واکسن آبله مرغان چیست؟

 بيماري آبله مرغان ، بيماري شديداً مسري مي باشد كه با تب ، كسالت ، ضعف و بي حالي و بثورات جلدي خود را نشان مي دهد . بيماري در سنين بالا مي تواند عوارض شديدي مثل پنوموني و …. داشته باشد كه حتي در مواردي نياز به بستري مي باشد . خانم هاي باردار اگر در ماه هاي آخر تماس با بيمار آبله مرغاني داشته باشد و خود قبلاً به اين بيماري مبتلا نشده باشند و يا واكسن دريافت نكرده باشند در معرض ابتلا جنين به اين بيماري مي باشند و ممكن است جنين ناقص به دنيا بيايد .

   واكسن عليه اين بيماري به صورت ويروس زنده ضعيف شده مي باشد و از سن دوازده ماهگي قابل تزريق مي باشد ، افراد زير سيزده سال نياز به يك نوبت تزريق و افراد بالاي سيزده سال نياز به دو نوبت تزريق به فاصله شش هفته دارد و خانم هايي كه اين واكسن را تزريق مي كنند به مدت سه ماه نبايد باردار شوند و افرادي كه اين واكسن را دريافت مي كنند تا شش هفته نبايد از تركيبات سالسيلات ها مثل آسپرين استفاده كنند . اين واكسن عوارض زيادي ندارد و ممكن است مختصري تب و يا بثورات جلدي بعد از تزريق مشاهده شود .

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. هیچ گاه کودک خود را نزدیک فردی که آبله مرغان دارد، قرار ندهید. افراد بسیاری تصور می کنند که اگر کودک آبله مرغان بگیرد، در بزرگسالی ایمن خواهد بود، اما این مسئله می تواند کودک را با مشکلات شدیدی روبرو کند.

    بهتر است افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، داروهای ضد ویروس دریافت کنند.

  2. آبله مرغان کودکان در ۱۰-۷ روز بهبود می‌یابند اما در بزرگسالان، این مدت بیشتر است و احتمال بروز عوارض در آن‌ها بیشتر است. پس از بهبودی، فرد برای تمام زندگی در برابر آبله مرغان ایمنی دارد. گاهی پس از طی شدن سیر بیماری آبله مرغان، ویروس در بدن به حالت خفته باقی می‌ماند (بطور مثال در ریشه اعصاب نزدیک نخاع). این ویروس خفته ممکن است سال‌ها بعد دوباره بیدار شده و بیماری زونا را ایجاد کند.

  3. ابتلا به آبله مرغان خطرناک نیست

    آبله مرغان از آن دست بیماری‌های ویروسی و واگیردار است که شیوع آن در کودکان ۳ تا ۱۲ ساله، بخصوص در فصل بهار، زیاد است و با جوش‌های قرمز تاول‌مانند همراه است که ظرف ۶ تا ۷ روز در کل بدن ظاهر می‌شود و بعد از آن طی ۱۰ روز فروکش می‌کند و فرد مبتلا باید تا پایان ۱۰ روز دوره نقاهت، به منظور جلوگیری از گسترش بیماری از دیگران جدا باشد، چرا که مسری بودن بیماری از ۲ تا ۳ روز قبل از بروز نشانه‌های آن آغاز و تا زمان خشک شدن تاول‌ها ادامه می‌یابد. اینها را مرور کردیم تا به دیدگاه بسیاری از متخصصان و از جمله مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان اشاره کنیم که معتقدند ابتلا به این بیماری خطرناک نیست و به همین جهت لزومی به ایمن‌سازی در برابر آن با تزریق واکسن وجود ندارد و ابتلا به آن ایمنی بالاتری رابرای همیشه در شخص ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *