واکسن MMR برای بزرگسالان!

چرا بزرگسالان باید واکسن MMR بزنند؟

واکسن MMR این سه بیماری را پوشش می‌دهد: سرخک، سرخجه و اوریون. این بیماری‌ها بسیار مسری هستند و از طریق هوا از شخصی به شخص دیگر توسط سرفه، عطسه یا تنفس به سادگی منتقل می‌شود.
سرخک: سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروس سرخک ایجاد می‌شود. این ویروس به گلو و ریه‌ها حمله می‌کند. با اینکه سرخک در امریکا به میزان زیادی ریشه‌کن شده است اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) برآورد می‌کند که هنوز ۱۰ میلیون مورد از سرخک در سراسر دنیا وجود دارد که از این عده تقریباً ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. با اینکه شیوع سرخک بیشتر در کشورهایی است که برنامۀ مصونیت قوی در کودکی ندارند، این بیماری اخیراً در اروپا، آفریقای جنوبی و فیلیپین نیز شیوع پیدا کرده است.
اوریون: اوریون یک بیماری مسری است که به دلیل ویروس اوریون ایجاد می‌شود و منجر به کر شدن یا سنگینی گوش می‌شود. این عارضه باعث عفونت مغز و نخاع و دیگر مشکلات جدی می‌شود. با اینکه به دلیل واکسن‌ها این بیماری تقریباً ریشه‌کن شده است اما اوریون هنوز در امریکا شیوع دارد.
سرخجه: این بیماری نیز مانند اوریون و سرخک یک بیماری ویروسی است که منجر به تب و بثورات پوستی می‌شود اما سرخجه برای زنان باردار بسیار خطرناک است زیرا منجر به نواقص مادرزادی جدی برای کودک می‌شود؛ مثل نارسایی قلب، کر شدن، آسیب کبد و طحال و عقب‌ماندگی ذهنی. اگر زنی در اوایل بارداری به سرخجه مبتلا شود، حداقل ۲۰ درصد احتمال آسیب به فرزندش وجود دارد.
 
زمان تزریق واکسن MMR برای بزرگسالان

CDC توصیه می‌کند که بزرگسالانی که از سال ۱۹۵۷ به قبل به دنیا آمده‌اند حداقل باید یک مرحله از واکسن MMR را تزریق کنند؛ مگر اینکه یکی از گروه‌های استثنا، که در پایین ذکر می‌شود، باشند. از آنجا که خطر نواقص مادرزادی در سرخجه وجود دارد، همۀ زنانی که در سنین باروری هستند باید واکسن MMR را تزریق کنند؛ مگر اینکه هم اکنون باردار باشند یا تأیید آزمایشگاهی مبنی بر مصونیت آنها وجود داشته باشد یا مدرکی دال بر واکسیناسیون سرخجه در دست داشته باشند. زنانی که در سنین باروری هستند باید در مورد سندروم سرخجه مادرزادی مورد مشاوره قرار گیرند.
همچنین به توصیۀ CDC، بزرگسالانی که بیشتر در معرض اوریون و سرخک هستند باید مرحلۀ دوم واکسن MMR را تزریق کنند که ۴ هفته بعد از مرحلۀ اول است. مرحلۀ دوم برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که:
  • در معرض سرخک یا اوریون قرار گرفته‌اند یا در مناطقی زندگی می‌کنند که این بیماری‌ها شیوع پیدا کرده است
  • دانشجو یا دانش‌‎آموز در دانشگاه‌های تجاری هستند
  • سفرهای بین‌المللی دارند
  • در آسایشگاه کار می‌کنند
 CDC توصیه می‌کند بزرگسالانی که شرایط زیر را دارند مرحلۀ دوم واکسن سرخک را بزنند:
  • قبلاً واکسنی تزریق کرده‌اند که در آن سرخک کشته‌شده وجود داشته است (به جای زنده، نوعی واکسن تضعیف‌شده)

 

کسانی که لازم نیست واکسن MMR تزریق کنند

اگر شرایط زیر را دارید، لازم نیست واکسن MMR را تزریق کنید:
  • مدرکی دال بر واکسیناسیون MMR دارید
  • آزمایش خون شما نشان داده است که به سرخک، اوریون، سرخجه ایمن هستید
  • سندی دال بر ابتلا به سرخک و اوریون داشته‌اید و توسط پزشک به طور رسمی تأیید شده است

 

چه کسانی نباید واکسن MMR تزریق کنند؟

افرادی که شامل گروه‌های زیر می‌شوند نباید واکسن MMR تزریق کنند:
  • بارداری: زنان باردار نباید واکسن MMR تزریق کنند زیرا خطرات احتمالی برای جنین وجود دارد. زنانی که واکسن MMR می‌زنند باید ۴ هفته بعد برای  باردارشدن اقدام کنند.
  • واکنش حساسیتی مرگبار: بزرگسالانی که واکنش حساسیتی مرگبار به ژلاتین، مرحلۀ قبلی واکسن MMR یا داروی نئومیسین دارند نباید واکسن بزنند.
  • شرایط پزشکی: اگر شرایط زیرا دارید، قبل از تزریق واکسن MMR با پزشک مشورت کنید:
  • به دلیل HIV، سیستم ایمنی بدن شما بسیار ضعیف شده است
  • ناهنجاری دیگری در سیستم ایمنی بدنتان دارید
  • سرطان دارید یا داروهای سرطان مصرف می‌کنید یا تحت اشعۀ ایکس قرار می‌گیرید
  • استروئید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که بر سیستم ایمنی بدنتان تأثیر می‌گذارد
  • میزان پلاکت خود شما پایین است (یک اختلال خونی)
  • تحت انتقال خون قرار گرفته‌اید یا محصولات خونی دریافت کرده‌اید
  • هم اکنون بیماری متوسط تا شدید دارید

 

محتویات واکسن MMR چیست؟

واکسن MMR، درست مانند بسیاری از واکسن‌ها، بر روی سیستم ایمنی بدن کار می‌کند تا با معرفی میزان کمی از ویروس به سیستم ایمنی مصونیت ایجاد کند. امن‌ترین و مؤثرترین ترکیبات واکسن MMR در حال حاضر شکل ضعیف‌شده از هر ویروس است. به این معنی که آنها شکل زنده‌ای از ویروس هستند که به شکل ضعیف از طریق اصلاحات علمی در آزمایشگاه‌های پزشکی ساخت شده‌اند.
 
خطرات و عوارض جانبی واکسن MMR چیست؟

برای بیشتر بزرگسالان مزایای واکسن MMR آنقدر است که خطرات ناچیز آن نادیده گرفته شود. برخی افراد، بعد از تزریق واکسن، دچار بثورات پوستی خفیف، تب، تورم غدد، درد یا خشکی مفاصل می‌شوند. عوارض جانبی جدی‌تر و نادرتر شامل کاهش موقت تعداد پلاکت‌ها یا واکنش حساسیتی جدی است. اگر به سختی نفس می‌کشید، گیج هستید، ضربات قلبتان تند می‌زند، کهیر زده‌اید، ضعف دارید یا علائم غیرمعمول دیگری بعد از واکسن زدن دارید، با پزشک مشورت کنید.
 
برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…
اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.