علت دیر تشکیل شدن قلب جنین

بررسی علت دیر تشکیل شدن قلب جنین در مصاحبه با ۵ پزشک

تشکیل نشدن قلب جنین یک خبر بد برای مادرانی است که برای تشخیص سلامت جنین خود به پزشک مراجعه کرده اند و پس از انجام سونوگرافی با آن مواجه می شوند. برخی از مادران هم دلیل تشکیل نشدن قلب جنین را مربوط به جنسیت جنین می دانند و  با خود می گویند چون که جنینم پسر است قلب او دیر تر تشکیل می شود، شاید این موضوع فقط برای تسکیل ناراحتی شان باشد، شاید هم دلیلی برای این گفته خود دارند. اما هر چه باشد، توصیه ما این است فقط با پزشک خود در رابطه با عدم تشکیل قلب جنین تان صحبت کنید، زیراکه پاسخ صحیح فقط نزد اوست. اما اگر در حال حاضر به پزشک دسترسی ندارید و به شدت نگران تشکیل نشدن قلب جنین خود هستید، بهتر است این مطلب را تا آخر به دقت بخوانید.

مطلب پیشنهادی: ۸ خطر استفاده از دستگاه خانگی تست ضربان قلب جنین (دستگاه سونی کید)

دیر تشکیل شدن قلب جنین از نگاه دکتر علیزاده

تشکیل نشدن قلب جنین، علل مختلفی دارد از جمله مشکلات ژنتیکی و ناهنجاری های کروموزومی. در حالاتی که ناهنجاری وجود دارد جنین دیگر قابلیت زنده ماندن ندارد.
اگر زیر دوماه سقط بوده احتمالا رحم تا ۶ هفته بعد از سقط آماده بارداری می شود. در سقط های از ۲ ماه بالاتر معمولا ۳-۶ ماه فاصله می اندازند. توصیه می شود از سه ماه قبل از بارداری اسید فولیک روزانه مصرف کنید. از تماس با مواد شیمیایی، رنگ مو، داروها بخصوص ترتینوئین، آکوتان و… اجتناب کنید.

 عدم تشکیل قلب جنین و پاسخ دکتر حسین روازاده (طب سنتی)

اگر دندان پر کرده با آمالگام (که به رنگ تیره و مشکی می باشد) دارید، با توجه به مواد خطرناکی که در دهان آزاد می کند، باعث بالا بردن سرب و جیوه در بدن و سقط جنین می شود که به هیچ وجه مورد تایید نیست و باید در اولین فرصت آنرا در یک مرکز خاصی تخلیه کنید و اگر می شود چینی پر کنید.

علت دیر تشکیل شدن قلب جنین از نظر دکتر مینو آیرملو

معمولا جنین هایی که قلب ندارند یک مشکل کروموزومی داشته اند که باعث عدم تشکیل قلب جنین شده است. ممکن است این مشکل در بارداری بعد تکرار بشود و ممکن هم هست که تکرار نشود. ولی یک بار سقط اتفاق نگران کننده ای نیست و نیازی به بررسی ندارد. سقط در بارداری اول بسیار شایع است. در اغلب مواقع بدن مادر به طور خود به خود جنینی را که ناقص است دفع می کند. این ناقص بودن هم تقصیر پدر و یا مادر نیست و گاهی اتفاق می افتد.

بررسی دلیل تشکیل نشدن قلب جنین با دکتر رویا شریفیان

زمانی چنین اتفاقی می افتد که زوجین با هم نسبت فامیلی داشته باشند که تاثیر مستقیمی در بروز این امر دارد. سن بالای مادر هم در این زمینه موثر است و علاوه بر این ها علت دیگر از بین رفتن قلب جنین می تواند الکلی یا سیگاری بودن باشد. این جنین ها معمولا خود به خود سقط می شوند و اگر نشوند، دکتر مبادرت به سقط آن ها می کند. اما به طور کلی نمی توانیم به طور ۱۰۰ درصد بگوییم که چه دلیلی باعث از بین رفتن قلب جنین می شود.

پاسخ دکتر سیدحسن وشتانی در رابطه با عدم تشکیل قلب جنین

در ایجاد بیماری‌های مادرزادی قلب عوامل متعددی دخالت دارد که شامل: ۱- عوامل مادری، ۲- عوامل جنینی و ۳- عوامل فامیلی و ارثی و اختلالات کروموزومی است.

۱- عوامل مادری:

این عوامل شامل دیابت مادری (اولیه و ثانویه)، فشار خون بالا و اختلالات تیروئیدی مادر، صرع و مصرف داروهای ضد صرع، فنیل‌ کتونوری، مصرف داروهای تراتوژن (مانند تالیدومید، پیریمیدون، کاربامازپین، فنی‌توئین، دیازپام، لیتیوم، هیدانتوئین، اسید والپروئیک، کوکائین، کومادین، سیکلوفسفامید و …)، عفونت‌های مادری (مانند سرخجه، CMV، کوکساکی، آنفلوانزا، سرخک، اوریون)، اولیگوهیدروآمنیوس، پولی‌هیدروآمنیوس، بیماری‌های روماتوئیدی و لوپوس (SLE)، اشعه‌ی X، سیگار و مصرف الکل است.

۲- عوامل جنینی:

مشکلات جنینی که می‌تواند همراه با بیماری‌های مادرزادی قلب باشد، شامل موارد زیر است:

الف. کوچک بودن جنین به‌نسبت سن حاملگی، هیدروپس فتالیس، ناهنجاری‌های خارج قلبی (آترزی مری، آترزی دوازدهه، فیستول مری به نای، امفالوسل، فتق دیافراگماتیک، مشکلات کلیوی جنین، هیدروسفالی)

ب. ناهنجاری‌های کروموزومی (تریزومی ۲۱، ۱۸، ۱۳ و سندرم ترنر)

پ. نامنظمی‌های قلبی (نامنظمی قلب ناپایدار و پایدار، تاکی‌کاردی فوق بطنی پایدار، برادی‌کاردی پایدار).

۳- عوامل فامیلی و ارثی:

این عوامل شامل وجود بیماری‌های مادرزادی قلب در خانواده، والدین و اقوام والدین، کاردیومیوپاتی فامیلی، سندرم مارفان، سندرم دی‌جرج (Di-george)، سندرم اولت اورام (Holt-Oram)، سندرم نونان (Noonan) و وجود قلب چپ کوچک است.

همان‌طور که می‌دانیم قسمت‌های مختلف قلب و سایر اعضای بدن جنین بین هفته‌ی دوم و دهم حاملگی تشکیل می‌شود. اثرات مضر عوامل فوق‌الذکر در این دوره می‌تواند سبب ایجاد اختلالات آناتومی در قلب و اعضای دیگر بدن شود و پس از این دوره این عوامل می‌تواند روی عملکرد و ضربان قلب جنین تاثیر بگذارد.

مطلب پیشنهادی: چه غذا هایی برای تشکیل قلب جنین خوب است؟!

دلایل دیر تشکیل شدن قلب جنین

تشخیص تشکیل نشدن قلب جنین

تشخیص بیماری‌های مادرزادی و آریتمی‌های قلب جنین از طریق اکوکاردیوگرافی قلب جنین امکان‌پذیر است و بهترین زمان انجام این کار از هفته‌ی ۱۸ حاملگی به بعد است. کاربرد عملی اکوی قلب جنین در موارد زیر است:

  1. تشخیص بیماری‌های مادرزادی قلب
  2. تشخیص آریتمی‌های ضربانات قلب جنین
  3. تشخیص نوع آریتمی ضربانات قلب جنین و درمان آن
  4. تشخیص نارسایی قلب جنین و هیدروپس فتالیس
  5. درمان نارسایی قلب جنین
  6. فراهم کردن تمهیدات لازم برای زایمان نوزادانی که مبتلا به بیماری کمپلکس مادرزادی قلب هستند.

توصیه به سقط جنین در مواردی که مشکلات متعدد و کمپلکس لاعلاج قلب جنین وجود دارد که ممکن است باعث مرگ جنین در حین حاملگی و یا بعد از زایمان شود.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چه زمانی انجام می شود؟

  1.  مادران دیابتیک
  2.  مادران مبتلا به اختلالات تیروئیدی (هیپرتیروئیدی و هیپوتیروئیدی)
  3. مادران مبتلا به فشار خون بالا
  4. مادران مبتلا به فنیل کتونوری
  5. مادرانی که یک فرزند مبتلا به بیماری مادرزادی قلب دارند
  6.  مادرانی که در خانواده‌ی آن‌ها بیماری کروموزومی و ژنتیکی وجود دارد
  7.  مادرانی که در سه ماهه‌ی اول حاملگی داروهای تراتوژن مصرف کرده‌اند
  8. مواردی که مادر، پدر یا یکی از اقوام درجه‌ی یک آن‌ها مبتلا به بیماری مادرزادی قلب باشند
  9. در تمام دیس‌ریتمی‌های قلب جنین (تاکی‌کاردی پایدار، تاکی‌کاردی ناپایدار، برادی‌کاردی پایدار و برادی‌کاردی ناپایدار)
  10. مادرانی که سابقه‌ی سقط‌های مکرر دارند.

پیشگیری از اختلالات مادرزادی قلب جنین

لازم است خانم‌ها برای باردار شدن حداقل سه ماه پیش از حاملگی برنامه‌ریزی کنند و اقدامات زیر انجام شود:

  • آزمایش‌های لازم برای بررسی دیابت، اختلالات تیروئیدی و فنیل‌ کتونوری
  •  بررسی آنمی و علت آنمی و درمان آن
  • معاینه‌ی بالینی کامل از نظر بررسی وجود عفونت‌های مزمن و حاد و درمان آن‌ها
  • درمان فشار خون بالا
  •  کاهش وزن در مورد خانم‌های چاق
  • درمان صرع
  •  در صورت وجود فنیل کتونوری، حذف اسید آمینه‌ی آلانین از رژیم غذایی از سه ماه پیش از حاملگی و طی دوران حاملگی
  •  حذف سیگار، کافئین و مشروبات الکلی
  • اجتناب از تماس با بیماران مبتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی
  •  تزریق واکسن سرخجه و هپاتیت B (در صورتی که انجام نشده باشد)
  • اجتناب از تماس با اشعه‌ی X خصوصاً در ۱۰-۲ هفته‌ی اول حاملگی
  • دور بودن از استرس‌های روحی و روانی طی حاملگی
  •  مصرف روزانه‌ی مولتی ویتامین با اسید فولیک از سه ماه پیش از حاملگی و طی دوران حاملگی (بررسی‌ها نشان داده است که مصرف روزانه‌ی مولتی ویتامین با اسید فولیک در خانم‌های باردار تا حدود زیادی ناهنجاری‌های قلبی و دستگاه عصبی را کاهش می‌دهد).

با رعایت توصیه‌های فوق‌الذکر، خطر ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی قلب جنین در خانم‌های باردار کاهش می‌یابد.

اشتراک‌گذاری
156 نظر
  1. دلیل سقط مکرر چیست؟

    دلایل چندجانبه ای دارد. طی بررسی ها، معمولا ۵۰درصد علت سقط شناسایی شده و ۵۰درصد بدون توضیح باقی می ماند. در مواردی که علت خاصی یافت نمی شود پیش آگهی بارداری موفق با مراقبت های حمایتی حتی پس از چند بار سقط، عالی است و بیماران نباید ناامید باشند و پس از بارداری دچار استرس و اضطراب شدید شوند. در صورتی که سقط یک مرتبه اتفاق بیفتد (به خصوص در سقط های زودرس) در ۷۰درصد موارد جنین سقط شده از نظر کروموزومی غیرطبیعی است.

    این درصد با افزایش تعداد سقط کمتر شده و عوامل غیرژنتیک هم مطرح می شود. به طور کلی سقط مکرر به دلیل مشکل های ژنتیکی در خانم و آقا و همچنین به دلیل عوامل محیطی یا چندعاملی (ترکیب مشکل های ژنتیکی و عوامل محیطی) در زوجین است؛ از جمله اختلال های ایمنی، انعقادی، غدد درون ریز، چاقی، عدم تخمک گذاری مزمن و ناهنجاری های رحمی و عوامل کمتر شایع. تمام این موارد بر قدرت پذیرش مخاط رحم تاثیر می گذارند.

  2. مهم ترین مساله در یک بارداری تشکیل قلب جنین است که بارداری را قطعی میکند و در غیر این صورت بارداری پوچ خوانده می شود. مساله ای که بیشتر مادران جوان را نگران میکند مراجعه بی موقع آنان به پزشک زنان و درخواست سونوگرافی واژینال برای اطلاع از بارداری داخل رحم می باشد که این سونو معمولا در هفته پنجم تشکیل می شود این جاست که پزشک در نود درصد مواقع می گوید ساک بارداری تشکیل شده و جنین نیست. مادر با وحشت و سراسیمه از خود می پرسد پس چنین کِی داخل ساک قرار می گیرد ؟ قلب کِی تشکیل می شود ؟ اگر بارداری پوچ باشد چه و هزاران نگرانی تا هفته هفتم !!! مساله ی مهم این جاست که جنین در هفته هفتم داخل ساک تشکیل می شود و قلب او نیز در همان زمان دیده می شود اما صدای آن شنیده نخواهد شد . اگر سونو گرافی مادری در هفته هفتم نیز جنین را نشان نداد مادر نباید نگران باشد چرا که تا هفته یازدهم در برخی از افراد تشکیل جنین و قلب او طول می کشد پس به هیچ عنوان نگران نشده و امید خود را از دست ندهید. بهتر است مادران جوان اولین سونوگرافی خود را در هفته ۱۲ داشته باشند تا از هر گونه فکر و خیال در این مدت آسوده باشند چرا که مراجعه زود هنگام به پزشک فقط باعث افزایش نگرانی شما شده و فایده ای نیز برای شما ندارد.بیشترین علتی که باعث می شود مادر تن به سونوگرافی واژینال در هفته های اول بدهد دردهای شدید در زیر شکم می باشد.

  3. علل‌ بسيار متفاوتي‌ براي‌ مرگ‌ جنين‌ وجود دارد. در كل‌ مي‌توان‌ بين‌ ۲۵ تا ۴۰ درصد از موارد مرگ‌هاي‌ جنين‌ را به‌ خود جنين‌ نسبت‌ داد؛ به‌عنوان‌ مثال‌ اختلالات‌ كروموزومي‌ و ژنتيكي‌ شديد و عفونت‌هاي‌ ويروسي، باكتريايي‌ و يا حتي‌ تك‌ ياخته‌اي مي‌توانند باعث‌ مرگ‌ جنين‌ و مرده‌زايي‌ شوند. بين‌ ۲۵ تا ۳۵ درصد از موارد مرده‌زايي‌ هم‌ ناشي‌ از اختلالات‌ در جفت‌ هستند. جدا شدن‌ جفت، خونريزي‌ جنين‌ و مادر، وقايع‌ مربوط‌ به‌ بند ناف، نارسايي‌ جفت، خفگي‌ جنين‌ هنگام‌ زايمان، جفت‌ سر راهي‌ و عفونت‌ كيسه‌ آب‌ و جفت‌ از جمله‌ اختلالات‌ جفتي‌ هستند كه‌ مي‌توانند به‌ مرگ‌ جنين‌ منجر شوند. بين‌ ۵ تا ۱۰ درصد از اين‌ مرگ‌ها هم‌ ناشي‌ از اختلالات‌ مادري‌ هستند. بيماري‌هايي‌ نظير ديابت، فشارخون‌ بالا، ضربات‌ و آسيب‌ها، عفونت‌ها، پارگي‌ رحم، بيش‌ از معمول‌ طول‌ كشيدن‌ بارداري و همچنين‌ مصرف‌ برخي‌ از داروها مي‌تواند عامل‌ مرگ‌ جنين‌ باشد. در ضمن‌ توجه‌ داشته‌ باشيد كه‌ در بخش‌ قابل‌ توجهي‌ از موارد (گاهي‌ ۲۵ تا ۳۵ درصد از موارد) هيچ‌ علت‌ خاصي‌ براي‌ مرگ‌ جنين‌ پيدا نمي‌شود و در اصل‌ مرگ‌ جنين‌ توجيه‌ نشده‌ است.

  4. قلب جنین در حدود هفته ششم بارداری باید تشکیل شده باشد که معمولا ضربان آن بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ در دقیقه است. اگر تا این زمان ضربان قلب تشکیل نشود، پزشک معمولا سونوگرافی را یک یا ۲ هفته بعد تکرار می کند. در حدود هفته هفتم و هشتم ضربان قلب و حرکات جنین باید صد در صد در سونوگرافی دیده شود در غیر این صورت وضعیت غیرطبیعی محسوب می شود و ممکن است نشانه سالم نبودن جنین باشد؛ در این شرایط معمولا سقط صورت می گیرد. کسانی که در بارداری های قبلی شان سابقه تشکیل نشدن قلب جنین را دارند باید قبل از بارداری مجدد به همراه همسرشان از نظر کروموزومی مورد بررسی قرار گیرند و آزمایش های ترومبوفیلی و … انجام دهند تا تشخیص قطعی داده شود و براساس آن درمان صورت گیرد.

  5. آریتمی جنینی اصطلاحی است که به وجود هرگونه اختلال در میزان ضربان قلب نوزاد اشاره دارد. این مسئله می تواند شامل افزایش ضربان قلب یا کاهش آن باشد. میزان ضربان قلب برای جنین بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ در هر دقیقه است. آریتمی جنینی نادر است و ممکن است فقط در دو درصد از بارداریها دیده شود و به طور معمول موقتی بوده و قابل درمان است. به هرحال در شرایط بسیار نادر، نامنظم بودن ضربان ممکن است منجر به مرگ جنین شود.

    دلایل وجود آریتمی جنینی چیست
    آریتمی جنینی با تعدادی از دلایل احتمالی مرتبط است. در بعضی موارد متخصصین قادر به تشخیص علت اصلی آن نیستند. به ویژه اگر ریتم غیر طبیعی قلب گذرا باشد. این امکان وجود دارد که مصرف بالای کافئین باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود اما در حال حاضر تحقیقات زیادی در این خصوص انجام نشده است. بنابراین به خانمهای باردار پیشنهاد شده است که مصرف کافئین را به ۲۰۰ میلی لیتر در روز محدود کنند. معمولا این مقدار در یک فنجان قهوه موجود است.

    همچنین، آریتمی جنینی، در بعضی از مراحل رشدی، طبیعی است. در طول ۳ ماه دوم از بارداری، قلب نوزاد ممکن است دچار تپش های نامنظم شود. این طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد مگر آنکه آریتمی مدت زمان قابل توجهی ادامه پیدا کند. بعضی آریتمی ها نشان دهنده اختلالات ساختاری قلب هستند و در این مورد متخصص آزمایشات و اقدامات لازم را انجام می دهد. چنانچه میزان ضربان قلب کودک به طور مداوم بالا باشد، متخصص زنان ممکن است با تجویز دارو این مشکل را برطرف کند. دارویی که مادر در این خصوص مصرف می کند از طریق جفت به نوزاد انتقال داده می شود و میزان ضربان قلب او منظم می شود.

    دلایل آریتمی جنینی هنوز به شکل کامل شناخته شده نیست. به هرحال بر اساس تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند، بیشتر آریتمی ها تهدیدی برای مادر و کودک به حساب نمی آیند. آریتمی جنینی یک مورد نادر است و خود به خود برطرف می شود. در شرایط غیر معمول که آریتمی بسیار حاد باشد، نوزاد ممکن است با قلبی نامنظم به دنیا بیاید اما در طول زندگی آینده اش این مشکل برطرف می شود. در موارد بسیار نادر ممکن است در داخل رحم مادر یا هنگام زایمان منجر به مرگ جنین شود.

    در صورت مشاهده آریتمی، متخصص میزان ضربان قلب و عملکردجنین را تحت نظر قرار می دهد. به هرحال ممکن است سوالات بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد که نیازمند تحقیقات بیشتر است. در موارد نادر، متخصص زنان ممکن است مادر را برای بررسی بیشتر به متخصص قلب و عروق جنین ارجا دهد.

  6. وقتی سن مادر بالای ۴۰ سال است و کیفیت تخمک کاهش یافته یا خانم دچار سقط های زودرس قبل از ۷ هفته می شود یا بارداری پوچ داشته است، دخالت عوامل ژنتیکی بیشتر است. در مورد آقایان نیز در صورتی که اسپرم اختلال شدید داشته باشد، نقش عوامل ژنتیکی بیشتر می شود.

  7. شیوع بیماری‌های مادرزادی قلب در نوزادان زنده به‌دنیا آمده حدود ۰/۸% است ولی شیوع این بیماری‌ها در جنین بالاتر است به‌طوری که تقریباً ۲۲ در هزار نوزادانی که مرده به‌دنیا می‌آیند مشکلات متعدد و بزرگ آناتومی قلب دارند.

  8. خانمها و آقایان لطفا بخوانند پاسخ

    هر نوع غذاي بسته بندي و كنسروي مانند رب گوجه، كمپوت، سُس، غذاها، خورش ها و ماهي های کنسرو شده به دليل وجود مواد نگهدارنده بسيار مضرّ هستند و همين مواد نگهدارنده در سقط جنين زنان و عقيم سازي مردان مؤثر است؛ كافئين پنهان در چاي، ‌قهوه، نسكافه، كافي ميكس، مواد تخديري در نوشابه، شكلات، آدامس، مواد شيميايي و سمّي آغشته به ميوه ها، آفت كش های موجود در برنج و ديگر محصولات غذايي بسیار زیان آور می باشد.

    بدترين نوع غذا، سوسيس و كالباس است كه از ضایعات اعضاء مرغ و … تهيه مي شود و با مواد نيتراتي تزيين مي گردد.

    تمام وسايلي كه اشعه و امواج توليد مي كنند، مانند مايكروویو كه با اشعه غذا را گرم مي كنند، باعث تشكيل جنين ناقص يا تشكيل نشدن قلب جنين و عوارض ديگر و در نهايت باعث سقط جنين مي شود.

    امواج مختلفي كه از وسايل كنترلي توليد مي شود، گرچه ضعيف هستند، اما استفاده مكرّر آن در بلند مدت باعث عقيم شدن افراد خصوصاً در كودكان مي گردد. امواج آنتن هاي ماهواره بسيار مضرّ است. امواج موبايل ها و … سوغات غرب بوده و به نوعي در سقط جنين هاي مكرر و عقيم سازي هاي فراوان مؤثر می باشد.

    آمار عقيم شدن و ناباروري در ايران از متوسط جهاني آن بيشتر بوده به طوری که در حدود ۲۱ درصد زوج هاي جوان در تهران، عقيم و نابارور هستند.

  9. من سیگاری بودم وقتی فهمیدم که باردارم سیگار را ترک کردم ولی دیر شده بود قلب کوچولوی من تشکیل نشده بود. مامانا تو را به خدا سیگار نکشید. شما الگوی بچه هایتان خواهید بود.

  10. سلام ميشه راجع به تشكيل نشدن قلب جنين و يا ايست قلبي جنين در هفته هفتم توضيح بدين.ممنونم

  11. ملیکا جان متاسفانه در اکثر موارد حاملگی پوچ قابل پیشگیری نیست. اگر بارداری اول باشد برخی زوج ها به دنبال تست ژنتیکی می روند. حاملگی پوچ معمولا یکبار اتفاق می افتد و بندرت یک زن آنرا بیشتر تجربه می کند.
    وقتی سقط اتفاق افتاد قاعدگی شما دوباره شروع می شود و می توانید برای فرزند بعدی اقدام کنید. بهتر است چند ماهی صبر کنید تا به بدنتان فرصت بدهید به حالت عادی برگردد و از نظر احساسی آمادگی پیدا کنید. پزشکان توصیه می کنند زوج ها باید حداقل ۱۲ دوره سیکل قاعدگی منظم قبل از بارداری مجدد صبر کنند.
    بعد از سقط نگرانی از اتفاق افتادن مجدد طبیعی است. اکثر زنان بار بعد بارداری موفقی خواهند داشت . یک اسکن اولیه برای اطمینان بیشتر توصیه می شود. زمانیکه ضربان قلب شنیده شود بارداری موفق بوده است. اما بهتر است بعد از ۶ یا حتی ۷ یا ۸ هفته بارداری اسکن انجام شود تا از نتایج نامطمئن اسکن زودهنگام اجتناب شود.

  12. سلام خسته نباشید به شما ببخشید من سال ۹۰ حامله شدم در سیاهی گفتن باید آزمایش غربالی گری انجم شود من انجام دادم گفتن به چه مشکل داره باید سونگرافی سه بعدی انجام شود گفتن یکی از بچه تشکیل نشده باید آب دور جنین کشیده شود برود تهران پیش یک متخصص آب دور جنین کشیدیم فرستادیم تهران بعد از مدتی جواب آمد جنین هیچ مشکلی نداره تا ۹ ماهی وقت زایمان بچه فوت کرد دکتر زنان گفت بخاطر ژنتیک بوده ولی هیچ آزمایشی روی جنین وجفت مادر انجام نشود شوهر من هم جانبازه هست ۲۴ ساله که قرص اعصاب روان مصرف می کند وقتی تصمیم گرفتیم بچه دار شویم قرص قطع نکرده بود آیا از قرص شوهرم هست من می توانم خودم تنها قبل از حامله دوم به تنهایی آزمایش ژنتیک انجام دهم چون شوهرم راضی به دادن آزمایش نیست لطفا من راهنمایی کنید باتشکر سولماز از شبراز

  13. سولماز جان من یک ماما هستم. با توجه به بیوگرافی شما سن بالای ۳۵ سال، مشکلات ژنتیکی چه از جانب شما و چه از جانب همسرتان و مصرف قرصهای اعصاب و روان که ساختار اسپرم را به هم می زند می تواند علت سقط و مرگ جنین شود. در ضمن بهتر است با همراهی کامل همسرتان اقدام به بارداری کنید. البته کم خونی و مصرف کافئین زیاد و دیر شدن زمان زایمان هم باعث مرده زایی می شود.
    مسائل دیگری هم مهم است : فرزند چندم بوده؟ و آیا سقط دیگری هم داشتید یا نه؟

  14. باسلام من آخرین پریودم ۱۶ شهریور بود ۲۰ مهر سونو دادم سن بارداریم رو ۴ هفته و ۱ روز اعلام کرد مجددا ۱۰ آبان برای ضربان قلب سونو دادم که گفت قلب تشکیل نشده و سن جنین رو ۵ هفته و ۲ روز گفتن دکترم گفت دوباره ۱۸ آبان برم سونو میخواستم ازتون بپرسم امکان داره هجدهم برم سونو جنینم ضربان داشته باشه ؟اگه ضربان داشت میتونم امیدوار باشم که بچه سالمی باشه ؟ درضمن هر از گاهی لکه بینی دارم به رنگ قهوه ایی اندازه ایی که لباس زیرم کثیف نمیشه. خواهش میکنم زود جواب بدین خیلی نگرانم

  15. مهتاب - کارشناس ارشد مامایی پاسخ

    خانم الهه عزیز معمولاً قلب جنین از ۸ هفتگی به بعد تشکیل میشه یعنی همون تاریخی که دکتر به شما گفته سونو بدهید . لکه بینی هم در اوایل بارداری طبیعی است البته در این حدی که شما توضیح دادید.
    به امید خدا بارداری سالمی داشته باشید.

  16. دکتر به من گفت علت تشکیل نشدن قلب کمبود یک پروتئین خاص است.

  17. سلام من در هفته ٢٢بارداري هستم دو روز پيش دكترم گفت كه قلب جنين دچار اريتمي است كه سونو هم اونو تاييد كرد ولي گفت فعلا اكو نرم تا هفته ٢٦مجدد سونو كنم دارم از نگراني سكته ميكنم ممكنه مشكل حل شه؟اريتمي از ١٢٠تا ١٦٠متغير بود

  18. فرشته قاسمی-ارشد مامایی پاسخ

    خيلی از آريتمی ها بلافاصله بعد از تولد ازبين می روند , گرچه برخی با اختلالات ساختمانی قلبی همراه هستند که در دوران بارداری با سونوگرافی قابل تشخيص است . در دوران بارداری می توان با تجويز ديگوکسين , وراپاميل و… به مادر آريتمی جنين را کنترل نمود .
    در ضمن مصرف کافئین را هم محدود کنید.

  19. سلام توروخدامنوراهنمایی کنیددیروززیرشکمم درگرفت که این گاهی اوقات اتفاق می افته بعدشروع شدبه لکه بینی جوری که لکه هارنگ قهوه ایی پررنگه همراه ادرارم هم یکمی این ترشحات قهوه ایی میاددیشب پیش متخصص رفتم برام سونونوشت رفتم گفت یه ساک حاملگی مشاهده میشوددرهفته ششم بارداری اماقلب جنین مشاهده نشده توروخدابهم کمک کنیددکتربرام چندتاسوزن ویتامین kنوشتن باقرص مفنامیک اسیدوویتامین ث گفتن یه هفته تا۱۰روزدیگه بتزبرم سونوگرافی به نظرسماحال بچم چه جوریه حاملگی اوایم هم هست

  20. میترا (مامان عرشیا) پاسخ

    مامان تنهای عزیز! به خدا توکل کن همه چیز را فقط گذشت زمان مشخص می کند. قلب جنین و ضربان آن تا هفته هشتم به طور قطعی مشخص می شود و لکه بینی هم در اوایل حاملگی طبیعی است. فقط باید استراحت کنی و توکل کنی به خدا مواد غذایی سقط آور و گرمیجات هم نخور. ان شاءالله هر چه که هست به صلاح شما با باشد.

  21. سلام’…ببخشید ی سوال ذهنم درگیر کرده…میشه لطفا ج بدبد
    من سونو م هفته ششم بارداری رو نش!ن میده و قلب بچه تشکیل نشده…ایا این موضوع نگران کنندست؟؟

  22. الهام جون منم هفته ششم هستم دکترم گفت هفته هفتم و یا هشتم ضربان قلب جنین شنیده میشه. باید لحظه شماری کرد. الهی به امید تو

  23. ســــــلام من الان یازده هفته و دوروز که حامله ام اما رفتم سونوگرافی گفتن همچیز مثل رشد و… نرمال بوده اما ضربان قلب مشاهد نمیشه؟
    من خودم احساسش میکنم وهنوز مثل قبلم وحالت تهوع دارم وهیچ خونریریزی و لکه بینی نداشتم…بهم کمک کنید که چیکار کنم ؟؟؟؟؟تو رو خدا زود جواب بدید مهمه؟

  24. سلام چرا پاسخ سوال من رو نمیدید من درفته دوازده بارداری هستم اما دوتا سونو رفتم گفتن همچی نرماله به جز اینکه ضربان نداره جنین من هیچ علایمی ندارم واحساس میکنم که جنین زنده هستم تو رو خدا کمکم کنید

  25. مریم جون یک بارداری وقتی جنین ضربان قلب داره قطعی میشه عزیزم و معمولا دیگه باید تا هفته هشتم با سونوگرافی این ضربان احساس بشه شاید یک بارداری پوچ باشه عزیزم. بعضی از حاملگی های اول به خاطر نداشتن ضربان قلب جنین منجر به سقط میشن. ولی هر اتفاقی که افتاد خودتو ناراحت نکن فرصتهای بعدی هم هست.

  26. ممنون که جوااب داداید واقعا سایتتون عالـــــــــــــــــــــــــــــیه…..
    بازم مرسی که جواب داداید…&

    من نظرو واسه مامانم که این علایم رو داشت گذاشتم….الان که میگن یه لک کوچیک دیدن وباید برن سقط کنن با خیلیا مشورت کردیم همینو گفتن…مامانم اولین حاملگیشون نیست دوتا فرزند دارن..؟بعدشم گفتن رشدش خوبه یعنی قبل ضربان داشته دلیل اینکه یه دفعه ای ضربان نداره چیه؟؟

    من ادرس وبمو میدم دوس داشتید سر بزنید

  27. چند درصد بارداری‌ها به سقط ختم می‌شوند؟
    حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بارداری‌ها به سقط منتهی می‌شوند و عوامل داخل و خارجی در آن نقش دارند.
    این عوامل کدامند؟
    عوامل هورمونی،ژنتیکی (کروموزومی)، سیستم انعقادی خون، بیماری‌های داخلی مادر و عوامل شیمیایی در بروز سقط نقش دارند. یکی از شایع‌ترین علت‌های سقط، ناهنجاری‌های کروموزومی جنین است. باید گفت طبیعت چنین جنین‌هایی را از چرخه خارج می‌کند. جنین‌هایی که از نظر کروموزومی ناهنجاری شدید دارند قادر به ادامه حیات نیستند و سقط می‌شوند. سیستم ایمنی هم در برخی افراد به گونه‌ای است که بدن فکر می‌کند جنین یک جسم خارجی است و باید علیه آن فعالیت کند. این شرایط باعث سقط جنین می‌شود.
    در حالت عادی سیستم انعقادی هر فرد طبیعی عمل می‌کند و متعادل است؛ اما گاهی سیستم انعقادی مادر بیش از اندازه فعالیت می‌کند و باعث ایجاد لخته پشت جفت و سقط می‌شود.
    برخی نیز سطح هورمون پروژسترونشان در خون اندک است. پروژسترون هورمون اصلی در ادامه بارداری است و کاهش آن به سقط می‌انجامد.
    کدام بیماری‌ها در مادر موجب سقط می‌شوند؟
    برخی بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، فشار خون بالا و اختلالات هورمونی تیروئید به سقط جنین منجر می‌شود ولی گاهی اختلال در ساختار رحمی است. مثلا رحم مادر دارای دیواره یک یا دوشاخ است که باعث می‌شود فضای داخل رحمی کاهش یافته، جنین جای کافی برای رشد نداشته باشد و در نتیجه سقط اتفاق بیفتد. نارسایی دهانه رحم نیز می‌تواند یکی از علل سقط مکرر باشد. در این حالت دهانه رحم بعد از سنی در بارداری باز شده، جنین از آن خارج می‌شود.
    سقط‌ چند نوع است؟
    سقط‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. سقط عادی، عفونی، راجعه، القاشده، عادتی، مکرر و سقط فراموش شده.
    مهم‌ترین علامت سقط چیست؟
    یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سقط، خونریزی و درد در ناحیه شکم و زیر شکم در مادر باردار است اما باید به این نکته توجه داشت که هر خونریزی به معنای سقط نیست. بعضی مادران ممکن است اوایل بارداری لکه‌بینی داشته باشند که می‌تواند به علت لانه‌گزینی جنین در دیواره رحم باشد. از طرفی همه سقط‌ها با خونریزی توام نیستند. مثلا در سقط فراموش شده هیچ علامتی وجود ندارد و در معاینه مشخص می‌شود که جنین قلب ندارد و بعد از پیگیری متوجه می‌شویم جنین درون رحم مرده است. سقط فراموش شده خطرناک است و محتویات داخل رحم هر چه سریع‌تر باید تخلیه شود. البته در همه انواع سقط باید از خروج کامل جنین و جفت مطمئن شویم.

  28. سلام.من در هفته۵بارداری هسم امروز سونو انجام دادم که دکتر گفت کیسه تشکیل شده جنین هم ب سختی مشاهده میشود ولی قلب جنین هنوز تشکیل نشده برام۲هفته دیگه سونو نوشت خیلی نگرانم و غصه میخورم آیا دوهفته دیگه قلبش تشکیل میشه جواب بدین نگرانم

  29. ندا جون جنین در این مرحله، او تنها به اندازه یک دانه کنجد می باشد.در این هفته حفره های قلب کوچک او شکل می گیرند و قلب او به زودی (تا دو هفته دیگر) شروع به تپش و پمپ کردن خون خواهد کرد. نگران نباش عزیزم.

  30. من بيست ششم دي اي يو اي كردم الان چند هفته باردارم

  31. من ۲۸سالمه تو هشت هفته باردارم دیروز رفتم سو نو گفت جنین تا هفت هفته وپنج روز رشد کرده وقلب دیده نشددکترم گفت ی هفته دیگه سو نو تکرار کن ایا امیدی هست توروخدا جوابمو بدین دیروزتاحالا کارم شده گریه دوتا سقطم داشتم

  32. طاهره جان ان شاء اله تو سونوبعدی قلب نی نی کوچولوت بزنه. من شنیدم بین ۶ تا هشت هفته جا داره. اگه خدایی نکرده ضربان نداشت شاید مشکل سقط مکرر باشه باید آزمایش ژنتیک بدی کلینیک ابن سینا میدونم که داره. در هر حال امیدتو از دست نده و قوی باش عزیزم و توکلت به خدا باشه … همه چیز دست خداست…

  33. مرسی سیمین جون جوابمودادی،برام دعاکن،اکثرازمایشارفتم ،اصفهان میشینیم،کسی دکترخوب سراغ نداره که تو سقط داشته باشه؟بعضیامیگن دعابازکن شایدچله به چله شدی امامن اعتقادندارم داشته باشم؟

  34. طاهره خانوم امیدوارم که کوچولوت سقط نشه . اما اگه شد یادت باشه محصول حاملگی را به مرکز تشخیص سقط مکرر برسونی تا علت سقط معلوم بشه و هزینه های مادی و عاطفی و زمانی بهتون تحمیل نشه. راستی علت سقط مکرر پدر هم میتونه باشه. تو اصفهان که یه کلینیک معروف هست. کلینیکها تیمهای مجرب دارند و علت سقط را همه جانبه بررسی می کنند. آدرسش اینه:
    اصفهان، میـدان بزرگمهر، خیابان سلمان فارسی (مشتاق دوم) ، نبش خیابــان بهشت ، شمـــاره ۲۳………..
    تلفن:۱-۳۲۶۷۰۰۳۰…………
    فکس ۳۲۶۷۹۰۸۲-۰۳۱ ………..

  35. ی دنیاممنون شاپرک عزیز محصول حاملگی رو ببرم همون کلینیک که ادرسودادی؟

  36. بله خانومی باید هر چی سقط کردی را ببری ولی شنیدم از قبل باید هماهنگ کنی////////// اتوپسی رویان (جنین) چیست ؟ اتوپسی عبارت است از کالبد شکافی رویان (جنین) فوت شده یا مرده توسط پاتولوژیست جهت پی بردن به علت مرگ رویان (جنین). که مراحل مختلفی دارد که شامل : بررسی ظاهر رویان (جنین)، وزن و اندازه گیری های ابتدایی، بررسی وضعیت احشاء داخلی سه حفره جمجمه، قفسه سینه و شکم، اندازه گیری و وزن احشاء و نمونه برداری قسمت کوچکی از احشاء جهت بررسی میکروسکوپی می باشد . در کنار این بررسی ها از ارزیابی کاریوتایپ، انجام رادیوگرافی رویان (جنین)، بررسی های میکروب شناسی و ارزیابی های ژنتیک مولکولی نیز می توان بهره برد .در بعضی آزمایشگاه ها امکان نگهداری قطعه کوچکی از بافت وجود دارد تا اگر نیاز به آزمایش تکمیلی بود بر روی آن انجام شود یا در آینده امکان تشخیصی خاصی پیدا شود و از آن بافت استفاده شود. فایده اتوپسی رویان (جنین) چیست ؟ با بررسی رویان (جنین) فوت شده در حدود ۸۰- ۷۰ درصد مواقع می توان به علت فوت رویان (جنین) پی برد و در مواردی از تکرار این مسأله در حاملگیهای بعدی می توان جلوگیری کرد .البته هر چه اطلاعات بیشتری وجود داشته باشد احتمال رسیدن به تشخیص قطعی بیشترست.این اطلاعات عبارتند از:سابقه پزشکی والدین، سایر فرزندان خانواده و بارداری های قبلی مادر، بیماری های دوران بارداری وحتی قبل از آن، داروهای مصرفی مادر در دوران بارداری، آزمایشها و سونوگرافی های دوران بارداری ، اتفاقات حین زایمان و یا منجر به زایمان. کدام رویان های (جنین های) مرده لازم است اتوپسی شوند ؟ اصولاً هرنوع مرگ رویان (جنین) باید بررسی شود اما در مواردی این ضرورت بیشتر است مثل سابقۀ تولد نوزاد با بیماری خاص مادرزادی درخانواده، سابقه مرگ داخل رحمی قبلی بدون علت شناخته شده، پیدا شدن آنومالی ها درسونوگرافی وشک به سندرم های خاص و تومورهای دوران رویانی (جنینی). برای اتوپسی رویان (جنین) بهترین شرایط کدام است ؟ بهتر است رویان (جنین) به همراه جفت و بند ناف هرچه سریعتر به مرکزی که اتوپسی انجام می شود ارسال شود. علل مرگ رویان (جنین) می تواند مربوط به خود رویان (جنین)، شرایط مادر، جفت و بند ناف باشد بنابر این جفت قسمت بسیارمهمی برای بررسی است وبهتر است همراه رویان (جنین) به مرکز ارسال شود. بهتر است نمونه به صورت تازه ارسال شود و از قراردادن آن در الکل، فرمالین یا هر فیکساتیودیگرجلوگیری شود. جفت و رویان (جنین) در دمای یخچال نگهداری شوند وبه وسیله یخدان به مرکز مورد نظر حمل گردند تا از لیز بافت ها در دمای اتاق جلوگیری شود.در صورت نگهداری طولانی تر در بیمارستان در سردخانه نگهداری شود. در صورتی که جفت و رویان (جنین) وارد فیکساتیو شوند آزمایش ژنتیک و میکروبشناسی قابل انجام نیست اما اتوپسی قابل انجام است. چند روز پس از مرگ رویان (جنین) اتوپسی ارزش دارد ؟ در صورت وجود مشکلات مادرزادی اتوپسی ارزش خود را حفظ می کند اما با گذشت زمان به مرور احتمال پیدا کردن بعضی اختلالات کمتر می شود. آزمایشهای ژنتیکی قدیمی معمولاًبعداز ۷۲ – ۴۸ ساعت پس از مرگ قابل انجام نیست.در صورتی که آزمایش سیتوژنتیک مولکولی در نمونه های کهنه تر نیز قابل انجام است. در مورد نمونه های کوچک که قابل اتوپسی نیستند چه اقدامی می توان کرد ؟ نمونه های کوچکتر قابل بررسی ماکروسکوپی و میکروسکوپی هستند و در ضمن آزمایشات سیتو ژنتیک مولکولی نیز قابل انجام می باشد . چرا انجام بررسی های ژنتیکی در سقط ضرورت دارند؟ با توجه به سهم عمده ناهنجاری های کروموزومی در سقط های خودبخودی، در مواردی که این اختلالات مطرح باشند، بسته به نوع ناهنجاری احتمال تکرار در بارداری های بعدی متفاوت است. در برخی موارد مانند آنیوپلوییدی های کروموزومی ریسک تکرار کم و در مورادی چون جابجایی های کروموزومی ریسک تکرار بسیار زیاد است. از این رو، مشخص شدن نوع ناهنجاری رویان (جنین) در تخمین ریسک تکرار و نیز پیشنهاد روش های تشخیصی پیش از تولد در بارداری های بعدی نقش تعیین کنده ای دارد. در چه مواردی بررسی ژنتیکی رویان (جنین) می تواند کمک کننده باشد؟ وجود مواردی چون سابقه سقط مکرر، نازایی، درگیری ارگانهای مختلف رویان (جنین) (آنومالیهای متعدد رویان (جنین))، وجود افراد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در خانواده و…مطرح کننده احتمال اختلالات کروموزومی می باشد. در چنین مواردی بررسی های ژنتیکی بر روی نمونه رویان می تواند کمک کننده باشد.

  37. مرسی ازاطلاعاتتون واقعا سایتتون عالیه،من وشوهرم ازمایش کاریوتایپ دادیم خوب بوده آیا احتمالش هس جنینم مشکل کروموزومی داشته باشه خیلی نگرانم،اگه این موضوع باعث سقط باشه درمانی داره،؟

  38. درمان سقط مکرر :::::::
    درمان معمولا بعد از انجام اقدامات تشخیصی و بر اساس علل زمینه ای صورت میگیرد .البته گاهی هیچ علت خاصی پیدا نمیشود وممکن است بنا به نظر پزشک درمان تجربی انجام شود.
    ۱- علل رحمی :
    فیبروم زیر مخاطی ،چسبندگیهای داخل رحمی و سپتوم از طریق جراحی به روش هیستروسکوپی به خوبی درمان میشوند.بطوریکه سقط از میزان ۸۴% قبل از درمان به ۱۲% بعد از درمان میرسد.میزان حاملگی وزایمان نیز پس از جراحی بطور قابل توجهی افزایش می یابد.در مواردی که نارسایی و شلی دهانه رحم تشخیص داده شود دوختن دهانه رحم یا سرکلاژ پیشنهاد می شود.
    ۲- علل ایمنی :
    داروهایی مانند هپارین و آسپرین دردرمان یکی از شایعترین و شناخته شده ترین عوامل ایمنی سقط پیشنهاد شده که پیامد حاملگی را بهبود میبخشد.اما درمانهای دیگرممکن است نه تنها سودی نداشته باشند حتی مضر هم باشند وعلاوه بر آن هزینه زیادی هم دارند.
    ۳- علل غددی :
    کم کاری تیروئید و دیابت آشکار باید در افراد مبتلا حتما درمان شوند. وجود انتی بادیهای ضد تیروئید در خون با افزایش احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید در سه ماهه اول بارداری والتهاب تیروئید پس از زایمان همراه است و این افراد باید در طول بارداری مرتب پیگیری و چک شوند.این افراد علی رغم طبیعی بودن عملکرد تیروئید از درمان در طی بارداری سود میبرند و خطر سقط و زایمان زود رس ، کاهش می یابد.در افرادی که تخمدان پلی سیستیک دارند درمان با مت فورمین به طور قابل توجهی میزان سقط را کاهش می دهد.افزایش پرولاکتین مخصوصا در سه ماهه اول بارداری باعث افزایش سقط میشود و درمان با داروهای مرتبط حتی در افراد بدون علامت نیزسودمند است.
    ۴- علل انعقادی :
    در مواردی که بیماری انعقادی ارثی مشخصی وجود داشته باشد ، درمانهای ضد انعقادی پیامد حاملگی را بهبود می بخشند اما بر پیشگیری از سقط چندان اثری ندارند.

    ۵- علل ناشناخته :
    در مواردی هم که علی رغم بررسیهای لازم ،علت سقط ناشناخته می ماند اقداماتی میتوان انجام داد از جمله :
    اصلاح روش زندگی :قطع مصرف دخانیات ، الکل ، کاهش مصرف کافئین (قهوه ، نسکافه، کاکائو، نوشابه و….) ، کاهش وزن در افراد دچار اضافه وزن یا چاق.
    استفاده از پروژسترون که به توصیه پزشک ودر زمان مشخص تجویز میگردد.
    آسپرین وهپارین در مواردی ممکن است سودمند باشد.
    استفاده از برخی داروهای تحریک تخمدان
    IVF/ PGD: برخی اختلالات کروموزومی در جنین افراد دچار سقط مکررشایعتر است و ممکن است لقاح آزمایشگاهی و تشخیص ژنتیکی قبل از تولد و سپس انتقال جنینهای سالم به رحم مادردر این موارد کارساز باشد.
    تخمک اهدایی :گاهی کاهش کیفیت تخمک مسؤول سقط مکرر است (۲۵% ) که استفاده از تخمک جوانتر مشکل را حل میکند.
    رحم اجاره ای :در مواردی که علل رحمی مطرح باشند و با هیچیک از درمانهای جراحی نتوان مشکل را مرتفع کرد میتوان از یک رحم سالم جهت حمل بارداری کمک گرفت.

  39. راستی کاریوتایپ برای نرمال بودن کروموزومها هست و شما هم که گفتید نتیجه نرمال بوده. پس نگرانی نداره عزیزم!

  40. دیروز رفتم کورتاژ کردم،الان جفت وجنینی که تا ۸هفته رشد کرده بود درمحلول فرمالینه وخونمونه امروزم که هرازمایشگاه ژنتیکی زنگ زدم نبودن ،،بهم گفتن اگه بخوای ژنتیکی بررسی بشه دو سه ملیونی هزینشه که این هزینه برای من خیلی سنگینه،اما اگه ظاهری بخوای بررسی بشه ۴۰۰تومن هزینه داره موندم چیکار کنم دیگه کلافه شدم اگه ژنتیکی بررسی شد بازم علت مشخص نشه چی؟به نظرشما ژنتیکی بررسی کنم یا ظاهری؟تا فردا بقایای حاملگیم خراب نمیشه کجا بزارم بهتره؟توروخداهرچه زودتر جواب بدین

  41. طاهره جون باید از قبل با مرکز مورد نظر هماهنگ می کردی و از دکترت هم مشورت می گرفتی. در ضمن نمونه باید به صورت بافت تازه و یا فریز شده (Fresh Frozen Tissue) بدون قرار گرفتن در الکل، فرمالین و یا سایر محلولهای فیکساتیو درسرنگ یا میکروتیوب نگهداری شده و به آزمایشگاه تحویل داده بشه. فکر کنم به ریسک ۴ میلیونی نیارزه. اگه بررسی عمیقتر و همه جانبه بشه بهتره. چون اگه نتیجه نگیری خدایی نکرده باید دوباره آن آزمایشات معتبرتر رو انجام بدی. بهتره تا فردا صبر کنی و از متخصص ژنتیک مشورت بگیری عزیزم.

  42. سحر - کارشناس مامایی پاسخ

    طاهره جان…خراب نمیشه توی فرمالین.بهتره که تو فرمالین نباشه.خب همونطور که خودتون میدونین اگه ژنتیکی بررسی نشه مشخص نمیشه ک این جنین دقیقا چه مشکلی داره.ظاهری هم از تغییرات ظاهر جنین احتمال میدن ک چه مشکلی داره.میتونین چندتا ازمایشگاه دیگه توی بیمارستانای دولتی سر بزنین که قیمتش پایین تره.

  43. هانیه جون منظورتون از بررسی دقیق تر وعمیق ترچیه؟درضمن دکترم خودش کورتاژ که کرد جنین داخل محلول فرمالین گذاشت!من همه بیمارستانهای دولتی پرسیدم گفتن جنین روژنتیکی بررسی نمیکنیم باید بری خصوصی ،تواصفهان کجا ببرم بهتره؟دیگه از شوهر مم خجالت می کشم آخه بازحمت پول به دست میاره منم به این راحتی باید ازدست بدم افسردگی گرفتم به خدا الان که اینومینوییم چشام پره اشکه برام دعا کنید خدایا هیشکی روناامیدنکن،هرکی رو میبینم بدون درد سر بچه دارمیشه به حالش غبطه میخورم شوهرم خیلی بچه دوس داره ولی به رو من نمیاره به من میگه بچه نمیخام اما از رفتارش مشخصه عاشق بچس من چیکارکنم تا امیدم ناامید

  44. خانومی توکلت به خدا باشه. تو شرایط نرمال استرس مانع بارداری میشه. پس لطفاً آرامشتو حفظ کن. من شنیدم آزمایش ژنتیک جدیدا خیلی پیشرفت کرده. حتما علت مشکلت پیدا میشه. یکم به خودت زمان بده. تو داری برای خوشحالی همسرت تلاش می کنی.

  45. سلام من دختر۲۲ساله هستم که دی حامل شدم ازاول افتادم سرلکه بینی دکتربهم قرص دادو۲۰روز خوابیدم اما تا۱۰هفته بچم نگرداشتم ولی بچم تو۷هفته مونده بود ورشدنکردوسقطم کردن

  46. سلام رفتم برادکتر کلانترنوبت بگیرم واسه ۵ماه دیگه نوبت دادن،نمیتونم صبرکنم هم ازچسبندگی رحم میترسم هم دلم خیلی بچه میخواد ،دکتر خوب تواصفهان سراغ نداری برا سقط؟باتجربه هاتوروخدا جوابموبدین???

  47. از هفته چهارم، قلب جنين مي‌تپد
    زودترين وقتي که شما متوجه مي‌شويد پدر شده‌ايد و خانم‌تان باردار است، هفته پنجم بارداري است. حتما مي‌پرسيد چه‌طور مگه؟
    آيا اين پنج هفته رشد جنين و اتفاقاتي که افتاده است را متوجه نمي‌شويم؟ اجازه بدهيد برايتان توضيح دهم. ما از اولين روز آخرين قاعدگي، شروع اين بارداري را حساب مي‌کنيم، بنابراين قطعا در هفته اول که همسر شما دچار خون‌ريزي بوده و قاعدگي يا چرخه ماهيانه‌اش را داشته است. در هفته دوم يا اوايل سوم لقاح انجام شده است و در اين زمان يعني هفته سوم بارداري، سن جنين شما يک هفته است و هيچ شباهتي به جنين يا کودکي که در ذهن داريد، ندارد. او فقط به اندازه سر سوزن است و از چند سلول به هم چسبيده تشکيل شده است. همسر شما و خودتان در اين ايام مي‌دانيد که روش‌ها را قطع کرده‌ايد و مقاربت مثبتي داشتيد اما مطمئن نيستيد که بارداري يا بهتر بگويم لقاح اتفاق افتاده است يا خير، بنابراين بايد تا آخر ماه يعني پايان هفته چهارم منتظر بمانيد که ببينيد آيا همسر شما قاعدگي ماهيانه‌اش آغاز مي‌شود يا خير.
    معمولا وقتي چند روزي قاعدگي عقب مي‌افتد به باردار بودن مشکوک مي‌‌شود و تازه اينجاست که مي‌توانيد با وسايل چکاپ خانگي که بسيار حساس هستند و در ادرار قرار مي‌گيرند و سنجيده مي‌شود آيا بارداري رخ داده يا خير متوجه موضوع شويد. البته هنوز براي آزمايش خون گرفتن و پاسخ مثبت شنيدن زود است و پزشک زنان خواهد گفت که اجازه بدهيد چند روز معادل ۵ تا ۱۰ روز از موعد قاعدگي بگذرد و اگر رخ نداد برايتان درخواست آزمايش مي‌کند. اين در حالي است که همسر شما در هفته پنجم و يا ششم بارداري است. اين تأخير براي آن است که تا جنين شما در ديواره رحم جايگزين نشود و ميزان هورمون مشخص کننده بارداري به حد معمول در خون نرسد، آزمايش‌ مثبت نخواهد بود. پس براي شما آقاياني که منتظريد تا ببينيد بالاخره پدر شده‌ايد يا خير چند توصيه مي‌توان داشت. اول اينکه از همسرتان بخواهيد هيچ دارويي را مصرف نکند، چرا که امکان دارد لقاحي انجام شده باشد و جنين تشکيل شده در سفري که از تخمدان تا رحم دارد و در مراحل جايگزيني دچار آسيب شود. دوم، امکان دارد با اينکه او باردار است اما همه علايم شروع يک قاعدگي جديد را داشته باشد. نه خودتان از اين امر دلخور شويد و نه به او مجال ناراحت شدن بدهيد. مثلا هر از چند گاهي بدون هيچ دليل خاصي برايش گل بخريد و به خانه بياوريد. مي‌توانيد يک کتاب بارداري که مراحل رشد جنين دارد تهيه کنيد و با همسرتان آن را بخوانيد. اگر همسر شما در هفته ششم يا پنجم باشد قلب جنين شما در حال تپيدن است (قلب از هفته چهارم بارداري مي‌زند) و کوچولويي که فقط شبيه يک شيء دو ميلي‌متري است در رحم اوست، توصيه سوم اينکه همسرتان را بسيار در آغوش بگيريد. بسياري از زنان در طول اين دوره خاص از زندگي از در آغوش گرفته شدن لذت مي‌برند.

  48. سلام من هفته ۷بارداری هستم بهم گفتن رشد جنین متوقف شده ولی کیسه در حال بزرگ شدنه ممکنه جنین رشد کنه?قبلا هم هفته پنجم بدون سونو سقط داشتم.تورو خدا راهنماییم کنید

  49. زری جون فکر کنم متاسفانه حاملگی پوچ یا مولار باشه که قلب جنین هم تشکیل نشده چون باید حداکثر تا هفته ۷یا ۸ تشکیل می شده اگه دیرتر بشه احتمال تشکیلش خیلی کمه خانومی.

  50. سلام من تو ۶هفته و ۴ روز هستم امروز سونو دادم که به تشخیص سونو ۵هفته و ۴روز بود ساک ، جنین و کیسه زرد تشکیل شده بود ولی قلبش هنوز تشکیل نشده بود…خیلی نگرانم… یعنی تشکیل میشه؟کسی اینطوری بوده؟:-(

  51. راضی جان نگران نباش تا هفته هفتم برای تشکیل قلب بچه وقت هست. تو هفته هفتم و یا هشتم ضربان قلب شکل می گیره.

  52. مرسی بابت دلداریت هانی جون
    من چون استرس زیاد دارم تحمل این روزا برام سخت شده…
    قبلا هم یه سقط فراموش شده داشتم واسه همین میترسم…

  53. سلام من ۲۰سالمه ۸هفتگی رفتم سنو گرافی گفت قلب تشکیل نشده باید سقط کنی من و دوستم با هم رفتیم ولی من سقط کردم دوستم هفته ۹بارداری قلب تشکیل شده بود حالا من میخوام دوباره حامله بشم میترسم نمیدونم چرا اینگور شد لطفا راهنمایی کنید

  54. تشکیل نشدن قلب جنین و سقط در بارداری اول شایع است. این سقط مکرر است که نگران کننده است گاهی به دلیل مشکلات کروموزومی ویا تشکیل نشدن قلب جنین سقط به طور خود به خود اتفاق می افتد و لزوما در بارداری بعدی تکرار نمی شود. نگران نباش سارا خانوم.

  55. سلام
    من هفته۶ سونو شکمی دادم جنین قلب نداشت
    هفته۷ بازهم سونوشکمی دادم نداشت
    هفته ۸سونو واژینال دادم بازهم نداشت
    براساس تاریخ پرید من ۸هفته و ۴روزم ساک هم همین سن است ولی جنین ۶هفته و ۴روز ودراین دوهفته تقریبا ۴روز رشد داشته آیا بازهم صبرکنم یا سقط کنم؟؟
    توروخدا پاسخ مرا بدهید

  56. راضی جون متاسفم بابت این موضوع… ولی احتمالاً خود به خود سقط می شود و معمولا فرایند سقط جنین به صورت طبیعی توسط خود بدن اتفاق می افتد. اما مواردی هم وجود دارد که نیاز به مداخلات پزشکی وجود دارد.

    برای بارداری پوچ ممکن است پزشک بخواهد کمی صبر کنید تا سقط به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. این فرایند ممکن است چند روزی طول بکشد چون کمی طول می کشد تا بدن شما درک کند که هیچ جنینی در داخل ساک حاملگی وجود ندارد. اگر چه بالاخره در دوازده هفتگی بارداری این اتفاق می افتد و جفت شروع به جدا شدن کرده و خونریزی برای سقط شروع می شود……….

    استفاده از تداخل های درمانی برای سقط جنین در بارداری پوچ با نظر شما و پزشک معالج تان صورت می گیرد. هر خانم بارداری که حاملگی اش پوچ باشد برای سقط آن، سه راه پیش پای خود دارد:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

    ۱. صبر کند تا سقط به طور طبیعی رخ دهد……………….

    ۲. سقط جنین با استفاده از دارو……………….

    ۳. کورتاژ……………

    متأسفانه گاهی اوقات اگر چه خانم ها صبر می کنند تا سقط به صورت خود به خود برای شان انجام شود ولی ممکن است با نظر پزشک به کورتاژ هم نیاز پیدا کنند تا باقی مانده های بارداری و ساک حاملگی که خود به خود نیفتاده از بدن خارج شود.

  57. سلام اگه قلب جنین تشکیل نشه علائم بارداری از بین میره؟یعنی مادر دیگه علائم بارداری نداره؟؟ خواهش میکنم جواب بدین

  58. آرام جان تا زمانی که سقط جنین اتفاق نیفتد شما علایم بارداری خواهید داشت و بتای خونتان همچنان بالا خواهد بود. گاهی سقط به طور خود به خود انجام می شود و گاهی نیاز به قرص یا کورتاژ هست که این را پزشک تشخیص می دهد.

  59. با سلام و ممنون از وقتی که میزارید و جواب میدید.من تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی ام ۳۱ فروردین بوده وقتی سونو کردم به من گفتم هفت هفته و شش روزم هست ساک و زرده و … تشکیل شده ولی ضربان فلب نداشت من ۳۲ وبارداری اولم هست حالا خواستم بدونم من صبر کنم یا باید سقط کنم چون شنیدم بعضی ها تا هفته ی ۱۱ ممکن هست قلب تشکیل شود.آیا امیدی هست؟؟ ممنون و سپاسگزارم.

  60. مژگان جان بهتره تا هفته نهم صبر کنی و سونو کنی ان شاالله که قلبش تشکیل بشه اگر نشد خود به خود سقط میشه یا شاید لازم بشه با قرص سقط کنی یا با نظر پزشک کورتاژ کنی.

  61. با سلام
    من ۱۸ سالمه تا ۶هفتگی ک سنو رفتم همه چیز عالی بود بعداز از سنو ب دکتر گفتم برام ویتامین بنویسه ک بچه مشکلی کنداشته باشه مرتب خوردم تا ۸ما رفتم سنو واسه تشکیل قلب ک میگن تو ۶هفتگی دیگه رشت نکرده
    من باید چکار کنم هیچ حالت بدیم ندادم نرمالم فقط بعض وقتا خیلی کم حالت تهو دادم ب نظر شما صحیح ترین اقدام چیه انجتم بدم
    ممنوم

  62. سلام علیکم مادرای خوب نگران نباشین این که میگن قلب تشکیل نشده صحت نداره بر اساس نظر دکتر روازاده متخصص طب سنتی بچه هایی که در دو ماهگی میگن قلب تشکیل نشده جزو نخبگان هستند باید صبر کنید وسقط نکنید وبه یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید اگر بچه قلب نداشته باشه رحم خودش طبیعی دفع میکند چندین نفر سراغ دارم سقط نکردند الان بچه صحیح وسالم داره زندگی میکنه من هم چون اطلاع نداشتم قربانی این تکنولوژی شدم و بایک سونو و تشخیص اشتباه دکتر بزور دارو سقط کردم برید تحقیق کنید از منابع طب سنتی و تبلیغ کنید بین دوستان آشنا وغریب وجلوی قربانی شدن این طفل های معصوم را بگیرید

  63. سلام خسته نباشید، در هفته نهمه بارداری هستم،سونوگرافی گفته قلب بچه تشکیل نشده،به نظر شما چکار کنم؟اخه توی کتابی خوندم تا هفته دوازدهم وقت هست شاید قلب جنین تشکیل بشه،حالا برم سقط کنم یا تا هفته ی دوازدهم صبر کنم

  64. با سلام بارداری اولم در اردیبهشت ماه در ۱۲ هفتگی به علت توقف رشد جنین و تشکیل نشدن قلب در ۸ هفتگی سقط فراموش شده داشتم و سقط کردم روز ۱۳ پریودم سونو دادم چندتا فولیکول ۸ و ۹ داشتم حالا اگه اقدام کنم برای بارداری خطر نداره با توجه به کوچک بودن فولیکول یا اینکه فولیکولام رشد کردن؟ ضمنا کم کاری تیروئید دارم که همیشه کنترل شده است.

  65. سلام
    من دیروز سونو دادم جوابش این بود.
    ۱-سن حاملگی براساس cRL=2-3 MM مطابق با ۶هفته و۱روزمیباشد.
    ۲-FHR رویت نشد باتوجه به کوچکتر بودن FETAL POLE از ۶MM .عدم رویت FHRدرسونوگرافی ابدومینال.
    ۳-واکنش دسیدوا در حد طبیعی رویت شد
    ۴-سایز ساک حاملگی با سن حاملگی تناسب دارد
    ۵-توده فضا گیر در آدنکس ها وپارانشیم رحم رویت نشد.
    لطفا راهنماییم کنین با توجه به اینکه یک سال قبل هم به علت تشکیل نشدن قلب جنین در ۸هفتگی مجبور شدم سقط کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

  66. سلام خسته نباشید من ۱۰ تیر آخرین قاعدگیم بود الان هشتمه مهر این اولین سنویی بود که امروز رفتم جنین باید ۱۲هفته باشه اما داخل سنو ۸ هفته بود بدون قلب اما من تمام علائم بارداری رو دارم بدون هیچ لکه بینی میخواستم بدونم اگر قلب تشکیل نشه جنین خودش سقط نمیشه علائم بارداری متوقف نمیشه در ضمن من با هزار بدبختی رفتم سنو شوهرم اجازه نمیده

  67. معمولن بعد از چند بار سقط باید به دکتر مراجعه کنیم برای درمان؟؟؟

  68. بعد از دو بار سقط بهتر است بارداری بعدی تحت نظر پزشک متخصص باشد.

  69. سلام خسته نباشید من ۵هفته و۳روزم هست امروز رفتم دکتر سونو واژینال انجام داد وگفت که ساک کوچکی تشکیل شده ولی جنین وقلبش تشکیل نشده گفت دو هفته دیگه دوباره سونو انجام بده خواهش میکنم بهم بگین من الان باید چکارکنم حاملگیم اولم پوچ بود الان یه پسر دارم

  70. بهتره سونوی قلب جنین در ۷ هفته انجام بشه .

  71. با سلام وخداوقوت سایتتون عالیه یه سوال از حضورتون داشتم بنده۳۰سالمه سال پیش یه سقط داشتم الان هفته۶بارداریم سونو دادم گفتن فقط ساک و جسم زرد رو میبینن دوهفته دیگه بیا برا تکرار سونو چرا جنین دیده نشده یعنی امکانش هست تو این دوهفته هم جنین دیده بشه و همزمان قلبش؟داروهای که تجویز کردن اسپرین، شیافت پروژسترون ،اسیدفولیک۵،ودوفاستون ممنون از پاسخگویتون

  72. عاطفه جون برای یک بارداری سالم و قطعی حتما در سونو گرافی هفته هشتم باید جنین با تپش قلب دیده بشه ان شاء الله که بارداری …. توکل کن به خدا

  73. سلام من در هفته ششم رفتم سونوگرافی واژینال و گفت قلب تشکیل شده و از اونروز خونریزی و لکه بینی داشتم که با آمپول و شیاف خوب شدم و در هفته هفتم رفتم دوباره سونوگرافی و گفت قلب تشکیل نشده و رشدی هم نداشته،تورو خدا جواب منو بدین حاملگی پوچه؟ چیه؟

  74. حاملگی پوچ یعنی ساک حاملگی تشکیل شده و جنینی توش نیست و البته بقیه علایم حاملگی هست و بتا هم افزایش می یابد اما جنینی نیست.

  75. یعنی الان مال من چی میتونه باشه
    صبر کنم دوباره سونوگرافی بدم یا کلا بیخیال بچه بشم و سقط کنم؟

  76. عاطفه خانوم باید هفته بعد دوباره سونوگرافی بدید اگه قلب بچه تشکیل شده بود که تبریک!!!!! اگه نشده بود خود بخود سقط میشه .

  77. تورو خدا دعا کنید البته گفتم هر چی صلاحه خداست همون بشه
    مرسی از همه شما

  78. سلام.توروخدا حتما جواب دهید فوری..من حاملگی دو قلویی داشتم با توجه ب اینکه یکی از قل هام در سونو غربالگری اول سقط شده اما جذب نشده دکتر گف تا یکماه بعد جذب میشود اما نشد همسان هم هستند در سونوی هیجده هفته متوجه شدند ک قل سقط شدم رشد کرده بدون قلب میخواستم بدونم چیکار کنم بم گفتن باید سقط شده جدا بشه ایا تاثیری رو قل سالمم میذاره یا نه و امکان داره مشکلی برای قل سالمم بوجود اورده باشه تا الان چون همسانم هستند با تشکر

    1. سلام باید سریع تحت نظر پزشکتون اقدام برای جدا سازی انجام شود نگران نباشید مشکلی برای قل سالم پیش نیامده.

  79. سلام و سپاس از مطالب خوبتون مادران عزیز امیدوارم هیچوقت تجربه ی تلخ سقط سراغ هیچ یک از شما ها نیاد من دوهفته پیش در ۸هفتگی سقط کردم با دارو ضربان قلب دیده نشده بود قبلا یه سقط داشتم اما خوردم زمین ومجبور شدم دارو بخورم آخر هم کورتاژ شدم قرار شد جواب نمونه هام پنجاه روز دیگه بیاد تا دلیل تشکیل نشدن ضربان قلب مشخص بشه اما من با اینکه یه پسر ۸ساله دارم و۲۵سالمه دیگه از بارداری وحشت دارم برام دعا کنید

  80. سلام مرسی از پاسختون اما من با چن تا از متخصصای زن و متخصصای سونوگرافی خرف زدم هر کپوم نظری داشتن بعضیا میگن جدا کردن قل سالم از سقط شده خطرناکه چون هردو داخل یک کیسه ابن بعضیا هم معتقد بودن که هردو رو نگه دارم بعضیام میگن نمیشه هردو رو نگه داش چون احتمال سقط عس چون سقط شده جذب نشده و از طریق یک شریلن نافی داره تغذیه میشه میشه راهنماییم کنید چه کاری انحام بدم لیا هردو رو سقط کنم کمکم کنید

    1. سلام بهتره پزشک معالج شما سعی خود را بکند تا قل سالم حفظ شود.

  81. سلام ایا جدا کردن دوقلویی ک یکی مشکل داره ولی در یک کیسه ابن هطری برای جنین سالم نداره جفتشونم مشترکه با تشکر

  82. سلام من پریودهای نامنظمی دارم و گاهی مجبور به تزریق امپول میشدم تا پری بشم.اخرین بار توی ابان ماه پری شدم با تزریق امپول اما آذر ماهم پریود شدم و توی دی ماه که منتظر بودم رفتم ازمایش دادم و حامله بودم و بتام هم پایین بود این عددهای کم خبر از اولای بارداری میداد.خب بعد از دوهفته سونو شدم دکترم گفت حاملگیت پوچ من خواهش کردم بیرون هم سونو بدم وقتی بیرون سونو دادم گفت ۴هفته و شش روزت هست.رفتم پیش یک دکتر دیگه ایشون با توجه به پری های نامنظم و تزریق امپول گفتن ۱هفته دیگه برم و وقتی رفتم ۶هفته کامل بود سن حاملگیم.خب ایشون جنین و کیسه زرد و دیدن و دوهفته بعد واسه سونو قلب نوبت زدن که قلبشم ضربان داشت و تازه تشکیل شده بود و باز توی سن حاملگی نوشته بود ۶هفته الان نگرانیم از اینه که چرا ۸ هفته رو نشون نداد و اینکه دکترمم اصلا حرف ناامید کننده ای نزد؟ و بازم برای ۱۳روز دیگه نوبت دادن.
    خواهشا بگید بهم چکار کنم آیا بچم سقط میشه یا مشکلی نیست خواهش میکنم زود جواب بدید?

    1. سلام عزیزم نگران نباش وضعیت شما طبیعیه.

  83. سلام من ۴سال نازایی داشتم سال۹۴برج۱۰و۱۱امپول استفاده کردم و دکتر برام عکس رنگی نوشت اما قبل از اینکه عکس رو بدم در فروردین ماه باردار شدم سونو که دادم ساک ومایع زرد تشکیل شده بود ولی متاسفانه به علت بارداری پوچ در هفته نهم کوتارژ شدم الان بعد از ۸ماه به صورت طبیعی باردار شدم دیروز سونو دادم گفت ساک تشکیل نشده ممکنه اوایل بارداریت باشه یه هفته دیگه بیا تو روخدا راهنماییم کنین امیدی است که تشکیل بشه کل وجودم رو استرس گرفته

    1. سلام عزیزم نگران نباشید شما زود به سونوگرافی مراجعه کرده اید صبر کنید ۱۰ روز دیگه سونوی مجدد انجام دهید.

  84. باسلام من توهفت هفته رفتم سنوجنين قلب داشت تا اينكه در روزتهوع صبگاهي رو نداشتم طبق نظر دكتر سنو انجام دادم كه گفتن قلبش نميزنه و حتي جنين رشدم داشته بهم نامه كورتاژ دادن ولي نرفتم والان هنوز نه لكي دارم نه خونريزي حتي هنوز تمام حالت هاي بارداريم رو دارم دو جا هم طب سنتي رفتم گفتن جنين قلب داره ولي بازم ميترسم سنو برم

    1. سلام میتوانید چند روز آینده مجدد سونو بدهید.

  85. سلام.من ۷ هفته و پنج روزم بود اما دیروز سونو دادم گفت از هفته ۶ دیگه رشد نکرده و قلبش تشکیل نشده من ۳۴ سالمه و بچه دوممه.گفت هفته بعد یه سونو مجدد بده اگه تغییری نکرده باشه باید کورتاژ کنم ضمنا هیچ گونه خونریزی یا لک بینی ندارم کمکم کنید ممکنه تا هفته بعد قلب تشکیل بشه؟اگه نه باید کورتاژ کنم یا خودش سقط میشهاگه بیشتر بمونه خطری نداره؟چرا این اتفاق افتاده؟ممکنه بازم تکرار بشه در دفعات بعد؟

    1. سلام هفته آینده سونوی مجدد بدهید نیاز نیست از اول کورتاژ صورت بگیرد اول دارو مصرف میکنید اگر با دارو دفع نشد در مرحله آخر کورتاژ میشوید علت مشکل جنین شما مشخص نمیباشد.

  86. سلام خسته نباشید ببخشیدمن از زمان پریودیم شش هفته باردارم دیروز رفتم گفت ساک تشکیل شده فکرکنم نوشته بود فتال پل هم تشکیل شده ولی هنوز قلب تشکیل نشده،ولی از لحظه لقاح با حساب خودم چهارهفته هستم،به نظرتون مشکلی نداره بچم؟هنوز زوده برا تشکیل قلب؟

    1. سلام ممنون. شما زود به سونوگرافی مراجعه کرده اید باید ۱۴تا ۱۰ روز دیگه سونوی مجدد بدهید.

  87. ضمن عرض سلام و تشکر از سایت خوبتون.من در هفته۷ به سونو رفتم و گفتن قلب تشکیل نشده و جنین ۶ هفته داره و الان ۸ هفته و ۳ روزمه اما از بی بی چک استفاده کردم مثبت بود یعنی الان ۱۷ روزه که جین از بین رفته پس چرا بتای من بالاس ممکنه هنوز جنین زنده باشه.لطفا راهنماییم کنید.متشکرم.

    1. سلام دوست عزیز کی گفته جنین شما مرده!  شما فقط زود رفته اید به سونوگرافی به همین علت قلب جنین ضربان نداشته باید ۸ هفتگی مراجعه میکردید در ضمن نیازی به بیبی چک نیست چون بعد از سقط هم اگر از بیبی چک استفاده کنید مثبت میشود زیرا زمان میبرد تا هورمون حاملگی در بدن کاهش پیدا کند.

