درباره فواید آب معدنی بدانید!

قبل از هر چیزی باید بدانید که در حال حاضر با نوشیدن آب آشامیدنی لوله نیز برخی از املاح معدنی موردنیاز بدن را جذب می‌کنید. بیشتر آب‌های لوله‌کشی دارای املاح معدنی هستند. به عنوان مثال، اگر روزانه دو لیتر آب لوله بنوشید، ۱۵ درصد کلسیم و یک‌سوم منیزیم روزانه موردنیاز بدن را از آبی که می‌نوشید، دریافت می‌کنید.

املاح معدنی موجود در آب آشامیدنی چه تأثیری بر سلامت شما دارند؟

حتی کمترین میزان املاح معدنی موجود در آب آشامیدنی معمولی نقش مهمی در سلامت شما دارند. کلسیم و منیزیم برای داشتن استخوان‌های قدرتمند مهم هستند. همچنین منیزیم به شما کمک می‌کند تا فشارخون خود را تنظیم کنید. در واقع، افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای آب نرم (آبی که املاح معدنی کمی دارد) است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. این موضوع در مورد افرادی که در مناطقی با آب سخت زندگی می‌کنند، نیز صدق می‌کند.

آیا باید آب‌معدنی بنوشیم؟

فکر می‌کنید املاح معدنی آب آشامیدنی شما کم است، آیا باید از آب‌معدنی استفاده کنید؟ شاید بهتر است این کار را انجام دهید. بطری‌های آب‌معدنی چهار برابر بیشتر از آب آشامیدنی لوله، منیزیم و کلسیم دارند. طبق یک تحقیق، افرادی که منیزیم آب آشامیدنی آن‌ها کم بود، با نوشیدن روزانه یک بطری آب‌معدنی توانستند فشارخون خود را کاهش دهند.
البته روش‌های دیگری برای تأمین منیزیم بدن وجود دارد. برنج قهوه‌ای، مغز بادام، اسفناج و لوبیاهای سفید از جمله منابع غنی از منیزیم هستند؛ اما نوشیدن آب‌معدنی مطمئناً میزان کلسیم، منیزیم و دیگر مواد معدنی دریافتی بدن را افزایش می‌دهد.


تفاوت میان مارک‌های مختلف آب‌معدنی در چیست؟

برندهای مختلف آب‌معدنی از چشمه‌های آب طبیعی مختلفی تهیه می‌شوند که دارای املاح معدنی زیادی هستند. برخی از آن‌ها زمانی که از زمین بیرون می‌آیند، به صورت طبیعی گازکربنیک دارند و به برخی دیگر دی‌اکسید کربن اضافه شده و گازدار می‌شوند. همچنین آب‌های معدنی بدون گاز نیز وجود دارند.
مواد معدنی موجود در آب‌های معدنی برندهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل است که طعم آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است؛ اما اگر به جدول حقایق تغذیه‌ای آن‌ها توجه کنید، می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب نمایید.


آیا ممکن است آب‌معدنی برای شما مضر باشد؟

برخی افراد فکر می‌کنند شاید آب‌معدنی برایشان خوب نباشد؛ به عنوان مثال آب‌معدنی گازدار ممکن است مینای دندان را از بین ببرد. دی‌اکسید کربن موجود در آب‌معدنی، چه طبیعی و چه مصنوعی، باعث می‌شود که آب‌معدنی نسبت به آب آشامیدنی لوله کمی اعتیادآور باشد؛ اما ضررهای آن هیچ وقت به پای سوداهای اسیدی نمی‌رسد.
همان‌طور که می‌دانید، سودا ممکن است به مینای دندان آسیب برساند؛ اما در واقع این به دلیل شکر و مواد اسیدی موجود در آن است و نه دی‌اکسید کربن آن. تحقیقات نشان می‌دهند که جای نگرانی برای استفاده از آب‌معدنی وجود ندارد. در واقع املاح معدنی موجود در آب‌معدنی دندان‌ها را تقویت می‌کنند.
برخی نیز نگران هستند که آب‌معدنی، باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی شود. کاملاً برعکس. اگر کلیه شما به‌اصطلاح سنگ‌ساز است، احتمالاً پزشک شما پیشنهاد خواهد کرد که میزان مصرف نوشیدنی‌ها را افزایش دهید و کلسیم و منیزیم بیشتری دریافت کنید. آب‌معدنی راه درمان سنگ کلیه است. در واقع محققان در تحقیقی متوجه شدند نوشیدن آب‌معدنی، احتمال ساخت سنگ کلیه را در افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، کاهش می‌دهد.
در نهایت آب‌معدنی، منبع مهمی از املاح معدنی است و نسبت به نوشیدنی‌های شیرین بسیار سالم‌تر است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *