آپاندیسیت در بارداری علائم و روش درمان

نحوه تشخیص آپاندیسیت در حین بارداری

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است. این اختلال، شایع ترین بیماری در دوران بارداری است که به جراحی نیاز دارد. و در یکی از هر ۱۰۰۰ زن باردار رخ می دهد. زنان باردار معمولا در سه ماهه اول و دوم بارداری دچار آپاندیسیت می شوند. با این وجود، در سه ماهه آخر بارداری نیز می تواند رخ دهد. اگر باردار هستید و نگران این مساله شده اید که به آپاندیسیت دچار هستید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

بخش اول

شناخت علائم آپاندیسیت

علائم شایع آپاندیسیت را بشناسید.

۱- این علائم به شرح زیر هستند:

  • درد شکمی که معمولا مرکز آن در ناحیه ناف است و به تدریج با گذشت زمان به سمت راست بدن منتقل می شود (این نگران کننده ترین علائمی است که به احتمال زیاد نشان دهنده آپاندیسیت است)
  • حالت تهوع و استفراغ (فراتر از آنچه که در حین بارداری تان تجربه کرده اید)
  • تب
  • بی اشتهایی

۲٫ بر هر گونه دردی که احساس می کنید، نظارت داشته باشید.

قابل اعتمادترین علامت بروز آپاندیسیت، درد خسته کننده ای است که در داخل و اطراف ناف احساس می شود و بعد از چند ساعت به سمت راست منتقل شده و شدیدتر می شود. درد آپاندیسیت «معمول» در دو سوم میانی بین ناف و استخوان لگن قرار دارد (به این ناحیه «نقطه مک برنی» گفته می شود).

اگر دچار آپاندیسیت هستید و بر روی پهلو راست بدن تان دراز بکشید، ممکن است درد شدیدتری را احساس کنید. همچنین ممکن است در هنگام ایستادن و یا حرکت احساس درد کنید.

برخی از خانم ها در هنگام ایستادن احساس درد دارند، زیرا باعث کشیدگی بیش از حد رباط گرد می شود (گاهی اوقات این مساله در دوران بارداری رخ می دهد). با این وجود، این نوع از درد در مدت چند دقیقه برطرف می شود. از طرف دیگر، درد آپاندیس از بین نمی رود، برای همین می توانید از سایر دردها آن را تشخیص دهید.

۳٫ اطلاع داشته باشید که اگر این درد در سه ماهه آخر بارداری رخ دهد، می تواند شدیدتر باشد.

 

زنانی که به مدت ۲۸ هفته و یا بیشتر باردار هستند، ممکن است درد را در زیر پایین ترین دنده سمت راست خود احساس کنند. این بدان دلیل است که کودک و رحم شما بزرگ تر شده، و آپاندیس شما حرکت می کند.

به جای قرار گرفتن بین ناف و استخوان لگن سمت راست (در نقطه مک برنی)، به سمت بالای شکمتان کشیده می شود، به طوریکه در زیر سمت راست قفسه سینه تان فشار وارد می کند.

۴٫ توجه کنید که بعد از دردی که احساس می کنید، حالت تهوع و استفراغ رخ می دهد.

همانطور که به احتمال زیاد می دانید، استفراغ و بارداری با هم در ارتباط هستند. با این وجود، اگر به آپاندیسیت دچار هستید، ابتدا درد را احساس خواهید کرد و سپس استفراغ خواهید کرد (یا حالت تهوع و استفراغی که در مقایسه با چیزی که قبلا تجربه کرده اید، وخیم تر است) (۷). همچنین، اگر در مراحل بعدی بارداری خودتان هستید (پس از گذشت مرحله استفراغ اولیه)، به احتمال زیاد حالت تهوع و استفراغ نشان دهنده چیز دیگری مانند آپاندیسیت هستند (۸).

۵٫ اگر به طور ناگهانی دچار تب شده اید، از این مساله اطلاع داشته باشید

هنگامی که مبتلا به آپاندیسیت هستید، تب با درجه کم معمولا رخ می دهد. تب با درجه کم به خودی خود نشان دهنده یک زنگ خطر نیست. با این وجود، ترکیبی از تب و درد و استفراغ باید شما را نگران کند. اگر هر سه مورد را به طور هم زمان با هم تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید (۹).

۶٫ مراقب هر گونه رنگ پریدگی، تعریق و بی اشتهایی که تجربه می کنید، باشید.

هم تعریق و هم رنگ پریدگی می توانند با حالت تهوع و تب در زمانی که آپاندیس ملتهب می شود، رخ دهد. همچنین اشتهای خود را از دست خواهید داد- این مساله برای هر شخصی که دچار آپاندیسیت می شود، صرف نظر از اینکه باردار است یا خیر، رخ می دهد.

آپاندیسیت در بارداری علائم و روش درمان

بخش دوم

تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید

۱٫ آرام باشید و برای مراجعه به پزشک آماده شوید.

مراجعه به پزشک به ویژه در شرایط استرس آوری مانند این، می تواند خسته کننده اعصاب باشد، پس بهتر است بدانید که چه چیزی را تجربه می کنید. معاینات شکمی که پزشک انجام می دهد، در ادامه ذکر شده است. بهتر است که به پزشک در اورژانس مراجعه کنید. آپاندیسیت اختلالی است که در صورت وجود، باید بلافاصله درمان شود، پس پیشنهاد می شود که به بیمارستان مراجعه کنید که در صورت لزوم سریعا از شما آزمایش گرفته شود.

۲٫ قبل از مراجعه به پزشک، از مصرف داروهای مسکن اجتناب کنید.

اگرچه درد را تجربه می کنید، اما این درد تنها راهی است که پزشکان می توانند آپاندیسیت را در زن باردار تشخیص دهند، بنابراین تسکین این درد با دارو می تواند مضر باشد.

۳٫ قبل از مراجعه به پزشک، هیچ چیزی نخورده یا ننوشیده یا هیچ ملینی مصرف نکنید.

اکثر افراد وقتی نگران بروز آپاندیسیت هستند، به پزشک در اورژانس مراجعه می کنند، بنابراین، انتظار نباید خیلی طولانی باشد. دلیل امتناع از خوردن و آشامیدن این است که مهم است تا معده تان خالی باشد که برای انجام اقدامات خاصی توسط پزشک نیاز است. همچنین، برای دستگاه گوارش تان راحت تر خواهد بود و اگر واقعا دچار آپاندیسیت هستید، احتمال ترکیدگی آپاندیس کاهش پیدا می کند.

۴٫ بدانید که پزشک اطراف شکم را برای احساس درد معاینه خواهد کرد.

تست های مختلفی وجود دارد که پزشکان به منظور تعیین علت درد شکم انجام می دهند تا بدانند که آیا آپاندیسیت است یا خیر. این موارد شامل فشار دادن شکم برای مشخص کردن نواحی دردناک، و همچنین ضربه زدن و آزمایش برای «حساسیت بازگشت به حالت اول» (درد پس از اینکه فشار ایجاد شده توسط دست خود را آزاد می کنید). ممکن است این آزمایش ها افراطی و وقت گیر به نظر برسند، اما بدانید که این موارد می توانند برای تشخیص دقیق آنچه که اتفاق می افتد برای پزشکتان بسیار مفید باشد.

۵٫ برای تست چرخش لگن آماده باشید

در این آزمایش، به دنبال «علامت ابتراتور» هستیم، یعنی دردی است که می تواند هنگام چرخش لگن ایجاد شود. پزشک شما را بر روی زانو و مچ پا راست نگه می دارد، و سپس در حالیکه ران را به سمت داخل و خارج می چرخاند، لگن و زانو شما را خم می کند. به هر دردی که در قسمت یک چهارم سمت راست پایین شکم خود احساس می کنید، توجه نمایید- در صورت احساس درد در این ناحیه، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا این به معنای تحریک عضله انسداد کننده است که نشانه ای از آپاندیسیت است.

۶٫ انتظار یک آزمایش کشیدگی پا را داشته باشید

پزشک از شما می خواهد که به پهلو دراز بکشید و او پاهای شما را دراز کرده و می پرسد که آیا احساس درد می کنید. به این روش، «آزمایش پسواس» گفته می شود و در هنگام مثبت شدن برای افزایش درد، نشانه ای دیگر از بروز آپاندیسیت است.

۷٫ برای آزمایش رکتوم آماده باشید.

اگرچه معاینه رکتوم ارتباط مستقیمی با تشخیص بیماری آپاندیسیت ندارد، اما به بسیاری از پزشکان آموزش داده شده است که این کار را به عنوان تستی انجام دهند که احتمال وقوع چیز دیگری را رد کند. بنابراین اگر این اتفاق در طول مراجعه به مطب پزشک خود رخ داد، تعجب نکنید.

بخش سوم

استفاده از تست های پزشکی برای تشخیص

۱٫ برای انجام برخی از آزمایشات خون آماده باشید.

تعداد گلبول های سفید خون معمولا با آپاندیسیت افزایش پیدا می کند. با این وجود، این آزمایش در زنان باردار به اندازه سایر بیماران مفید نیست. این بدان دلیل است که تعداد گلبول های سفید خون هم اکنون به دلیل بارداری بالا است، بنابراین لزوما به مفهوم آپاندیسیت نیست.

۲٫  از پزشک خود سونوگرافی بخواهید.

سونوگرافی «با استاندارد طلایی» (بیش از همه توصیه شده)، یک تست تشخیصی آپاندیسیت برای زنان باردار است. این آزمایش از اکو سونوگرافی برای ایجاد تصویر استفاده می کند که به پزشک کمک کرده تا متوجه شود که آیا آپاندیس دچار التهاب شده است. به طور کلی بر روی افرادی که به اورژانس مراجعه می کنند و مشکوک به آپاندیس هستند، تست سی تی اسکن انجام می شود. با این وجود، اکثر پزشکان سونوگرافی را در زنان باردار ترجیح می دهند، زیرا این کار به کودک آسیب نمی رساند. سونوگرافی ها با موفقیت می توانند اکثر موارد آپاندیسیت را تشخیص دهند.

۳٫ احتمال انجام سایر تست های تصویربرداری وجود دارد.

پس از گذشت هفته ۳۵ بارداری، تمام آزمایشات تصویربرداری به دلیل اندازه بارداری پیچیده می شوند که دیدن آپاندیس را سخت می کند. در این مرحله، پزشک شما ممکن است سی تی اسکن یا MRI را برای بهتر دیده شدن زائده توصیه کند تا مشخص شود که این التهاب وجود دارد یا خیر.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *