چیکار کنم زود حامله بشم؟!

 چیکار کنم زود باردار بشم؟!

دکتر مری الن پاون، که یک متخصص درون ریزشناسی بارداری و باروری و مدیر پزشکی برنامه لقاح آزمایشگاهی در بخش باروری و بارداری دپارتمان پزشکی غرب شیکاگو است، می گوید: «مهم ترین توصیه برای زنانی که می خواهند زودتر باردار شوند، این است که بدن خود و به ویژه دوره قاعدگی خود را بشناسند».

 چیکار کنم زود باردار بشم

پاون می گوید: «مهم است که زنان بدانند فاصله دوره های قاعدگی شان از هم چقدر است تا بتوانند مقدمات دقیق تری را جهت تلاش برای باردار شدن فراهم کنند». در اینجا ۱۰ نکته اراده شده است که ممکن است به افزایش شانس بارداری زن سالم کمک کند.

۱۰ نکته برای اینکه هر چه زود باردار شوید!

۱٫ تکرار چرخه قاعدگی خود را ثبت کنید
زنی که می خواهد بچه دار شود، باید نظارت کند که آیا اولین روزهای دوره قاعدگی او با همان روزهای اول دوره های قاعدگی در ماه های قبلی مشابه است، که در این صورت منظم در نظر گرفته می شود. به طور معکوس، دوره قاعدگی او ممکن است نامنظم باشد، به این معنی که طول دوره قاعدگی او ماه به ماه متفاوت می شود. با پیگیری این اطلاعات در تقویم، یک زن به طور دقیق تر می تواند زمان تخمک گذاری خود را تخمین بزند، یعنی زمانی است که تخمدان های او ماهیانه یک تخمک آزاد می کنند. طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، تخمک یک زن تنها ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان قابل بارور شدن است. با این وجود، اسپرم یک مرد در داخل بدن یک زن می تواند تا ۵ روز زنده بماند.

۲٫ نظارت بر تخمک گذاری
پاون می گوید: زنانی با چرخه قاعدگی منظم، حدود دو هفته قبل از دوره بعدی عادت ماهیانه خود، تخمک گذاری می کنند. پیش بینی تخمک گذاری در زنانی که دوره قاعدگی نامنظم دارند، دشوارتر است، اما معمولا ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دوره بعدی قاعدگی آنها رخ می دهد. روش های مختلفی وجود دارد که زنان می توانند برای تعیین بهترین روزهای باروری خود در هر ماه استفاده کنند.

کیت پیش بینی تخمک گذاری می تواند در مورد زمانی که زن در حال تخمک گذاری است، حدس هایی بزند. کیت های آزمایش ادرار، در داروخانه ها برای تعیین هورمون لوتئینه کننده در ادرار به فروش می رسند، که هورمون لوتئینه کننده ماده ای است که میزان آن در هر ماه در طی تخمک گذاری افزایش می یابد و باعث آزاد شدن تخمک ها از تخمدان می شود.

طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، دقیقا سه روز پس از نتیجه مثبت این آزمایش، بهترین زمان برای رابطه جنسی زوجین است تا شانس باروری خود را افزایش دهند. روشی دیگر برای پیش بینی تخمک گذاری، ردیابی مخاط دهانه رحم است و به این صورت است که زن به صورت منظم، مقدار و شکل مخاط در واژن خود را بررسی کند. درست قبل از تخمک گذاری و زمانی که بیشترین احتمال باروری زن وجود دارد، میزان مخاط افزایش یافته و همچنین نازک تر، شفاف تر و لغزنده تر می شود. هنگامی که مخاط دهانه رحم لغزنده تر می شود، می تواند به اسپرم کمک کند تا به تخمک برسد. مطالعه ای که در مجله باروری و عقیمی منتشر شده، نشان داد زنانی که مخاط دهانه رحم خود را به طور مداوم بررسی کرده اند، در یک دوره شش ماهه، دو تا سه برابر بیشتر باردار شده اند.

۳٫ در طول «پنجره باروری» هر یک روز درمیان رابطه جنسی داشته باشید
بنابر گفته های انجمن آمریکایی طب باروری، مدت «پنجره باروری»، یک دوره ۶ روزه است که پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز خود تخمک گذاری را شامل می شود. این ها روزهایی از هر ماه هستند که بیشترین احتمال باروری زنان وجود دارد. برخی از خانم ها به ابزارهای جدید فناوری مانند: برنامه ردیابی باروری و وب سایت ها روی می آورند تا به استفاده از جدول زمانی ادامه دهند که ممکن است در باروری به آنها کمک کند، اما مطالعه ای انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که این برنامه ها ممکن است آنقدر دقیق نباشند.

پاون گفت: تحقیقات نشان داده است بین زوج هایی که هر روز در طول «پنجره باروری» رابطه جنسی داشته اند (۳۷ درصد) و کسانی که هر یک روز در میان رابطه جنسی داشته اند (۳۳ درصد)، تفاوت چندانی وجود ندارد. وی افزود: «و داشتن رابطه جنسی هر یک روز در میان ممکن است آسان تر باعث جذابیت بین زوجین شود».

پاون به مجله لایو ساینس گفت: «بسیاری از تصورات غلط و حرف های خاله زنکی در مورد حاملگی وجود دارد. به عنوان مثال، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه پوزیشن سکس احتمال بچه دار شدن در زوجین را افزایش می دهد، وجود ندارد، و همچنین دراز کشیدن زن به پشت برای یک زمان خاصی بعد از رابطه جنسی، احتمال باروری را افزایش نمی دهد». اما او گفت بسیاری از روان کننده های واژن بر پایه آب وجود دارند که می توانند حرکت اسپرم را کاهش دهند، پس پاون توصیه می کند که در صورت نیاز، به جای استفاده از روان کننده آستروگلاید یا ژل های K-Y Brand، از روان کننده های Pre-Seed استفاده کنید.

۴٫ برای داشتن وزن سالم بدن تلاش کنید
بیش از حد چاق بودن می تواند شانس باروری زن را کاهش دهد، اما بیش از حد لاغر بودن حتی از بیش از حد چاق بودن نیز برای باروری دشوارتر است. پاون گفت: «تحقیقات نشان داده اند زنانی كه دارای اضافه وزن هستند می توانند دو برابر طولانی تر از زنانی كه شاخص حجم بدن (BMI) آنها طبیعی است، باردار شوند. به گفته وی، این باروری برای زن لاغر ممکن است چهار برابر طول بکشد».

داشتن بیش از حد چربی بدن باعث ایجاد استروژن اضافی می شود که می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. طبق گفته انجمن آمریکایی طب باروری، از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن قبل از شروع تلاش برای بارداری می تواند قدرت باروری زنان را افزایش دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، نشان داد در زوج هایی که هم مرد و هم زن چاق هستند در مقایسه با زوجی که اضافه وزن ندارند، بارداری آنها ۵۵ تا ۵۹ درصد بیشتر طول می کشد. زنانی که بیش از حد لاغر هستند، ممکن است عادت ماهیانه مرتبی نداشته یا تخمک گذاری آنها می تواند متوقف شود.

۵٫ مکمل پریناتال مصرف کنید
پاون توصیه می کند، کسانی که قصد بارداری دارند، قبل از بارداری، شروع به مصرف ویتامین پریناتال کنند. به گفته وی، زن با این روش می تواند ویتامینی را پیدا كند كه با سیستم بدنش موافق تر باشد و در دوران بارداری از آن استفاده کند. پاون گفت: «احتمال دیگر، مصرف یک مولتی ویتامین روزانه است، تا زمانی که حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز بوده، و ویتامین B داشته باشد که برای جلوگیری از بیماری مادرزادی در مغز و ستون فقرات کودک مهم است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها از زنان خواسته است که حداقل یک ماه قبل از بارداری ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند تا در جلوگیری از بیماری مادرزادی هنگام تولد کمک کنند. شروع به مصرف مکمل های اسید فولیک، ایده خوبی است، زیرا رشد مجرای عصبی در مغز و ستون فقرات، ۳ تا ۴ هفته پس از بارداری اتفاق می افتد، قبل از آنکه زنان متوجه شوند که باید انتظارش را داشته باشند.

۶٫ غذاهای سالم بخورید
اگرچه ممکن است یک رژیم خاص برای باروری وجود نداشته باشد، اما خوردن انواع غذاهای سالم با ذخیره کافی از مواد مغذی حیاتی مانند: کلسیم، پروتئین و آهن، می تواند به آماده سازی بدن زن برای بارداری کمک کند. این یعنی خوردن انواع میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل، لبنیات و منابع سالم چربی. علاوه بر مصرف یک مکمل حاوی اسید فولیک، زن همچنین می تواند این ویتامین B را از غذاهایی مانند: سبزیجاتی با برگ تیره، کلم بروکلی، نان و غلات و حبوبات غنی شده، مرکبات و آب پرتغال به دست آورد.

هنگام تلاش برای باردار شدن، مقادیر کمتری از ماهی ها با میزان بالای جیوه مصرف کنید، ماهی هایی از جمله: شمشیر ماهی، کوسه، شاه ماهی خال خالی و تاج ماهی. سازمان غذا و دارو توصیه می کند که مصرف ماهی آلباکور (سفید) را به ۱۷۰ گرم در هفته کاهش دهید تا کمتر در معرض این فلز سمی قرار بگیرید. همچنین مقدار کمی کافئین مصرف کنید، مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز با کاهش باروری در زنان مرتبط بوده است. طبق گفته های انجمن طب باروری آمریکا، خوردن یک یا دو فنجان قهوه، یا کمتر از ۲۵۰ گرم کافئین در روز، قبل از بارداری، هیچ تاثیری در احتمال بارداری زنان ندارد.

۷٫ انجام تمرینات سخت ورزشی را کاهش دهید
فعال بودن جسمی در بیشتر روزهای هفته می تواند به بدن زن کمک کند تا برای بارداری و زایمان آماده شود. اما ورزش بیش از حد یا انجام تمرینات مکرر شدید می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. پاون به مجله لایو ساینس گفت: «پزشکان در زنانی که شدیدا ورزش می کنند، اختلالات قاعدگی زیادی را مشاهده می کنند، و در بسیاری از مواقع در صورت تمایل برای بارداری، باید شدت تمرینات ورزشی خود را کاهش دهند.

۸٫ از کاهش قدرت باروری در اثر افزایش سن آگاه باشید
همانطور که سن زنان افزایش می یابد، باروری آنها به علت تغییرات وابسته به سن در تخمک گذاری کاهش می یابد که باعث کاهش کمیت و کیفیت تخمک های آنها می شود. با افزایش سن، احتمال بروز برخی از بیماری ها مانند: فیبروم رحمی، اندومتریوز و انسداد لوله های فالوپ نیز افزایش می یابد که می تواند به ناباروری کمک کند. پاون گفت: «کاهش تدریجی قدرت باروری خانم ها از سن ۳۰ سالگی شروع می شود، این میزان قدرت کاهش در ۳۷ سالگی شدیدتر، و در ۴۰ سالگی دچار افت شدید می شود. این کاهش به معنای آن است که ممکن است باردار شدن بیشتر طول بکشد.

۹٫ عادت های نوشیدن الکل و سیگار کشیدن را کنار بگذارید
سیگار کشیدن می تواند به مشکلات باروری در زنان و مردان منجر شود. به گفته انجمن طب باروری آمریکا، مواد شیمیایی موجود در دود سیگار، مانند نیکوتین و منوکسید کربن، سرعت از بین رفتن تخمک های زن را تسریع می کنند. به گفته کلینیک مایو، استعمال دخانیات، تخمدان یک زن را پیر کرده و باعث آزادسازی تخمک های نابالغ می شود.

همچنین ایده خوبی است که زنان از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری نمایند، که این امر می تواند احتمال بارداری آنها را تحت تاثیر قرار دهد. از مصرف ماری جوانا و سایر مواد مخدر تفریحی نیز در هنگام تلاش برای باروری باید پرهیز شود. وقتی زنی امیدوار است که باردار شود، بی خطرترین حالت اجتناب از مصرف الکل است. اگر زنی استفاده از روش های جلوگیری از بارداری را به این علت که می خواهد باردار شود، کنار بگذارد، باید مصرف الکل را متوقف نماید.

با این حال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که تقریبا نیمی از زنان باردار در ایالات متحده، معمولا قبل از اینکه از بارداری مطلع باشند، در زمانی که باردار شده یا در اوایل بارداری خود الکل مصرف می کنند. به گفته کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان، نوشیدن الکل در حد متوسط (یک یا دو نوشیدنی در روز)، یا مقادیر سنگین (بیش از دو نوشیدنی در روز) می تواند برای باردار شدن یک زن دشوار باشد. پاون گفت: هنگامی که یک زن باردار شود، مصرف هر مقدار از الکل خطرناک است.

۱۰٫ بدانید که چه زمانی درخواست کمک کنید
پاون گفت: «اگر زن ۳۵ سال سن داشته یا بیش از ۳۵ سال سن دارد و بعد از ۶ ماه تلاش از داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از روش های ضد بارداری، باردار نشده است، زن و مرد باید یک آزمایش ناباروری انجام دهند». پاون همچنین توصیه کرد که در صورت عدم موفقیت در بارداری پس از گذشت یک سال از مقاربت بدون استفاده از روش های ضد بارداری و به طور مرتب، زنی که زیر ۳۵ سال سن داشته و شوهر او باید با یک متخصص باروری مشورت نمایند. 

منبع خبر : livescience،salamdonya

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. رابطه جنسی را قبل از تخمک گذاری بیشتر کنید.
    به محض اینکه یک افزایش هورمونی را مشاهده کردید، در آن روز، به علاوه دو روز آینده، رابطه جنسی داشته باشید. رئیس بخش آمار زیستی در موسسه ملی علوم بهداشت محیط، می گوید اوج میزان بارداری دو روز قبل از تخمک گذاری است . بعضی از کارشناسان پیش بینی می کنند که زمانیکه مخاط مخاطب در بهترین حالت برای کمک به حرکت اسپرم به تخمک است . اسپرم در ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت در داخل رحم زندگی می کند، به این معنی که زمان زیادی برای رسیدن به تخمک در زمان تخمک گذاری خواهد داشت.
    یکی دیگر از دلایل داشتن رابطه جنسی قبل از تخمک گذاری، در مقایسه با روزی که اتفاق می افتد: یک تخمک تنها برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری زنده می ماند، بنابراین اگر شما در صبح شروع به تخمک گذاری کنید و برای رابطه جنسی تا شب صبر کنید، تخم مرغ ممکن است تا زمانی که اسپرم به آن برسد از بین برود. علاوه بر این، دکتر Zarmakoupis می گوید، مخاط رحمی پس از تخمک گذاری ضخیم و غیر قابل نفوذ می شود، و آن عبور اسپرم را سخت میکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.