  88. ولی من الان باز سونو دادم گفت همون ۶ هفته است ساک حاملگی بزرگ شده اما جنین همون ۶ هفتس ساک حدود ۷ هفتس بهم گفت از نظر من این حاملگی تموم شدس خیلی ناراحتم الان باید ببینم دکتر کورتاژ انجام میده چیکار باید بکنم اصلا لک بینی هم ندارم.به نظرتون بازم صبر کنم.امروز ۸ هفته و ۵ روزم بود البته با احتساب دو هفته اول یک هفته پریود و یک هفته تخمک گذاری.

    1. عزیزم اگر تمایل داشتید با شماره مشاوره مامایی داخل سایت تماس گرفته و متن سونوگرافی خود را برای من بخوانید تا بتوانم بهتر راهنماییتان کنم.

  89. سلام. من ۶ هفته و ۵ روزمه. دو روز پیش برای تشکیل قلب رفتم سونو و خداروشکر تشکیل شده بود و هیچ مشکلی نبود. دیروز یک لخته سیاه و بزرگ ازم خارج شد بدون هیچ دل درد و کمر دردی. بعد از اون چند بار به صورت لکه سیاه یک بار لخته خیلی کم و چند بار لکه قرمز که فقط موقع دستشویی رفتن ازم خارج میشه واصلا لباس زیرم کثیف نمیشه. من نه دل درد دارم نه کمر درد. رفتم دکتر گفت احتمالا کنده شدن بخشی از جفته برام ۵ تا آمپول و ۱۰ تا شیاف پروژسترون نوشت تا الان ۳ تا آمپول ها رو زدم ولی همچنان لکه بینی قرمز و سیاه دارم.و استراحت مطلق هم هستم. خواهش میکنم کمکم کنید خیلی نگرانم که خدانکرده سقط بشه. من ۳ دوره(روزی۴ بار) کلومفین برای بارداری استفاده کردم که خدا اینبار بهم این بچه رو داد. من صدای قلبش رو شنیدم و دوست ندارم از دستش بدم.

    1. سلام نگران نباشید استراحت کافی داشته باشید و داروهای خود را استفاده کنید.

  90. سلام من ۲۱ سالمه بارداری اولم هست تو۸هفته و۴روزرفتم سونوگرافی البته غیرازدوهفته ای که پریودوتخمک گذاری بودپریودیمم همیشه منظم بوداصلاسابقه سقطم نداشتیم دکترگفت بچت درهفته هفتم مرده وخیلی کوچیکه من صدای قلبش نشنیدم بعدهمون ساعت یه جای دیگم سونوگرافی کردم اونم گفت بچتون مرده یعنی برم سقط کنم یعنی هیچ دردوخونریزی ولکه بینی نداشتم وندارم توروخداجوابموبدیدلطفا

    1. سلام میتو انید با مشورت پزشک معالج خود هفته آینده سونوی واژینال بدهید.

  91. توروخداجوابم بدید سونوواژینالم همون لحظه انجام دادگفت متاسفانه صدای قلبش نمیشنوم بچتون مرده خودم حساب میکنم شش هفتمه البته زمان تخمگ گذاری پریودیمم کم کردم هیچ دردوخونریزی ولکم ندارم یعنی ممکنه مرده باشه ؟

    1. بهتره پیش پزشک خود برید تا برای شما تصمیم بگیرد.

  92. باسلام خسته نباشید الان جنین من ۶ هفته و سه روزست دیروز رفتم دکتر سونگرافی وازینال نوشته بود ساک حاملگی با یولک ساک و فعلا بدون قطب جنین شکمم درد میکنه و بجز درد سینه علایم دیگه ای ندارم دکترم گفت ده روز بعد بیا کورتاز کنم یعنی جنین من مرده؟اگه نه که من چیکار کنم و چه غذاهخایی بخورم که رشد کنه همه میگن برای هفته شش این وضعیت غیر عادیه لطفا اگه کسی سابقه این طور موارد رو داره نظر بذاره

    1. سلام ممنون. شما باید هفته آینده مجدد سونوگرافی واژینال انجام دهید تا هفته آینده وقت دارید اگر تا هفته آینده تشکیل نشد آن وقت باید از داروهای سقط اور زیر نظر پزشک استفاده کنید ونیازی به کورتاژ نمیباشد چون سن بارداری شما کم است وبه دارو جواب میدهد.

  93. سلام خانم دکتر من فردا میرم تو ۷هفته دیروز لک بینی زیاد داشتم که قرمز بود دکتر واسم سونو روی شکم نوشت گفت ساک بارداری تشکیل شده یه جوانه خیلی کوچیک توش هست ولی قلب تشکیل نشده گفت دوهفته دیگ سونو تکرار کنم خیلی نگرانم به نظرتون تشکیل میشه امیدی هست یعنی میشه تو۱۴روز قلب تشکیل بشه

    1. سلام نگران نباشید ممکن است تخمک گذاری شما دیر صورت گرفته باشد به همین علت شما باید ۲ هفته دیگه سونوی مجدد بدهید برای تشکیل شدن قلب جنین تا پایان ۸ هفتگی زمان دارید بودند خانمهایی که مشکل شما را داشتند وبعد از ۲ هفته قلب جنینشان تشکیل شده بوده پس امید داشته باشید واز استرس به دور باشید.

  94. پریسای عزیزم من همون خانومیم که قبل شما پیام دادم عزیزم دکتر من تشخیص ۶ هفته داده بود بدون جنین ۱۰ روز بعدش رفتم سونو گفت این هفته شش هفتشه با ضربان قلبی منظم , شاید برای شما هم همین شرایط وجود داشته باشه من که با حرفایی که دکترم میگفت اصلا امید نداشتم فقط توکل کردم به خوده خودش

  95. باسلام خداقوت توروخداجوابموبدین من ۱۸ام اردیبهست برا بارداریم اقدام کردم ۹ام خرداد باید پریود میشدم نشدم ۵روز عقب زد رفتم پیش پزشکم برام بتا نوشت انجام دادم گفتن ن مثبته ن منفی روز بعدش پریود شدم بعد پریودیم لکه بینی داشتم با کمردرد بعد چندروز رفتم پیش دکتر برام بتا نوست انجام دادم گفتن مثبته و سونو هم رفتم چیزی نشون نداد بعد از ۲۰ام تا۲۵ام لکه بینی داشتم بعد ۲۷ام کمردرد و شکم درد داشتم رفتم سونو و ازمایش سونو بازم چیزی نشون نداد سونو واڙینال ازمایشم عدد بتاهست ۱۵۴۰.دکتر گفته احتمال زیاد سقط مطرح هست ایا بچه ام سقط شده یا خیر

    1. سلام شما خیلی زود به سونوگرافی مراجعه کرده اید بهتر است بین هفته ۷ تا ۸ بارداری سونوگرافی انجام بدهید.

  96. با سلام
    من در تاریخ ۴ خرداد ای یو آی کردم و باردار شدم الان با احتساب اولین روز آخرین پریود هفت هفته و چهار روز هستم. اول هفته ششم سونو واژینال دادن ک گفتن همه چیز خوبه و جنین تازه داره تشکیل میشه و برای دیدنش خیلی زوده دو هفته بعد باید تکرار بشه. امروز ک رفتم با سونوی واژینال جنین دیده شد ولی سنش همون شیش هفته بود و قلب نداشت دکترم صد در صد گفت امیدی نیست و باید سقط بشه ولی با این حال گفت یه سونوی دیگه انجام بده.چند درصد ممکن هست جنین من رشدش ادامه داشته و قلب تشکیل بشه.در ضمن از شیاف ضد سقط استفادع میکنم و هیچ درد و خونریزی فعلا ندارم، از علائم بارداری هم فقط سینه درد و اشتهای خیلی زیاد دارم.
    ممنون میشم پاسخ من رو بدید

    1. سلام نگران نباشید یک هفته دیگر سونو واژینال انجام بدهید بهتر است زیر نظر پزشک معالج خود شیافهای خود را قطع کنید تا جواب سونوگرافی بعدی مشخص شود.

  97. اگه شیاف ها رو قطع کنم و جنینم مشکلی نداشنه باشه ممکن هست ک سقط بشه؟ چون من شنیدم اگر جنین مشکل داشته باشه با وجود داروی ضد سقط بازهم لکه بینی و خونریزی همراه با درد اتفاق می افته
    البته دکترم هم چیزی در مورد قطع کردن یا نکردن دارو نگفت و فقط پیشنهاد ی سونوی دیگه رو داد

    1. بهتر است زیر نظر پزشک معالج خود اول سونوگرافی انجام بدهید اگر وضعیت جنین نرمال بود ان وقت شیاف پروژسترون استفاده کنید

  98. سلام من ۶ ماه پیش زایمان کردم.پسرمtga قلبی داشت که بعد از تولد فدت شد.الان مجددا باردارم
    من بارداری قبلی دیابت یا مشکل خاصی نداشتم.ازدواجمم فامیلی نبوده.همه آزمایشی هم انجام دادم مشکلی نبود. وقتی بدون علت اتفاق می افته چقدر امکان تکرارش هست؟ تو رو خدا بگید بوده مواردی که تکرار شده باشه؟

    1. سلام احتمال تکرار آن کم است نگران نباشید.

  99. با سلام من یکسال و نیم پیش سقط داشتم. قلب جنین تشکیل شد ولی بعد از یه هفته توقف داشت. تو خونه با قرص سقط کردم.. الان دوباره باردار شدم. ۱ تیر ماه ۹۶ پریود شدم. پریود ۲۸ روزه دارم. ۲۸ تیر باید پریود میشدم.نشدم. الان ۵ مرداد است و حدودا ۹ روز عقب انداختم آزمایش خون دادم +بود. روزهای اول ترشح سفید داشتم . دل درد و کمر درد شدید الان ۳ روزه لکه بینی قهوه ایی و صورتی دارم . تاغذا می خورم بیشتر میشه. شیاف پروژسترون میزنم ولی لکه بینی دارم.لطفا مرا راهنمایی کنید ۳۳ ساله هستم و خیلی نگران. نمیدونم چنینم سالم هست یا نه. لکه بینی قطع نمیشه با شیاف . چیکار کنم. ممنونم

    1. سلام شما باید ۱۰ روز دیگر سونو گرافی انجام بدهید.

  100. توروخداجواب منوبدید من ۲۱سالمه دوماه پیش یه سقط داشتم بچه درهفت هفته وپنج روز سونوگرافی گفت مرده توخونه باداروگیاهی وخیلی کم خونریزی اومد کامل افتاد وبعدسونوهم رفتم الان مجددبعدازدوماه باردارشدم در هفته هفتم رفتم سونوگرافی گفتن بچت قلب داره وهفت هفته و یک روزشه همه چیزشم عالیه فقط من خیلی میترسم اینم مثل اولی سقط شود وبرای جلوگیری ازسقط باتجویز دکترقرص دوفاستون میخورم خیلی میترسم لطفاکمکم کنید ؟

    1. نگران نباشید زیر نظر پزشک معالج خود باشید و استراحت کافی داشته باشید.

  101. سلام باردارم ۱۹ سالمه هفته هفتم هستم رفتم سنوگفتن قلب بچه تشکیل نشده ورشت هم نکرده گفتن بایدسقطش کنی حالا چیکار کنم بایدسقطش کنم

    1. سلام باید زیر نظر پزشک معالج خود چند روز آینده سونوگرافی واژینال انجام بدهید اگر ضربان قلب نداشت سقط کنید.

  102. سلام.من ۲۴ سالمه سال قبل همین موقع باردار شدم و حاملگی پوچ بود یک دختر ۷ساله هم دارم الان باردارم و هفته ۸ بارداری هستم هفته ششم رفتم سونو بچه مشاهده شد اما fhr مشاهده نشده دیروز که هفته ۸بود رفتم و گفت جنین رشد کرده اندازه ۸هفته اما قلبش هنوز تشکیل نشده خواستم بپرسم امکانش هست رشد کنه اما قلب تشکیل نشه؟ دکترم گفت باتوجه به اینکه رشد طبیعی داشته دوهفته دیگه صبر کنیم بهتره اما من همین دوهفته اندازه ۲سال برام گذشت نظر شما چیه دوست عزیز؟

    1. سلام باید بعد از دوهفته سونوگرافی انجام بدهید تا بتوانیم تصمیم بگیریم.

  103. سلام من اذر ماه پارسال به خاطر جابه جایمون وکارزیادم یه سقط داشتم امسال به طورطبیعی باردارشدم واز روز اول که فهمیدم باردارم زیر نظر دکترم سونوی واژینال رفتم ۲۸مهرگفت سیکل حاملگی دیده میشه وجنین بین ۴تا۵ هفته نشون میده اما ۱۷مهر که رفتم دکتر سونو داشت گفت که جنین هفته شش نشون میده الان دوهفته بعداز اون تاریخ من یه کم خونریزی داشتم بدون لخته باز رفتم سونوواژینال میگه جنین هست اما قلبش تشکیل نشده بازم هفته ۶هفته و۴ روز رونشون میده دکترمم نیست حالا من چیکار کنم تورو خدا جواب بدید

    1. سلام باید ۱۰ روز دیگر سونوگرافی واژینال انجام بدهید تا وضعیت بارداری شما مشخص شود.

  104. سلام و خسته نباشید من سی و نه سالمه و یک دختر بچه ۱۰ ساله دارم قبل از بچه ی اولم سقط داشتم که نامعلوم بود و سقط در بیمارستان انجام شد در حدود چهار سال پیش نیز جنین نزدیک به سه ماهه را در اثر فعالیت بدنی و خستگی در منزل و به طور طبیعی ولی با درد فراوان سقط کردم امسال نیز در ۱۴ خرداد نیز که سن حاملگی ام ۷ هفته بود ولی بعد از سونوگرافی گفتند که حدود ۵ هفته رشد داشته و قلبش نیز تشکیل نشده بود در خونریزی افتادم و به طور طبیعی بعد از یک هفته خونریزی و با درد شدید افتاد که خون های لخته شده در ابعاد بسیار بزرگ با درد شدید دفع می شد همه جور آزمایشی هم دادم ولی تاکنون علت اصلی مشخص نشده تو رو به خدا راهنماییم کنید زندگیم را دارند متلاشی می کنند آیا آی وی اف کردن مشکل را حل می کند و می تواند به زنده ماندن جنین کمک کند ضمنا من در شهرستان زندگی می کم و لازم است برای انجام آی وی اف به تهران آمده و بدوباره به شهرستان برگردم آیا این حرکت ها و آمدن و رفتن ها مشکلی برای جنین در آی وی اف ایجاد نمی کنند . ممنون

    1. سلام بهتر است زیر نظر پزشک کلینیک تخصصی ناباروری در بارداری از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنید ممکن است فاکتورهای انعقادی خون شما بالا باشد اگر نهایتا خواستید ای وی اف انجام بدهید رفت وآمد شما به تهران منعی ندارد .

  105. با سلام
    من زیرنظر پزشک برای درمان باروری هستم به من یک امپول دادند که زدم و بعد گفتند که باید نزدیکی داشته باشی
    سوال من در مورد شیاف utrogestan 200mg
    هست که چند روز و چندبار در روز باید استفاده کنم
    دکتر به من گفت باید بعد از نزدیکی بزاری ولی من دقیق متوجه نشدم تا چندروز و چه زمانی دیگه نباید گذاشت
    باتشکر.

  106. سلام خسته نباشید من تنبلی تخمدان دارم این ماه ازروز سوم پریودی تا پنج شب شبی ۳عدد خوردم روز نهم ودهم آمپول اچ ام جی زدم روز ۱۴پریودی دوتا فولیکول۱۷با۲۲/۵داشتم وهیچ کیستی توی تخمدانهام مشاهده نشد روز۱۵پریودی هم یک امپول اچ سی جی زدم وازروز ۱۲پریودی تا چندروز دل درد داشتم وطرفهای تخمدانم تیر میکشی الان دوهفته میگذره بیشتر وقتهازیر دلم ازطرف چپ وراستم تیرمیکشه ومیگیره پریودیهام هرماه یک روز عقب میندازم ماه قبل دکتر برام دوفاستون تجویز کرد که با اون قرصم یک روز عقب انداختم برای این ماه فراموش کردم دوباره از روز۱۴پری دوفاستون بخورم الانم ازموعدم یک روز عقب انداختم ولی پریود نشدم آیا احتمال بارداری وجود داره دوروز ترشح سفید رنگ دارم روز موعد پریودیم یه بی بی چک استفاده کردم خط بالاصورتی بود روی قسمت پایین یه خطی مثل سایه افتاده بود که بعد ازیک ساعت خط بالا قرمز پررنگ شده بود روی قسمت پایین یک خط صورتی خیلی کم رنگ افتاده بود امروز بی بی زدم کامل منفی بود آیا احتمال بارداری وجود داره تا تاخیر درپریودیم بخاطر اینکه که این ماه دوفاستون نخوردم؟ببخشید سوالم طولانی شد

    1. سلام بهتر است ۳ روز دیگر مجدد از تست بی بی چک استفاده کنید.

  107. باسلام و تشكر از سايت خوبتون.من سي و سه سالمه يه دختر چهار ساله دارم.هفته هشت بارداري هستم.هفته پنج ضربان قلب گفتن نداره دوباره ديروزم گفتن ضربان نداره و رشد هم نداشته و تو سونو سنشو شش هفته نشون داد دكتر دستور بستري واسه كورتاژ داده من بايد چكار كنم ممنون ميشم راهنماييم كنين

    1. سلام شما خیلی زود به سونوگرافی مراجعه کرده اید باید دو هفته دیگر سونوگرافی انجام بدهید.

  108. ، من روز هشتم پريودم كه پاك شده بودم البته، نزديكي داشتم كه شك كرديم نكنه اتفاقي افتاده باشه، قرص اووسيز ٧٥ دوساعت بعد خوردم و يه دونه هم ١٢ ساعت بعد. الان ۱۲ روز گذشته و من پويود نشدم ازمايش خون دادم منفي بود، از طرفي نميخوام توي عيد به خصوص هفته دوم پريود باشم. الان بايدچيكار كنم؟ چرا پريود نميشم؟ از كيت هاي تخمك كذاري هم استفاده كردم كه ببينم ايا زمانش هست يانه كه اونم منفي بود. ايا امكانش هست كه پريود بشم زودتر يا ديرتر بشه، زمان دقيق پريودم ٣٠ بهمن بود

  109. سلام ببخشید من قبل عید یک دوره ال دی مصرف کردم و بعداز قطعش پرید شدم و بعد از ۳ یا ۴ روز قرص اورژانسی خوردم تو تایم پروید خیلی خون ریزی نداشتم الان بعد ۱۰روز باز پرید شدم وواینکه نسکافه و هات چاکلت زیاد خوردم و کاکائو ممنون میسم جواب بدید

  110. سلامچند وقته اقدام برای بارداری دارم این ماه هرچی میخوردم سریع دچار ترش کردن میشدم ایا این میتونه علامت بارداری باشه

    1. سلام از روی علائم نمی توان تشخیص بارداری را داد باید صبر کنید تا زمان پریود شما فرا برسد اگر تاخیر در پریودی خود داشتید آن وقت تست بارداری انجام بدهید ‌

  111. سلام من یک بارداری سالم داشتم الان یه دختر دارم و بعد از هفت سال اقدام به بارداری کردم اولی فروردین ماه در چهار هفته سقط شد و الان هم در هفته هفتم گفتن جنین هست اما قلب نمیزنه مشکل من میتونه ژنتیک باشه بااین که یه بارداری سالم داشتم

    1. سلام خیر مشکل ژنتیکی نیست بهتر است از نظر غلظت خون بررسی شوید.

  112. من پریود شدم الان ۱۴ روزه که خون ریزی دارم رفتم دکتر بهم قرص استرومارین داده با این قرص خون ریزیم قطع میشه

    1. من شرح حال کاملی از شما ندارم اگر تمایل داشتید با شماره مشاوره مامایی داخل سایت تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

  113. با سلام و خسته نباشيد طبق سونوگرافي كه انجام دادم رحم داراي ابعاد طبيعي(٦٩*٣٩) ضخامت و نماي آندومتر در حد نرمال ميباشد (٧mm)توده فضاگير در رحم ديده نشد،تخمدانها اندازه طبيعي داشته و تصاوير كستيك ريز ٤ميلي متري مشهود است و مايع آزاد هم ديده نشد،دكتر زنان منو خيلي ترسوندن و گفتن كيستم مادرزاديه و ممكنه بچه دار نشم من ٢٦سالمه و در شرف ازدواجم اما اين قضيه منو خيلي ترسونده ممكنه راهنماييم كنيد؟

    1. سلام نگران نباشید کیست تخمدان در خانم ها شایع است وبا کاهش وزن در صورت داشتن چربی شکمی و داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف دارو می توان علائم بیماری را ازبین برد بنابراین استرس نداشته باشید .

  114. سلام من ۱۸ دی پریود شدم و ۲۸ دی ماه رابزه مشکوک داشتم که ۷ساعت بعد قرص اورژانس ۷۵همزمان با هم خوردم هنوز پریود نشدم پریودی من منظم است و حدودا باید ۱۸ بهمن مریض بشم آیا من باردارم ؟

    1. سلام اگر تاخیر در پریود خود داشتید آن وقت تست بارداری انجام بدهید.

  115. سلام من حدود ۳ فروردین باید پریود میشودم ولی الان ۸ روز میگذره و هنوز پریود نشدم تست بارداری هم سه بار انجام دادم و منفی بود چکارکنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام اگر تا یک هفته دیگر پریود نشدید آن وقت باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی بررسی شود

  116. سلام وقتتون بخیر
    لطفا راهنماییم کنید به شدت استرس دارم
    خارج از ایران هستم و امکان چکاپ یا دکتر رفتن فعلا ندارم
    تاریخ اخرین پریود من پنج اسفند بوده، بعد از اون من سه بار پس از هر رابطم در تاریخهای ۲۷و ۲۹ و ۳فروردین قرص لوونورژسترول ۱/۵میلی گرمی خوردم، اولین قرص ۲۷دومین قرص۲۹ و اخرین قرص سوم فروردین، چهار پنج روز بعد از اون به علت استرس زیاد دم کرده زعفران خوردم و الان دوروزه که از هشتم فروردین لکه بینی و کمی خونریزی دارم با کمی کمردرد و دل درد جزئی، میدونم خونریزی از عوارض قرصه، اما شما جایی گفته بودید که نشونه پریودم هست
    میخواستم بدونم واقعا این خونریزی خفیف نشونه پریوده این ماهمه؟ یا باید بعد از دو سه روز منتظر قطع شدنش و پریود شدن باشم؟ لطفا کمکم کنید به شدت استرس دارم

    1. سلام نباید قرص اورژانسی در مدت کوتاه به مقدار زیاد مصرف کنید هم عوارض جانبی زیادی دارند و هم ضریب شکست اگر ۱۷ روز از رابطه شما گذشته است و خون ریزی شما خفیف است و مثل همیشه نیست بهتر است برای اطمینان از تست بی بی چک استفاده کنید.

  117. سلام خسته نباشی من یک بارداری ناموفق داششتم یعنی قلب جنین تشکیل نشد میخواست
    م ببینم امکان دوباره تشکیل نشدن قلب جنین هست یانه ممنونم

    1. سلام احتمال آن کم است.

  118. با سلام و خسته نباشید
    من هفته یازدهم بارداری برای غربالگری اول مراجعه کردم و در سونو حاملگی با دو رویان بدون تحرک و بدون ضربانات قلبی در یک ساک مشترک دیده میشود.رشد سونوگرافیک هر دو رویان با معیار ۲۲mm وCRL1,2= 22 در حدود ۹ هفته است. جفت قدامی قرار دارد.میزان مایع آمنیوتیک در حد طبیعی. طول سرویکس در حدود ۳۶ میلیمتر است‌. حاملگی دوقلویی مونوکوریونیک _مونوآمنیوتیک با علائم Fetal Death هر دو قل در حدود ۹ هفته بشرح بالا. آیا احتمال اینکه قلب در یکی دو هفته بعد تشکیل شود هست یا اینکه حتما باید سقط شوند؟

    1. سلام خیر باید سقط شود.

  119. سلام من تقریبا دو هفته به پریودم رابطه بدون دخول داشتم فقط یه لحظه موقع رابطه کاندوم در اومد بخاطر احتمال برخورد آلت های تناسلی یکی دو ساعت نشده قرص یکونیم اورژانسی مصرف کردم چند روز بعدش پریود شدم البته با فشار کم الان پریودم دوباره عقب افتاده تقریبا چهل روزه اینطوریه از پریود قبلیم میگذره چیکار کنم؟باردارم؟

    1. سلام مشکل شما می تواند از عوارض مصرف قرص اورژانسی باشد ‌.

  120. سلام وقت بخیر من ۲ماه قصد بارداری دارم و جلوگیری نمیکنم ماه اوه روز ۱۹ ام پریود شدم این ماه الان روز ۲۶ ام و هنوز پریود نشدم دیروز بی بی چک گذاشتم منفی بود من بخاطر قلبم قرص پراپرانول میخورم الان ۲روز نخوردم احتمال دادم شاید باردارم الان چیکار کنم قرص پراپرانول باعث منفی شدن بی بی چک میشه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *