واکسن آنفلونزا چیست؟

واكسن آنفلوانزا براساس آخرين ویروس هاي غالب شناخته شده بصورت ساليانه تهيه مي‌‌گردد كه در افراد سالم بين ۷۰ تا ۹۰ درصد در پيشگيري از بيماري مؤثر بوده و موارد بستري ناشي از آنفلوانزا را تا ۵۰ درصد كاهش مي‌‌دهد.

افراد در معرض خطر كه توصيه به دريافت واكسن مي‌‌شوند:

۱ـ بيماران دچار نقايص سيستم ايمني

۲ـ سالمندان (افراد بالاي ۶۰ سال)

۳ـ ساكنين آسايشگاه ها و كاركنان آن

۴ـ بيماران مبتلا به بيماريهاي مزمن (ريوي ـ‌ قلبي عروقي ـ كليوي و متابوليك)

۵ـ كاركنان حرفه هاي پزشكي و بهداشتي، بالاخص افراد در تماس مستقيم با بيمار

۶ـ خانم هاي بارداري كه سه ماهة دوم و سوم آنان مقارن با فصل شيوع آنفلوانزا مي‌‌باشد.

۷ـ كودكان و نوجوانان ۶ ماهه تا ۱۸ ساله اي كه تحت درمان طولاني مدت با آسپرين مي‌‌باشند.

۸ـ كودكان ۶ ماه تا ۵۹ ماه

۹ـ مراقبين و ساير اعضاء خانواده بيماراني كه جزو گروه در معرض خطر به حساب مي‌‌آيند.

۱۰ـ‌ كاركنان شاغل در مرغداري ها و پرورش دهندگان طيور

روش و ميزان تجويز واكسن:

واكسن آنفلوانزا بصورت زير جلدي يا عضلاني (ناحيه عضله دلتوئيد در بزرگسالان و ناحيه قدامي خارجي ران در كودكان) مي‌‌باشد.

ـ ميزان در واكسن در بالغين و كودكان بالاي ۱۳ سال يك دوز ۵/۰ ميلي‌ليتر كفايت مي‌‌كند.

ـ در كودكان گروه سني ۱۲ـ۴ سال كه براي اولين بار واكسن را دريافت مي‌‌كنند ۲ در ۵/۰ ميلي‌ليتري به فاصلة ۶ـ۴ هفته مي‌‌باشد.

ـ در كودكان ۶ ماهه تا ۴ ساله كه براي اولين بار واكسن را دريافت مي‌‌نمايند ۲ دز ۲۵/۰ ميلي‌ليتري به فاصلة ۶ـ۴ هفته مي‌‌باشد. قابل ذكر است در سالهاي بعد براي اين كودكان يك دز كفايت خواهد كرد.

ـ افراد كه به تخم‌مرغ حساسيت دارند نبايد اين واكسن را دريافت نمايند.

ـ‌ واكسيناسيون مادر منعي جهت شيردهي به نوزاد نمي‌‌‌باشد.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بیشترین زمان احتمال ابتلا به آنفولانزا ماه های مهر تا اسفند است. اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی کند. واکسن آنفولانزا دو تا سه هفته پس از تزریق بر علیه سه سویه از ویروس ها محافظت می کند بنابراین دقیقا قبل یا بعد از واکسیناسیون احتمال درگیری با سویه های بیماری زا وجود دارد.
    بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی اولویت تزریق واکسن به این ترتیب است: بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل :سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و در آخر پرسنل بهداشتی درمانی.
    تزریق واکسن در کسانی که سابقه واکنش الرژیک به مواد موجود در واکسن آنفولانزا را دارند مانند تخم مرغ، فرمالدهید، جنتامایسین، کسانی که در زمان مراجعه برای تزریق واکسن تب یا عفونت حاد داشته باشند، کسانی که سابقه ابتلا به سندرم گیلن باره را داشته باشند و شیر خواران زیر ۶ ماه ممنوع است.
    واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند.اطلاعات عمده تری در مورد بی خطری این دارو در سه ماهه دوم و سوم نسبت به سه ماهه اول بارداری در دسترس می باشد. همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.
    واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.
    مانند تمام فرآورده های دارویی این واکسن هم ممکن است در برخی از افراد موجب عوارض جانبی نظیر سردرد، تعریق، درد عضلات، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی، سرخی و ورم و سختی محل تزریق شود که این عوارض معمولا طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می شود.
    عوارضی مانند تب بالا، تغییر در رفتار و هوشیاری، کهیر یل راش ها و ضایعات پوستی منتشره، گرفتگی و خشونت صدا و مشکلات تنفسی مانند سختی تنفس، ضبان قلب بالا و ضعف شدید بدنی با رنگ پریدگی، حساسیت شدید و فوری در افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، احساس گیجی وخستگی، تورم اطراف چشم ها و لب ها، سندرم گیلن باره با علائم فلج بالا رونده ناشی از گرفتاری اعصاب محیطی، شوک انافیلاکتیک، این عوارض از واکسن انفولانزا جدی است و بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *