کلومیفن برای تحرک اسپرم مردان/ آمپول HCG برای مردان چه زمانی تجویز می شود؟!

همسرم واریکوسل خفیف دارد چرا دکتر برایش کلومیفن و آمپول اچ سی چی تجویز کرده است؟!

پاسخ مشاور:

اگر در فرد مبتلا به واریکوسل در آزمایشات اسپرم هیچ نطفه ای گزارش نشود و یا تعداد و حرکت اسپرم ها صفر باشد دو احتمال وجود دارد یا بیضه ها برای نطفه سازی کار نمی کنند و یا هورمون های تحریک کننده هیپوفیز یا FSH و LH و هورمون های هیپوتالاموس مغزی کم کار هستند.

اگر مورد اول اتفاق بیافتد ناباروری درمان ندارد و ختم بررسی و درمان اعلام می شود.
اگر هورمون های تحریک کننده کم با شند باید توسط آمپول های HMG یا HCG عمل نطفه سازی را در بیضه ها تحریک کرد.

در اغلب موارد به همراه واریکوسل نطفه وجود دارد ولی حرکت و تعداد آن ها کم می باشد که ما به همراه جراحی و یا بعد از عمل از داروهای زیر استفاده می کنیم:

۱- کلومیفن سیترات: این دارو با دوز ۵۰ میلی گرم شروع می شود. مکانیسم اثر آن افزایش تحریک ترشح هورمون FSH از هیپوفیز می باشد که جهت تحریک اسپرم سازی در مردان و از طرفی جهت تحریک تخمک گذاری در زنانی که عادت ماهانه شان مختل و نامنظم می باشد استفاده می گردد. عوارض آن تهوع، استفراغ، حساسیت پستان ها و اختلال در خلق و خو و همچنین تحریک کیست تخمدان در خانم ها است.
۲- آمپول HCG: که شامل هورمون LH و FSH بوده و لذا تزیق آنها باعث تحریک سلول های نطفه ساز جهت تولید اسپرم و تحریک تولید تستوسترون توسط هورمون LH می شود.
۳- قرص بروموکریپتین: در بعضی از افراد نابارور سطح هورمون پرولاکتین بالا است که می تواند به علت ترشح بیش از حد هورمون پرولاکتین توسط مغز باشد که باعث ناباروری می شود. قرص بروموکریپتین باعث کاهش هورمون پرولاکتین شده و به بارور شدن فرد کمک می کند. عوارض آن تهوع، استفراغ، سرگیجه و کاهش فشار خون می باشد.
۴- آمپول GNRH: در کسانی که در مغز و قسمت هیپوفیز تالاموس هورمون های تحریک کننده GNRH ترشح نمی شود و کمبود دارند از این آمپول به عنوان جایگزین تزریق و لذا باعث تحریک نطفه سازی در مرد و تخمک گذاری در زن می شود.
۵- انواع ویتامین ها: از قبیل ویتامین E و مولتی ویتامین و آسپرین نیز جهت درمان باروری استفاده می گردد.

اشتراک‌گذاری
10 نظر
  1. با ۸ تا از این آمپول جواب گرفتم عالی بود

  2. سلام میشه بگی مشکلت چه بود من مشکل ضعف شدید اسپرم دارم عمل واریکوسل ۸ماهه انجام دادم با مصرف کلی دارو و ویتامین ولی هیچ‌تغییری نکرده چکار کنم

  3. واریکوسل دو طرفه داشتم عمل کردم بعداز عمل بچه دار شدم ولی بعداز شش سال نتوانستم بچه دار شود و در حال حاضرذواریکوسلم عودت کرده و تعداد اسپرم کم و ضعیف شد سن ۴۴سال است ایا امکان دوباره عمل کردن مقدور میباشد خواهشا راهنمایی فرمایید هرقرصی که در رابطه با تقویت اسپرم میباشد مصرف کردم وای تنیجه ای نگرفتم در ضمن همسرم با سن ۴۶ سال میباشد ایا امکان بچه دار شدن را دارد با تشکر

  4. سلام.من ده سال پیش واریکوسل دوطرف عمل کردم.چندین بار ازمایش اسپرم دادم که در اکثر ازمایشات اسپرمم نرمال بوده.الان مدت ۱ سال است ازدواج کردم .وبچه دار نشدم .دکتر بهم قرص اوومید ۵۰ داده است ایا این دارو بخورم یانه ممنون

  5. سلام میشه در مورد اسپرم صفر راهنمایی کنید اصلا اطلاعات نداریم

    1. سلام من ۳ ماهه که عمل واریکوسل دو طرف انجام دادم اما هنوز ضعیف هستم با قرص کلومیفن با ویتامین س وپنتوکسی فلین و ۴تا امپول نتیجه میگیرم، راهنماییم کنین ممنون میشم

  6. من واریکوسل گرید ۱ و سمت چپ داشتم سه ماه پیش عمل کردم و کلی هم دارو خوردم الان که آزمایش دادم اسپرم بازم همونه خیلی ضعیفه.رفتم دکتر میگه شاید مشکل هورومونی داری بازم واسه ۳ ماه کلی قرص داد.

  7. سلام امپول هاش سی جی برای مردان چطور باید استفاده شود هفته ای یا یک روز درمیان

  8. من ۷سال ازدواج کردم اولین بچه رادارم الان یک سال اقدام به دومین بچه رادارم فعلا مشکل کم بودن حرکات اسپرم دارم مشکل من چی هست کسی میدونه؟

    1. امپول hcg رو باید۱۵روز به ۱۵روز زد…تانهایتا ۳تا مجازهستین…بیشتر از اون بیضه ها باد میکنن.. با کلومیفن مصرف کنین..هفته اول ۱ قرص..بعدش ۲قرص..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *