررنگی در اثر جهشی حاصل می شود که روی کروموزم X قرار دارد. کروموزم های جنسی شامل کروموزوم X و Y می باشند که زنان دارای دو کروموزوم X و مردان دارای یک کروموزم X و یک کروموزوم Y می باشند. یک کروموزوم X سالم موجب می شود که فرزند دارای کوررنگی نباشد به همین دلیل این امر کمتر در زنان دیده می شود و در بین مردان رایج تر است.

لازم به ذکر است که ژنتیک تاثیر به سزایی روی زندگی ما می گذارد؛ از لحاظ ظاهر، خصوصیات و وضعیت سلامتی. با این وجود تاثیر تصمیماتی که در طول زندگی می گیریم، آموزش و محیط نیز کمتر از ژنتیک نیست.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *