راهکارهایی برای بهتر حرف زدن کودک

۱۰ راهکار موثر و ساده برای بهتر حرف زدن | تقویت تکلم و گفتار کودک

حرف زدن کودکان بخشی از روند بزرگ شدن آنهاست. نوزادان از وقتی به دنیا می آید صداهای مختلفی را ایجاد می کنند، مثل گریه کردن، نق نق کردن و انواع صداهای دیگر. با بزرگتر شدن و اغلب قبل از یک سالگی، نوزاد سعی می کند اولین کلمات را به زبان بیاورند. تا دو سالگی بعضی از کلمات را یاد می گیرد تا نیازهای خودش را برطرف کند. ممکن است این کلمات مامان، بابا یا هر چیز دیگری باشد، این نقطه از زندگی برای شما بسیار جالب است. اما با بزرگتر شدن کودک، ممکن است در مقایسه مهارت های کلامی فرزندتان، با سایر کودکان هم سن تفاوت هایی ببینید و متعجب شوید. در این مقاله به راهکارهایی برای بهتر حرف زدن کودک می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: بچه گانه حرف زدن با کودکان و تضعیف قدرت کلامی کودک!

روش های موثر برای بهتر حرف زدن کودک

۱۰ روش موثر برای بهتر حرف زدن کودک

طبیعی است که بچه ها با سرعت های مختلفی حرف زدن را یاد می گیرند. پس اگر کودک شما دیرتر از خواهر و بردار بزرگتر خودش به حرف زدن آمد، احتمالاً مشکل نگران کننده ای وجود ندارد. با این وجود، توجه به این موضوع می تواند برای کمک به تکلم بهتر فرزندتان مفید باشد. واقعیت این است که بعضی از کودکان برای اینکه بتوانند بهتر صحبت کنند، نیاز به کمی کمک اضافه دارند. والدین نقش اساسی در خوب حرف زدن بچه ها دارند. مطالعات نشان داده است، کودکانی که در سنین پایین با آنها بیشتر صحبت شود و برایشان کتاب خوانده شوند، تعداد کلمات بیشتری یاد می گیرند و بهتر از بقیه بچه ها صحبت می کنند.

۱٫برای بهتر حرف زدن کودک صحبت کنید، صحبت کنید و صحبت کنید

همه کارهای روزانه را به شکل داستان برای کودکتان بگویید. برای مثال به فرزندتان بگویید: الان می خواهیم به حمام برویم. حالا می خواهم آب گرم روی تو بریزم. بعد از اینکه لباس پوشیدیم می خواهیم به پارک برویم.

۲٫ برای بهتر حرف زدن کودک کتاب بخوانید

هیچوقت برای اینکه شروع به کتاب خواندن برای کودک کنید، زود نیست کتاب خواندن باعث می شود که کودک شما در آینده هم به این کار علاقه داشته باشد. شما باید از کتاب های ساده شروع کنید و به تدریج با بزرگ شدن فرزندتان به دنبال کتاب هایی تصویری و داستان های طولانی تر باشید. گفتن داستان هایی که چندین شخصیت دارد و دارای ماجراجویی است در بهتر صحبت کردن بچه ها کمک می کند. اما باید داستان هایی انتخاب کنید که پایان خوبی داشته باشد و کودک را نترساند.

برای بهتر حرف زدن کودک کتاب بخوانید

۳٫ برای بهتر حرف زدن کودک با کودک خود موسیقی گوش کنید

کودکان خردسال عاشق موسیقی و جست و خیز با آن هستند. شما می توانید ترانه های کودکانه را برای این کار انتخاب کنید، بچه ها با شنیدن این ترانه ها کلمات زیادی یاد می گیرند، با دنیای اطراف خود بیشتر آشنا می شوند و شکل درست تلفظ کلمات را می شنوند.

۴٫ برای بهتر حرف زدن کودک علایق فرزندتان را دنبال کنید

اگر متوجه شده اید که کودک شما به یک کتاب یا تصاویر خاص علاقه دارد، درباره آن صحبت کنید. مثلاً اگر هواپیما دوست دارد، بیشتر درباره هواپیما صحبت کنید. سعی کنید او را در صحبت کردن مشارکت دهید و با فرزندتان در تعامل باشید. حتی می توانید صدای کودک را ضبط کنید و دوباره برای او پخش کنید.

۵٫ برای بهتر حرف زدن کودک هرگز از صحبت کردن فرزندتان ایراد نگیرید

در عوض، با تکرار تلفظ صحیح کلمات کاری کنید او این شکل درست بیان را تکرار کند و یاد بگیرد. بخاطر تلاش هایی که می کند او را تشویق کنید.

۶٫ برای بهتر حرف زدن کودک از تلویزیون و موبایل کمک بگیرید، اما خیلی کم

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان زیر ۲ سال به هیچ وجه تلویزیون تماشا نکنند، و کودکان بالای ۲ سال فقط دو ساعت در روز و برنامه های با کیفیت را ببینند. با وجود اینکه برخی از برنامه های آموزشی می تواند برای بچه ها مفید باشد، سایر برنامه های تلویزیونی پاسخگوی نیاز کودک برای کمک به حرف زدن روان تر نیستند.

برای بهتر حرف زدن کودک از تلویزیون و موبایل کمک بگیرید، اما خیلی کم

۷٫ برای بهتر حرف زدن کودک به کودک فرصت انتخاب بدهید

شما می توانید با قرار دادن گزینه های مختلف برای فرزندتان، او را تشویق به صحبت کردن کنید. مثلا یک سیب و یک پرتقال را جلویش بگذارید و سوال کنید که سیب را می خواهد یا پرتقال را؟ هر کدام از آنها را نشان داد، ترغیب کنید تا اسم آن را تلفظ کند.

۸٫ برای بهتر حرف زدن کودک کمک کنید فرزندتان جمله های طولانی تر بگویند

یکی دیگر از روش هایی که در صحبت کردن ماهرانه تر کودک کمک می کند، این است که کاری کنید تا جواب های طولانی تر بدهد. برای مثال اگر یک سگ می بیند و کلمه سگ را می گوید، می توانید به او بگویید که بله این یک سگ قهوه ای بزرگ است. با این روش احتمالاً کودک در اولین تلاش کلمات “سگ بزرگ” را تکرار کند.

۹٫ برای بهتر حرف زدن کودک، کودک را به فضای بیرون از خانه ببرید

رفتن به فضاهایی مثل باغ وحش، موزه یا آکواریوم ها دنیای جدیدی برای کودکتان می آورد. فرزند شما احتمالاً با نگاه کردن به این موجودات جذاب، دوست دارد که اسم آنها را یاد بگیرد و تکرار کند.

۱۰٫ برای بهتر حرف زدن کودک عفونت های گوش کودک را درمان کنید

کودکان در صورت عدم مراقبت صحیح مستعد ابتلا به عفونت های گوش هستند که ممکن است منجر به خطر کم شنوایی و در نتیجه تاثیر در یادگیری تکلم شود. اگر عفونت گوش کودک تایید شد و پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتماً آن را در زمان مناسب و مقدار تعیین شده به فرزندتان بدهید و دوره درمان را کامل کنید. بعد از پایان دوره درمان دوباره کودک را برای معاینه ببرید تا از رفع کامل عفونت مطمئن شوید.

برای بهتر حرف زدن کودک عفونت های گوش کودک را درمان کنید

اگر کودک صحبت نکند چه کاری باید کرد؟

ممکن است همه تلاشتان را کرده باشد اما کودکتان هنوز در صحبت کردن مشکل داشته باشد. علائم تاخیر در تکلم شامل موارد زیر است:

  • کودک تا ۲ سالگی صحبت نمی کند
  • در جمع کردن یک جمله مشکل دارد
  • نسبت به سنی که دارد تعداد کلمات محدودی به زبان می آورد

احتمال دارد تاخیر در صحبت کردن به خاطر ناتوانی ذهنی یا اختلالات شنوایی باشد. همچنین عدم توانایی یا میل برای صحبت کردن، یکی از نشانه های اوتیسم است. باید علت صحبت نکردن کودک را مشخص کنید. شاید لازم باشد به متخصص گفتار درمانی، روانشناس یا متخصص شنوایی مراجعه کنید تا علت مشخص و روش های درمانی لازم پیاده شود.

نتیجه گیری

شنیدن اولین کلماتی که فرزند شما به زبان می آورد برای شما خیلی هیجان انگیر است، و هر چه بزرگتر می شود با قرار دادن جملات بیشتر در کنار هم می تواند هیجان شما را بیشتر کند. اما وقتی می بینید که کودک شما آنطور که انتظارش را داشتید حرف نمی زد، شاید دلسرد می شوید. حتی اگر کودک شما در صحبت کردن تاخیر دارد، نشان دهنده یک مشکل جدی نیست. هر یک از بچه ها حرف زدن را در سنین مختلفی یاد می گیرند. اما اگر نگران هستید یا احساس می کنید مسئله جدی وجود دارد، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.