ورم سر نوزاد تازه متولد شده؛ علت آن چیست؟!

علت جمع شدن آب زیر پوست سر نوزاد یا ورم سر نوزاد بعد از زایمان طبیعی

ورم سر نوزاد تازه متولد شده یا خیز پوست سر بعد از زایمان طبیعی- که به طور شایع تر به آن Caput succedaneum گفته می شود – به منطقه ی دایره ای شکل ورم بر روی سر نوزاد گفته می شود، که در جایی واقع شده است که در طول زایمان به دهانه ی رحم فشار وارد می کند. محل دقیق ورم، بنابر وضعیتی که سر نوزاد قرار داشته متفاوت است.

اندازه ی محل متورم از چند میلیمتر جزئی در قطر تا چند سانتیمتر می تواند وسعت داشته باشد. ورم عموما ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تولد از بین می رود.

در کودکانی که ابتدا با سر (ورتکس) به دنیا می آیند، اغلب مرحله ای انجام می شود که به آن شکل گیری گفته میشود. این شکل گیری در سراسر مدت درد به این دلیل صورت می گیرد، که بچه به تدریج در حالی که در مجرای زایمان پایین می آید، راه خود را متناسب کند. در حقیقت، گاهی ممکن است پزشک شما بگوید که می تواند شکل گیری و فرم گیری سر بچه را در مجرا حتی قبل از آنکه بچه به دنیا بیاید، احساس کند.

جمع شدن آب زیر پوست سر نوزاد

شکل گیری موقت سر نوزاد باعث بروز هیچ آسیبی نمی شود. استخوان ها و بافت نرم در سر بچه طوری به وجود آمده که امکان بروز شکل گیری دارد. نتیجه ی کار اغلب کودکی با سر مخروطی شکل است، ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از زایمان، شکل گیری معمولا از بین می رود و سر بچه گرد و صاف میشود. 

بعضی از خانم ها، مخصوصا کسانی که قبلا زایمان داشته اند یا سریع زایمان می کنند، فرزندانی بدون شکل گیری سر دارند. همچنین، نوزادانی که در وضعیت ته یا از طریق سزارین به دنیا می آیند، ممکن است این شکل گیری را نداشته باشند.

گاهی اوقات، در حین عبور از مجرای زایمان ممکن است گوش بچه نیز در حالت عجیبی به پایین خم شود. چنین اتفاقی برای بینی بچه نیز می تواند پیش بیاید، در آن صورت، ممکن است آسیمتریک ظاهر شود یا به یک سمت فشار بیاورد، ولی این ویژگیها دلیلی برای سراسیمه رفتن نزد یک جراح پلاستیک نیست. اینها خصوصیتهای عجیب و غریب کم اهمیت موقتی است و در طی چند روز اول از بین میرود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *