چه زمانی از سیکل قاعدگی برای ماموگرافی مناسب است؟!

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی یک هفته بعد از قاعدگی می باشد که پستان ها کمترین حساسیت را دارند. ماموگرام در هفته پیش از پریودشدن انجام ندهید، زیرا در این مدت سینه ها متورم و دردناک است.

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است

ماموگرافی یکی از روش های تشخیص سرطان سینه است که توسط متخصصان تجویز و از آن جا که به وسیله اشعه ایکس انجام می شود. بعضی از متخصصان معتقدند باید در موارد خاصی که فرد سابقه خانوادگی دارد انجام شود اما بعضی دیگر از متخصصان هم بر این باورند که تشخیص زود هنگام سرطان نسبت به استفاده از اشعه، سودمندتر است و خانم ها باید از ۳۰ سالگی به بعد ، سالی یک بار این آزمایش را انجام دهند.

از ۳۵ تا ۴۰ سال در حد یک بار و بعد از آن می توان هر دو تا چهار سال یک بار انجام داد. دکترپیام آزاده متخصص سرطان در این باره می گوید: اگر سرطان سینه در مراحل ابتدایی کشف شود، بیمار می‌تواند زندگی عادی داشته باشد و به درمان‌های سنگین‌تر مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی (پرتودرمانی) نیاز نیست حتی سینه‌ها و تخمدان‌ها هم حفظ می‌شوند.

او پیشنهاد می کند زنان از سن ۳۰ سالگی به بعد به طور ماهانه سینه‌های خود را معاینه کنند و از سن ۴۰ سالگی به بعد سالانه یک بار به متخصص زنان یا جراح مراجعه کنند.

دکتر سهیل رنجبر، متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار داشت: احساس توده ای بدون درد در پستان، حساسیت، تورم، قرمزی، پوسته پوسته شدن، فرورفتگی، زخم پستان، سوزش نوک پستان، تغییر در اندازه و شکل پستان و درد ناشی از پستان های متورم و بسیار سنگین و هرگونه تورم غدد لنفاوی زیر لغل از علایم و نشانه های سرطان سينه به شمار می رود.
وی افزود:به طور معمول توده ی سرطانی سفت، بدون درد تا حدودی نا منظم است و به ندرت نرم، حساس و مدور می شود، درد و تورم بیش از شروع قاعدگی ماهیانه امری طبیعی است و جزء علایم شایع سرطان سينه به حساب نمی آید.
این متخصص زنان، زایمان و نازایی تصریح کرد:به هر حال به محض احساس یافتن توده ای جدید در پستان یا ضخامت و لمس آن در معاینه دستی باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه شود.
رنجبر گفت:توده ی مزبور ممکن است به سبب رشد بیش از اندازه ی بافت سالم یا تومورهای خوش خیم و بدخیم پستان ایجاد می شود بنابر این به منظور تشخیص سرطان پستان معاینه فیزیکی پستان، سونوگرافی و ماموگرافی از هر دو سینه توصیه می شود.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از سرطان سینه، زنان باید در سنین ۲۰ سالگی هر ماه پس از پایان قاعدگی سینه های خود را زیر دوش آب معاینه کنند همچنین معاینه مرتب پستان ها از ۳۰ سالگی و زنان یائسه و انجام ماموگرافی اجباری از ۳۹ سالگی توصیه می شود.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار داشت: تغییر برنامه غذایی بر پایه غذاهای کم چرب و کم کالری، پرهیز از مواد بسیار چرب و مصرف روغن زیتون، امگا ۳ و ۶ سیر، سویا، مواد حاوی فیبر، ویتامین D و ورزش در پیشگیری از سرطان پستان مؤثر است.

چطور خود را برای ماموگرافی آماده کنیم؟

در روز انجام آزمایش باید مواردی را حتماً رعایت کنید. از دئودورانت، پودر بدن و عطر استفاده نکنید. هیچ نوع پماد یا کرمی به پستان ها یا زیربغل تان نزنید. این مواد می توانند تصاویر آزمایش را مخدوش کنند یا در عکس ها شبیه به رسوبات کلسیم به نظر برسند و پزشک را در تشخیص دچار اشتباه کنند، به همین دلیل به هیچ وجه نباید از آن ها استفاده کنید.

اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، این مسأله را حتما قبل از آزمایش به رادیولوژیست اطلاع دهید. در مجموع، به دلیل استفاده از اشعه ی ایکس در شیوه ی ماموگرافی، انجام این آزمایش در این دوره ها امکان پذیر نیست، اما در صورت لزوم، پزشک تان می تواند دیگر روش های عکسبرداری مثل سونوگرافی را برای شما تجویز کند.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

هر کسی تجربه ی متفاوتی از ماموگرافی دارد. بعضی زنان در طول آزمایش احساس درد می کنند و بعضی دیگر اصلا چیزی حس نمی کنند.

بیشتر زنان در حین تصویربرداری کمی احساس ناراحتی می کنند. فشاری که دستگاه عکسبرداری به سینه ها وارد می کند می تواند باعث درد یا اذیت شود که البته این مسأله کاملا طبیعی است. اما این بخش از آزمایش تنها چند دقیقه طول می کشد. با این حال، بعضی زنان در طول آزمایش درد خیلی زیادی احساس می کنند. این درد به عوامل مختلفی بستگی دارد: سایز پستان ها، مدت زمان آزمایش با توجه به دوره ی قاعدگی شما و مهارت تکنسین آزمایش.

در مجموع بهتر است قبل از آزمایش یک قرص مسکن مثل آسپرین یا ایبوپروفن بخورید تا ریسک احساس درد در حین آزمایش کمتر شود. این کار به کاهش دردهای بعد از آزمایش هم کمک می کند.

ماموگرافی چطور انجام می شود؟

ابتدا لباس های بالاتنه و هر گونه زیورآلاتی مثل گردنبند را در می آورید. سپس احتمالا تکنسین برچسب های مخصوصی را روی خال ها و لکه های پستان هایتان می چسباند تا در تصاویر به شکل توده ثبت نشوند و بعد از آن یک روپوش به شما می دهد که از جلو گره می خورد. بسته به نوع دستگاه، آزمایش را نشسته یا ایستاده سپری می کنید.

هر یک از پستان ها روی یک صفحه ی عکسبرداری قرار می گیرند و یک کامپرسور پستان ها را فشرده می کند تا بافت آن ها مسطح شود. با این کار تصویر واضح تری از پستان ها به دست می آید. برای هر عکس احتمالا باید نفس خود را در سینه حبس کنید.

در طول آزمایش، پزشک تان تصاویر به دست آمده را مرور می کند. ممکن است به خواست او تصاویر بیشتری گرفته شود تا اگر بخش هایی واضح نیستند یا نیز به توجه بیشتر دارند، از همه ی زوایای آن ها عکسبرداری شود. این مسأله اغلب اتفاق می افتد و نباید باعث نگرانی یا ناراحتی شما شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *