کودک در ۶ سالگی چه واکسنهایی دریافت می کند؟

واکسن قبل از مدرسه یا همان واکسن های ۶ سالگی شامل واکسن های سه گانه و فلج اطفال و ام ام آر (MMR) می شود که خود واکسن سه گانه عملا از ۳ واکسن کزاز، سیاه سرفه و دیفتری تشکیل شده و واکسن فلج اطفال نیز به صورت قطره خوراکی به کودک داده می شود و واكسن MMR هم شامل سرخك، سرخجه و اوريون می باشد. درست است که سیستم ایمنی کودک قبلا واکسن ها را دریافت کرده اما برای تحریک دوباره سیستم ایمنی و ساخت آنتی بادی مورد نظر در خون باید دوباره این واکسن تزریق شود تا سیستم ایمنی را در برابر میکروب و بیماری های خاص تازه نفس سازد.

بهترین زمان تزریق این واکسن در محدوده سنی ۴ تا ۶ سالگی است اما چون دسترسی به کودک عملا میسر نیست در نتیجه بهترین زمان تزریق همان قبل از ورود به مدرسه است. واکسن ( MMR ) و واکسن سه گانه باید در بازو تزریق شود و بیشترین عارضه واکسن سه گانه تورم در محل تزریق است که در ادامه محل تزریق گرم و دردناک می شود که اینها از جمله عوارض طبیعی تزریق این واکسن می باشد. مدت این عوارض ۲ تا ۳ روز و حداکثر یک هفته میباشد. برای پیشگیری از عوارض موضعی واکسن سه گانه بهتر است در ۲۴ ساعت اولیه در محل تزریق کمپرس سرد یا کیسه فریزر پر از یخ قرارداد که هر چه مدت تماس کمپرس سرد بیشتر باشد موثر خواهد بود.

در ۲۴ ساعت دوم بعد از تزریق استفاده از کمپرس گرم و حوله گرم در موضع تزریق موثر است و همچنین هر چه مقدار تماس با کمپرس گرم بیشتر باشد موثرتر خواهد بود.

به مادران توصیه می شود: اگر فرزندشان از درد شدید در ناحیه تزریق واکسن رنج می برد با تجویز پزشک از داروی استامینوفن استفاده کنند. همچنین اگر تورم و درد پایدار بود و بیش از چند روز به طول انجامید یا حالت آبسه و چرک در محل تزریق مشاهده شد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد. از دیگر عوارض این واکسن که ممکن است در بعضی از کودکان مشاهده شود تشنج است. بروز تشنج بر اثر تزریق این واکسن در کودکانی رخ می دهد که سابقه تشنج و بیماری سیستمی مغزی را داشته باشند لذا این کودکان به جای واکسن سه گانه از واکسن دوگانه استفاده  می کنند.

توضیحات تکمیلی:

قطره خوراكي فلج اطفال: فلج اطفال يك بيماري حاد ويروسي است كه مي تواند منجر به فلج دائم دسته اي از عضلات بدن شود. براي جلوگيري از اين بيماري ناتوان كننده و سخت، بهترين راه واكسيناسيون است. واكسن به صورت قطره خوراكي و با استفاده از ويروس ضعيف شده ساخته شده است.

واكسن سه گانه: اين واكسن با استفاده از باكتري كشته شده سياه سرفه و سموم باكتريهاي ديفتري و كزاز ساخته مي شود. ديفتري، كزاز و سياه سرفه بيماري هاي خطرناكي هستند كه مي توانند موجب مرگ يا عوارض شديد شوند. 

سرخك: بيماري شديداً مسري است كه با تب ، سرفه ، احتقان بيني ، التهاب ملتحمه ، دانه هاي سفيد روي مخاط دهان و بثورات جلدي منتشر شونده مشخص مي شود . عوارض اين بيماري به صورت التهاب مغز و برونشيت و التهاب گوش مياني ديده مي شود . در بعضي كشورهاي در حال توسعه ميزان مرگ و مير به ۱۰% مبتلايان مي رسد .

   سرخجه: بيماري مسري به همراه بثورات جلدي است كه علائمي مثل تب و سرفه و …… در آن خفيف تر از سرخك مي باشد . اهميت اين بيماري در ابتلا زنان باردار است كه مي تواند منجر به سقط يا اختلالات مادرزادي در جنين شود.

   اوريون: يك بيماري ويروسي حاد بوده كه با بزرگ شدن دردناك غدد بزاقي مخصوصاً پاروتي همراه است . عوارض اين بيماري شامل مننژيت ، التهاب تخمدان يا بيضه ، التهاب لوزالمعده و التهاب مغز مي باشد .

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. آناهیتا سنائی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: واکسن قبل از مدرسه شامل دو واکسن سه‌گانه و فلج اطفال می‌شود که خود واکسن سه گانه عملاً از ۳ واکسن کزاز، سیاه سرفه و دیفتری تشکیل شده و واکسن فلج اطفال نیز به صورت قطره خوراکی به کودک داده می‌شود.

    فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: درست است که سیستم ایمنی کودک قبلاً واکسن‌ها را دریافت کرده اما برای تحریک دوباره سیستم ایمنی و ساخت آنتی‌بادی مورد نظر در خون دوباره این واکسن تزریق می‌شود تا سیستم ایمنی را در برابر میکروب و بیماری‌های خاص، تازه نفس سازد.

    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بهترین زمان تزریق این واکسن در محدوده سنی ۴ تا ۶ سالگی است اما چون دسترسی به کودک عملاً میسر نیست در نتیجه بهترین زمان تزریق همان قبل از ورود به مدرسه است.

    سنائی با بیان این مطلب که واکسن سه‌گانه باید در بازو تزریق شود، گفت: بیشترین عارضه واکسن سه‌گانه تورم در محل تزریق است که در ادامه محل تزریق گرم و دردناک می‌شود که از جمله عوارض طبیعی تزریق این واکسن است.

    فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، مدت این عوارض را ۲ تا ۳ روز و حداکثر یک هفته عنوان کرد و افزود: برای پیشگیری از عوارض موضعی واکسن سه‌گانه، بهتر است در ۲۴ ساعت اولیه در محل تزریق، کمپرس سرد یا کیسه فریزر پر از یخ قرار داد که هر چه مدت تماس کمپرس سرد بیشتر باشد مؤثرتر خواهد بود.

    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در ۲۴ ساعت دوم بعد از تزریق استفاده از کمپرس گرم و حوله گرم در موضع تزریق مؤثر است و هر چه مقدار تماس با کمپرس گرم بیشتر باشد مؤثرتر خواهد بود.

    متخصص کودکان به مادران توصیه کرد: اگر فرزندشان از درد شدید در ناحیه تزریق واکسن رنج می‌برد با تجویز پزشک از داروی استامینوفن استفاده کنند.

    سنائی ادامه داد: اگر تورم و درد پایدار بود و بیش از چند روز به طول انجامید؛ همچنین حالت آبسه یا چرک در محل تزریق به وجود آمد باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

    فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان به تشنج که یک عارضه سیستمیک تزریق واکسن سه‌گانه است اشاره داشت و گفت: بروز تشنج بر اثر تزریق این واکسن در کودکانی رخ می‌دهد که سابقه تشنج و بیماری سیستمی مغزی را داشته باشند لذا این کودکان باید به جای واکسن سه‌گانه از واکسن دو گانه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.