آشنایی با دردهای شیرین دوران بارداری!/ راهکارهای طبيعی برای تسكين دردهای دوره بارداری

در طول ۹ ماه بارداري بدن دچار تغيير و تحولات قابل توجهي مي شود. گرچه بدن می تواند خود را با اين تغييرات وفق دهد اما گاهي تحمل آن براي مادر دشوار است.
تغيير و تحولات در برخي موارد با دردهاي ناخوشايندي همراه مي شود كه براي تسكين آن مادر به دارو نياز دارد. از آنجا كه مصرف داروهاي شيميايي و مسكن ها در دوران بارداري توصيه نمي شود، برخي راه هاي طبيعي تسكين دردهای دوره بارداری را به شما معرفي مي كنيم.

تهوع
تهوع شايع ترين ناراحتي مادران باردار به خصوص در اوايل بارداري است. پزشكان براي پيشگيري معمولا ویتامین B6 تجويز مي كنند اما می توان به روش هاي طبيعي جلوي تهوع را گرفت.
سعي كنيد هميشه يك ماده غذايي سالم در دهان داشته باشيد. از بوهاي شديد، موادغذايي پرادويه و چرب دوري كنيد و از مواد پرقند مثل شيريني، برنج، نان، ذرت و موز استفاده كنيد.
موادغذايي تازه مثل انواع ميوه و سبزي ها، نان و غلات كامل بخوريد و از مصرف موادغذايي صنعتي پرهيز كنيد.
۱۵ دقیقه قبل از برخاستن از رختخواب مقداری بيسكوييت سبوس دار يا نان خشك در دهان بگذاريد. چاي و قهوه را بدون شير و به شكل ولرم بنوشيد. جوشانده زنجبيل يا قطره آن نيز ضدتهوع است.

هموروييد
هموروييد از جمله عوارض بارداري به خصوص در زناني است كه قبلا آن را تجربه كرده اند يا دچار يبوست هاي شديد هستند. براي تسكين هموروييد توصيه مي شود خانم باردار به پهلوي چپ بخوابد تا جريان خون افزايش يابد.
در طول شب بايد مرتبا وضعيت را تغيير داد و در يك جهت نخوابيد. نشستن در آب گرم هم مفيد است.

درد شكم و لگن
احساس درد و تير كشيدن در ناحيه شكم يا لگن از جمله دردهايي است كه در تمام طول بارداري وجود دارد و براي مادر نگران كننده است.
در بيشتر موارد اين دردها كاملا طبيعي است. در اوايل بارداري دليل بروز درد شكمي و لگن انطباق پيداكردن رحم با بارداري است و حتما دليل بر آغاز سقط نيست با اين حال بهتر است با يك متخصص صحبت كنيد به خصوص اگر دردها شديد است يا با لكه بيني همراهند.
در اواسط بارداري نيز دليل دردها بزرگ شدن رحم و انبساط بافت هاست. در اواخر بارداري هم كشيدگي عضلات باعث درد مي شود. هيچ داروي معجزه گري براي تسكين درد شكمي و لگني وجود ندارد و تنها استراحت مي تواند تا حدي كارساز باشد.

درد و حساس شدن پستان ها
بیشتر خانم ها در ۲ ماهه نخست بارداري احساس خارش و دردسينه دارند و دليل آن هم افزايش حجم سينه هاست. بهترين كار براي پيشگيري و درمان، استفاده از لباس زير با سايز مناسب است.
به تدريج با بزرگ تر شدن پستان ها بايد سايز لباس زير را در طول بارداري تغيير داد. جنس آن هم بهتر است نخی باشد. در اواخر بارداري در برخي خانم ها آغوز شروع به ريزش مي كند و پستان ها دردناك و متورم است. در اين موارد استفاده از پد پستان و كمپرس مي تواند كمك كننده باشد.

واريس
هورمون هاي بارداري به خصوص استروژن و پروژسترون در كنار زمينه ژنتيكی در بروز واريس بارداري نقش دارند.
براي پيشگيري انجام تمرين هاي روزانه ورزشي، دوش گرفتن با آب ولرم، عدم اپيلاسيون با موم و دوری از آفتاب كمك كننده است. استفاده از جوراب هاي مخصوص نيز مي تواند كمك كننده باشد.

سوزش معده و ريفلاكس
سوزش معده از جمله ناراحتي هاي بيشتر مادران باردار است. بالا آوردن سر به ميزان ۱/۵ سانتي متر هنگام خواب مي تواند تا حد زيادي جلوي ريفلاكس را بگيرد.
به مادر باردار توصيه مي شود از مصرف غذاهاي چرب و پر از سس، ميوه هاي خام و گوجه كه اسيد بالايي دارد خودداري كند.
ميزان مصرف چاي، قهوه، نوشيدني هاي گازدار و موادغذايي سرخ شده و پرادويه، سركه و شكلات را كاهش دهد و بيشتر از غلات، تخم مرغ و شير بهره ببرد.
آب كلم نيز درمان مناسبي براي كاهش سوزش معده است براي اين منظور كلم را آبپز كنيد و به صورت گرم يا سرد مصرف كنيد.

كمردرد
دردكمر در دوران بارداري بيشتر به دليل وضعيت نادرست نشستن و ايستادن مادر ايجاد می شود. سعي كنيد در هر شرايطي مثل كسي كه به ديوار تكيه داده است كمرتان را صاف نگه داريد.
كفش پاشنه بلند يا كاملا تخت نپوشيد. وقتي روي صندلي مي نشينيد به خصوص اگر صندلي يا مبل بلند است حتما زير پايتان بالشتكي قرار دهيد.
اگر روي زمين می نشينيد به جاي جمع كردن پاها، آنها را دراز كنيد. اگر مجبور به انجام كار طولاني مدت هستيد، در يك وضعيت ثابت نمانيد.
در نهايت اگر احساس خستگي و كمردرد مي كنيد حتما كمي به پهلو يا كمر دراز بكشيد و پاهايتان را جمع كنيد. ورزش را هم نبايد فراموش كرد. پياده روي، شنا يا حركت هاي ژيمناستيك آرام به پيشگيري و كاهش درد كمر كمك مي كند.

بی خوابی
مصرف داروهاي مسكن و خواب آورها در بارداری توصيه نمي شود. بهتر است خانم باردار شب ها از خوردن غذاي چرب پرهيز كند و بيشتر لبنيات، سيب يا سير مصرف كند.
برخي مادران از ترس آسيب رسيدن به نوزاد شب ها نمي توانند بخوانند اما هيچ جاي نگراني نيست زيرا مايع آمنيوتيك از جنين در برابر هر صدمه اي محافظت مي كند.

سرگيجه
در طول بارداري فعاليت مغز كمي كاهش مي يابد، ضربان قلب تندتر مي شود و حجم خون در گردش افزايش مي يابد.
تمام اين موارد مي تواند باعث سرگيجه هاي خفيف شود اما دليل اصلي سرگيجه كاهش قندخون است و لازم است در ماه ششم بارداري اين مساله بررسي شود. درمان اصلي سرگيجه استراحت كردن و درازكشيدن و بالاگرفتن پاهاست.

استريا
در ۷۵ درصد زنان بعد از زايمان خط هايی روي شكم، سينه و ران هايشان ديده می شود كه به آنها استريا گفته می شود. ماساژ اين نواحي در طول بارداری با ويتامين E یا روغن بادام شيرين يا حتي كرم هاي مخصوص بعد از حمام مي تواند كمك كننده باشد اما صدرصد پيشگيری كننده نيست.

سردرد
در ۳ ماهه نخست بارداري، سردرد جزو شكايات اصلي مادران است. استراحت درمان اصلي اين درد است.
توصيه مي كنيم به جاي مصرف مسكن يا هر كار ديگري در اتاقي ساكت و تاريك دراز بكشيد و كمپرسی سرد روي پيشانی‌تان بگذاريد.

يبوست
دليل اصلي يبوست كندي حركت دستگاه گوارش و روده ها به دليل ترشح بعضي هورمون ها است.
براي درمان، در يك ظرف پيركس يك رديف كشمش، انجير، خرما، آلو و زردآلوي خشك بريزيد و به آن يك قاشق سوپ خوري روغن ذرت اضافه كنيد و روي اين مواد آب بريزيد به نحوي كه ۱/۵ سانتي متر روي مواد را بگيرد.
يك شب يا حتي كمي بيشتر اجازه بدهيد مواد خيس بخورد و سپس آن را مخوط كرده و با دستگاه همزن بزنيد و با نان تست ميل كنيد.
پياده روي روزانه نيم ساعت، مصرف بيشتر فيبر و مايعات، نوشيدن آب گرم و عسل ۱۵ دقيقه قبل از صبحانه، مصرف نان كامل و غلات تصفيه شده، كاهش مصرف برنج، موز و هويج خام، مصرف سيب، گلابي، كاهو، چغندر، هندوانه، اسفناج، كلم، تره فرنگي، آجيل،ل وبيا، خيار، بادمجان، پرتقال، انجير و آلو مي تواند تا حد زيادي درمانگر يبوست و پيشگيري كننده از آن باشد.

تورم
تورم در اواخر بارداری بيشتر در ناحيه پاها و دست ها ديده مي شود اما گاهي در صورت هم نمايان است. دليل اين موضوع احتباس بيشتر آب در بدن است.
در برخي افراد تورم با مصرف كمتر آب بهبود مي يابد اما تورم شديد نشانه كاركرد بد كليه است و لازم است با متخصص در رابطه با آن مشورت كنيد. راه رفتن لب ساحل و شستشوي پاها با آب خنك به رفع اين مساله كمك مي كند.

گرفتگي عضلات پا
از اواسط بارداري به خصوص شب ها خانم ها دچار گرفتگي عضلات پا مي شوند. ماساژ دادن پاها درا ين شرايط مي تواند تا حد زيادي گرفتگي و درد را كاهش دهد.
اگر فردی همراه شماست از او بخواهيد براي چند لحظه پاهايتان را بالا بياورد بعد چند دقيقه راه برويد. گاهي گرفتگي عضلات پا ناشي از كمبود ويتامين B یا منیزیم است به همين دليل آزمايش خون و در صورت لزوم مصرف مكمل روي توصيه مي شود.

منبع خبر : شادی بیات ، دانشنامه پزشکی

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.